Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumpaan muuttaisit, Lahteen vai Jyväskylään?

Vierailija
06.10.2022 |

Kummassa parempi pöhinä?
En välitä niinkään urbaaniudesta, asumisen laatu/hinta, luonto ja suhteellinen hiljaisuus omia kriteerejä. Onko julkisessa liikenteessä eroa?

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahti ehdottomasti, jos vaatimukset ja toiveet ovat nuo! Julkinen liikenne tosi hyvä (sisäinen bussiliikenne ja lisäksi kaupunkisähköpyörät, myös muihin kaupunkeihin hyvät yhteydet junalla ja bussilla). Tosi upeita luontokohteita on joka puolella helposti saavutettavissa ilman omaa autoa mm. Salpausselän ja Tiirismaan maastot, Pesäkallio, Vesijärvi (talvella jäällä hiihto- ja luistelumahdollisuus), monia pienempiä järviä, tosi hyvin hoidetut ja laajat latuverkostot talvella).

Asuminen on halpaa ja Lahden Talot (kaupungin oma vuokra-asuntoyhtiö) on hyvä ja edullinen vuokranantaja, jolta helppoa saada omia toiveita vastaava asunto eikä tarvi maksaa edes takuuvuokraa.

Lahden Talojen narkit toivottavat uudet naapurit tervetulleeksi:D

Kaupungin vuokra-asunnoissa asuu muitakin kuin päihdeongelmaisia ja päihdeongelmaisia asuu muuallakin kuin kaupungin vuokra-asunnoissa.

Vierailija
82/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa ainakin koulutusmahdollisuudet ovat huomattavasti huonommat yliopiston puutteen takia. Olen harkinnut muuttavani lähitulevaisuudessa Jyväskylään jatkokoulutusmahdollisuuksien takia. En tunne kaupunkia enkä tiedä millainen "pöhinä" siellä on, mutta se on minulle yks hailee. Lahtea tunnen ja sen tiedän, että se ei ole ainakaan sen tyylisiä ihmisiä varten kuin minä.

Lahdessakin on nykyään yliopisto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahdesta löytyy järviä ja harjuja, jos luontoa kaipaa. Ja harrastuksia, kulttuuria ja hyvät liikenneyhteydet sinne ja tänne.

Hintataso on maltillinen, kouluja ja päiväkoteja uudistetaan, investointeja tehdään.

Lahden maine on käsittämättömän huono, ja Lahti onkin piilotettu helmi. Makuasioista ei tietenkään kannata loputtomiin kiistellä, mutta itse koen usein tarvetta avata auki sitä että Lahti todella on monipuolinen kaupunki.

Vierailija
84/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa ainakin koulutusmahdollisuudet ovat huomattavasti huonommat yliopiston puutteen takia. Olen harkinnut muuttavani lähitulevaisuudessa Jyväskylään jatkokoulutusmahdollisuuksien takia. En tunne kaupunkia enkä tiedä millainen "pöhinä" siellä on, mutta se on minulle yks hailee. Lahtea tunnen ja sen tiedän, että se ei ole ainakaan sen tyylisiä ihmisiä varten kuin minä.

Lahdessakin on nykyään yliopisto.

Ai, en ole tiennyt. Oletan että aika suppea koulutusvalikoima siellä.

Vierailija
85/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla aina kyselevät mistä päin Suomea olet. Kaikki tuntevat Lahden, kukaan ei Jykylää.

Kyllähän nyt rallit ja Alvar Aalto on näkyvämmät maailmalla kuin mikään Lahdesta?

Sibeliustalon tiesi satunnaiset ihmiset Yhdysvalloissakin, vaikka Lahti ja Suomikin oli vähän epämääräistä jossain Euroopassa.

Listattu maailman viiden parhaan musiikillisesti akustisen salin joukkoon monissa julkaisuissa.

Tietäähän ne sen, kun akustiikka suunniteltiin Jenkeissä ja sitten siellä varmaan uutisoitiin, että Yhdysvaltalainen akustiikkaosaaminen on maailman huippua, todisteena Sibeliustalo.

