Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako muka lastenhoitaja vain 1800€/kk nettona?

Vierailija
08.10.2022 |

Op ryhmä Facebookissa on nainen,joka on ollut vuosikymmenet lastenhoitaja. Hän tienaa noin vähän. Oikeasti?

Kommentit (109)

Vierailija
81/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten mediaanitulo on noin 2000 kuukaudessa nettona. Siihen on laskettu mukaan siis kaikki tulonsaajat; Eläkeläiset, opiskelijat, työttömät, palkansaajat, myös pääomatulot. Eli pari tonnia kuussa on ihan kelpo tulo, puolet suomalaisista elää alle sen. 

Vierailija
82/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulu- ja päiväkotiavustaja saavat 1900 e BRUTTONA.

Miettikää siellä yltäkylläisyydessä kenen palkkoja pitäisi korottaa.

Mistä näitä avustajia tulee? Onko joku osaamisvaatimus?

Niin no, mulla se 15 vuoden kokemuksen jälkeinen palkka oli 2070 euroa. Ja meillä vastavalmistuneen päiväkodinjohtajan työtä tekevän maisterikoulutuksen käyneen open palkka oli vain noin satasen enemmän. Olin tyrmistynyt

t. se lastenhoitaja, joka lähti neljä vuotta sitten pois

Miten ihmiset voi oikeasti kuvitella, että lastenhoitajalle pitäisi maksaa esim enemmän kuin korkeakoulutetulle asiantuntijatehtävässä olevalle ihmiselle? Lastenhoitajan työ on siinun oma valintasi, mikset hakenut muualle opiskelemaan? Lastenhoito ei nyt sori vaan oikeasti vaadi niin paljon kuin moni muu ammatti ja siksi siitä ei makseta yhtä paljon. Lastenhoidossa ei myöskään kokemuksella ole yhtä paljon merkitystä kuin monessa muussa ammatissa, koska lastenhoitaja tekee ihan samaa työtä vuodesta toiseen. Voi olla, että tätä on lastenhoitajien vaikea ymmärtää, koska eivät ole olleet muulla alalla töissä.

En ole lastenhoitaja, mutta yritän avartaa maailmankuvaasi, koska säälittää kuinka pihalla olet todellisuudesta.

Mene puoleksi vuodeksi töihin päiväkotiin ja kerro sitten meille, pärjäsitkö - ihan sama, oletko työtön vai "korkeakoulutettu". Arvelisin kuitenkin, että olet / olet aikanaan ollut melko matalasti koulutettu. Logiikan puute ja argumentointivirheet kertovat aika paljon.

Itse asiassa sen lastenhoidon ja lapsiryhmän paimentamisen oppii nopeasti käytännön työn kautta. Kirjoista sitä ei opi. Ja kun se on hallussa, niin lasten kanssa kyllä pärjää. Ei se ole mitään ihmetyötä, vaikka sitä on ilmeisesti palkankorotuksen toivossa alettukin sellaiseksi brändätä noilla "varhaiskasvatus"-jutuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastenhoitajilla javarhaiskasvatuksen opettajilla on 70€ netossa eroa. Jos veroprosentti on siis sama, ikälisiä on kertynyt molemmille täydet ja ollaan esikouluryhmässä töissä.

Muualla kuin eskareilla tuo ero on 12€.

Tosi pieni ero, toisilla 1,5-3 vuoden ammattikoulutus ja toisella lukio/amis+ 2,5-3,5 vuotta yliopistossa.

Mutta tuo 70e ei pidä paikkaansa. Kyllä vakaopella on 200-300e korkeampi peruspalkka ja nettona jää varmasti enemmän.

Vierailija
84/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä iltalehden lastenhoitaja on varatoimitusjohtaja firmassa, jonka liikevaihto on yli miljoona euroa.  Kahden teinin äiti, mutta kaikilla teineillä on myös isä.  Ehkä jopa isoisä, isoäiti ym.

Vierailija
85/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni lastenhoitajat eivät ole tyhmiä. Itseasiassa yleensä ihan yhtä viisaita ellei jopa joskus viisaampia kuin opettajat. Eli tyhmyydestä tai viisaudesta ei ole kyse.

