Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokan edessä puhuminen

Vierailija
06.10.2022 |

Voiko opettajalle sanoa, jos ei vaan PYSTY puhumaan luokan edessä? Voiko siihen oikeasti pakottaa? Olen siis lukiolainen poika ja ymmärrän, että näkyvillä oloa ja mielipiteiden ilmaisua muiden edessä on hyvä harjoitella, mutta pitääkö puheeseen oikeasti pakottaa? Minulla on todella huomattava änkyttämisongelma joka tekee muutenkin elämästäni jo valmiiksi helvettiä ja sitten mikut pakotetaan puhumaan kaikkien kuullen, hiljaisessa luokkahuoneessa.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että jännittää, mutta jos nyt jo alat kaventaa elämääsi änkytyksen takia, niin suuntaa on vaikea kääntää. Koulukaverisi tietävät varmasti jo, että änkytät, ja te olette lukiossa, missä ei enää pitäisi kenenkään käyttäytyä niin lapsellisesti, että naureskelee.

Sivusta pakko kirjoittaa tähän, että itse olin kiusattu vielä lukiossakin. Tuli samaa porukkaa sinne yläkoulusta. Näin kaikki jatkui ja jäin myös yksin. Meillä ainakin naureskeltiin ja pilkattiin lähes kaikesta. Vaatteista, ulkonäöstä, jostain väärästä vastauksesta tunnilla tai väärin lausutusta sanasta yms. Ihan loputon lista vastaavaa touhua. Opettajat joskus kuulivat, mutta mitään ei tehty. Itse sain silti kokea ihmettelyä miksi en pystynyt esiintymään tai miksi en halunnut tehdä ryhmätöitä, vaikka kukaan ei minua ryhmäänsä halunnut ottaa. Näin itselle lukio melkein pahempi kuin yläkoulu. En ollut ainoa jota pilkattiin.

Näin ymmärrän kyllä sen kuinka vaikeaa niitä esitelmiä on pitää. Syynä ei ole monestikaan se etteikö joku pysyisi siihen ja siinä ihmisessä ei ole mitään "vikaa". Sitä vikaa on monesti ympäristössä. Jos esim niiden nuorten tilalle olisi tuotu jotain aikuisia ihmisiä, jotka eivät pilkkaa niin asetelma olisi ollut toinen. Silti ymmärrän sen kuinka tästä kaikesta tulee helposti kierre. Itse jännitän kaikkea vieläkin ja koen olevani muuten huono ihminen. En viihdy ihmisjoukossa.

Tämä. Sitä uskoisi, että lukiossa on jo porukka vähän aikuistunut mutta voi luoja miten väärässä olin.

Vierailija
62/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten änkytystä hoidetaan? Meidän luokalla oli paha änkytys yhdellä ja ei hän nyt aikuisena enää änkytä yhtään. Loppui joskus opiskeluaikana. En kyllä muista, että kukaan siitä olisi kiusannut.

Moni lapsi ja nuori voi ns. "parantua" änkytyksestä puheterapialla, mutta toisille se voi jäädä pysyväksi piirteeksi puhumiseen. Kyllä meidänkin koulussa kiusattin niillä, keillä oli jotakin lievää puhevammaa tai r-vikaa esimerkiksi minua, kun en osannut sanoa r-kirjainta oikein enkä osaa vieläkään.

En tiedä itse änkytyksestä, mutta minullekin jäi r-vika. Nykyisin se ei haittaa niin paljon ja mietin, että esim ulkomailla tuo kirjain lausutaan hyvinkin eri lailla. Jos miettii esim Ranskaa tai arabimaita niin heillä olisi kaikilla joku vika jos miettii Suomen lausumista. Silti pilkkaa olen itsekin asiasta kokenut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä avauduin lukiossa muutamalle opettajalle tunnin jälkeen kahden kesken ongelmastani, eli esiintymiskammosta. Ladoin kortit pöytään ja pyysin vapautusta esiintymisestä. Tarjouduin kirjoittamaan laajempia esitelmiä, pidempiä puheita tai mitä vain kunhan ei tarvitsisi mennä luokan eteen.

Tämä oli kaikille opettajille täysin ok. Olivat hämmentyneitä siitä, miksi en ollut puhunut asiasta aiemmin. Loppulukion ajan esiintymisvuoroni ohitettiin hienovaraisesti opettajan toimesta.

Yliopistossa hain lääkäriltä beetasalpaajat ja rauhoittavat käyttöön esiintymisten ajaksi. Suosittelen.

Tsemppiä ap! Sulla toki vielä eri tilanne jos on änkytysongelmaa. Kannattaa rohkeasti ottaa asia puheeksi opettajien kanssa, he saattavat olla ymmärtäväisempiä kuin arvaatkaan.

Minä puhuin asiasta opettajille jo lukion alussa. Onneksi meillä oli hyvin vähän esiintymistä jo muutenkin. Toisaalta koin itse, että asiasta oli vaikea puhua. Tuntui siltä, että on itse niin huono ja pelokas, ettei edes esiintymään pysty. Silti minun oli pakko ottaa aihe esille. Tällä tavalla pystyin pari esitelmää pitämään vaan opettajalle. Pari jouduin pitämään luokan edessä joista kyllä pienryhmä ja toinen parin kanssa pidettävä joten selvisin niistä edes jotenkin. Meillä oli onneksi lukio missä ei ollut esitelmiä niin paljon. Näytelmää oli sitten, mutta siinä vaan niille joilla tuo suuntaus opinnoissa. Muuten lukio oli sitten mitä oli ja ikäviä vuosia muuten. Kirjoitin jo tuon viestin liittyen kiusaamiseen. Silti suosittelen kertomaan asiasta, koska miksi toisaalta kärsiä asian vuoksi.

