Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokeriarvot 6.2 lääkäri meuhkaa diabetesta

Vierailija
06.10.2022 |

Olipas masentavaa. Lääkäri maalailee mustia pilviä..Sokeriarvo tosiaan 6.2. Ylipainoa 20 kiloa. Suvussa ei diabetesta eikä muita lihavia.
Olen hyvin terve. Liikun ja voin hyvin pl läskit.
Olenko äärimmäisen väärässä jos nyt en vielä isommin ala murehtimaan terveyden puolesta. Koen voivani erinomaisesti.
Ikää tosin jo 48 mutta..

Kommentit (169)

Vierailija
101/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sitten kun/jos diabetes puhkeaa,  se on elinikäinen ja parantumaton sairaus. Jos minä olisin sinä, niin tekisin kaikkeni, jotta siltä välttyisin.  Jos sokerit on noin korkealla ja ylipainoa 20 kg, voi olla aiheellista miettiä, mitä syö. Diabetes ei ole mikään leikin asia. 

Älä kirjoita soopaa. Ruokavaliolla yleensä saa sokerit tippumaan kohdilleen. Ei silloin tarvitse enää mitään diabetestä miettiä. Vika on diagnosoinnissa kun diabetes-leimaa ei poisteta ku sokrut on kohdillaan.

Vierailija
102/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

LP

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte näistä? Paastosokeri 7,0. Kahden tunnin rasituskokeen jälkeen 8,9. Pitkäsokeri kuitenkin tänä vuonna 34 mmol/mol. Eikö tuo pitkäsokeri ole todella hyvä? Miten se sopii yhteen noiden kohonneiden arvojen kanssa?

Mitat 154/55, että ylipainoa ei ihan hirveästi ole, muutaman kilon toki voisin vielä pudottaa, ja niin aionkin.

Joko on diabetes vai heikentynyt sokerinsieto? Liikuntaa harrastan useamman kerran viikossa ihan kunnolla hikeen asti.

Ja olen jo 8 kiloa laihduttanut siitä, mitä olin painavimmillani, eikä silti arvot laskeneet. Harmittaa ihan älyttömästi.

Ei ne arvot välttämättä paranekaan laihtumisella, jos ruoka on vääränlainen. Ruoka kun merkitsee 2tyypin diabeteksessa eniten.

Laitas oikein linkki sellaiseen kunnon ruokaan.

https://www.metaburn.fi/vahahiilihydraattinen-ruokavalio-aloittelijoill…

-eri

Aa, näitä rikkaiden ja työssä käymättömien ruokavalioita. Kenellä on nykyään varaa ostaa epäekologisia ulkomailta lennätettyjä avokadoja? Olisko jotain kansanomaisempaa ruokavaliota?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte näistä? Paastosokeri 7,0. Kahden tunnin rasituskokeen jälkeen 8,9. Pitkäsokeri kuitenkin tänä vuonna 34 mmol/mol. Eikö tuo pitkäsokeri ole todella hyvä? Miten se sopii yhteen noiden kohonneiden arvojen kanssa?

Mitat 154/55, että ylipainoa ei ihan hirveästi ole, muutaman kilon toki voisin vielä pudottaa, ja niin aionkin.

Joko on diabetes vai heikentynyt sokerinsieto? Liikuntaa harrastan useamman kerran viikossa ihan kunnolla hikeen asti.

Lada diabetes voisi olla.

Vierailija
104/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 kiloa ylipainoa on tosi paljon.

Riippuu siitä kuknka pitkä ja roteva on. Ja onko "ylipaino" lihasta vai ei...

Vierailija
105/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kahdessa mittauksessa 7, niin sitten määrättiin diabeteslääkkeet. Joku on jopa laihtunut ihan diabeteksen tablettilääkityksellä. Minulla lienee eri lääke, koska en ole laihtunut mielestäni.

Kotimittauksessa on kyllä ollut ihan hyvät arvot, vaikka syönkin pullaakin!

Vierailija
106/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka yli 50v, pitkäaikaissokeri normaali mutta paastoarvo labrassa aina hipoo 7. Kotimitauksissa normaali. Ei toimenpiteitä, sanoo lääkäri. Muut veriarvot erittäin hyvät.

Mulla sama, kotona mitatut paastoarvot ovat olleet kuuden pintaan. Lisäsin liikuntaa ja pudotin painoa, niin paastoarvo on kotona mitattuna ollut vähän alle 6. Ja tuo pitkäsokeri tosiaan todella hyvä myös. Miten voi kotimittarin ja labra-arvon tulos heittää noin paljon? Käsittääkseni mittaan kuitenkin oikein.

Se 8 kiloa laihduttanut

Olen kuullut, että tällainen ilmiö on olemassa, että paastosokeri on labrassa mitattuna korkeampi kuin oikeasti on. Vähän sama ilmiö kuin verenpaineen kohdalla, kotona ok mutta vastaanotolla korkea. Jännitys ja hormonit vaikuttaa.

