Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle sopii varautunut, mutta välittävä ja lämminhenkinen ihminen?

Vierailija
08.10.2022 |

Muuten testin mukaan olen kallellani tunnollisuuteen, määrätietoisuuteen, analyyttisyyteen ja systemaattisuuteen. Pohdin sitä, että olisiko pitänyt valehdella töitä hakiessa kun aina työnhaku tuntuu tyssäävän siihen, että olen introvertti enkä ekstrovertti, joka syleilee maailmaa hetkessä eläen. Minä en voi sille mitään, että tarvin oman aikani maailman ihmeiden selvittämiseen.

Ilmeisesti sitten tuollaisten luonteenominaisuuksien vuoksi minua monesti luullaan ujoksi tai ihmisvihaajaksi. En ole niistä kumpaakaan. Pidän älyttömänä haaskaamisena sitä, ettei introverttia koeta edes kelvollisena työyhteisöön nykyään.

Ei luulisi ketään haittaavan se, että työasiat hoidetaan ja se, etten käytä aikaani toisten asioiden vatvomiseen, olisi vain töiden hoitamista edistävä asia. En ymmärrä laisinkaan sitä, että miten nykyään kestää työelämässä jos siellä energia menee ekstrovertin teeskentelyyn eikä töihin!

Mikä työnantajia nykyään vaivaa?

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aika varautunut ja introvertti, mutta vanhusten kanssa tulenkin hyvin toimeen. Minulla on vanhusten lähellä hyvin varma ja turvallinen olo, vaikka jotkut työkaverit voivatkin ajaa hulluuden partaalle.

Vierailija
62/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hautaustoimistoon.

Mitkä ovat alan koutusvaatimukset? Siinä olet kyllä oikeassa, ettei työ jäisi ainakaan kesken minun vuokseni.

Minulla on ollut tarjolla hoitoalan täydennyskoulutuksena jotain vainajan siistimistä ja laittamista erikseen. Kuolonkankealle on vaikeaa saada mekkoa tai pukua päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mieti pelkästään persoonallisuuspiirteiden kautta, vaan myös mikä sinua kiinnostaa, mihin koulutukseen sinun on mahdollista päästä ja mikä työllistää. Kyllä kai aika suuri osa aloista sopii myös introverteille.

Itse päädyin labraan näytteenottajaksi siitä huolimatta että en ole hyvä puhumaan ihmisille joita en tunne.

Aika harva kai tuntee mitään tarvetta viipyä labrassa yhtään sen kauempaa kuin on pakko. Tuntuisi hullulta yrittää heittää huulta laborantin kanssa. Etenkin kun tietää, että muilla on labraan yhtä kova hätä.

Vierailija
64/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän pointin. Tästä teemasta on esimerkiksi Liisa Keltikangas-Järvinen kirjoittanut. 

Ekstroverttius ei tosiaan tarkoita samaa kuin sosiaaliset taidot. Ja sosiaaliset taidot, jos jotka on niitä, joiden luulisi painavan eniten. Kannattaakin vaikka korostaa hakemuksessa näitä sosiaalisia taitoja. Ja introverttiuden voi tuoda esiin vaikka rauhallisuudella tms. Eihän sekään välttämättä tarkoita introverttiutta, mutta poissulkee ainakin sellaisen jokapaikassa häsläävän suulaan työkaverin ehkä. Hmm. Ja jos ei kelpaa hyvä cv ja sosiaaliset taidot, niin oi voi, sitten on vain itse työpaikassa vika. Itseä ei ole syytä alentaa, kuulostat tosi hyvältä tyypiltä. Ja just joo, toi "hyvä tyyppi" ymmärretään monesti ekstroverttina. Mutta mun mielestä vaikutat hyvältä tyypiltä ja tuo olisi voinut olla melkein kuin omasta näppäimistöistä käsin kirjoitettu.

Vierailija
65/67 |
18.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti väitetään, että introverteilla ei ole sosiaalisia taitoja ja ekstroverteilla ovat hyvät sosiaaliset taidot.

Ihmisten pitäisi selvittää googlaamalla mitä sosiaalinen ja epäsosiaalinen tarkoittaa. Toinen minua ärsyttävä puhekielen kömmähdys on puhua sosialisoinnista kun ollaan kanssakäymisessä toisten kanssa. Monesti joku selittää, että hän ja Make sosialisoivat Kampin keskuksessa. Aiemmin sosialistisissa maissa valtio sosialisoi tuotantolaitokset jne eli hän ja Make ottavat sosialistisen valtion tai liikkeen haltuun jotain Kampin keskuksessa.

Tuo möläytys tulee englannin sanasta socialize, joka tarkoittaa englannissa sekä samaa valtion tai liikkeen sosialisoinnista kuin suomessakin sekä myös kanssakäymistä ja yhdessäoloa. Sen vuoksi oikealla suomella voi sanoa mieluummin, että hän ja Make vaikka viettivät yhdessä aikaa Kampin keskuksessa sosialisoimisen sijaan.

Vierailija
66/67 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin yliopisto 😅 :

Valtiotiede, yhteiskuntatiede

Opettele puhumaan uskottavasti

pa sk aa.

Pidä nokka pystyssä.

Myöhemmin esim. Helsingissä

vanhussairaanhoitsun kanssa yhteenmuutto. 😍

Vierailija
67/67 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen myös introvertti ja olen kipuillut työelämässä paljon. Se johtui siitä, että olin ajautunut aivan väärälle alalle. Alalle, jossa piti koko ajan antaa itsestään dynaamista ja energistä kuvaa ja esittää ekstroverttiä. Kauhean raskasta ja ahdistavaa. Mutta vaikka olen introvertti, olen myös hyvä muiden ihmisten kanssa silloin, kun kohtaamiset ovat aitoja. Viime vuodet olen tehnyt töitä mm. yksinäisten ikäihmisten, muistiongelmaisten ja eri tavoin tukea tarvitsevien eri ikäisten ihmisten parissa ja koen vahvasti, että nyt olen omalla alallani. Tässä porukassa mennään pintaa syvemmälle. Koen, että työlläni on nyt paljon enemmän merkitystä kuin entisessä elämässäni, jossa minkäänlaista heikkoutta ei sopinut näyttää ja jokainen varjeli omaa imagoaan ja kulissejaan. Esimerkiksi sosiaalialalla ja järjestömaailmassa on paljon tosi mielenkiintoisia työtehtäviä, joissa saa käyttää myös luovuuttaan.