Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle sopii varautunut, mutta välittävä ja lämminhenkinen ihminen?

Vierailija
08.10.2022 |

Muuten testin mukaan olen kallellani tunnollisuuteen, määrätietoisuuteen, analyyttisyyteen ja systemaattisuuteen. Pohdin sitä, että olisiko pitänyt valehdella töitä hakiessa kun aina työnhaku tuntuu tyssäävän siihen, että olen introvertti enkä ekstrovertti, joka syleilee maailmaa hetkessä eläen. Minä en voi sille mitään, että tarvin oman aikani maailman ihmeiden selvittämiseen.

Ilmeisesti sitten tuollaisten luonteenominaisuuksien vuoksi minua monesti luullaan ujoksi tai ihmisvihaajaksi. En ole niistä kumpaakaan. Pidän älyttömänä haaskaamisena sitä, ettei introverttia koeta edes kelvollisena työyhteisöön nykyään.

Ei luulisi ketään haittaavan se, että työasiat hoidetaan ja se, etten käytä aikaani toisten asioiden vatvomiseen, olisi vain töiden hoitamista edistävä asia. En ymmärrä laisinkaan sitä, että miten nykyään kestää työelämässä jos siellä energia menee ekstrovertin teeskentelyyn eikä töihin!

Mikä työnantajia nykyään vaivaa?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

C luokan ajokortti roskakuskille. Te toimiston kautta on kursseja C tai CE (rekka) tai D (linja-auto)kuskin töihin. Logistiikka ala.

Hajuun tottuu varsin nopeasti, fysiikka ja ajotaidot hioutuu ensimmäisen lumitalven aikana (joka voi olla koettelemus). Kun työhön oppii ja fyysisesti sopeutuu, niin sanoisin että varsin mukavilla työajoilla varustettu ja koulutukseen nähden kohtuullisen hyvin palkattu työ.

Vierailija
42/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo mihinkään ammattiin ole este! Introvertti voi olla työpaikan luottohenkilö ja todellakin pidetty.

Mites joku työ missä on tuttu työporukka? Alalta kuin alalta.

En ole ujo, vaikka olen introvertti. En vain jaksa sitä, että minun pitää olla muiden kanssa tiiviissä vuorovaikutuksessa 16/7/365.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ne huomaavat sinusta tuon ekstroverttien työnteon ja persoonan vähättelyn? Siis sen, että olet olevinasi niin empaattinen ja lämminhenkinen, mutta puhut toisista ihmisistä sanoin "ekstrovertit vain teeskentelevät ja vatvovat muiden asioita". 

Missä kohtaa olen väittänyt noin? Voitko selventää, kiitos?

Vierailija
44/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkäri, lääkäri, tutkija, kirjanpitäjä, palkanlaskijan, eläintenhoitaja, koodaaja, vartija jne.

Eläinlääkärin ammatti on itseasiassa hyvin asiakaspalveluhenkinen.

Vaikka omaa hyvät sosiaaliset taidot niin enemmän introvertiksi kallellaan voi hyvinkin kokea eläinlääkärin viran aika sosiaalisena ja väsyy.

Työnkuvat toki vaihtelee melko paljon. Tekeekö tutkijan yliopistolla, valvonta hommia elintarvike puolella, pieneläin puolella vastaanottoa, tuotantoeläinlääkärin töitä, valvontaeläinlääkärin hommia jne.

Vierailija
45/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työtön.       Ainoa homma on  kikkailla työkkärin ja kelan kanssa.

En jaksa työttömyyttä. En koe työttömyyden olevan sellaista elämää, joka tekee minut tyytyväiseksi ja onnelliseksi.

Vierailija
46/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläinlääkäri, lääkäri, tutkija, kirjanpitäjä, palkanlaskijan, eläintenhoitaja, koodaaja, vartija jne.

Vartijan työ tosin sitten vaatii tietynlaista lujuutta ja auktoriteettia, rohkeutta puuttua tilanteisiin. Moni ujohko ihminen ei tähän pysty.

