Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokeriarvot 6.2 lääkäri meuhkaa diabetesta

Vierailija
06.10.2022 |

Olipas masentavaa. Lääkäri maalailee mustia pilviä..Sokeriarvo tosiaan 6.2. Ylipainoa 20 kiloa. Suvussa ei diabetesta eikä muita lihavia.
Olen hyvin terve. Liikun ja voin hyvin pl läskit.
Olenko äärimmäisen väärässä jos nyt en vielä isommin ala murehtimaan terveyden puolesta. Koen voivani erinomaisesti.
Ikää tosin jo 48 mutta..

Kommentit (169)

Vierailija
61/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 20 kiloa ylipainoa ja sokerit korkealla niin todellakin aika toimenpiteisiin.

Diabetes aiheuttaa paljon terveyshaittoja ja samoin 20 kilon ylipaino rasittaa paljon niveliä ja muutenkin elimistöä. Todellakin riski sydän- ja verisuokisairauksille.

Vaikka olo nyt olisi hyvä niin kuinka paljon tuo syö terveitä elinvuosia ja lisää riskiä erilaisille infarkteille, muistisairauksille, syöville yms?

Vierailija
62/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 kiloa ylipainoa on tosi paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte näistä? Paastosokeri 7,0. Kahden tunnin rasituskokeen jälkeen 8,9. Pitkäsokeri kuitenkin tänä vuonna 34 mmol/mol. Eikö tuo pitkäsokeri ole todella hyvä? Miten se sopii yhteen noiden kohonneiden arvojen kanssa?

Mitat 154/55, että ylipainoa ei ihan hirveästi ole, muutaman kilon toki voisin vielä pudottaa, ja niin aionkin.

Joko on diabetes vai heikentynyt sokerinsieto? Liikuntaa harrastan useamman kerran viikossa ihan kunnolla hikeen asti.

Ja olen jo 8 kiloa laihduttanut siitä, mitä olin painavimmillani, eikä silti arvot laskeneet. Harmittaa ihan älyttömästi.

Vierailija
64/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka yli 50v, pitkäaikaissokeri normaali mutta paastoarvo labrassa aina hipoo 7. Kotimitauksissa normaali. Ei toimenpiteitä, sanoo lääkäri. Muut veriarvot erittäin hyvät.

Vierailija
65/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka yli 50v, pitkäaikaissokeri normaali mutta paastoarvo labrassa aina hipoo 7. Kotimitauksissa normaali. Ei toimenpiteitä, sanoo lääkäri. Muut veriarvot erittäin hyvät.

Mulla sama, kotona mitatut paastoarvot ovat olleet kuuden pintaan. Lisäsin liikuntaa ja pudotin painoa, niin paastoarvo on kotona mitattuna ollut vähän alle 6. Ja tuo pitkäsokeri tosiaan todella hyvä myös. Miten voi kotimittarin ja labra-arvon tulos heittää noin paljon? Käsittääkseni mittaan kuitenkin oikein.

Se 8 kiloa laihduttanut

Vierailija
66/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sitten kun/jos diabetes puhkeaa,  se on elinikäinen ja parantumaton sairaus. Jos minä olisin sinä, niin tekisin kaikkeni, jotta siltä välttyisin.  Jos sokerit on noin korkealla ja ylipainoa 20 kg, voi olla aiheellista miettiä, mitä syö. Diabetes ei ole mikään leikin asia. 

Buahhaa, vai korkealla :D 

terkuin ykköstyyppi jolle vasta 20 on "noin korkea".

Älä viitsi höpöttää. Viiterajat on jokaisen katsottavissa netissä. Ap puhui paastoarvosta.

Jos oma sokeritasapainosi heittelee noin pahasti, ei diabeteksesi todellakaan ole hoitotasapainossa.

Tyypin 1 diabetesta sairastavan vertailu itseensä oli tarpeeton, koska kyseessä ovat täysin eri sairaudet, joista tyyppi 1 on huomattavasti vakavampi. Jälkimmäiselle kommentoijalle huomautan, ettei ykköstyypin diabetes voi olla missään "hoitotasapainossa" siinä mielessä kuin kommentistasi voi päätellä. Ainakin minulle jää kuva, että oletat olevan mahdollista saavuttaa tilan, jossa noin korkeat verensokeriarvot voi täysin välttää.

