Iltalehti: äiti ei pysty maksamaan palkastaan sähkölaskuja
Iltalehdessä oli jonkun perheen äidin itkuvirsi, ettei suoriudu sähkölaskuistaan lastenhoitajan palkoilla. Asuu omakotitalossa.
Miksi ihmiset eivät suhteuta omia tulojaan kulutukseensa? Lähtökohtaisesti jo ennen energiakriisiä tämä tyyppi on asunut varmaan liian kalliisti tuloihinsa nähden. Olen jokseenkin kyllästynyt, että nämä hoitajat valittavat miten eivät palkallaan pärjää, vaikka kyse on oikeasti siitä, että talousosaaminen on olematonta. Olen itse parempi tuloinen, enkä todella omalla tulotasolla alkaisi ostamaan omakotitaloa.
Kommentit (709)
Yleensä sähkö lasku ennakoidaan ja sovitaan sähkölaitoksen kanssa montako laskua vuodessa. Vaikka 3-6 ja sitten jos kilpailutetaan myös mikä edullisin sähkö tyyppi ja yhtiö. Voi vaihtaa nykyisen uuteen.Sitten kun yksi lasku jää jälkeen pitää soittaa yhtiöön että maksaa sen kahdessa erässä nyt heti osan loput heti kun tulee palkka.Laskut mitkä jää myöhässä niihin lisätään 5 € kulu.Joten vaihda yhtiötä ja sovi maksut erissä.Kyllä monet tekee niin että kylmällä pidetään vain 2 huonetta lämpimänä ja muut pienellä lämmöllä kuten mökeissä.Ettei homehdu seinät.Jos on vanhan talon ostanut älkää ikinä purkako vanhoja uuneja tai kaatako omenapuita marjapensaita.Vanhan uunin kunnostus alkaa kun kutsuu ensin nuohoojan paikalle sitten muurarin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaikka lyödä vetoa, että pahimmat huutelijat tässäkin ketjussa ovat niitä, jotka tosiasiassa itse maksattavat sähkölaskunsa Kelalla 😂
Hih hih
Voin kertoa, että puolisoni tienaa 1600 netto ja itse saan työmarkkinatukea 680 netto ja 200 lapsilisää. Emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea, haimme kyllä, mutta kieltävä vastaus tuli ja puolisolla vuorotyö eli tarvitsee auton.
Eli tiedämme jo, että asuntovelkaiset ei saa ensi talvena mitään, jos molemmat töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että osalle on suurin ongelma se että eronnut nainen on ostanut omakotitalon. Jos kyseessä olisi eronnut mies, niin kukaan ei ihmettelisi. Mutta eronnut nainen niin senhän pitäisi asua jossain kellarissa ja ripotella tuhkaa päällensä mokoma huono ihminen.
Itse tiedän 3 eronnutta työssäkäyvää miestä, jotka asuvat vuokralla.
Ja mikä on pointtisi? Että eronneen pitää majailla jossain vuokraluukussa? Tähän nykyiseen tilanteeseen ovat syypäitä surkeat päättäjät.
Jokainen on vastuussa sekä kouluttautumisestaa n että alan valinnastaan, lapsimäärästään ja taloudenpidostaan.
Tästä tilanteesta ei ole vastuussa yksittäinen kuluttaja. Tilanne on sama kuin jos yhtäkkiä lätkäistäisiin hinta hengitysilmalle ja sanottaisiin että itseppä hengität. Myös vesi voitaisiin myydä kansainvälisille pörssiyhtiöille ja tehdä sille tämä sama kuin sähkölle nyt. Esim. Björn Wahlroos on vinkunut sitä jo vuosikausia. Sähköntuotanto myytiin pörssiyhtiöille ja tässä on tulos.
No yksilön vastuuta sikäli,että omistusasunnossa voi tulla yllättäviä kuluja eteen ja siihen pitäisi osata varautua.Ei sen välttämättä tarvitse olla juuri sähkön hinnan yllättävä nousu.
Sähkön tuotantoa ei tietääkseni myyty,vaan sähköverkot,eikä tämä hintakriisi johdu nyt sähkönsiirtomaksuista,joihin ei tuota valtion sähkötukia edes saa.
Eiköhän JOKAINEN ole osannut kuvitella, että voi tulla jotain yllättäviä kuluja. Ja kuvittelee edelleen, katsos kun tämä sähkökriisi ei poista niitä muita yllätyksiä, mutta poistaa taloudellisen puskurin suoriutua niistä.
Toivon, että tämä hinnannousu olisi koskenut ruokaa tai vettä niin se koskettaisi jokaista, myös näitä viisastelijoita. No, oikeasti toivon, että mitään näin absurdia kriisiä ei olisi kenenkään kohdalla.
