Luokan edessä puhuminen
Voiko opettajalle sanoa, jos ei vaan PYSTY puhumaan luokan edessä? Voiko siihen oikeasti pakottaa? Olen siis lukiolainen poika ja ymmärrän, että näkyvillä oloa ja mielipiteiden ilmaisua muiden edessä on hyvä harjoitella, mutta pitääkö puheeseen oikeasti pakottaa? Minulla on todella huomattava änkyttämisongelma joka tekee muutenkin elämästäni jo valmiiksi helvettiä ja sitten mikut pakotetaan puhumaan kaikkien kuullen, hiljaisessa luokkahuoneessa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyörtynyt esitelmää pitäessä, jännitti ennen sitäkin tuo puhuminen muiden edessä ja arvaapa paljonko on jännittänyt sen jälkeen. Eli ymmärrän oikein hyvin.
Auttaisiko, jos puhuisit opettajan kanssa kahden asiasta? Jos saisit pitää sen puheen vaikka vaan opettajalle tai esim. muutaman paremman kaverin edessä.
Olen itse käynyt työni puolesta opiskelemassa esiintymistä, puheilmaisua ym. ja se on tavallaan totta, että kyllä se jossain määrin harjoittelemalla helpottaa. Aikuisena on vaan tavallaan helpompaa, lukioikäisenä sitä on epävarmempi itsestään muutenkin.
Yksi vaihtoehto on kokeilla betasalpaajia, tosin edellyttävät reseptiä. Ne auttavat joillain, en tiedä kuinka hyvin änkyttämiseen, mutta ainakin mulla esiintymisjännitykseen liittyvä hyperventilointi häviää niiden avulla.
Beetasalpaajat auttavat jännityksen fyysisen oireisiin.
Ne eivät auta änkytykseen.
Enpä tiedä tuota aloitusta, saattaa mitä todennäköisemmin olla trollikin.
Miksi ihmeessä ap:ta ei muka jo lapsena ole ohjattu puheterapiaan, jossa änkystä voidaan käsitellä ja hoitaakin?
Miksi ei?
Totta kai olen saanut puheterapiaa ennen koulua ja alakoulussa, änkytys nyt vain osa puhettani, jolle en voi mitään.
Kyllä sille voidaan paljonkin. Mutta vain harjoittelun kautta.
Vierailija kirjoitti:
Ap minusta voisit puhua opettajan kanssa,
Änkytys on hankala ongelma, ja tiedoksi, että työelämässä on kyllä paljon mahdollisuuksia, joissa senkin kanssa pärjää. Kunhan et anna minkään (esim palstan lapsellisten kommentoijien) pilata itsetuntoasi.
Jos pidät esityksen, sen voisi hyvin aloittaa sillä, että kuten tiedätte, minulla on esiintymiseen liittyvä haaste eli kärsin tällaisesta ongelmasta. Ja voit kertoa siitä lisää, jos asia kiinnostaa, mutta muuten esittelet lyhyesti aiheesi.
Hyväksy itsesi sellaisena kuin olet, olet yhtä hyvä kuin muut. Jokaisella on omat haasteensa elämässä, jotkin ovat näkyvämpiä tai kuuluvampia kuin muut. Älä anna sen lannistaa itseäsi, vaan etsi omat polkusi ja usko avoimuuteen.
Kiitos paljon!
Kerro opettajalle! Sano, että et pysty ja jää vaikka saikulle just silloin.
Nää tyypit ei tajua tilannetta, jotka vaan käskee asennoitumaan.
Tuo ongelma menee yleensä viimeistään aikuisena ohi, mutta jos sua pakotetaan tekemään esiintymistä, se voi pahimmillaan johtaa ongelman kasvamiseen ja laajenemiseen.
Se harjoittelu on hyväksi silloin, kun saa onnistuneen kokemuksen. Jos taas tulee pahasti epäonnistunut kokemus, se johtaa yhä suurempaan pelkoon ja ahdistukseen.
Jos tiedät epäonnistuvasi ja tuntevasi olosi hirveäksi sen takia, älä tee. Etsi siinä tapauksessa oikeaa apua ongelmaan ja esiinny vasta, kun ajatus tuntuu siedettävältä.