Tyypin 1 diabetes vaatii jatkuvaa säätöä verensokerin kanssa, koska keho ei tuota lainkaan insuliinia. Insuliini täytyy tuoda kehoon pistoksilla tai kanyylin kautta insuliinipumpulla eikä kumpikaan takaa mitään tasapainoa edes puoleksi tunniksi. Tällä hetkellä hyvä sokeriarvo voi olla vartin päästä menossa ylös tai alas ja vaikka siihen reagoidaan heti, luku voi ehtiä yli 20:n tai alle kolmen ennen kuin suunta saadaan käännettyä.

En tarkoita, että nuo lukemat pitää vain hyväksyä ja meilläkin tehdään jatkuvasti töitä, ettei niitä tulisi. Ollaan onnistuttukin omasta ja lääkärien mielestä niin hyvin, kuin nykyään on mahdollista.

Terveisin ykköstyypin isä.

Vierailija
67/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on esidiabetes. Minulle lääkäri kertoi koruttomasti, miten metabolinen oireyhtymä voi viedä huonoon kuntoon aika nopeastikin ja takaisin päin on paljon vaikeampaa pakittaa.

Vierailija
68/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sokerirasitus kertoo enempi kuin yksittäinen paastoarvo.

Sokerirasituskoe on monen lääkärin mielestä "vanhanaikainen" tapa selvittää asia, olen samaa mieltä. Sokeri on joko korkealla tai matalalla ilman erillistä rasitusta.

Minulla on ollut 2t db melkein 10v. Ei ole koskaan tehty rasituskoetta. Johtuneeko siitä että olen yksityislääkärin seurannassa. Todettiin työterveydessä ja menin ensin terkkariin. Siellä alettiin tyrkyttämään heti insuliiniä. No menin sitten diabetekseen erikoistuneelle lääkärille joka ei todellakasn suositellut heti inskaa vaan olen edelleenkin tableettilääkityksellä ja arvot ovat suht normaalit. Olen n 6kg yli normipainon. Insuliini lihottaa ja voi aiheuttaa hypoja joita minulla ei ole ollut.

Vierailija
69/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esidiabetes kyseessä ja voit välttää kokonaan diabeteksen kun saat painoaalaspäin ja välttelet viljoja ja erityisesti vehnää.Diabetes ja runsas vehnän syönti on yhteydessä toisiinsa.

Paskat on. Lienet lähäri asiantuntemattomuudestasi päätellen. Toivottavasti entinen.

Vierailija
70/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinaisesta diabeteksestä puhutaan vasta sitten kun paastoarvo on useassa mittauksessa yl7 tai ruokailun jälkeen yli 10.Pitkä sokeri olisi se parhain vaihtoehto. Joissakin maissa otetaan vaan tuo pitkäsokeriarvo.Se on se luotettavin joka kertoo pitkältä ajalta verensokerista kuten nimestävoi päätellä.

Minä ainakin jouduin aloittamaan diabeteslääkityksen, kun paastoarvot olivat jatkuvasti 6.1-6.3 ja ruokailun jälkeen 8.2-8.3

Vierailija
71/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tietysti elää kuten haluaa, kunhan ei muita vahingoita. Minua silti jaksaa ihmetyttää se halveksiva suhtautuminen diabetesta kohtaan. Eikö autoilevaa ihmistä huoleta vaikka näön huonontuminen? Tai miehiä erektio-ongelmat? Ikuinen väsymys ja jano luulisi olevan aika inhottavaa myös.

Minulla on todettu kakkostyypin diabetes kymmenen vuotta sitten. En ollut silloin enkä ole nytkään mitenkään väsynyt, eikä ole janottanutkaan.

Vierailija
72/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä lääkärin syyttämistä siinä on, jos on ylipainoa 20 kiloa tai sokerit nousseet.