Työnkuvamme vain on erilainen.

Siinä missä minulle kasautuu sata asiaa enemmän kuin hoitajalle, hoitaja voi lähteä työpaikaltaan täysin tyytyväisenä ja unohtaa työt seuraavaan päivään asti.

Minua vastuu seuraa kokoajan.

Siitä ehkä pitäisi maksaa vähän enemmän tai kohta ei ole enää opettajia jotka tekee sen työn.

Tämä ei tarkoita etteikö hoitajat ansaitsisi hyvää palkkaa, ehdottomasti ansaitsevat, mutta heidän työnsä pystyy ottamaan hieman rennommin ja stressivapaammin kuin opettajan työn. Välillä mietin, että pitäisi hakea lastenhoitajaksi.

Jaa, voi se noinkin olla. Opettajiksi ehkä hakeutuvatkin persoonat, jotka kokevat isoa stressiä, jos ei ehdi tehdä niitä ns. paperitöitä ja metatöitä lasten vahtimiselta.

Lastenhoitajiksi hakeutunevatkin sellaiset, jotka kokevat opettajaa enemmän eettistä stressiä siitä, että he eivät aina pysty takaamaan edes fyysistä turvallisuutta, psyykkisestä puhumattakaan. Käsiä on vain kaksi ja syliä yksi.

Näin me olemme erilaisia. Ja toki opettajakin palkankorotuksensa mielestäni ansaitsisi, koska hänhän tekee sen rennosti ottavan lastenhoitajankin työt. Sen jolla ei ole mitään vastuuta, vai oliko se vastuuntuntoa? Oman työnsä ohella opettaja tekee, vaikka työnkuvakin on erilainen.

Vierailija
86/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat ihmiset valittavat liian pienestä palkasta ja vaativat ympäristötomia ja kulutuksen vähentämistä. Suomalaisen minimiturvan varassa eläväkin kuluttaa kaksi kertaa liikaa luonnonvaroja. Siis ne, joilla on asumisen jälkeen elämiseen käytettävissä suomalaisella hintatasolla 500 kuussa kaikkinensa. 

Koettakaa nyt päättää. Sen sijaan, että vaaditte lisää liksaa, teidän pitää vaatia palkan alentamista reilusti alle tuhanteen euroon kuussa, jotta lopetatte sen ylikulutuksen. 

Vierailija
87/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi törkeetä koska itse saan osa-aikatyöstä enemmän , koska saan ansiosidonnaista päivärahaa lisäksi.

Olen tuuminut,ettei ole järkeä edes tehdä täyttä viikkoa koska siitä ei rahallisesti hyödy mitenkään.

Vierailija
88/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vain"?

Ihan liian korkea palkka. Työttömänä saan noin 520 ja asumistuki 260.

Vierailija
89/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lasten vahtimisesta 3000 euroa makseta.

Pitäisi kuitenkin mielestäni maksaa sen verran täydesät palkasta, ettei saisi asumistukea. 

Mutta sehän on vaan kiva isoille firmoille, että pienipalkkaisista saa asumistuet. Heille laillistettua korruptiota.

En saa mitään asumistukea, palkka (eri ala) noin 1400 netto.

Vierailija
90/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enempää ei kannata tienata jos haluaa saada asumistukea.. kaikesta nääs rokotetaan.

Vierailija
91/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä saan nettona vähän reilu 2000e.

Olen vakaope eskariryhmässä.

Mielestäni työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden käteen jäävä palkka on liian vähän.

Suomen progressiivinen verotus kyllä tiristää palkkaeroa aika kivasti esim lastenhoitajiin.

Periaatteessa teemme arkisin hyvin samankaltaista työtä -sillä erotuksella, että minä olen vastuussa opetuksen suunnittelusta, kartoituksista, leopseista, vanhemmille lähetettävistä kuukausikirjeistä ym. Eli siis sen lastenhoitajan työn päälle minä teen nämä ja vielä lisää, sellaista mitä hoitaja ei tee. En edes jaksa luetella. Tänään on lauantai.

