Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauvan vaipanvaihto kahvilan pöydän päällä

Vierailija
08.10.2022 |

Olin puolenpäivän aikaan kahvilassa, joka oli täynnä asiakkaita. Söin salaattiani, ja se meinasi mennä väärään kurkkuun, kun huomasin viereisessä pöydässä vanhemman vaihtavan vauvansa vaippaa pöydän päällä kaikkien nähden. Vaipan sisällön haju levisi kahvilassa. Viereisten pöytien asiakkaat yökkivät ja laittoivat kätensä neniensä eteen. Kahvilan työntekijä kävi sanomassa sopimattomasta käytöksestä vanhemmalle. Onko muut törmänneet vastaavaan käytökseen?

Kommentit (184)

Vierailija
121/184 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettäminen on minusta julkisella paikalla ihan ok, mutta vaipat voisi kyllä vaihtaa vessassa, mikäli suinkin mahdollista.

Imettäminen haisee oikeasti voimakkaalle hapanmaidon sekaiselle hielle  joten en yhtään ihmettele että monet alkaa kakoamaan ja yskimään, mutta ei ne mammat sitä itse haista, kun eihän mekään haisteta omaa eritettämme kuten kakkaamme tai pieruamme omiin neniimme.

Apua, mikä muissa on vikana, kun haistan pieruni ja kakkani ihan hyvin? 😱

Mut siis joo, siististi ja vähäeleisesti tapahtuva imettäminen on täysin ok aina ja kaikkialla. Haisee muiden ihmisten ruuatkin joskus mun nenään pahalta enkä silti käske niitä vessaan syömään. Plus väitän, että imettäminen ei haise sen kummemmalta kuin äiti ja vauva muutenkin. Se, että imettämisestä noin tyypillisesti tulisi häiritsevää ääntä tai hajua, on sivustaseuraajan päässä.

Mutta juu ei, ei vaippoja vaihdeta ravintolasalissa. Ei missään tapauksessa. Olisi tietysti kiva, jos kaikissa paikoissa olisi vessassa siisti ja riittävän iso ja tukeva paikka se vaippa vaihtaa. Jos sellaista ei ole, oikea peliliike on etsiä vaipanvaihtopaikka muualta, ei vaihtaa vaippaa siellä, missä muut syö.

Sen sijaan itse ravintolassa työskennellessäni olin sitä mieltä, että totta kai pienet lapset sotkee ja he ovat meidän asiakkaitamme, eli totta kai mä siivoan syöttötuolin alta ja nostan syöttötuolin pois. Sittemmin, kun sain lapsia, huomasin, että en osaa vastapuolella ollessani ajatella samoin. 🤭

Ristiriitaista tekstiä, kun kakka ja ruuat haisee ja imettäminen/vauva/äiti/tms ei? Mikään noista ei oo hajusteetonta täysin.

Lukutaito? Kakka haisee kakalle, ruoka haisee ruualle ja vauva ja äiti haisee vauvalle ja äidille. Se, että äidin nänni on vauvan suussa ei haise sen kummemmalle kuin vauva ja äiti. Se ajatus, että nimenomaan imettäminen haisee, on imetyksenvastustajan päässä.

Ei kukaan kysynyt että kakka haisee kakalta jne vaan että moni ei välttämättä itse huomaa ja haista omia hajujaan, jotka voi vierellä olevat haistaa. Eikä mikään ole täysin tuoksunta. Siihen hajun laatuun ja vahvuuteen vaikuttaa niin moni seikka. Tai voi itse haistaa omat pahat hajunsa, mutta ei vaan välitetä toisista, vaikka yskittäisiin/pidätetään hengitystä. Ja meillä jokaisella on uniikki hajuaisti, jotkut haistaa herkemmin tms.

Enhän mä väittänyt, että vauva ja äiti ei haissut. Mä väitin, että imetys toimenpiteenä ei haise. Se, että imetys haisi, on sama kuin väittäisin, että ihminen haise erilaiselle, jos sillä on sormi suussa verrattuna siihen, että kädet roikkuu vapaasti sivuilla.

Vierailija
122/184 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsivihaa on nykyään paljon. Lapset eivät saisi näkyä, kuulua. Missään.

Ei se ole lapsivihaa, että äiti on käytöstavaton moukka...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/184 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettäminen on minusta julkisella paikalla ihan ok, mutta vaipat voisi kyllä vaihtaa vessassa, mikäli suinkin mahdollista.

