Saako muka lastenhoitaja vain 1800€/kk nettona?
Op ryhmä Facebookissa on nainen,joka on ollut vuosikymmenet lastenhoitaja. Hän tienaa noin vähän. Oikeasti?
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vakaopena, 15v kokemus, 3200e/kk netto plus bonarit kerran vuodessa yksityisellä. Suosittelen neuvottelemaan palkasta ennenkun nimen laittaa soppariin.
No sinulla on kyllä hyvä palkka! Eli bruttona jotain 4200€?
Eivätkö ihmiset arvosta lastensa varhaiskasvattajia? Ilman varhaiskasvattajia lasten kasvatus jäisi pelkän kotikasvatuksen varaan, mikä ei ole oikein millään mittarillä hyvä juttu tutkimustenkaan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan nettona vähän reilu 2000e.
Olen vakaope eskariryhmässä.Mielestäni työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden käteen jäävä palkka on liian vähän.
Suomen progressiivinen verotus kyllä tiristää palkkaeroa aika kivasti esim lastenhoitajiin.Periaatteessa teemme arkisin hyvin samankaltaista työtä -sillä erotuksella, että minä olen vastuussa opetuksen suunnittelusta, kartoituksista, leopseista, vanhemmille lähetettävistä kuukausikirjeistä ym. Eli siis sen lastenhoitajan työn päälle minä teen nämä ja vielä lisää, sellaista mitä hoitaja ei tee. En edes jaksa luetella. Tänään on lauantai.
Minä saan burn outin ja kuulonaleneman, hoitaja vain kuulonaleneman.
Reilu kahden tonnin netto on Suomessa kyllä tosi tavallinen. Sitten kun peruspalkka nousee niin veroprosentti nousee reilusti mukana.
Tosi pieni osa nettoaa Suomessa yli 3000.
Missä ammateissa maisterikoulutksella 2000 netto on tavis ? kyselee tyhmä lastenhoitaja
Esim. humanistisella puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vakaopena, 15v kokemus, 3200e/kk netto plus bonarit kerran vuodessa yksityisellä. Suosittelen neuvottelemaan palkasta ennenkun nimen laittaa soppariin.
Eli bruttona 4400?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinulla on kyllä hyvä palkka! Eli bruttona jotain 4200€?
Mä saa tuon 4200 brutto ja käteen jää 2900. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Ei kellään ole vakaopen työstä 15 vuoden kokemusta. 15 vuotta sitten kyseistä ammattia ei ollut olemassakaan.
Moni toki on vaihtanut lastentarhanopettajan uralta varhaiskasvatuksen puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakaope eskariryhmässä.Mielestäni työn vaativuuteen ja vastuuseen nähden käteen jäävä palkka on liian vähän.
Suomen progressiivinen verotus kyllä tiristää palkkaeroa aika kivasti esim lastenhoitajiin.Periaatteessa teemme arkisin hyvin samankaltaista työtä -sillä erotuksella, että minä olen vastuussa opetuksen suunnittelusta, kartoituksista, leopseista, vanhemmille lähetettävistä kuukausikirjeistä ym. Eli siis sen lastenhoitajan työn päälle minä teen nämä ja vielä lisää, sellaista mitä hoitaja ei tee. En edes jaksa luetella. Tänään on lauantai.
Reilu kahden tonnin netto on Suomessa kyllä tosi tavallinen. Sitten kun peruspalkka nousee niin veroprosentti nousee reilusti mukana.
Missä ammateissa maisterikoulutksella 2000 netto on tavis ? kyselee tyhmä lastenhoitaja
Progressiivinen verotus toimii niin että palkan pitää olla yli 5000 euroa kuussa että nettoaa yli 3000 euroa.
Siinä missä pienituloinen maksaa veroja muutaman satasen niin aika äkkiä nousee maksut tuhansiin kuukaudessa. Ihan diplomi-insinöörejä, opettajia, juristeja yms saa käteen alle 3000 euroa kuussa.
Näin se menee Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Saa varmasti kun brutto on jotain noin 2000.
Et ymmärrä verotusta.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Epäpätevä ei sitäkään 😅 pph oon koulutukseltani.
Luulin että olet huvipuistotyöntekijä.
Vierailija kirjoitti:
No, jos on vanhan koulutuksen mukaisesti saanut sen lastenhoitaja-nimikkeen käyttöönsä, niin se koulutus ei liene ollut kovinkaan pitkä! Ei ainakaan mikään lähihoitaja-koulutuksen pituinen.
Ja siksi toisekseen se, mitä saa nettona, riippuu henkilön veroprosentista.
Tärkeämpi määrä on se mitä bruttona saa, jos vertailla halutaan.
Lastenhoitaja, mitä se siellä tarhassa tekee? Onko vaativat työtehtävät?
Tiedän yhden juuri tuollaisen lastenhoitajan, ja todellakaan, sille persoonalle en antaisi tuota 1800:kaan.
Tiedän yhden jolla ei mitään alan koulutusta. Mutta hyvin ansaitsisi palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulu- ja päiväkotiavustaja saavat 1900 e BRUTTONA.
Miettikää siellä yltäkylläisyydessä kenen palkkoja pitäisi korottaa.
Mistä näitä avustajia tulee? Onko joku osaamisvaatimus?
