Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22814)
Tein lisää Helmi-ja "kristallienkeleitä", kun tuli inspiraatio. Pakastinta täytyisi saada tyhjemmäksi, joten viikonloppuna kai syömme jotain pakastimen uumenissa olevaa. Että mahtuu taas lisää omatekoista pakastettavaksi. Äsken söin voisilmäpullan kahvin kanssa.
Olen ulkoillut ja kävellyt paljon. Tällä viikolla vielä lämmintä säätä. Yritän vielä myös harjoitella ensi viikon koetta varten. Taas kerran hain jatko-opintoihin. Toisaalta olisi ihme jos pääsisin. Samalla ehkä tämäkin on jo jokin tapa itselleni käydä kokeilemassa onnistuisinko. Jollakin voi olla parempi motivaatio ja tekee enemmän töitä sen eteen. Ymmärrän sen.
Joulu on minulle vähän vaikeaa aikaa. Ei ole läheisiä vanhempien lisäksi ja kortteja tai lahjoja en osta. Äidilleni esim leivon "lahjaksi" jotain. Hän saattaa minulle sitten jonkun tarpeellisen tavaran ostaa lahjaksi. Isä ei osta minulle mitään, mutta voi joskus pienen lahjarahan laittaa. Tosin viime jouluna päätti "sopivasti" aattona puhelimessa ilmoittaa, ettei tänä vuonna voinut laittaakaan, kun oli tullut "liikaa" laskuja. Se ei ollut koko totuus, mutta menkööt niin.
Kuitenkin joulu on vähän yksinäistä aikaa. Mielelläni voisin kortteja lähettää ja muutamia lahjoja ostaa. Ne vanhemmat sukulaiset ja isovanhempani ovat jo poistuneet tästä maailmasta. Nuorempiin yhteys katkennut muuttojen yms myötä. Ei oikein selitystä tähän. Eivät enää esim juhliin kutsuneet. En kirjoita tästä nyt enempää. Joulu on hyvin tavallinen päivä itselleni. Ei oikeastaan eroa arjesta. Tarvisin jonkun ympäristön vaihdoksen yms varmasti, että olisi hieman erilainen tunnelma. Toisaalta liian kallista tuo ja monesti olen harkinnut, mutta ei vaan onnistu. Ei pitänyt nyt vielä alkaa miettimään tätä, mutta tuli nämä jutut mieleen. Monesti ne päivät silti menevät ihan hyvin. Jotain eroa arkeen vaan kaipaan.
Vähän väsynyt ja kyllästynyt olo ollut. Tuntuu, ettei monikaan asia onnistu, vaikka yrittää paljon. Tämä esim säästämisen suhteen. Ei auta, vaikka säästää esim ruoassa, kun tuleekin jokin isompi kulu.
Vierailija kirjoitti:
Paha ahdistuneisuus-paniikkioireet. Tärisen. En tee mitään. En pysty syömään. En pysty poistumaan kotoa.
Saisitko apua jostain.olen kokenut nuo samat.Sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä.Hae apua sitten kun jaksat.onko sulla ketään joka voisi auttaa.usko et ole ainoa.
Kirjamessut Helsingissä menossa. Olen käynyt melkein joka vuosi, nyt jää valitettavasti väliin.
Kiva siellä olisi pyöriä ja kuunnelma esittelyjä. Donna Leonkin paikalla. Harmittaa kun jää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Keskittyminen on ollut pitkään vaikeaa. Niin raskaita elämän taakkoja ollut. Pitkä aika siitä, että jaksaisin lukea kirjaa. Oma mieli on ollut niin väsynyt.
Tänään avasin kirjan ja aloin lukea alusta ja hitaasti. Tarkoituksella hitaasti, jos taas osaisin ja jaksaisin. Kirja on Antti Tuurin Levoton mieli. Nyt sana, lause, sivu kerrallaan vähitellen. Vähän itkin.
Itsellä vähän sama tilanne. Luin vuonna 2023 vielä paljon kirjoja. Varsinkin kesällä tuli luettua. Tänä vuonna en lukenut kesälläkään kuin yhden kirjan. Ennen kymmeniä. Jotenkin minunkin on vaikeaa rauhoittua lukemaan.