Minä saan burn outin ja kuulonaleneman, hoitaja vain kuulonaleneman.

Reilu kahden tonnin netto on Suomessa kyllä tosi tavallinen. Sitten kun peruspalkka nousee niin veroprosentti nousee reilusti mukana.

Tosi pieni osa nettoaa Suomessa yli 3000.

Missä ammateissa maisterikoulutksella 2000 netto on tavis  ? kyselee tyhmä lastenhoitaja

Progressiivinen verotus toimii niin että palkan pitää olla yli 5000 euroa kuussa että nettoaa yli 3000 euroa.

Siinä missä pienituloinen maksaa veroja muutaman satasen niin aika äkkiä nousee maksut tuhansiin kuukaudessa. Ihan diplomi-insinöörejä, opettajia, juristeja yms saa käteen alle 3000 euroa kuussa.

Näin se menee Suomessa.

No tämäpä juuri. Suomessa progressiivinen verotus kyllä pitää huolen, etöllä pääse rikastumaan. Monet pienituloiset ei käsitä ollenkaan verotuksen vaikutusta nettopalkkaan, vaan kuvitellaan muillakin menevän veroja se muutama satanen ja kadehtitaan suurta palkkaa.

Mun bruttopalkka on reilu 5000 euroa. Teen palkan eteen todella paljon töitä, päivät on välillä pitkiä ilman mitään ylityö- tai iltakorvauksia, mitä esim. hoitajat saa. Alaisiakin on ja tulosvatuuta. Olen myös kouluttautunut lisää työn ohessa, kohta valmis yliopistotutkinto. Lastenhoitaja on käynyt muutaman vuoden amiskoulutuksen, ja voi unohtaa työasiat päiväkodin oven sulkiessaan. Minä maksan joka kuukausi veroillani lastenhoitajan palkan eli 2000 euroa, käteen jää noin 3000 euroa siitä 5000 euron palkasta.

Näin tämä homma Suomessa menee.

Voi ei, kukahan sen opettajan palkan maksaa? Varmaan hänen miehensä, joka tekee tuottavaa ja vaativaa työtä.

Vierailija
92/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla ei taida olla tieto bruton ja neton välisestä erosta.

Vierailija
93/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa tuossa on? Tuohan on ihan hyvä nettopalkka. Kyllä tuolla elää ja tuolla voi perheenkin elättää. Meillä oli äidillä netto 1600e ja elätti 2 lasta yksin aikuiseksi.

-70 luvullako? :D

Nykyään tuo on ala-arvoinen palkka kenelle tahansa täyttä työaikaa tekevälle. Asuminen ja eläminen on kallista ja on selvää ettei palkat ole tuolla alalla pysyneet ollenkaan yleisen hintakehityksen kelkassa.

No joo, mutta moni joutuu sillä tai vähemmällä tulemaan toimeen. Esim. henkilöstöravintolan kokki alkaen 11,44/tunti. Vartija 10,89. Muuttotyöntekijä 11,13. Siivooja 11,02 jne.

Vierailija
94/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden käteen jäävä palkka on liian vähän.

Suomen progressiivinen verotus kyllä tiristää palkkaeroa aika kivasti esim lastenhoitajiin.

Periaatteessa teemme arkisin hyvin samankaltaista työtä -sillä erotuksella, että minä olen vastuussa opetuksen suunnittelusta, kartoituksista, leopseista, vanhemmille lähetettävistä kuukausikirjeistä ym. Eli siis sen lastenhoitajan työn päälle minä teen nämä ja vielä lisää, sellaista mitä hoitaja ei tee. En edes jaksa luetella. Tänään on lauantai.

Reilu kahden tonnin netto on Suomessa kyllä tosi tavallinen. Sitten kun peruspalkka nousee niin veroprosentti nousee reilusti mukana.