Vierailija
86/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jyväskylä. Luontoa lähellä mutta muuten aika ankeaa. Toki hyvät palvelut mutta keskusta on jotenkin "luupahtanut". Kesällä siellä ehkä enemmän elämää ja satamassa mutta näin syys-talvi-kevät niin aika ankeaa on.

Vierailija
87/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahti on urheilukaupnki ja kulttuuriakin löytyy.

Helsinki on vain 105 km:n kilometrin päässä.

Mutta eipä Jyväskylässäkään mitään vikaa ole.

Ja mistä ihmisistä oikein puhut?

Useinmiten ihminen löytää ystävät uudelta paikkakunnalta, suht.koht. kaltaisistaan ihmisistä.

Enää mikään kaupunki ei ole joku yksinäinen saari, jos asuu vain joku tietynlainen heimo.

Ihmiset muuttavat koulutuksen, työpaikkojen, elämänmuutosten ja muiden vastaavien takia, kaupngeista ja paikkakunnilta, vaikka minne päin Suomea.

Kaikissa kaupungeissa asuu monipuolinen kattaus, mitä erilaisempia ihmisiä ja perheitä.

Vierailija
88/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahden maine on käsittämättömän huono, ja Lahti onkin piilotettu helmi. Makuasioista ei tietenkään kannata loputtomiin kiistellä, mutta itse koen usein tarvetta avata auki sitä että Lahti todella on monipuolinen kaupunki.

Tästä keskustelusta saa ainakin vaikutelman, että Lahti on Suomen paras kaupunki (ja Jyväskylä huonoin).

Vierailija
89/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylä. Luontoa lähellä mutta muuten aika ankeaa. Toki hyvät palvelut mutta keskusta on jotenkin "luupahtanut". Kesällä siellä ehkä enemmän elämää ja satamassa mutta näin syys-talvi-kevät niin aika ankeaa on.

Eiköhän ne baarit täyty talvellakin. Vai mitä tarkoitat elämällä, kaipaatko enemmän ihmisiä keskustaan ostoksille päivisin ja iltaisin?

Vierailija
90/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdesta löytyy järviä ja harjuja, jos luontoa kaipaa. Ja harrastuksia, kulttuuria ja hyvät liikenneyhteydet sinne ja tänne.

Hintataso on maltillinen, kouluja ja päiväkoteja uudistetaan, investointeja tehdään.

Tämä. Toisaalta olen lahtelaisena kiitollinen kotikaupunkini huonosta maineesta, niin kaupunki ei kasva liian suureksi vaan pystyy juuri sopivan kokoisena kuten se nyt on. Saadaan nauttia ihanasta kaupungistamme ihan kaikessa rauhassa. :)

Vierailija
91/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti on Suomen Kouvola.

Vierailija
92/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahti ehdottomasti, jos vaatimukset ja toiveet ovat nuo! Julkinen liikenne tosi hyvä (sisäinen bussiliikenne ja lisäksi kaupunkisähköpyörät, myös muihin kaupunkeihin hyvät yhteydet junalla ja bussilla). Tosi upeita luontokohteita on joka puolella helposti saavutettavissa ilman omaa autoa mm. Salpausselän ja Tiirismaan maastot, Pesäkallio, Vesijärvi (talvella jäällä hiihto- ja luistelumahdollisuus), monia pienempiä järviä, tosi hyvin hoidetut ja laajat latuverkostot talvella).

Asuminen on halpaa ja Lahden Talot (kaupungin oma vuokra-asuntoyhtiö) on hyvä ja edullinen vuokranantaja, jolta helppoa saada omia toiveita vastaava asunto eikä tarvi maksaa edes takuuvuokraa.

Itse voisin sanoa lähes samaa Jyväskylästä. :D Sähköpyörätilanteesta en ole varma (sähköpotkulautoja kyllä löytyy!), mutta julkinen liikenne pelaa sekä kaupungissa että kehyskunnissa, ja junalla ja bussilla on lähes yhtäläiset etäisyydet Suomen joka kolkkaan. Ja koska Jyväskylä on hyvin tiivis kaupunki - kaikki urbaani pöhinä on sijoitettu parin kilometrin säteelle keskustasta - on Jyväskylä myös hyvin käveltävä.