Vierailija
47/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminhenkiselle ihmiselle olisi todella tilausta vaikka päiväkodissa, lääkärinä, hoitajana jne

Ei käy kun en ole ekstrovertti. Työnantaja ei tajua minun lepäävän kotonani omissa oloissani työajan jälkeen. On herännyt sellainenkin ajatus, että piruako se työnantajalle kuuluu kenen kanssa tai kuinka vietän vapaa-aikani?

Höpöhöpö.

On jotkut muut syyt. Noille aloille pääsee aivan hyvin introverttina.

Ilmoituksissa haetaan ekstroverttia. En voi valehdella tuollaisessa asiassa. Psyykeni ei kestäisi teeskennellä myöskään.

Olen ihmetellyt myös sitä, että introverttia pidetään epäsosiaalisena. Minua ei ole vielä kukaan tullut sanomaan päin näköä psykopaatiksi tai narsistiksi. Minulla ei ole yleensä tapana haluta muille mitään pahaa. En tiedä, että miksi työnantajat kuvittelevat introversion ja epäsosiaalisenm jopa rikollisen elämäntyylin, kuuluvan yhteen?

Vierailija
48/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koodari. Ei tarvitse edes uudelleenkouluttautua, kunhan vaan googlailet miten koodataan ja pistöt tohinaksi. Työpaikan saat kun sinulla on konkreettista näytettävää mitä olet koodannut vaikkei papereita olisikaan.

Eli esittelisi itseni suorittaneeni tutkinnon X mutta harrastavani koodausta? Kuka tuon voi ottaa toisissaan?

Aivan rehellisesti sanottuna olen vaikka valmis mille alalle hyvänsä, jossa työnantajat eivät etsisi jotain Miss Päivänpaisteen ja tornadon sekoitusta. Minä en edes ymmärrä, että kuinka minä tekisin varsinaisen työni paremmin jos aika menisi muuhun touhottamiseen.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä ajokortti tarvitaan roskakuskille? Pääseekö alalle oppisopimuksella?

C-kortti, jotta voi ajaa kuorma-autoa sekä ammattipätevyys. Paras ja edullisin on hoitaa koulun kautta. Katso TE-koulutuksia jos kuulut kohderyhmään.

Itse olen introvertti ja pärjännyt aina ekstroverttien kanssa, kun muistan omat rajani enkä mene mukaan mihinkään mikä ei tunnu luontevalta. Ei kukaan mitään numeroa ole tehnyt asiasta.

Kiitos vinkistä! Minulla ei ole nyt varaa toiseen tutkintoon ja jos pääsisin TE-koulutukseen, olisin onnellinen.

Vierailija
49/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lämminhenkiselle ihmiselle olisi todella tilausta vaikka päiväkodissa, lääkärinä, hoitajana jne

Ei käy kun en ole ekstrovertti. Työnantaja ei tajua minun lepäävän kotonani omissa oloissani työajan jälkeen. On herännyt sellainenkin ajatus, että piruako se työnantajalle kuuluu kenen kanssa tai kuinka vietän vapaa-aikani?

Höpöhöpö.

Ilmoituksissa haetaan ekstroverttia. En voi valehdella tuollaisessa asiassa. Psyykeni ei kestäisi teeskennellä myöskään.

Olen ihmetellyt myös sitä, että introverttia pidetään epäsosiaalisena. Minua ei ole vielä kukaan tullut sanomaan päin näköä psykopaatiksi tai narsistiksi. Minulla ei ole yleensä tapana haluta muille mitään pahaa. En tiedä, että miksi työnantajat kuvittelevat introversion ja epäsosiaalisenm jopa rikollisen elämäntyylin, kuuluvan yhteen?

Vaaditaanko nimenomaan ekstroverttia?

Älä vastaamaan jos näet kiinnostavan ilmoituksen. Yksikään introvertti ei olisi työelämässä jos omaisivat yhtä epäilevän asenteen kuin sinulla.

Luultavasti työnantajat etsivät positiivista henkilöä, joka osaa toivottaa huomenet aamulla keskisormen sijasta.

Älä ylianalysoi. Se vaikuttaa ketjun perusteella olevan ainoa esteesi.

Vierailija
50/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen introvertti hoitaja, ei se ole ollut mikään ongelma töiden saamisen suhteen.