Ruoan hinta nousee talvella 11 %, lisäksi ruoka leipäjonoissa vähenee, koska kaupat tilaavat ruokaa vähemmän myyntiin ja hävikki pienenee.
Ruoka on noussut yli 50% jo nyt, se mikä maksoi ennen euron maksaa yli tällä hetkellä yli 1,5 euroa.
Ruoan hinta nousee talvella lisää.
Pointtini oli oikeastaan se, että kuinka paljon enemmän.
Virallisestihan ruoan hinta ei ole noussut niin paljon kuin se ainakin minulla on noussut, jääkö nousu nytkään tämän ennusteen 11% tasolle, kun edes jo tiedossa olevissa nousuista ei kyetä laskemaan todellista prosenttia. Painotus mitä tuotteita otetaan milläkin prosentilla mukaan on ilmeisesti laskelmissa pielessä.
Ekana myös pisti silmään, että on hommattu omakotitalo noilla tuloilla. Siinä pitää varautua muihinkin yllättäviin kuluihin kuin vain sähköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että osalle on suurin ongelma se että eronnut nainen on ostanut omakotitalon. Jos kyseessä olisi eronnut mies, niin kukaan ei ihmettelisi. Mutta eronnut nainen niin senhän pitäisi asua jossain kellarissa ja ripotella tuhkaa päällensä mokoma huono ihminen.
Itse tiedän 3 eronnutta työssäkäyvää miestä, jotka asuvat vuokralla.
Ja mikä on pointtisi? Että eronneen pitää majailla jossain vuokraluukussa? Tähän nykyiseen tilanteeseen ovat syypäitä surkeat päättäjät.
Jokainen on vastuussa sekä kouluttautumisestaa n että alan valinnastaan, lapsimäärästään ja taloudenpidostaan.
Tästä tilanteesta ei ole vastuussa yksittäinen kuluttaja. Tilanne on sama kuin jos yhtäkkiä lätkäistäisiin hinta hengitysilmalle ja sanottaisiin että itseppä hengität. Myös vesi voitaisiin myydä kansainvälisille pörssiyhtiöille ja tehdä sille tämä sama kuin sähkölle nyt. Esim. Björn Wahlroos on vinkunut sitä jo vuosikausia. Sähköntuotanto myytiin pörssiyhtiöille ja tässä on tulos.
Vanhustenhoitokaan ei parantunut yhtään, vaikka yksityiset pörssiyhtiöt sitä nyt tekevät. Kallistui kyllä aivan hävyttömän kalliiksi. Pörssi sopii niille, joilla on sisäpiiritietoa ja isoja pääomia laittaa osakkeisiin ja voiton tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaikka lyödä vetoa, että pahimmat huutelijat tässäkin ketjussa ovat niitä, jotka tosiasiassa itse maksattavat sähkölaskunsa Kelalla 😂
Hih hih
Voin kertoa, että puolisoni tienaa 1600 netto ja itse saan työmarkkinatukea 680 netto ja 200 lapsilisää. Emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea, haimme kyllä, mutta kieltävä vastaus tuli ja puolisolla vuorotyö eli tarvitsee auton.
Kiitti tiedosta.
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa talossa asuminen on tähän asti ollut se kaikkein halvin vaihtoehto neliöihin suhteutettuna. Tämäkin äiti tarvitsee useamman makuuhuoneen teinien vuoksi. Täällä on taas koolla kaikki maan talousnerot, jotka tietenkin osasivat ennustaa paitsi Ukrainan sodan niin sen liitännäisvaikutukset. Hyvä teille. Jos tämä kyseinen äiti olisi vuokralla ja keräisi siitä suuret tuet, silloinhan te tietenkin onnittelisitte häntä hyvästä valinnasta, ettekä suinkaan haukkuisi yhteiskunnan loiseksi.
Omistusasunnon eli mm. omakotitalon kuluihin saa kyllä asumistukea. Tuo äiti höpisee mitä sattuu. Eri asia on jos asumisen kulut ovat tähän asti olleet hyvin pienet suhteessa hänen tuloihinsa mikä on muuten voinut olla yksi syy hankkia vanha okt.