Täysin urbanisoitu Jyväskylä ei kuitenkaan ole, vaan täälläkin on luonto lähellä. Keskustaa ympäröi useampi järvi - ensimmäinen niistä vain kivenheiton päässä juna-aseman vilinästä (myöskin hiihto- ja luistelumahdollisuuksineen!) - ja mm. erinäisiä luontopolkuja löytää yllättävistäkin paikoista, kun vain uskaltaa irrottautua keskustan kävelykaduilta. :D Itse en tunne kaikkia alueita vielä nimeltä, mutta Visit Jyväskylän sivuilta löytää kätevästi kaikki luontokohteet ja urheilumahdollisuudet.

Minulle itselleni Jyväskylässä on juuri sopivassa määrin luontoa ja kaupunkia (palveluineen), että tännepä saatan lopulta juurtua.

Kuulostaa hyvin samalta kuin Lahti. Ehkä voidaan sopia, että nämä kaupungit ovat tasaväkisiä. Sitten vaan miettimään kumpi on sijainnilta parempi ja kummassa on itselle paremmat opiskelu- ja työmahdollisuudet.

Jep, ja itsekin ymmärrän, että joillakin saattaa painaa vaakakupissa esim. Lahden lyhyt junayhteys Helsinkiin. :D Itse en käy pääkaupunkiseudulla edes joka vuosi (nyt korona-aikana en ole käynyt kertaakaan), mutta pohjoisemmassa taas kerran-pari vuodessa, niin Jyväskylä on niiltä osin itselleni kätevämpi. Mutta niinhän se on, että mitä kukakin kaupungilta kaipaa! Itsekin tykkään Lahdessa siitä Vesijärven alueesta, kun lähtee seuraamaan rantaa Sibeliustalon "taakse" ja päätyy puistoon jossa on yleensä pienessä lammessa valtavasti sorsia. :D Siellä on kesäisin tosi kaunista, eritoten tykkään niistä puista.

Vierailija
93/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän ne baarit täyty talvellakin. Vai mitä tarkoitat elämällä, kaipaatko enemmän ihmisiä keskustaan ostoksille päivisin ja iltaisin?

Tarkoitin että kesällä keskusta ja satama on jotenkin "viihtyisiä", toki näin on monessa muussakin kaupungissa. Talvella kävelykatu ja keskusta on ankea paikka ihan ulkoasultaan.

Vierailija
94/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kumpi lähempänä Helsinkiä ja lentokenttää.

Vierailija
95/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lahti on urheilukaupnki ja kulttuuriakin löytyy.

Helsinki on vain 105 km:n kilometrin päässä.

Mutta eipä Jyväskylässäkään mitään vikaa ole.

Ja mistä ihmisistä oikein puhut?

Useinmiten ihminen löytää ystävät uudelta paikkakunnalta, suht.koht. kaltaisistaan ihmisistä.

Enää mikään kaupunki ei ole joku yksinäinen saari, jos asuu vain joku tietynlainen heimo.

Ihmiset muuttavat koulutuksen, työpaikkojen, elämänmuutosten ja muiden vastaavien takia, kaupngeista ja paikkakunnilta, vaikka minne päin Suomea.

Kaikissa kaupungeissa asuu monipuolinen kattaus, mitä erilaisempia ihmisiä ja perheitä.

Olet oikeassa, varmasti on jokaisessa kaupungissa ihmisiä laidasta laitaan. Kuitenkin Lahdessa tulee aina olo, että haluan sieltä mahdollisimman äkkiä pois. Jokin siinä miljöössä on sellaista, etten siellä viihdy.