Riippuu hyvin paljon missä työskentelee.

Jossakin laitoshoidon yksiköissä, missä on dementikkoja tai sänkyyn hoidettavia hyvin huonkuntoisia vanhuksia, tuo ei välttämättä niin haittaa.

Sitten taas sosiaalipuolella päihde, mielenterveys tai lastensuojelussa yms puhetaidot on tärkein työkalusi, eikä tuppisuuna oikein pärjää.

Kyllä minä osaan puhua, kunhan saan puhua asiaa. En ole small talk-ihminen. Kyllästyn todella nopeasti small talkiin, joka ei tuota mitään, millä ei selvitetä mitään ja ei johda mihinkään.

Vierailija
51/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mieti pelkästään persoonallisuuspiirteiden kautta, vaan myös mikä sinua kiinnostaa, mihin koulutukseen sinun on mahdollista päästä ja mikä työllistää. Kyllä kai aika suuri osa aloista sopii myös introverteille.

Itse päädyin labraan näytteenottajaksi siitä huolimatta että en ole hyvä puhumaan ihmisille joita en tunne.

Vierailija
52/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovit lasten parissa työskentelemään. Lapset vaistoavat kuka on aidosti heidän puolellaan, ei ole väliä kuinka jyrmy olet, lapset erottavat rehellisyyden. Edustat myös auktoriteettia heille, olematta liian samalle tasolle menevä.

Vierailija
53/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ongelma työ vai työkaverit? Jokaisen tulisi tehdä sellaista työtä, joka tuntuu hyvältä. Kaiken muun voi oppia suodattamaan. Pois lukien kiusaamiset yms.

Jos etsit työtä, missä et tapaa ihmisiä, ei sekään ole oikotie onneen. Kannattaa oppia reflektoimaan omaa itseänsä ja elämää sekä miettimään mitkä ne omat vahvuudet on.

Ihmisten täysi välttely on harvassa työssä mahdollista.

En minä pelkää ihmisiä. Olenhan minä pystynyt tekemään loma-aikanakin eri alan töitä muiden ihmisten kanssa. Minä olen vain introvertti enkä ekstrovertti. Minä kaipaan siis omaa aikaani omia tekemisiäni varten vapaa-ajallani. Muutenkaan en ole työyhteisössä mitenkään sellainen ihminen, joka olisi toisten ihmisten yksityiselämästä yli äyräiden kiinnostunut. Haluan myös sitäkin, että myös minun rajojani kunnioitetaan ja ei kysellä minun koulutukseeni tai työhön liittymättömiä kysymyksiä esimerkiksi seurustelusta ja muista yksityiselämän asioista.

Minulle ihannetyökaveri on tukena työasioissa, mutta kunnioittaa yksityisyyttäni aivan kuten minäkin kunnioitan hänen yksityisyyttään. Mihinkään juorurinkiin en halua mukaan. Yhdellä kesätyöpaikalla yksi työntekijä sanoi minulle, että olen ainoa kuka ei puhu muista selän takana pahaa. En koe siihen tarvetta.

Vierailija
54/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

C luokan ajokortti roskakuskille. Te toimiston kautta on kursseja C tai CE (rekka) tai D (linja-auto)kuskin töihin. Logistiikka ala.

Hajuun tottuu varsin nopeasti, fysiikka ja ajotaidot hioutuu ensimmäisen lumitalven aikana (joka voi olla koettelemus). Kun työhön oppii ja fyysisesti sopeutuu, niin sanoisin että varsin mukavilla työajoilla varustettu ja koulutukseen nähden kohtuullisen hyvin palkattu työ.

Toimiiko Tiikeribalsami nenän alla kuten elokuvissa?

Vierailija
55/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen introvertti hoitaja, ei se ole ollut mikään ongelma töiden saamisen suhteen.

Riippuu hyvin paljon missä työskentelee.

Jossakin laitoshoidon yksiköissä, missä on dementikkoja tai sänkyyn hoidettavia hyvin huonkuntoisia vanhuksia, tuo ei välttämättä niin haittaa.