Tuo äiti tuntuu myös luulevan että kaikki vuokralla asujat saavat asumistukea ja vuokralla asuminen jotenkin yleisesti oikeuttaisi asumistukeen. Niinhän ei ole. Tuolta äidiltä on saattanut jäädä saamatta tuhansien eurojen asumistuet kun ei ole ottanut faktoista selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih
4 hengen perheelle lasketaan vuokra, sähkö, vesi + 1400
Ja omistusasujalla yhtiövastike, sähkö, vesi + 1400
Lainat ei ole laskuja
Kunnosta savupiippu. kirjoitti:
Yleensä sähkö lasku ennakoidaan ja sovitaan sähkölaitoksen kanssa montako laskua vuodessa. Vaikka 3-6 ja sitten jos kilpailutetaan myös mikä edullisin sähkö tyyppi ja yhtiö. Voi vaihtaa nykyisen uuteen.Sitten kun yksi lasku jää jälkeen pitää soittaa yhtiöön että maksaa sen kahdessa erässä nyt heti osan loput heti kun tulee palkka.Laskut mitkä jää myöhässä niihin lisätään 5 € kulu.Joten vaihda yhtiötä ja sovi maksut erissä.Kyllä monet tekee niin että kylmällä pidetään vain 2 huonetta lämpimänä ja muut pienellä lämmöllä kuten mökeissä.Ettei homehdu seinät.Jos on vanhan talon ostanut älkää ikinä purkako vanhoja uuneja tai kaatako omenapuita marjapensaita.Vanhan uunin kunnostus alkaa kun kutsuu ensin nuohoojan paikalle sitten muurarin.
Mulla ei ole tässä kaksiossa kuin olohuone ja makuuhuone. Tuon makkarin pitäminen peruslämpimänä ei varmaan ihan hirveästi muuta tilannetta. Mitään uuneja ei kaupunkikaksiossa ole.
Sähköyhtiön vaihtaminen tällä hetkellä on killeri. Saat vain pörssisähkön tai kalliin määräaikaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhassa talossa asuminen on tähän asti ollut se kaikkein halvin vaihtoehto neliöihin suhteutettuna. Tämäkin äiti tarvitsee useamman makuuhuoneen teinien vuoksi. Täällä on taas koolla kaikki maan talousnerot, jotka tietenkin osasivat ennustaa paitsi Ukrainan sodan niin sen liitännäisvaikutukset. Hyvä teille. Jos tämä kyseinen äiti olisi vuokralla ja keräisi siitä suuret tuet, silloinhan te tietenkin onnittelisitte häntä hyvästä valinnasta, ettekä suinkaan haukkuisi yhteiskunnan loiseksi.
Omistusasunnon eli mm. omakotitalon kuluihin saa kyllä asumistukea. Tuo äiti höpisee mitä sattuu. Eri asia on jos asumisen kulut ovat tähän asti olleet hyvin pienet suhteessa hänen tuloihinsa mikä on muuten voinut olla yksi syy hankkia vanha okt.
Tuo äiti tuntuu myös luulevan että kaikki vuokralla asujat saavat asumistukea ja vuokralla asuminen jotenkin yleisesti oikeuttaisi asumistukeen. Niinhän ei ole. Tuolta äidiltä on saattanut jäädä saamatta tuhansien eurojen asumistuet kun ei ole ottanut faktoista selvää.
Saa juu, mutta laina ei ole lasku ja lämmityksessä on katto eli neliöitä ei saa olla liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin haluaisin käydä parturissa, mutta ei ole rahaa ja puoliso leikkaa hiukseni. Meillä ei ole myöskään saunavuoroa.
Työt on pätkätöitä ja niistä pitää aina säästää työttömyysaikaan, jotta saa lapsille vaatteita ja ruokaa.
Miten sinun parturissa käynti liittyy asiaan? Hiukset voi tosiaan leikata itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih
Miten saat 680e työmarkkinatukea? Sehän on nyt 703e kun on 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
No saahan tästä hyvää viihdettä.
Ei voi välttyä vaikutelmalta, onko tällä palstalla jotain "psykoja"?
Saavat "viihdettä" siitä, että työtä tekevä pienipalkkainen nainen ei tule toimeen liian pienillä tuloilla ku ylikorkea saalistushinnoittelu sähköstä, ruoasta...
Itse ole pahoillani naisen puolesta enkä todellakaan kateellinen vanhasta ok-talosta, enkä näe, et hän eläisi yli varojensa!
Näitä ihmisiä pitää nyt auttaa selviytymään arjesta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih
4 hengen perheelle lasketaan vuokra, sähkö, vesi + 1400
Ja omistusasujalla yhtiövastike, sähkö, vesi + 1400
Lainat ei ole laskuja
Yhtiölaina on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli ja toimeentulotuki on juuri se mitä haetaan sähköön, ruokaan ja lääkkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, olet oikeassa että asuminen tulee suhteuttaa palkkatasoon. Itsekään en voisi asua yksinhuoltajana omakotitalossa...ja itseasiassa en yhtään missään omistusasunnossa, koska tuskin saisin edes lainalupausta varhaiskasvatuksen opettajan olemattomalla palkalla (brutto 2500).