Missä ammateissa maisterikoulutksella 2000 netto on tavis  ? kyselee tyhmä lastenhoitaja

Lue vaikka

https://museoalanammattiliitto.fi/harjoittelupalkat-museoalalla/

https://demokraatti.fi/kansa-arvostaa-museovaen-asiantuntemusta-ei-nay-…

Vierailija
95/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lue vaikka

https://museoalanammattiliitto.fi/harjoittelupalkat-museoalalla/

https://demokraatti.fi/kansa-arvostaa-museovaen-asiantuntemusta-ei-nay-…

Museot ja lastentarhat ovat kaksi julkisesti rahoitettua toimialaa joista kumpikaan ei oikeastaan tuota rahoittajalleen mitään ja joiden palveluita käyttää aika pieni osa ihmisistä.

Vierailija
96/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saa edes tuota ja mulla on kaikki ikälisät.

Sama täällä.

Vierailija
97/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta moni joutuu sillä tai vähemmällä tulemaan toimeen. Esim. henkilöstöravintolan kokki alkaen 11,44/tunti. Vartija 10,89. Muuttotyöntekijä 11,13. Siivooja 11,02 jne.

Riippuu työnantajasta. Lopetin siivoustyöt 2019. Tuntipalkka oli silloin 12,41.

Vierailija
98/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kummaa tuossa on? Tuohan on ihan hyvä nettopalkka. Kyllä tuolla elää ja tuolla voi perheenkin elättää. Meillä oli äidillä netto 1600e ja elätti 2 lasta yksin aikuiseksi.

-70 luvullako? :D

Nykyään tuo on ala-arvoinen palkka kenelle tahansa täyttä työaikaa tekevälle. Asuminen ja eläminen on kallista ja on selvää ettei palkat ole tuolla alalla pysyneet ollenkaan yleisen hintakehityksen kelkassa.

Muuttotyöntekijä 11,13? Onpas vähän niin raskaasta työstä. Mutta ehkä firmat maksaa tes:iä enemmän.

Vierailija
99/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään kouluavustajia. Koulunkäynninohjaaja/koulunkäyntiavustaja ei saa noin paljoa. Päiväkodin varhaiserityisavustajalla on sama palkka kuin lastenhoitajalla.

Varhaiserityisavustajan palkka on sama kuin varhaiskasvatuksen avustajalla ja perhemuotoisen varhaiskasvatuksen työntekijällä.

Sama kuin vaka lastenhoitajalla

Ei vaan useamman satasen alempi. Kouluttamattoman varhaiskasvattajan palkka on alempi.

Kyllä palkka on ihan sama. Nythän erityisavustajan paikkoja on joissakin paikoissa muutettu varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajiksi. Varmaan siksi, että näin se avustaja on kasvatusvastuussa. Muutenhan erityisavustaja ei saa olla yksin lasten kanssa. Tässä kaupungissa ainakin palkka on sama. Tiedän, kun olen ollut sekä lastenhoitajana että varhaiserityisavustajana.

Vierailija
100/109 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään kouluavustajia. Koulunkäynninohjaaja/koulunkäyntiavustaja ei saa noin paljoa. Päiväkodin varhaiserityisavustajalla on sama palkka kuin lastenhoitajalla.

Varhaiserityisavustajan palkka on sama kuin varhaiskasvatuksen avustajalla ja perhemuotoisen varhaiskasvatuksen työntekijällä.

Sama kuin vaka lastenhoitajalla

Ei vaan useamman satasen alempi. Kouluttamattoman varhaiskasvattajan palkka on alempi.

Kyllä palkka on ihan sama. Nythän erityisavustajan paikkoja on joissakin paikoissa muutettu varhaiserityiskasvatuksen lastenhoitajiksi. Varmaan siksi, että näin se avustaja on kasvatusvastuussa. Muutenhan erityisavustaja ei saa olla yksin lasten kanssa. Tässä kaupungissa ainakin palkka on sama. Tiedän, kun olen ollut sekä lastenhoitajana että varhaiserityisavustajana.

Kyllä ainakin päivähoidon aikaan sai avustaja olla yksinään lapsiryhmän kanssa. Ainoat jotka eivät saaneet olivat opiskelijat ja työkokeilijat. Varhaiskasvatuksesta en tiedä.