Sitten taas sosiaalipuolella päihde, mielenterveys tai lastensuojelussa yms puhetaidot on tärkein työkalusi, eikä tuppisuuna oikein pärjää.

Ei introverttiys tarkoita sitä ettei puhuisi mitään. Osaan puhua vaikka olenkin introvertti, vaikka en nyt toki ole se työpaikan kaikkein puheliain ihminen.

Vierailija
56/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vartijan työ tosin sitten vaatii tietynlaista lujuutta ja auktoriteettia, rohkeutta puuttua tilanteisiin. Moni ujohko ihminen ei tähän pysty.

En ole ujo. Uskon, että kyllästyisin pian työhön jos ohjeena on seurata reppua käyttäviä asiakkaita jne. Haluaisin jotain haastavampaa työtä.

Vierailija
57/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovit lasten parissa työskentelemään. Lapset vaistoavat kuka on aidosti heidän puolellaan, ei ole väliä kuinka jyrmy olet, lapset erottavat rehellisyyden. Edustat myös auktoriteettia heille, olematta liian samalle tasolle menevä.

Olen samantyyppinen kuin ap ja olen työskennellyt hetken päiväkodissa. Lapset rakastivat minua. Kuitenkaan itse työ ei ollut sellaista, jota haluaisin pidempiä aikoja tehdä, sillä koin sen hyvin rasittavaksi. Liikaa hälinää ja ihmiskontakteja.

Vierailija
58/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö.

Vaaditaanko nimenomaan ekstroverttia?

Älä vastaamaan jos näet kiinnostavan ilmoituksen. Yksikään introvertti ei olisi työelämässä jos omaisivat yhtä epäilevän asenteen kuin sinulla.

Luultavasti työnantajat etsivät positiivista henkilöä, joka osaa toivottaa huomenet aamulla keskisormen sijasta.

Älä ylianalysoi. Se vaikuttaa ketjun perusteella olevan ainoa esteesi.

Kyllä minä osaan normaalit käytöstavat. Minulla ei ole vain sellaista Hip hei ja mitä sinä aiot tänään tehdä? Lähdetkö karuselliin jos firma maksaa?-menoa. En ole sellainen päällekäyvä ihminen, jolla on täysi vauhti päällä.

Mielestäni työnantajat voisivat kuvailla realistisesti haluamaansa työntekijään iänäikuisen ekstrovertin sijasta. Vanhempani sanoi, että ennen riitti kunnollinen, tunnollinen ja huolellinen sekä kohtelias. Siksi molemmat vanhemmat ovat todella surullisia huonosti menneiden työnhakutestieni vuoksi.

Vierailija
59/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samantyyppinen kuin ap ja olen työskennellyt hetken päiväkodissa. Lapset rakastivat minua. Kuitenkaan itse työ ei ollut sellaista, jota haluaisin pidempiä aikoja tehdä, sillä koin sen hyvin rasittavaksi. Liikaa hälinää ja ihmiskontakteja.

Minä taas ryhdyin perhepäivähoitajaksi ja kyllä viihdyn työssäni eläkeikään asti. Lasten kanssa saa olla oma itsensä niin kuin lapsetkin ovat. Pystyn keskittymään jokaiseen lapseen, hoitaa, kasvattaa ja opettaa heitä. Aikuiskontakteja ei ole liikaa, vain neljän vanhemman kanssa aamulla ja iltapäivällä. Lasten päiväuniaikaan on vielä hiljainen hetki, jolloin voin tehdä paperitöitä kuten vasuja. 

Vierailija
60/67 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mieti pelkästään persoonallisuuspiirteiden kautta, vaan myös mikä sinua kiinnostaa, mihin koulutukseen sinun on mahdollista päästä ja mikä työllistää. Kyllä kai aika suuri osa aloista sopii myös introverteille.

Itse päädyin labraan näytteenottajaksi siitä huolimatta että en ole hyvä puhumaan ihmisille joita en tunne.

Ongelmani on se, että koulutus on mutta persoonallisuus ei kelpaa. Minulla ei ole varaa ainakaan omin varoin uudelleenkouluttautua ja haluaisin töihin. En saa tyydytystä työttömänä olosta. Tämä ei oikein johda mihinkään.