Mille alalle sopii varautunut, mutta välittävä ja lämminhenkinen ihminen?
Muuten testin mukaan olen kallellani tunnollisuuteen, määrätietoisuuteen, analyyttisyyteen ja systemaattisuuteen. Pohdin sitä, että olisiko pitänyt valehdella töitä hakiessa kun aina työnhaku tuntuu tyssäävän siihen, että olen introvertti enkä ekstrovertti, joka syleilee maailmaa hetkessä eläen. Minä en voi sille mitään, että tarvin oman aikani maailman ihmeiden selvittämiseen.
Ilmeisesti sitten tuollaisten luonteenominaisuuksien vuoksi minua monesti luullaan ujoksi tai ihmisvihaajaksi. En ole niistä kumpaakaan. Pidän älyttömänä haaskaamisena sitä, ettei introverttia koeta edes kelvollisena työyhteisöön nykyään.
Ei luulisi ketään haittaavan se, että työasiat hoidetaan ja se, etten käytä aikaani toisten asioiden vatvomiseen, olisi vain töiden hoitamista edistävä asia. En ymmärrä laisinkaan sitä, että miten nykyään kestää työelämässä jos siellä energia menee ekstrovertin teeskentelyyn eikä töihin!
Mikä työnantajia nykyään vaivaa?
Kommentit (67)
Lämminhenkiselle ihmiselle olisi todella tilausta vaikka päiväkodissa, lääkärinä, hoitajana jne
Vierailija kirjoitti:
Koodari. Ei tarvitse edes uudelleenkouluttautua, kunhan vaan googlailet miten koodataan ja pistöt tohinaksi. Työpaikan saat kun sinulla on konkreettista näytettävää mitä olet koodannut vaikkei papereita olisikaan.
Eli esittelisi itseni suorittaneeni tutkinnon X mutta harrastavani koodausta? Kuka tuon voi ottaa toisissaan?
Aivan rehellisesti sanottuna olen vaikka valmis mille alalle hyvänsä, jossa työnantajat eivät etsisi jotain Miss Päivänpaisteen ja tornadon sekoitusta. Minä en edes ymmärrä, että kuinka minä tekisin varsinaisen työni paremmin jos aika menisi muuhun touhottamiseen.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä ajokortti tarvitaan roskakuskille? Pääseekö alalle oppisopimuksella?
Kunpa sinun kaltaisiasi saataisiin hoitotöihin. Nyt siellä on paljon pelkkiä psykoja.
Vierailija kirjoitti:
Lämminhenkiselle ihmiselle olisi todella tilausta vaikka päiväkodissa, lääkärinä, hoitajana jne
Ei käy kun en ole ekstrovertti. Työnantaja ei tajua minun lepäävän kotonani omissa oloissani työajan jälkeen. On herännyt sellainenkin ajatus, että piruako se työnantajalle kuuluu kenen kanssa tai kuinka vietän vapaa-aikani?
Työtön. Ainoa homma on kikkailla työkkärin ja kelan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei käy kun en ole ekstrovertti. Työnantaja ei tajua minun lepäävän kotonani omissa oloissani työajan jälkeen. On herännyt sellainenkin ajatus, että piruako se työnantajalle kuuluu kenen kanssa tai kuinka vietän vapaa-aikani?
Höpöhöpö.
On jotkut muut syyt. Noille aloille pääsee aivan hyvin introverttina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koodari. Ei tarvitse edes uudelleenkouluttautua, kunhan vaan googlailet miten koodataan ja pistöt tohinaksi. Työpaikan saat kun sinulla on konkreettista näytettävää mitä olet koodannut vaikkei papereita olisikaan.
Eli esittelisi itseni suorittaneeni tutkinnon X mutta harrastavani koodausta? Kuka tuon voi ottaa toisissaan?
Aivan rehellisesti sanottuna olen vaikka valmis mille alalle hyvänsä, jossa työnantajat eivät etsisi jotain Miss Päivänpaisteen ja tornadon sekoitusta. Minä en edes ymmärrä, että kuinka minä tekisin varsinaisen työni paremmin jos aika menisi muuhun touhottamiseen.
Kiitos hyvistä vinkeistä. Mikä ajokortti tarvitaan roskakuskille? Pääseekö alalle oppisopimuksella?
C-kortti, jotta voi ajaa kuorma-autoa sekä ammattipätevyys. Paras ja edullisin on hoitaa koulun kautta. Katso TE-koulutuksia jos kuulut kohderyhmään.
Itse olen introvertti ja pärjännyt aina ekstroverttien kanssa, kun muistan omat rajani enkä mene mukaan mihinkään mikä ei tunnu luontevalta. Ei kukaan mitään numeroa ole tehnyt asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen introvertti hoitaja, ei se ole ollut mikään ongelma töiden saamisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo mihinkään ammattiin ole este! Introvertti voi olla työpaikan luottohenkilö ja todellakin pidetty.
Mites joku työ missä on tuttu työporukka? Alalta kuin alalta.