Höpöhöpö. Sormenpäästä otettu verinäyte ja laskimosta otettu näyte eivät välttämättä näytä samaa tulosta. Laskimonäyte on tarkempi.

Juuri näin! Jos verta joutuu puristamaan sormenpäästä, lukema on alhaisempi, koska näyte on kudosnesteen laimentama. Tämän olen itsekin todennut, kun olen raskausdiabeteksen takia arvoja mittaillut.

Eikö sinulle kerrottu, että juuri tuon takia verta ei saa puristaa? Tai siis sormea puristaa. Täytyy pistää uudelleen ja ehkä säätää neulaan enemmän voimaa. Veri pitää tulla ilman puristamista.

Vierailija
107/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lääkäri on "lupaillut" mulle diabetestä jo useita vuosia. Otatan näytteet kerran vuodessa. Viimeksi sokru oli 5,8 kun sitä edellisenä 6,2.

Kysyin että mikä olili tilanne. Sanoi, että B-hc1 jotain on merkitsevämpi tässä. Viitearvot 30-42, mulla 37. Ei diabetesta. Olen 66 vee, 160 pitkä, ylipainoa 20 kg. Kilpparin vajaatoiminta.

Käyn pikku kävelylenkillä päivittäin, syön terveellisesti, en välttele juuri mitään ruokaa. Suklaasta tulee karmea olo, aivan kuin krapula.

Menossa uusiin kokeisiin kohta puoliin.

Vierailija
108/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet melko nuori vielä ja kyllähän tuo on yli viitearvon eli joo kyllä olisin huolissani. Olet kovasti ylipainoinen ja jos saat painoa pois arvo todennäköisesti korjaantuu. Nykyään jo yksi yli viitearvon oleva arvo riittää diagnoosiin.

Vierailija
109/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli 6.1 ja terveysaseman lääkäri tuputti lääkkeitä. En huolinut. Laitoin hiilarit vähiin, nyt kotona mitatessa arvot ovat 4.4- 5.5.

Vierailija
110/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No helpointa vanhenemisesta on ostaa pullo vettä lisätä kävelyä ja muistaa aamulla syödä jotain puuroa tai mehukeittoa.Leivån pala ja maito siinäkin on sokeria.Jos hampaat on karkin syönnillä vielä siinä kunnossa että pystyy puremaan niin näkkileipää ja teetä siinäkin on kofeiinia.Raejuusto ja kevyt leikkele.Joku liikunta harrastus kuten uinti tai jumppa.Usein kun kofeiini aiheuttaa tykytystä huimausta kannattaa lopettaa kofeiinit.Ottaa siis rauhallisesti mutta tasapainoilee.Nälän tunne saattaakin olla oikeasti jano kannattaa juoda jotain usein ja syödä banaani tai omena ettei väsähdä. Kyllä vanhuus on sellaista että hormonit muuttuu.Kyllä verensokerin ja tulehdus arvot kuuluu ottaa antibiooteilla paranee virtsatulehdukset ientulehdukset sukupuolitaudit haavatulehdukset jopa parasiitit.

Vierailija
111/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon toi edellinen 107. Mun lääkäri ei ole endokrinologi, mutta yleislääketieteen erikoislääkäri.

Vierailija
112/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noudatitko annettuja ohjeita, kun menit verikokeeseen? Vai söitkö "ihan vähän" aamupalaa (tai yöpalaa), koska ajattelit, ettei sitä kukaan huomaa, jos et mitään kerro?

Vierailija
113/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hoikka yli 50v, pitkäaikaissokeri normaali mutta paastoarvo labrassa aina hipoo 7. Kotimitauksissa normaali. Ei toimenpiteitä, sanoo lääkäri. Muut veriarvot erittäin hyvät.

Mulla sama, kotona mitatut paastoarvot ovat olleet kuuden pintaan. Lisäsin liikuntaa ja pudotin painoa, niin paastoarvo on kotona mitattuna ollut vähän alle 6. Ja tuo pitkäsokeri tosiaan todella hyvä myös. Miten voi kotimittarin ja labra-arvon tulos heittää noin paljon? Käsittääkseni mittaan kuitenkin oikein.

Se 8 kiloa laihduttanut

Olen kuullut, että tällainen ilmiö on olemassa, että paastosokeri on labrassa mitattuna korkeampi kuin oikeasti on. Vähän sama ilmiö kuin verenpaineen kohdalla, kotona ok mutta vastaanotolla korkea. Jännitys ja hormonit vaikuttaa.

Verenpainetta ja labrassa mitattua vs arvoa tuskin kannattaa vertailla. Paastosokeri ei nouse jos labrassa jännittää toisin kun verenpaine vastaanotolla mitatteassa. 