Änkytä pois. Olis varmaan mielenkiintoisin esitys. :D Tee ongelmistasi vahvuuksia
Vierailija kirjoitti:
Änkyttäminen ei saa estää työuraasi. Tiedän puhuessa pahasti änkyttäneitä ihmisiä, jotka pystyivät esiintymään änkyttämättä, kun he oppivat käyttämään esiintymiseen normaalisti toimivia aivojen alueita. Änkyttäjät pystyvät laulamaan, lausumaan runoja jne. koska se suoritus tehdään eri osalla aivoja.
Et pysty olemaan puhumatta julkisesti. Opiskeluaika on hyvää aikaa kehittää sellaiset toimintamallit, joilla selviät sitten aikuisena.
Änkyttäminen ei vaikuta älykkyyteen ja olisi pöljää antaa sen estää elämistä.
Tämä on kyllä totta, koska pystyn esimerkiksi laulamaan änkyttämättä. Olisi pöljää antaa sen estää elämistä, olet ihan oikeassa. Tuli jotekin parempi fiilis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet nyt vaan iso poika ja tulet pois sieltä omalta mukavuusalueeltasi ja kerrot koko luokalle änkyttämisongelmastasi.
JAHAS EI HERU POJILLE SÄÄLIÄ TÄÄLTÄ.. MIETTIKÄÄPÄ JOS TILANNE OLISI TOISINPÄIN ET ALOITTAJA OLIS TYTTÖ.. KYLLÄ TÄÄL JO YHDESSÄ ITKETTÄIS JA TSEMPATTAIS MUT POJAN PITÄÄ VAA OTTAA ITSEÄÄN NISKASTA KII KU ISO MIES. NI
Kirjoitatko capsilla jotta sinut varmasti huomattaisiin paremmin, mieslapsi?
Jännä kun täällä heti moni mamma tietää enemmän änkytyksestä kuin ap itse. Klassista vauvapalstaa.
Olisi hyvä puhua opettajan kanssa, jos päätät yrittää. Eli jos tilanne menee jostain syystä kurjaksi, niinon jokin yhteinen varasuunnitelma, miten toimitaan. Jos et saa sanaa suustasi, taikka joku alkaa kiusaamaan, niin miten opettaja toimii siinä tilanteessa. Fiksu opettaja osaa ehdottaa jotain, miten siinä tilanteessa voisi toimia. Ja sinä tiedät etukäteen, että on suunnitelma, jos tulee hankaluus, niin sitä ei tarvitse jännittää niin paljon.
Opettajallakin on helpompaa, jos hän osaa varautua etukäteen. Olen varma, että hän suhtautuisi tällaiseen auttamiseen myönteisesti.
Esim jos änkytys meinaa mennä pahaksi, hän voisi todeta, että olitko jo esityksesi lopussa, otetaanko tässä kohtaa kysymyksiä yleisöltä.
Tai että vaikket olisikaan lähelläkään loppua, opettaja voisi silti hankalassa kohdassa kysyä, että tässä kohtaa voitaisiin ottaa pari kysymystä.
Tai opettaja voisi itse varautua parilla kysymyksellä ja samalla ehkä kertomaan jotain sopivaa täydentävää aiheesta, jolla saadaan tilanne jatkumaan luontevasti.
Hui kirjoitti:
Kerro opettajalle! Sano, että et pysty ja jää vaikka saikulle just silloin.
Nää tyypit ei tajua tilannetta, jotka vaan käskee asennoitumaan.
Tuo ongelma menee yleensä viimeistään aikuisena ohi, mutta jos sua pakotetaan tekemään esiintymistä, se voi pahimmillaan johtaa ongelman kasvamiseen ja laajenemiseen.
Se harjoittelu on hyväksi silloin, kun saa onnistuneen kokemuksen. Jos taas tulee pahasti epäonnistunut kokemus, se johtaa yhä suurempaan pelkoon ja ahdistukseen.
Jos tiedät epäonnistuvasi ja tuntevasi olosi hirveäksi sen takia, älä tee. Etsi siinä tapauksessa oikeaa apua ongelmaan ja esiinny vasta, kun ajatus tuntuu siedettävältä.
Miksi pitäisi ilmoittautua sairaaksi, jollei ole sairas, vaan ongelma on aivan eri?
Vierailija kirjoitti:
M-mee n-nyt lululuokan eteen sisisiitä
Miten joku voi olla näin ILKEÄ toiselle?