Eilen viimein ostin kirjan jonka minun on pitänyt jo vuoden lukea. Nettikirjana, vaikka yleensä luen tavallisia. Tuo on vaan englanniksi ja sitä kirjaa ei Suomesta saa. Toivon, että olisi mieluinen. Toisaalta ehkä mieliala itselläkin on vähän huono niin tuokin kirja vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta. Tarina ei vaikuta todelliselta. Tarkoitus on kai, että olisi hyvän mielen kirja. Yritän sen lukeakin niin, että hetken uskon siihen, että hyvä voittaa ja ihmiset ovat onnellisia vaikeuksiensa keskellä.
Olkaa muuten iloisia jos teillä on läheisiä, jotka mielellään syövät kokkaamaanne ruokaa tai leipomuksianne ja vielä kiittävät niistä. Sekin on kiva asia. Itsekin jotenkin kaipaan sitä, että syöminen olisi tuollaista edes joskus. Olisi tavallaan niitä perinteitä ja rauhassa nautittaisiin ruoasta.
Hyvää kuuluu, tänään värjäsin itse hiukseni. Ei ole enää varaa käydä kampaajalla kuin leikkauksessa vaikka haluaisinkin tukea paikallista yrittäjää enemmän. Huomenna leikkaukseen sentään. Sukulainen tuli kylään ja vaihdoimme kuulumisia ja kävimme parilla. Kiva nähdä nuorta aikuista elämänsä alussa, itse jo keski-iässä 😊 Tein tacopeltiä ruoaksi, se on kyllä hyvää ja meillä tykkää muutkin. Nyt yritän vielä etsiä jotain katseltavaa loppuillaksi. Onko suosituksia?
Olen myös ajatellut värjätä hiukseni itse, kun parturini muutti muualle ja nosti roimasti hintoja. Eikä ole sitä samaa rauhaakaan siellä nykyisissä tiloissa. Värin valinta on vaan hankalahkoa. Leikkauttaakin pitäisi. Hyvä taitava parturi/kampaaja on kuin paras ystävä, hänestä ei haluis luopua.
En ole koskaan käynyt kampaajalla/parturissa. Ennen sisko leikkasi hiukseni, nykyään leikkaan itse.
Missähän lienee ne kaikki säästyneet rahat?
Kampaajalla en ole ollut 6 vuoteen. Olen yrittänyt tasoittaa latvoja itse. Ehkä itselläkin menee hieman yli jo tämä. Kokemuksen kautta joskus jotkut kampaajat vaan leikkaavat liikaa. Itselle se on pahinta jos huomaat, että tarkoitus oli tasoittaa, mutta on leikattu liikaa. Minulla on pitkät hiukset ja saavat kasvaa. Samoin niinkin hassu asia vaikuttaa, että jos ei omaa tuttua henkilöä jonka luokse mennä niin juttelu hiustenlaiton aikana on vaikeaa. Ehkäkä itse istuisin vaan rauhassa hiljaa jos saisin. Ja minä en edes näe sitten enää juuri mitään, kun lasit täytyy käynnin ajaksi ottaa pois. En ihan turha näyttää peilistä leikataanko vielä lisää jos en ehdi laseja päähäni laittaa. En näe mittaa, enkä oikein muutakaan.
Värjäsin jo nuorena itse. Yläkoulussa ja lukiossa. Vaalentaminen on vaikeaa. Välillä onnistuin ja monesti en. Kai olisi joskus pitänyt ammattilaiselle päästä. Rahaa vaan säästettiin silloinkin ja halusin itse yrittää. Melko hyvältä ne hiukset silti kuvissa näyttivät, kun joskus katsoo. Kai ne taidot sitten vähitellen paranivat. Nykyisin en ole värjännyt pitkään aikaan. En pidä tummista sävyistä enää ja en halua vaalentaa. Nuorempana yläkoulussa oli ensin tummia sävyjä käytössä. Mahonkia ja joskus punertavaa sekä jopa violettia. Sitten lukiossa vaalensin. Sen jälkeen hyvin laiska olen ollut värjäämään. Laatikossa vieläkin kevyt sävytteitä, mutta niiden sävy ei oikein tummanvaaleissa hiuksissa näy. Ehkäpä käytän ne silti, kun voivat kiiltoa yms tuoda.