Ei omaa terveyttä lääkäriä varten hoideta eikä lääkkeitä heitä varten oteta. Pakollista se ei ole eikä lääkäri noista mitään hyödy.

Vierailija
73/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toi vielä  ole kuin lievä esidiabetes arvo.Ja ne arvot vaihtelee kaikilla riippuen mitä on syöty. Pahanmakuinen berberiini auttaa normalisoimaan arvoja. Mukavampi vaihtoehto on Ceylonin kaneli.Kokeile.

Syön berberiiniä kapseleina, en maistele.

Toimii, painoa pudonnut jo 11 kg. Sokeriarvot normaalit. Suosittelen.

Vierailija
74/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esidiabetes kyseessä ja voit välttää kokonaan diabeteksen kun saat painoaalaspäin ja välttelet viljoja ja erityisesti vehnää.Diabetes ja runsas vehnän syönti on yhteydessä toisiinsa.

Paskat on. Lienet lähäri asiantuntemattomuudestasi päätellen. Toivottavasti entinen.

Siellä osu ja uppos.

Ohis

Vierailija
75/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla sama, kotona mitatut paastoarvot ovat olleet kuuden pintaan. Lisäsin liikuntaa ja pudotin painoa, niin paastoarvo on kotona mitattuna ollut vähän alle 6. Ja tuo pitkäsokeri tosiaan todella hyvä myös. Miten voi kotimittarin ja labra-arvon tulos heittää noin paljon? Käsittääkseni mittaan kuitenkin oikein.

Se 8 kiloa laihduttanut

Olen kuullut, että tällainen ilmiö on olemassa, että paastosokeri on labrassa mitattuna korkeampi kuin oikeasti on. Vähän sama ilmiö kuin verenpaineen kohdalla, kotona ok mutta vastaanotolla korkea. Jännitys ja hormonit vaikuttaa.

Vierailija
76/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se 8 kiloa laihduttanut

Olen kuullut, että tällainen ilmiö on olemassa, että paastosokeri on labrassa mitattuna korkeampi kuin oikeasti on. Vähän sama ilmiö kuin verenpaineen kohdalla, kotona ok mutta vastaanotolla korkea. Jännitys ja hormonit vaikuttaa.

Höpöhöpö. Sormenpäästä otettu verinäyte ja laskimosta otettu näyte eivät välttämättä näytä samaa tulosta. Laskimonäyte on tarkempi.

Vierailija
77/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 kiloa ylipainoa on tosi paljon.

Riippuu onko pituus 158 vai 185. Ja muista tekijöistä, esim kilpirauhanen heittelyttää painoa 6-8 kg muutamassa viikissa

Vierailija
78/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa tietysti elää kuten haluaa, kunhan ei muita vahingoita. Minua silti jaksaa ihmetyttää se halveksiva suhtautuminen diabetesta kohtaan. Eikö autoilevaa ihmistä huoleta vaikka näön huonontuminen? Tai miehiä erektio-ongelmat? Ikuinen väsymys ja jano luulisi olevan aika inhottavaa myös.

Minulla on todettu kakkostyypin diabetes kymmenen vuotta sitten. En ollut silloin enkä ole nytkään mitenkään väsynyt, eikä ole janottanutkaan.

Niin? Sinä kaiketi hoidat diabetestasi ja aloitit hoidon tarpeeksi ajoissa. Tyypillisiä oireita on kuitenkin haukottelu ja jano. Näitä katselen joka päivä kotona, kun jäärä ei lääkäriin suostu.

Vierailija
79/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kerran paastosokeri tuota tasoa, muut veriarvot normaalit, en ole ylipainoinen. Muutaman kuukauden kuluttua uusintamittauksessa sokru oli normaalitasolla. Uusintamittaus kannattaa. Itse tajusin, että tuon poikkeavan arvon mittausta edeltävänä päivänä olin syönyt todella eri tavalla kuin yleensä - olin käynyt runsaalla lounaalla ja suunnilleen maannut ähkyssä lopun päivää...

Vierailija
80/169 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läski mikä läski.