Vierailija kirjoitti:
Että voit olla inhottava ja ilkeä. Kyllä pitää olla ihmisessä oikein pahemmin jotain pielessä jos kokee hauskana pilkata toista ominaisuudesta, mille ei itse mitään voi.
Ap! Mitä jos sanoisit ihan reippaasti ennen esitelmän pitoa, että sinua jännittää ja kertoisit vaikka lyhyesti tuosta änkytyksestä. Luulen, että suurin osa ymmärtäisi hyvin, olisi sinun puolella. Tulisit tavallaan kaapista sen änkytyksen kanssa ja nostaisit kissan pöydälle. Sen jälkeen se olisi muillakin virallisesti tiedossa ja julkinen asia, niin ehkä se muuttuisi niin normaaliksi ettei sitä tarvitsisi enää hermoilla? Tsemppiä kovasti ja muista, että lähes kaikkia jännittää esitelmän pito! Et tosiaan ole ainoa!
T. Luokanope, joka jännittää joka ikistä opekokousta ja sitä jos siellä pitää esitellä muille jotain :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että voit olla inhottava ja ilkeä. Kyllä pitää olla ihmisessä oikein pahemmin jotain pielessä jos kokee hauskana pilkata toista ominaisuudesta, mille ei itse mitään voi.
Ap! Mitä jos sanoisit ihan reippaasti ennen esitelmän pitoa, että sinua jännittää ja kertoisit vaikka lyhyesti tuosta änkytyksestä. Luulen, että suurin osa ymmärtäisi hyvin, olisi sinun puolella. Tulisit tavallaan kaapista sen änkytyksen kanssa ja nostaisit kissan pöydälle. Sen jälkeen se olisi muillakin virallisesti tiedossa ja julkinen asia, niin ehkä se muuttuisi niin normaaliksi ettei sitä tarvitsisi enää hermoilla? Tsemppiä kovasti ja muista, että lähes kaikkia jännittää esitelmän pito! Et tosiaan ole ainoa!
T. Luokanope, joka jännittää joka ikistä opekokousta ja sitä jos siellä pitää esitellä muille jotain :)
Kiitos hyvästä vinkistä ja vastauksesta :)
Tuli mieleen, että mikä on esitelmän aihe? Jos aihe on vapaa, olisiko mahdollista ajatella, että kertoisit änkytyksestä kattavan tietoiskun? Olen 100% varma, että kuulijasi istuisivat hiljaa ja esitys jäisi monille pysyvästi mieleen,lisäisi ymmärrystä. On aina paljon vaikuttavampaa kun joku ns. kokemusasiantuntija kertoo mitä elämä oikeasti jonkin oireen/vaivan/vamman/valtavirrasta poikkeavan asian/kulttuurin tms. kanssa on, kuin että sen lukisi jostain oppikirjasta. Luulen, että änkytys on ilmiönä varsin vieras monelle ja olisi todella avartavaa kuulla siitä tarkemmin.
Kertoisit mistä änkytys johtuu, mikä pahentaa, mikä helpottaa, miten sitä voidaan hoitaa, toisaalta ettei sille pysty kovin paljon itse tekemään, ettei se liity älykkyyteen jne. Ja ehkä historiasta jotain jos siihen liittyy jotain mielenkiintoisia kuvioita. Ihmettelen suuresti jos yhdelläkään on pokkaa sen jälkeen asiasta virnuilla.
Voitko suorittaa kurssin itsenäisesti?
Minä avauduin lukiossa muutamalle opettajalle tunnin jälkeen kahden kesken ongelmastani, eli esiintymiskammosta. Ladoin kortit pöytään ja pyysin vapautusta esiintymisestä. Tarjouduin kirjoittamaan laajempia esitelmiä, pidempiä puheita tai mitä vain kunhan ei tarvitsisi mennä luokan eteen.
Tämä oli kaikille opettajille täysin ok. Olivat hämmentyneitä siitä, miksi en ollut puhunut asiasta aiemmin. Loppulukion ajan esiintymisvuoroni ohitettiin hienovaraisesti opettajan toimesta.
Yliopistossa hain lääkäriltä beetasalpaajat ja rauhoittavat käyttöön esiintymisten ajaksi. Suosittelen.