Imettäminen haisee oikeasti voimakkaalle hapanmaidon sekaiselle hielle  joten en yhtään ihmettele että monet alkaa kakoamaan ja yskimään, mutta ei ne mammat sitä itse haista, kun eihän mekään haisteta omaa eritettämme kuten kakkaamme tai pieruamme omiin neniimme.

Mut siis joo, siististi ja vähäeleisesti tapahtuva imettäminen on täysin ok aina ja kaikkialla. Haisee muiden ihmisten ruuatkin joskus mun nenään pahalta enkä silti käske niitä vessaan syömään. Plus väitän, että imettäminen ei haise sen kummemmalta kuin äiti ja vauva muutenkin. Se, että imettämisestä noin tyypillisesti tulisi häiritsevää ääntä tai hajua, on sivustaseuraajan päässä.

Mutta juu ei, ei vaippoja vaihdeta ravintolasalissa. Ei missään tapauksessa. Olisi tietysti kiva, jos kaikissa paikoissa olisi vessassa siisti ja riittävän iso ja tukeva paikka se vaippa vaihtaa. Jos sellaista ei ole, oikea peliliike on etsiä vaipanvaihtopaikka muualta, ei vaihtaa vaippaa siellä, missä muut syö.

Sen sijaan itse ravintolassa työskennellessäni olin sitä mieltä, että totta kai pienet lapset sotkee ja he ovat meidän asiakkaitamme, eli totta kai mä siivoan syöttötuolin alta ja nostan syöttötuolin pois. Sittemmin, kun sain lapsia, huomasin, että en osaa vastapuolella ollessani ajatella samoin. 🤭

Ristiriitaista tekstiä, kun kakka ja ruuat haisee ja imettäminen/vauva/äiti/tms ei? Mikään noista ei oo hajusteetonta täysin.

Lukutaito? Kakka haisee kakalle, ruoka haisee ruualle ja vauva ja äiti haisee vauvalle ja äidille. Se, että äidin nänni on vauvan suussa ei haise sen kummemmalle kuin vauva ja äiti. Se ajatus, että nimenomaan imettäminen haisee, on imetyksenvastustajan päässä.

Ei kukaan kysynyt että kakka haisee kakalta jne vaan että moni ei välttämättä itse huomaa ja haista omia hajujaan, jotka voi vierellä olevat haistaa. Eikä mikään ole täysin tuoksunta. Siihen hajun laatuun ja vahvuuteen vaikuttaa niin moni seikka. Tai voi itse haistaa omat pahat hajunsa, mutta ei vaan välitetä toisista, vaikka yskittäisiin/pidätetään hengitystä. Ja meillä jokaisella on uniikki hajuaisti, jotkut haistaa herkemmin tms.

Enhän mä väittänyt, että vauva ja äiti ei haissut. Mä väitin, että imetys toimenpiteenä ei haise. Se, että imetys haisi, on sama kuin väittäisin, että ihminen haise erilaiselle, jos sillä on sormi suussa verrattuna siihen, että kädet roikkuu vapaasti sivuilla.

Häh, siis mitä tuolla viimeisellä tekstillä tarkoitetaan? Vai pitikö jotain vaan tekaista puolustukseksi?

Vierailija
124/184 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan kahvilan tms. henkilökunnallakin oikeus mennä sanomaan asiasta ja vaikka neuvoa vessaan tms.

No niinhän kahvilan työntekijä juuri teki, kuten ap tuossa kertoikin.

Vierailija
125/184 |
08.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä tuossa viimeisessä tekstissä yrität kertoa? Nuo esimerkit on ihan kaukaa haettuja ja muutenkin puolustuspuhe on puutaheinää ja horjuu.

Vierailija
126/184 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uju

Vierailija
127/184 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on törmätty pariinkin kertaan ja jotain niin moukkamaisen röyhkeää käytöstä siltä äidiltä, notta morjens :/

Omasta väsymyksestään ym. lapsiperhearkeen kuuluvasta asiasta turha vinkua syyllistäen muita asiakkaita tai henkilökuntaa ja yrittää pakottaa heidät vain hiljaa sopeutumaan huonoon käytökseen.

Heistä kukaan ei pakottanut asettumaan makuulle ja levittämään haarojaan.

Sille on syynsä, miksi jotkut kahvilat ovat valinneet lapsivapaan vyöhykkeen.

Vierailija
128/184 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä provo vai voiko joku oikeasti olla noin sekaisin????