Lempeää lauantaita
Aamu valkeni pikkuhiljaa, hämärä oli rauhoittavaa. Mietin, miten onnellinen on ihminen, joka saa herätä omia aikojaan, ilman herätyskelloa. Nukkumaan voi mennä silloin, kun väsyttää... kesän valoisuudessa valvottaa enemmän, talviuni houkuttaa pimeällä. Mutta sitä kirkkaampi on taas kevätaurinko, pimeän jälkeen. Joka vuosi se yllättää. Kevät. Uusi kasvu, hiirenkirvat... hah... hiirenkorvat! Sipulikukat lumen seassa, ensimmäinen ruohonleikkuun tuoksu. Vuodenajat on rikkaus - todellakin. Vuodenkiertoni on puoliympyrä. Tammikuu kaartuu kesää kohti, kesä-syyskuu on suora jana, syyskuusta kaartuu jouluun.
Miten sinä koet vuodenkierron?
Huonoa kuuluu taas päivä kun en jaksa pukea.
Siivotaan miehen kanssa yhdessä. Nyt ruokatauko.Siivous kestää koko päivän, kun pesemme lakanatkin ja silitämme takasin sänkyyn. Mutta tämä on kivaa yhteistä puuhaa. Sitten saunomme ja köllöttelemme puhtaissa lakanoissa. Elämä on ihanaa, kun on oma rakas, ollut jo 49 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Siivotaan miehen kanssa yhdessä. Nyt ruokatauko.Siivous kestää koko päivän, kun pesemme lakanatkin ja silitämme takasin sänkyyn. Mutta tämä on kivaa yhteistä puuhaa. Sitten saunomme ja köllöttelemme puhtaissa lakanoissa. Elämä on ihanaa, kun on oma rakas, ollut jo 49 vuotta.
Onko teillä kultahäät ensi vuonna? Yhdessä puuhailu on parhautta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kultahäät ensi vuonna? Yhdessä puuhailu on parhautta
Kyllä on heinäkuussa.Mökillä silloin ollaan kahdestaan, lapset ja lapsenlapset nähdään myöhemmin.
Tänään kotitöitä.Muistakaa kääntää kellot.Tunnilla taaksepäin.Hyvää viikonloppua.
Hyvää kuuluu ja kiitos siitä kuuluu ainostaan Herralle Jeesukselle Kristukselle. Ennen Häntä elämäni oli hyvin vaikeaa. Kunnia Herralle! Siunausta kaikille
Yhdessä puuhailusta mulla alkoi soimaan laulu mielessäni, nuoruusajoilta tämäkin, olkoon se nyt päivän biisinä, jokaiselle kaipaavalle 💚:
"Onko sinusta onnellista tehdä yhdessä uutteraa työtä, tahdotko toisinaan suukotella ..... (häntä, laulutekstissä Annaa) pitkin yötä? ...
... Jos löydät hyvän mustikkapaikan, saako ...... (hän) täyttää mukin? Tekeekö mielesi ..... (hänen) tukka koristaa sinisin kukin?
... Jos vastaat, jos vastaat myöntävästi näihin kysymyksiin, niin silloin kai ...... (häntä) rakastat ja te kaksi sovitte yksiin."
Jukka Törmä ja Omuna: Annaa ajatellessa
Lunta kuulemma luvassa koko maahan ensi viikolla. Tulisipa pieni pakkanen samalla. Kuiva lumikeli hyvä, loskakeli paha.
Tänään haravoimme pihaa. Puutarhassa oli kauniita kellankirjavia omenapuun lehtiä. Keräsin niitä paksun pinkan ja askartelin niistä ruusuja. Melkein helpompia tehdä kuin vaahteranlehdistä.
Tänään todennäköisesti lämmitimme pihasaunan viimeistä kertaa tälle syksylle, kun on jo talvista säätä ennustettu. Keväällä sitten taas...
Vuodenkierto, hmmm... nopeasti vaihtuvat vuodenajat. Onneksi tykkään kaikista vuodenajoista. Kaikista löytyy hyviä puolia ja ehkä niitäkin, joista en niin paljon tykkää. Keskityn niihin hyviin puoliin.
Mukavaa viikonvaihdetta kaikille!
Harmittaa kun nousin vasta puoli 12. Kahvin kera ristikkoa. Ulkona noin puoli tuntia puutarhassa haravoiden. Mies paistaa ranskalaiset ja makkarat ruuaksi. Yliharvoin tehdään höttöruokaa. Eilen oli mukava vieras, siitä vieläkin mukava fiilis. Toivottavasti teille kuuluu hyvää 🙋