Ja tällä lehtijutulla oli varmaan tarkoitus tuoda esille lastenhoitajien luokattoman surkeaa palkkaa. Tällä hetkellä tuntuu että bussikuskit, kaupankassat, roskakuskit ja lähes kaikki saavat parempaa palkkaa kuin me vaka-työntekijät. Itsekin olen maisteri ja kyllä suoraansanoen aivan järkyttävältä tuntuu että meidän palkat ei nouse ei sitten millään. Onneksi on mies joka tradenomina saa 5000e palkkaa ja mahdollistaa sen että pystymme asumaan ja elämään.
Ja sitten ihmiset kuvittelee että niillä surkeilla parkoilla saavat kuitenkin laadukasta varhaiskasvatusta lapsilleen :,D Ei se missään muussakaan asiassa mene niin, että halvalla saisi hyvä, eli oma töypanokseni on ainakin palkkatason mukainen ja tällä hetkellä palkka ei riitä kuin saamaan niukinnaukin riittävän perushoidon: Eli huolehdin lasten ravitsemuksesta, puhtaudesta ja riittävästä levonsaannista (jälkimmäisen kohdalla tosin, jos työn rakenne tekee sen mahdototmaksi ja joku erityistapaus esim. kirkuu koko nukkariajan, niin sille en voi oikein mitään ja lepo jää sitten muiltakin välistä) ja siinä se, enemmän palkkaa, niin saatetaan saada jotain ekstraakin ja sitä todellista varhaiskasvatusta.
T: Lastenhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hih hih
Meillä oli vuorotyö viikonloppuisin ei päässyt eikä juhlapyhinä mutta silloin taksilla tai joskus pyörällä oli niin pitkä matka ei oikein voinut usein mutta auto olisi ollut kalliimpi kuin muutamat taksi matkat.Onneksi lapset saa ruuan ja muuta lapsilisällä niin monet pärjää ja aikuiset ostaa ruuan työkkärillä vaatteet hygienian sähkön puhelimet ja toisen palkalla vuokran.Imaston takia meillä maksaa lämmitys ja vaatteet kengät eniten kylmä talvi.Tsemppiä.
Vanhemman tehtävä on huolehtia perheen taloudesta. Siitä että on puskurirahasto, että hän tienaa tarpeeksi menoihin nähden jne.
Tilanteessa, jossa ns lapset on jo teinejä ja puoliksi isällään, en näe mitään syytä, miksei esimerkiksi voi asua niin, että äiti nukkuu olohuoneessa tai keittiössä ja niillä teinipojilla on omat huoneet. Näin tarvitaan vain kaksi makkaria. Äidillähän on joka tapauksessa puolet kuukaudesta koko talo itsellään. Ja noina viikkoina voi myös laskea tuntuvasti lämpötilaa niissä tyhjissä huoneissa.
Ja äiti voi tehdä lisätöitä kun lapset ei ole enää pieniä eivätkä edes aina kotona.
Minä asuin lapsuuteni vanhassa puutalossa. Meillä oli talon jokaikisessä huoneessa tulisija. Aika hullua, jos joku on onnistunut ostamaan talon, jossa ei ole yhtään ainutta tulisijaa.
On myös omakotitaloja, joissa on ns talvilämpimiä huoneita ja ns kesähuoneita eli kannattaa etsiä talo joka on monimuotoinen. Kesätilat antavat mukavasti väljyyttä puolet vuodesta.
Ihmeellistä että näiden kaikkien elämän tärkeimpien ihmisten hoitamisesta ei haluta maksaa!
Oletetaan että myydään sielu työnantajille~ 500 eurolla. Tämä ~500 euroa on erotus työttömän ja lastenhoitajan tuloissa.
Teinit,omakotitalo ja nykyinen hinnannousu kaikessa johtaa kyllä useimpien kohdalla karmeaan lopputulokseen.
Tämän aloituksessa mainitun perheen perusmenot toimeentulotuessa(siis ilman mitään laskuja) olisi jo saman verran kuin lastenhoitajan palkka.
Pitäisiköhän minunkin mennä itkemään iltapäivälehdille, kun ei ole 2000€ tuloilla varaa maksaa keskustakolmiota Helsingistä. Voi minua poloista eikä yhteiskunta tee mitään
Tunnustan, että itseänkin jokin aikaa sitten hymyilytti, kun yksi rouva uhriutui iltalehdessä kun lähes 300 neliön omakotitalo ei mene kaupaksi.