Tämä on varmasti provo, mutta osalla äitejä tuntuu olevan ajattelutapa että nyt ravistellaan kunnolla sitä vanhaa äitiroolia ja moderni nainen just imettää korostetun luonnollisesti ja vaihtaa p a s k avaipat ihan missä haluaa. Jos joku sanoo jotain niin aletaan huutamaan mikä leijonaäiti hän onkaan ja kukaan ei saa sanoa mitään.

..ja se lapsi kasvaa isommaksi ja leijonaäiti rauhoittuu ja palaa normaaliksi ja aletaan kertomaan kuinka äidinkin pitää saada olla jotain muuta kuin pelkkä äiti 🙄

Vierailija
129/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyhyh

Vierailija
130/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huokaus. No itse olen mennyt juuri sinne kusiseen vessaan imettämään. Ei todellakaan ole kiva tai hygieeninen paikka ruokkia pienokaista. Mielelläni ottaisin imetysnurkan, kuten Ikeassa tai Stockalla on. Sinnepä ne lounaat sitten suuntautuivatkin. Ilmeisesti äitien raha kelpaa ainakin osalle ravintoloista. 

Vierailija
131/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kakanhajukin on sellainen juttu, että siihen pystyy kyllä ihan hyvin tottumaan. Ajattelee että se on jotain muuta kuin kakkaa, vaikkapa lempiruokaasi. Ja kohta huomaatkin nuuhkivasi sitä ihan kunnolla sieraimiisi.

Vierailija
132/184 |
19.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulehan tyttö. Ei ole kauhean helppoa tämä pikkulapsiarki muutenkaan. Että aina ei jaksa sinne vessaan mennä hänen korkeutensa nirppanokan katseilta piiloon.

Ehkä sinun ei kannata poistua kotoasi ollenkaan jos normaalin elämän asiat häiritsevät noin paljon.

Oisko sinusta kiva jos kaikki muutkin tekis noin? Että koko loppuelämäsi kun kävisit kahviloissa, niin siellä aina joku vaihtaa vauvan paskavaippaa ja käry leviää. Vielä silloinkin kun sun omat lapset on aikuisia. Koitahan nyt jaksaa se pari vuotta mennä vessaan tai lastenhoitohuoneeseen niiden vaipanvaihtojen ajaksi,  niin kuin kaikki muutkin äidit on jaksaneet.  Ihmisillä on kuule tyttö elämässä paljon raskaampiakin hommia kuin vauvan vaippojen vaihtaminen parin vuoden ajan. 

Vierailija
133/184 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kakanhajukin on sellainen juttu, että siihen pystyy kyllä ihan hyvin tottumaan. Ajattelee että se on jotain muuta kuin kakkaa, vaikkapa lempiruokaasi. Ja kohta huomaatkin nuuhkivasi sitä ihan kunnolla sieraimiisi.

Hah hah, älä viiti.

Vierailija
134/184 |
18.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
135/184 |
19.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
136/184 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ubb

Vierailija
137/184 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moukkamaista.

Vierailija
138/184 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on ällöttävää mutta valitettavan yleistä.

Kävin joskus kerhohuoneella, jossa erilaiset yhdistykset ja kerhot kokoontuvat, ja kun vauva oli mukana kysyin, olisiko paikan vessassa hoitopöytää vaipan vaihtamista varten vai kävisinkö naapuriravintolan vessassa. Kahvipöydässä istuvat naiset sanoivat hilpeästi, että yleensä vauvojen vaipat vaihdetaan tässä pöydän päällä. No ompa kiva sitten toisten tulla kahvittelemaan ja pitämään kokousta saman pöydän ääreen.

Vierailija
139/184 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran lentokoneessa, kun viereisellä penkillä vaihdettiin vauvan vaippa. Äiti meinasi vielä hermostua, kun lentoemäntä ei suostunut viemään likaista vaippaa roskikseen.

Itse olen ollut todistamassa vaipanvaihtoa onnibussin yläkerrassa, jossa sopivasti ilmastointi oli paskana. Hyi helvetti sitä käryä.

Käryä??? Syttyikö ilmastointilaite palamaan? Vai savusiko vauvan vaippa?

Vierailija
140/184 |
27.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imetys toimenpiteenä ei haise, ainoastaan ulos tuleva maito haisee.

Ulostus toimenpiteenä ei haise, ainoastaan ulos tuleva kakka haisee.