Vierailija
114/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä narahdin raskauden aikana sokerirasituksessa, paasto 5.3. Muut arvot olleet aina hyvät. Sen jälkeen kävin sokerirasituksessa ensin puolivuosittain ja sitten joka vuosi, vaikka paasto oli aina 4.7-5.0 luokkaa. Jossain vaiheessa en enää varannut uutta aikaa ja mulle soitti joku diabeteshoitaja, miten tärkeää olisi vuosittainen rasitus, koska raskausdiabeteksen saanut saa erittäin todennäköisesti myös 2-tyypin db:n myöhemmin. Ja BMI:kin näytti kolmen kilon ylipainoa. No ei ole näkynyt diabetestä, raskaudesta on 20 vuotta. Varmaan täytyy sellaiseen testiin taas kohta mennä, mutta muistan miten iljettävää se sokerin vetäminen tyhjään mahaan aina oli.

Vierailija
115/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet on saanut sokerin tasaiseksi laihtumalla muutaman kilon 5-10 kiloa lähtee kun liikkuu.Herkut pois.

Vierailija
116/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sitten kun/jos diabetes puhkeaa,  se on elinikäinen ja parantumaton sairaus. Jos minä olisin sinä, niin tekisin kaikkeni, jotta siltä välttyisin.  Jos sokerit on noin korkealla ja ylipainoa 20 kg, voi olla aiheellista miettiä, mitä syö. Diabetes ei ole mikään leikin asia. 

Älä kirjoita soopaa. Ruokavaliolla yleensä saa sokerit tippumaan kohdilleen. Ei silloin tarvitse enää mitään diabetestä miettiä. Vika on diagnosoinnissa kun diabetes-leimaa ei poisteta ku sokrut on kohdillaan.

Eri vastaaja tässä.

Ruokavaliolla ja elintapojen muutoksella voi tosiaan saada 2 tyypin diabeteksen hallintaan. Monelleko se on kuitenkaan niin helppoa, etenkään jos ikää on se 50+.

Vierailija
117/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esidiabetes kyseessä ja voit välttää kokonaan diabeteksen kun saat painoaalaspäin ja välttelet viljoja ja erityisesti vehnää.Diabetes ja runsas vehnän syönti on yhteydessä toisiinsa.

Täällä taas ravitsemustieteen nerot kokoontuu yhteen.

Vierailija
118/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termi esidiabetes on siinä mielessä hyvä että se herättää yleensä huolehtimaan itsestään ja kohentamaan elintapoja. Toisaalta se on yksi esimerkki nykyisestä medikalisaatiosta ja ylidiagnosoinnista, ts tehdään terveistä ihmisistä sairaita. Kaksipiippuinen juttu. Mutta ilman muuta suosittelen nyt elåmäntaparemonttia sellaisin muutoksin, joita pystyt noudattamaan aina. Tsemppiä ap.

Vierailija
119/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omena päivässä kirjoitti:

Aika monet on saanut sokerin tasaiseksi laihtumalla muutaman kilon 5-10 kiloa lähtee kun liikkuu.Herkut pois.

Täydellisessä maailmassa näin. Mulle riittää eliniäksi Veskun 77 vuotta oikein hyvin, kaikki sen jälkeen on kuitenkin alamäkeä.

Vierailija
120/169 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä narahdin raskauden aikana sokerirasituksessa, paasto 5.3. Muut arvot olleet aina hyvät. Sen jälkeen kävin sokerirasituksessa ensin puolivuosittain ja sitten joka vuosi, vaikka paasto oli aina 4.7-5.0 luokkaa. Jossain vaiheessa en enää varannut uutta aikaa ja mulle soitti joku diabeteshoitaja, miten tärkeää olisi vuosittainen rasitus, koska raskausdiabeteksen saanut saa erittäin todennäköisesti myös 2-tyypin db:n myöhemmin. Ja BMI:kin näytti kolmen kilon ylipainoa. No ei ole näkynyt diabetestä, raskaudesta on 20 vuotta. Varmaan täytyy sellaiseen testiin taas kohta mennä, mutta muistan miten iljettävää se sokerin vetäminen tyhjään mahaan aina oli.

Mulla sama, paastoarvo oli ekan raskauden sokerirasituksessa 5.3. Sen yhden ainoan arvon jälkeen yksikään arvo ei ole ollut yli rajojen, ei sormenpäästä, ei sokerirasituksessa, ei pitkäaikaissokeri. Tokassa ja kolmannessa raskaudessa ei ollut raskausdiabetesta. Eli tällä yhdellä ainoalla arvolla sain elinikäisen diagnoosin ja leiman, ja sen perusteella olen saanut vastaanottaa loputtoman määrän meuhkaamista eri terveydenhuollon toimijoilta. Että kiitti vaan.