Tsemppiä ap! Sulla toki vielä eri tilanne jos on änkytysongelmaa. Kannattaa rohkeasti ottaa asia puheeksi opettajien kanssa, he saattavat olla ymmärtäväisempiä kuin arvaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Haistappa *paska ja mene nurkkaan häpeämään! Mikäs sun vikas on, meeppä peilin eteen lukemaan tuo ja sitte häivy!
Oletpa inhottava!
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään voi pakottaa, kun loppupeleissä oot itse se joka avaa suun ja päästää niitä sanoja sieltä. Kukaan ei niitä sun puolesta voi sieltä kaivaa, eli pakottaminen on mahdotonta.
Etippä tämmönen elokuva, jos se voimaannuttaisi sua! Se on upea elokuva, ota vinkkejä kuinka voisit ohittaa vaikeita kohtia! Kysy kirjastosta tai pyydä opea etsimään jostain!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pyörtynyt esitelmää pitäessä, jännitti ennen sitäkin tuo puhuminen muiden edessä ja arvaapa paljonko on jännittänyt sen jälkeen. Eli ymmärrän oikein hyvin.
Auttaisiko, jos puhuisit opettajan kanssa kahden asiasta? Jos saisit pitää sen puheen vaikka vaan opettajalle tai esim. muutaman paremman kaverin edessä.
Olen itse käynyt työni puolesta opiskelemassa esiintymistä, puheilmaisua ym. ja se on tavallaan totta, että kyllä se jossain määrin harjoittelemalla helpottaa. Aikuisena on vaan tavallaan helpompaa, lukioikäisenä sitä on epävarmempi itsestään muutenkin.
Yksi vaihtoehto on kokeilla betasalpaajia, tosin edellyttävät reseptiä. Ne auttavat joillain, en tiedä kuinka hyvin änkyttämiseen, mutta ainakin mulla esiintymisjännitykseen liittyvä hyperventilointi häviää niiden avulla.
Beetasalpaajat auttavat jännityksen fyysisen oireisiin.
Ne eivät auta änkytykseen.
Enpä tiedä tuota aloitusta, saattaa mitä todennäköisemmin olla trollikin.
Miksi ihmeessä ap:ta ei muka jo lapsena ole ohjattu puheterapiaan, jossa änkystä voidaan käsitellä ja hoitaakin?
Miksi ei?
Päiväkodissa kun puhui lasta vaivaavasta aiheesta, että pitäisi päästä..."EI mun lapsessa ole mitään vikaa"
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että mikä on esitelmän aihe? Jos aihe on vapaa, olisiko mahdollista ajatella, että kertoisit änkytyksestä kattavan tietoiskun? Olen 100% varma, että kuulijasi istuisivat hiljaa ja esitys jäisi monille pysyvästi mieleen,lisäisi ymmärrystä. On aina paljon vaikuttavampaa kun joku ns. kokemusasiantuntija kertoo mitä elämä oikeasti jonkin oireen/vaivan/vamman/valtavirrasta poikkeavan asian/kulttuurin tms. kanssa on, kuin että sen lukisi jostain oppikirjasta. Luulen, että änkytys on ilmiönä varsin vieras monelle ja olisi todella avartavaa kuulla siitä tarkemmin.
Kertoisit mistä änkytys johtuu, mikä pahentaa, mikä helpottaa, miten sitä voidaan hoitaa, toisaalta ettei sille pysty kovin paljon itse tekemään, ettei se liity älykkyyteen jne. Ja ehkä historiasta jotain jos siihen liittyy jotain mielenkiintoisia kuvioita. Ihmettelen suuresti jos yhdelläkään on pokkaa sen jälkeen asiasta virnuilla.
Joo muuten vinkkasin tuolla siiheh kings speach leffaan, Englannin eräs kuninkaallinen kävi puheopetuksessa!
Älä ruoki noita trollihuutelijoita, ap. He luulevat maailman toimivan vähän eri tavalla. Kaikki ei ole aina niin yksinkertaista ja ongelmiin ei aina ole suorinta ratkaisua.
Kuten täällä jo moni sanoikin, kannattaa rohkeasti kysyä opettajalta helpotuksia. Muistan itsekin jännittäneeni kovasti puheita luokan edessä, mutta tiedätkö.. niihin vain tottuu pitämällä puheita. Loppujen lopuksi sinä eniten kiinnität huomiota änkyttämiseesi ja jos joku reikäpää erehtyy nauramaan, se on hänen häpeänsä. Tsemppiä! :)