Niin no, mulla se 15 vuoden kokemuksen jälkeinen palkka oli 2070 euroa. Ja meillä vastavalmistuneen päiväkodinjohtajan työtä tekevän maisterikoulutuksen käyneen open palkka oli vain noin satasen enemmän. Olin tyrmistynyt
t. se lastenhoitaja, joka lähti neljä vuotta sitten pois
Miten ihmiset voi oikeasti kuvitella, että lastenhoitajalle pitäisi maksaa esim enemmän kuin korkeakoulutetulle asiantuntijatehtävässä olevalle ihmiselle? Lastenhoitajan työ on siinun oma valintasi, mikset hakenut muualle opiskelemaan? Lastenhoito ei nyt sori vaan oikeasti vaadi niin paljon kuin moni muu ammatti ja siksi siitä ei makseta yhtä paljon. Lastenhoidossa ei myöskään kokemuksella ole yhtä paljon merkitystä kuin monessa muussa ammatissa, koska lastenhoitaja tekee ihan samaa työtä vuodesta toiseen. Voi olla, että tätä on lastenhoitajien vaikea ymmärtää, koska eivät ole olleet muulla alalla töissä.
En ole lastenhoitaja, mutta yritän avartaa maailmankuvaasi, koska säälittää kuinka pihalla olet todellisuudesta.
Mene puoleksi vuodeksi töihin päiväkotiin ja kerro sitten meille, pärjäsitkö - ihan sama, oletko työtön vai "korkeakoulutettu". Arvelisin kuitenkin, että olet / olet aikanaan ollut melko matalasti koulutettu. Logiikan puute ja argumentointivirheet kertovat aika paljon.
Brutto kk palkka reilu 2200 + kokemuslisä reilu 170. Lisäksi tulee joitakin euroja yö- tai iltalisää.
Terv. Varhaiskasvatuksen lastenhoitaja (koulutus lähihoitaja)
Minun mielestäni lastenhoitajat eivät ole tyhmiä. Itseasiassa yleensä ihan yhtä viisaita ellei jopa joskus viisaampia kuin opettajat. Eli tyhmyydestä tai viisaudesta ei ole kyse.
Työnkuvamme vain on erilainen.
Siinä missä minulle kasautuu sata asiaa enemmän kuin hoitajalle, hoitaja voi lähteä työpaikaltaan täysin tyytyväisenä ja unohtaa työt seuraavaan päivään asti.
Minua vastuu seuraa kokoajan.
Siitä ehkä pitäisi maksaa vähän enemmän tai kohta ei ole enää opettajia jotka tekee sen työn.
Tämä ei tarkoita etteikö hoitajat ansaitsisi hyvää palkkaa, ehdottomasti ansaitsevat, mutta heidän työnsä pystyy ottamaan hieman rennommin ja stressivapaammin kuin opettajan työn. Välillä mietin, että pitäisi hakea lastenhoitajaksi.
Itse olen laitoshuoltaja ( siivooja ) ja minulla normina bruttopalkka vähän päälle 1700 e/kk. Nyt palkka nettona vielä pienempi, kun ryhdyin tekemään 6h/d. - työpäivää. Se on mahdollista eka- ja tokaluokalla olevien lasten vanhemmille.
Kyllä tässä silti joka kuukausi suht' ok on toimeen tultu. On toki tuttua, että noin reilu viikko ennen tilipäivää alkaa olla hieman tiukkaa rahasta. Tilipäivänä on mukava tunne, kun voi ostaa taas vapaammin ruokaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Progressiivinen verotus toimii niin että palkan pitää olla yli 5000 euroa kuussa että nettoaa yli 3000 euroa.
Siinä missä pienituloinen maksaa veroja muutaman satasen niin aika äkkiä nousee maksut tuhansiin kuukaudessa. Ihan diplomi-insinöörejä, opettajia, juristeja yms saa käteen alle 3000 euroa kuussa.
Näin se menee Suomessa.
No just joo ei nyt kuitenkaan noin kovin vaikuta. N. 1/3 palkasta menee veroihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee Suomessa.
No tämäpä juuri. Suomessa progressiivinen verotus kyllä pitää huolen, ettei työllä pääse rikastumaan. Monet pienituloiset ei käsitä ollenkaan verotuksen vaikutusta nettopalkkaan, vaan kuvitellaan muillakin menevän veroja se muutama satanen ja kadehtitaan suurta palkkaa.
Mun bruttopalkka on reilu 5000 euroa. Teen palkan eteen todella paljon töitä, päivät on välillä pitkiä ilman mitään ylityö- tai iltakorvauksia, mitä esim. hoitajat saa. Alaisiakin on ja tulosvatuuta. Olen myös kouluttautunut lisää työn ohessa, kohta valmis yliopistotutkinto. Lastenhoitaja on käynyt muutaman vuoden amiskoulutuksen, ja voi unohtaa työasiat päiväkodin oven sulkiessaan. Minä maksan joka kuukausi veroillani lastenhoitajan palkan eli 2000 euroa, käteen jää noin 3000 euroa siitä 5000 euron palkasta.
Näin tämä homma Suomessa menee.
Mediaani eläke on noin 1400 netto. Siis puolet eläkeläisistä saa nettona 850-1400 kuussa. Toinen puoli sitten tuon rajan yli.
Moni todellakin luulee että Suomessa korkeasti koulutetut saisi ne 3500-5000 euron palkat käteen niin että lähtee pari sataa kuussa veroihin. Kun veroihin noista palkoista maksetaan helposti pari tonnia.
Suomessa valtaosa ihmisistä saa nettona pari tonnia.
Kannattaa miettiä opiskellako vaikka 7 vuotta lisää tai ottaako lisävastuuta tai lisää työtunteja.
Jos tekee pienellä palkalla 19-vuotiaasta alkaen töitä niin saa käteen ihan hyvin Suomessa.