Vierailija
96/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehuja Lahdelle:

- mukava satama, jossa sen Sibeliustalon lisäksi kivoja kahviloita, jäätelölaiva ja ravintoloita

- stadion ja sen lähijutut: Salpauselän ladut, itse stadion kesällä ja talvella, messuhalli ja sen tapahtumat, hiihtomuseo

- lukuisat hyvin hoidetut uimarannat (järviä on useita) ja isoimpien rantojen muutkin aktiviteetit

- kaupunginteatteri ja teatteri Vanha Juno ja kaikki muu kulttuuritoiminta sekä lukuisat keikkapaikat, katutapahtumat, Inspis, Mukkulan kartanon tapahtuma-alue ja upeat kesäteatterit

- harrastusmahdollisuudet perus jääkiekosta sirkukseen, kamppailulajeihin, cheerleadingiin, mäkihyppyyn, uintiin, ratsastukseen, teatteriin, taidekouluun jne

- monipuolistuva koulutustarjonta, mutta ei täältä ole pitkä matka Vantaalle tai Helsinkiin opiskelemaan

- suhteellisen edulliset omakotitaloalueet, jotka ovat kaikki rauhallisia ja lähellä yleensä sekä metsiä että järveä

Vierailija
97/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Lahdessa vielä iso huumeongelma? Entä miten Jyväskylässä näkyvät opiskelijat?

Jyväskylässäkin on paha huumeongelma. Se näkyy lähinnä keskusta-alueella ( myös jonkun verran Kuokkalan alueella). Mutta keskusta-alueella ei toisaalta taas juuri sitten olekaan enää palveluita, kun kaikki on keskittyneet lähinnä Seppälän alueelle ja Sepän keskukseen. 

Onhan Jyväskylän keskustassa kaikki tarvittavat palvelut? Eihän Seppälässä ole muuta kuin kauppoja ja lounaspaikkoja, ei edes elokuvateatteria, saati teatteria tai taidemuseoita.

Vierailija
98/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahti on ihana! Asuin siellä 10 vuotta kun opiskelin parikin tutkintoa jne, mutta töiden perässä muutin pk-seudulle. Edelleen kaipaan Lahteen ja aion taatusti muuttaa takaisin sitten kun saan työpaikan josta voi tehdä etänä.

Lahdessa parasta on nimenomaan se, että kaikki on lähellä. Menin fillarilla ja kävellen joka paikkaan aina, kesät talvet. Sisäinen liikenne on tosi hyvä ja vie isompiin kauppoihin jos tarve on. Luonto on lähellä, on metsää, lenkkipolkua, järveä, hiihtolatua, ylä- ja alamäkeä. Kesällä pääsee uimaan näppärästi, se oli mulle tärkeää. On riittävä valikoima ravintoloita, ruokakauppoja ja palveluja. Helsinkiin alle tunnissa junalla. Siis Lahti on vaan ihan best!! Sinne sinne sinne. Mulla oli siellä mukavaa, hauskaa ja rauhallista.

Jyväskylää tunnen vain parin visiitin otannalta, joten en ole asiantuntija. Siellä kuitenkin etäisyydet on jotenkin tosi pitkiä, kaupungille/ostoksille/harrastuksiin ei pääse helposti lyhyellä kävelymatkalla tai fillarimatkalla, aina pitää mennä autolla tai julkisilla. Se tuntuu myös olevan ehkä enemmän sellainen bilekaupunki, yliopistokaupunki kun on. Ja Helsinki on tosi kaukana! 

Vierailija
99/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko Lahdessa vielä iso huumeongelma? Entä miten Jyväskylässä näkyvät opiskelijat?

Jyväskylässäkin on paha huumeongelma. Se näkyy lähinnä keskusta-alueella ( myös jonkun verran Kuokkalan alueella). Mutta keskusta-alueella ei toisaalta taas juuri sitten olekaan enää palveluita, kun kaikki on keskittyneet lähinnä Seppälän alueelle ja Sepän keskukseen. 

Onhan Jyväskylän keskustassa kaikki tarvittavat palvelut? Eihän Seppälässä ole muuta kuin kauppoja ja lounaspaikkoja, ei edes elokuvateatteria, saati teatteria tai taidemuseoita.

eipä niitä museoitkaan kyllä keskustassa ole, paitsi juuri tuo yksi pieni taidemuseo.  Ja joo, teatterit on keskustassa, niissä kyllä altistuu näkemään narkkareitakin, tai ainakin elokuviin mennessä.  Pyörivät lähinnä siinä Sokkarin kulmalla ( ja Sokkarilla muuten on mielestäni paras ruokkakauppa Jyväskylässä ). 

Vierailija
100/124 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummassakin asuneena Jkl no doubt about it.