Tämä. Tällaiselle ujolle, sosiaali kammoiselle introvertille parasta on juuri tuttu, pieni, aina samana pysyvä työporukka-ja yhteisö (6 henkeä). Asiakkaiden kanssa en joudu olemaan onneksi tekemisissä lainkaan tai liikkumaan missään neovotteluissa yms toimiston ulkopuolella.
Ennen tein töitä vielä pienemmässä toimistossa, mutta siellä roolini sisälsi myös jossain määrin asiakaspalvelua ja toimistolla kävi päivän aikana 10-20 asiakasta pistäytymässä. Kuormituin henkisesti aivan eri tavalla tuollaisessa työpaikassa, missä porukka ja naamat vaihteli jatkuvasti, vaikka työpaikka sinällään oli hyvin "pieni".
Vierailija kirjoitti:
Itse olen samanlainen ja tällä hetkellä olen lähihoitaja, mutta aion jatkaa sairaanhoitajaksi. Vaatii kyllä paksua nahkaa, että kestää työkavereiden, potilaiden ja omaisten kyykytykset.
Minun ongelmani on, että koen aina tavallaan katsovani tilanteita ulkopuolisena. En loukkaannu jos joku tiuskii minulle tai puhuu suoraan sanottuna rumasti minulle. Mietin henkilön motiiveja, että miksi hän puhuu minulle noin.
Varmaan tuon tietynlaisen analyyttisyyden vuoksi minulla ei ikinä tapahdu mitään sellaista tunnetta, että sitoutuisin heti ajattelematta jonkun kanssa ylimmäksi ystäväksi. Minulla kestää muihin tutustuminen kauemmin kuin muilla ja sitten kun ihan oikeasti olen jonkun ystävä niin olen ystävä, vaikka olisin toisen kanssa välillä eri mieltä. Tätä on hieman vaikeaa selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen introvertti hoitaja, ei se ole ollut mikään ongelma töiden saamisen suhteen.
Riippuu hyvin paljon missä työskentelee.
Jossakin laitoshoidon yksiköissä, missä on dementikkoja tai sänkyyn hoidettavia hyvin huonkuntoisia vanhuksia, tuo ei välttämättä niin haittaa.
Sitten taas sosiaalipuolella päihde, mielenterveys tai lastensuojelussa yms puhetaidot on tärkein työkalusi, eikä tuppisuuna oikein pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Optikko. Tietysti jonkin verran täytyy ihmisten kanssa osata puhua, mutta yleensä vain asiaa.
En pelkää ihmisiä ja puhuukin mieluiten asiaa. En haluaisi kyllä valehdella siitä, että jotkut kehykset sopisivat jos ne eivät sopisi alkuunkaan.
C luokan ajokortti roskakuskille. Te toimiston kautta on kursseja C tai CE (rekka) tai D (linja-auto)kuskin töihin. Logistiikka ala.
Vierailija kirjoitti:
Sähköasentajat ovat kokemukseni mukaan hyvin niukkasanaisia ja hiljaisia.
Heillä voi olla tiukka aikataulu. Taksamittari raksuttaa koko ajan ja tietenkin haluaa saada valmista aikaan sopimuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa sinun kaltaisiasi saataisiin hoitotöihin. Nyt siellä on paljon pelkkiä psykoja.
Allekirjoitan ja ihmettelen tätä ilmiötä ENTISENÄ hoitajana. Valitettavasti oikeasti lämminhenkiselle ja hyväsydämiselle se on kova ala työskennellä niiden psykojen parissa ja muutenkin heikoilla resursseilla ja nähdä potilaiden kärsivän näistä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Moto kuskina saa varmasti itsenäisesti työskennellä. Sosiaalisemmalla kaverilla ennen pitkää pää hajoaa yksikseen pimeässä korvessa pitkää päivää painaessa.
En koe olevani mitenkään epäsosiaalinen. Minulla ei ole rikosrekisteriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen juuri tuollainen. Ikinä ei ole ole ollut vaikeuksia työllistyä, mutta välillä työtehtävissä joutuu menemään omille epämukavuusalueilleen.
Eikö sinua ole prässätty ikinä ekstrovertti/introvertti-kysymyksen vuoksi? Nykyään joka paikkaan pitää olla se ekstrovertti.
Onko ongelma työ vai työkaverit? Jokaisen tulisi tehdä sellaista työtä, joka tuntuu hyvältä. Kaiken muun voi oppia suodattamaan. Pois lukien kiusaamiset yms.
Jos etsit työtä, missä et tapaa ihmisiä, ei sekään ole oikotie onneen. Kannattaa oppia reflektoimaan omaa itseänsä ja elämää sekä miettimään mitkä ne omat vahvuudet on.
Ihmisten täysi välttely on harvassa työssä mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Eläinlääkäri, lääkäri, tutkija, kirjanpitäjä, palkanlaskijan, eläintenhoitaja, koodaaja, vartija jne.
Eläinlääkärin ammatti on itseasiassa hyvin asiakaspalveluhenkinen.
Vaikka omaa hyvät sosiaaliset taidot niin enemmän introvertiksi kallellaan voi hyvinkin kokea eläinlääkärin viran aika sosiaalisena ja väsyy.
Joku tutkija, kemisti, fyysikko jne jossakin pienessä labrassa.