Vierailija
64/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh mikä vätys

Vierailija
65/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap opettajalle änkytysongelmastasi. Jos hän pakottaa sinut silti luokan eteen, on kyllä k*sipää opettaja (ja sinun ei todellakaan ole, siltikään, pakko mennä luokan eteen).

Jos sinut pakotetaan luokan eteen, saat luultavasti siitä vain traumaattisen kokemuksen. Kenen etu se on?

Vierailija
66/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi pakottaa, mutta jos et pidä esitelmää, et saa kurssista numeroa etkä pääse ylioppilaaksi. Esitelmän pitäminen on vain pieni hetki elämästäsi, selviät kyllä kun harjoittelet hyvin. Miten ajattelit selvitä aikuisena esim. työhaastattelusta, kosinnasta tai autokaupoista, jos et muka myyty pitämään esitelmää? Tsemppiä! Kyllä sinä pystyt siihen!

Vierailija
67/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama mulla, onneks meillä esitykset voi esittää pelkästään opettajalle jos haluaa. Kysy opettajalta käykö semmonen että esität sen vaan sille.

Maksetaanko opettajille tuosta erikseen palkkaa vai tekeekö ope ylimääräisen työn ilmaiseksi?

Vierailija
68/73 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttely, betasalpaajat, alkoholi. Näillä pärjäsin lukiosta juuri ja juuri.

Vierailija
69/73 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
70/73 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää tämmöset muka ymmärtäväiset kommentit ja perään hirveä litania kauhuskenaarioita siitä, miten paljon se elämään vaikuttaa jos ei pysty luokan edessä puhumaan. Tiedän paljon ihmisiä kenellä se ongelma on nimenomaan vain ja ainoastaan esiintyminen yleisölle (itseni mukaan lukien) ja muuten elämässä ei ole sosiaalisia jännityksiä

Jos et ole itse kokenut suoranaista paniikkia ja pelkoa esiintyessä, en usko että ymmärrät minkä tason jännityksestä on kyse. Pahimmillaan tulevat esiintymiset voivat aiheuttaa masennusta ja ahdistusta viikkoja etukäteen. Ja voin kertoa että muka ymmärtäväiset tsemppi puheet aiheuttaa vain lisää huonommuuden tunnetta.

Ja edelleen olen sitä mieltä että kaikkien ei tarvitse oppia yleisölle puhumista tässä elämässä. Aina löytyy henkilöitä joille se ei aiheuta suoranaista paniikkia, jotkut jopa nauttivat siitä. Antaa heidän loistaa ja lopetetaan niiden toisten kiusaaminen ja pakottaminen.

Ei ole mikään ihmisoikeus olla ahdistumatta jännittävistä jutuista. Minulla on myös änkytystä, tosin aika lievää, ja ennen tohtorinväitöstilaisuuttani hermoilin viikkokausia. Mutta niin tekivät kyllä nekin kollegat, jotka eivät änkyttäneet. Jotkut tilanteet on yleisesti jännittäviä, ja on ihan normaalia että ne ahdistavat etukäteen. Siitä ahdistuksesta voi päästä yli. Yleensä ne tilanteet ei sitä paitsi ole läheskään niin pahoja kuin mitä etukäteen kuvitteli. 

Ja taas yksi puhuu aidanseipäistä ja toinen aidasta. 

"Yleensä ne tilanteet ei sitä paitsi ole läheskään niin pahoja kuin mitä etukäteen kuvitteli."

Esiintymiskammoiselle ne tilanteet ovat aina huomattavasti pahempia mitä etukäteen kuvitteli. Vaikka se kuvittelu olisi vienyt ruokahalun ja yöunet pitkäksi aikaa etukäteen.

Vierailija
71/73 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi pakottaa, mutta jos et pidä esitelmää, et saa kurssista numeroa etkä pääse ylioppilaaksi. Esitelmän pitäminen on vain pieni hetki elämästäsi, selviät kyllä kun harjoittelet hyvin. Miten ajattelit selvitä aikuisena esim. työhaastattelusta, kosinnasta tai autokaupoista, jos et muka myyty pitämään esitelmää? Tsemppiä! Kyllä sinä pystyt siihen!

Lopeta, klovni. Ihmisjoukolle esiintyminen on täysin eri asia kuin rakkaan ihmisen kosiminen tai autokauppojen tekeminen.

Kai olet trolli vain.

Vierailija
72/73 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ihmeessä opettajalle. Koska esitelmän pito on todennäköisesti osa kurssin suorittamista, niin ole avoin korvaavalle suoritukselle. Täällä on ollut hyviä ehdotuksia esimerkiksi, että pidät esitelmän ainoastaan opettajalle tai pienryhmälle. Kannattaa myös muistaa, että todennäköisesti kaikki kurssilla olijat tietävät, että änkytät ellei lukio sitten ole todella suuri. Yleensä ihmiset myös toivovat toisten onnistumista ja loppujen lopuksi harva kiinnittää toisen puheeseen kovinkaan suurta huomiota. Mutta joka tapauksessa kannattaa asiasta puhua opettajan kanssa. He ovat siellä auttamassa ja vaikka esitelmän pito on yksi taito, jonka he yrittävät teille opettaa, niin avun pyytäminen on toinen. Ja tuo jälkimmäinen on melkeinpä se tärkeämpi taito.

Vierailija
73/73 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NAURATTAA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi