Kumpaan muuttaisit, Lahteen vai Jyväskylään?
Kummassa parempi pöhinä?
En välitä niinkään urbaaniudesta, asumisen laatu/hinta, luonto ja suhteellinen hiljaisuus omia kriteerejä. Onko julkisessa liikenteessä eroa?
Kommentit (124)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Jkyläläiset olla täällä vain haukkumassa Lahtea, no senhän he osaavat parhaiten kun eivät paremmasta tiedä.
Juntsila
Nyt oli kyllä erittäin valikoivasti luettu keskustelu.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Jkyläläiset olla täällä vain haukkumassa Lahtea, no senhän he osaavat parhaiten kun eivät paremmasta tiedä.
Juntsila
Lahtelaisella meni tunteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Juntsila
Hei Juntsila. Mukavaa päivää sinulle.
Lahdessa asuneena ja siellä kasvaneena, ehdottomasti Jyväskylä. Jyväskylä on yliopistokaupunki ja henkisesti ihan toista luokkaan, kun Lahti. Lahdessa on siirtokarjalaisten traumojen vaikutus nähtävissä jo neljännessä polvessa. Lahti on myös huonekalu- ja vaateteollisuuden jälkeensä jättämä työläiskaupunki. En ikinä muuttaisi Lahteen. Ahdistaa jo käydäkin siellä.
Jyväskylä on vähän samankaltainen kaupunki kuin Kouvola... Tylsä ja tylsät ihmiset. Kaikki harmaata.
Jyväskylä huippu pyöräilykaupunki, joka paikkaan jaksaa polkea, ilman sähköä, jopa sinne Seppään. Kesät, talvet.
Itse kuljen kuokkalasta joka on aivan upea asuinalue.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Luotan arvostelukykyynne.
Jyskässä on tod. näköisemmin kylmempi talvi. Siksi "Chikagoon."
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylä on vähän samankaltainen kaupunki kuin Kouvola... Tylsä ja tylsät ihmiset. Kaikki harmaata.
Ennemmin tylsää kuin wt-meininkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä ei ole oikein kaupungin tuntua, ruutukaava on niin pieni. Liikuntamaastojen puolesta Jyväskylä lienee Suomen parhaimmistoa. Veikkaisin tätä Lahtea vireämmäksi paikaksi, jatkuvasti jotain remppaa ja uudistusta tekeillä ja väkiluku kasvaa paljon nopeammin. En tiedä mitä tarkoitat hiljaisuudella, mutta moottoritiet ovat ikävän lähellä keskustaa. Mutta sehän on aina vähänkin isommissa kaupungeissa ongelmana.
Lahdessa on pyritty ohjaamaan raskas liikenne ja läpikulkuliikenne kiertämään kaupunkialue mm. uudella kehätiellä.
Se kehätie on loistava. Lahden keskusta on järkky ja sen mielellään kyllä ohittaa mahdollisimman kaukaa.
Paitsi että se on aika huonossa kunnossa. Mutta hyvä kun pääsee lahden ohitse nopeasti.
Wut? Se on alle vuosi sitten valmistunut, se uusi Lahen kehätie.
Jotkut ne valittaa alle vuoden vanhoista teistäkin... kullallaki ne pitäisi päällystää, että autokuskille kelpaisi?
On oikeasti paikoitellen ihan järkyttävässä kunnossa, erityisesti siltojen kohdalla. Veikkaan, että tehty jotain virhettä tietä rakentaessa, muuten ei olisi mahdollista.
Jyväskyläläinen täällä, nyt ketjun lukeneena - en ole itse koskaan asunut Lahdessa, joskin tullut siellä muutaman kerran käytyä, joten en ota Lahdessa asumiseen kantaa. Tässä kuitenkin Jyväskylästä muutama pointti. Olen itse asunut myös Helsingissä ja yhdellä pienellä paikkakunnalla, kuten myös ulkomailla, joten osaan katsoa Jkllää ulkopuolisenkin silmin.
Täällä on tullut tosi hyviä asioita Jyväskylästä (ja kaipa myös Lahdesta!). Yksi Jyväskylän parhaita puolia ovat sen ulkoilumaastot, keskustasta 15-20min ajomatkan päässä mihin tahansa suuntaan löytää laajoja ulkoilualueita. Toki myös mahdollista päästä keskustasta pyörällä/julkisilla näihin paikkoihin, tai muuttaa niiden lähelle. Missä tahansa Jyväskylässä asuukin, pääsee aika varmasti jollekin kaupungin ylläpitämälle reitille ihan kävellen max. pari kilometriä. Talvisin löytyy paljon latuja, jos niitä haluaa, ja kun Lahden mäkihyppykunniaa/laskettelua tuotiin esille, niin täältäkin löytyy mäki, jos sitä haluaa harrastaa. Tunnin ajon päästä löytyy myös Himos.
Jyväskylän palveluista sen verran, että täältä löytyy (äitini sanojen mukaan) "kaikki mitä tarvitsee, paitsi Bauhaus". Itse en ole Bauhausta eläissäni vielä tarvinnut, joten olen ollut ihan tyytyväinen :D Toki Jklstä on pitempi matka pääkaupunkiseudulle, mutta jos sinne ei ole usein asiaa, ei ole hätää. Junat kuitenkin kulkevat monta kertaa päivässä molempiin suuntiin. Sähköpotkulaudat ja sähköpyörät ovat nykyään molemmat osa katukuvaa, halusi tai ei... toki eniten keskustan ja yo-kylän välillä.
(jatk. ed.)
On totta, että Jkllän keskusta alkaa olla vähän raihnainen. Iso osa liikkeistä on siirtymässä kauppakeskus Seppään ja sen ympärille, mikä harmittaa monia paikallisia. Viime vuosina on kuitenkin tullut uusia liikkeitä, ja nyt keskustasta löytyy mm. myös Lidl, mikä on todella tervetullut lisäys. Itseäni harmittaa, että täältä puuttuu torikulttuuri, sillä vanhan torin paikka on korttelin liian kaukana, että Jyväskyläläiset jaksaisivat kävellä sinne. On tosin ollut huhuja, että tori siirrettäisiin pari korttelia alemmas, jolloin torielämä saattaa vilkastua? Keskustan ulkopuolelta löytyy mukavia ja rauhallisia asuinalueita. Pupuhuhtaa ja Keltinmäkeä välttäisin, ja ihan Kuokkalan keskustaa, mutta niiden ulkopuolella ei ole aluetta missä en itse asuisi :D Pidän myös siitä, että voin halutessani asua rauhallisella maaseudulla 20min ajomatkan päässä kaupungista.
Yöelämä ei ole koskaan itseäni kiinnostanut, joten siitä en tiedä. Tekemistä kuitenkin löytyy, riippuu ihan omista harrastuksista. Kaikkea mitä haluaa kokeilla, varmasti pystyy. Opiskelijoitahan täällä riittää, nyt on tullut insinööritkin. Keskustassa näkee paljon nuoria ja opiskelijoita. Huumeita varmaan esiintyy niinkuin kaikissa kaupungeissa, mutta itse en ole niihin enkä niihin käyttäjiin törmännyt, huolimatta siitä että olen asunut täällä yhteensä lähes 20 vuotta. Riippuu varmaan missä liikkuu ja mihin aikaan? Oma kotini on keskustan kupeessa Mäki-Matissa omakotitaloalueella, ja täällä liikkuu myöhäiseen aikaan lähinnä lenkkeilijöitä. On ollut turvallinen lapsuus ainakin itsellä.
Yksi asia mikä kannattaa ottaa huomioon on se, että talvella täällä on kylmempää ja varmaan myös enemmän lunta kuin Lahdessa. Itse asuessani etelämmässä (Pirkanmaalla, n. 3h ajon päässä) oli talvi huomattavasti leppoisampi. Itse pidän lumesta ja kylmästä, joten Jkl sopii itselleni, mutta kevät eteni viime vuonna n. 2 viikkoa edellä siellä missä asuin vs. Jyväskylä. Jos harrastaa puutarhanhoitoa tms., tämä kannattanee ottaa huomioon.
Itse rakastan Jyväskylän ulkoilumaastoja ja pinnanmuotoja, (kaikki eivät toki ole samaa mieltä). Mäkeä löytyy paljon, mihinkään ei pääse ilman ylämäkeä. Toisaalta tätä kaipasin asuessani muualla, Keski-Suomen jylhiä metsiä ja mutkittelevia, juurakkoisia metsäpolkuja, joissa kunto kohoaa ihan mäkeen tallustamalla :D Täällä metsissä on jotain, mitä muualla asuessani olen aina ikävöinyt. Järviä myös riittää, ja esim. Jyväskylän kolmen järven ympäri kulkee kävelyreitit. (Kohtalaisella menestyksellä.)
Itselleni Jkl on hyvän kokoinen kaupunki. Tampere on mielestäni liian suuri ja täyteenrakennettu, Kuopio liian levittäytynyt ja hintataso liian korkea, Jyväskylässä on juuri oikea tasapaino luonnon ja kaupungin välillä. Tampereella ahdistaa, kun keskustassa saa kävellä ties miten pitkälle ennen kuin pääsee oikeasti rauhalliselle alueelle, jossa kasvaa puita siinä kohtaa mihin siemen on pudonnut. Jyväskylässä luonto on kaikkialla, ja siitä pidän. Kaupunki ei myöskään tunnu liian laajalta, pyörällä tai kävellen taittuvat matkat jos asuu 6km säteellä keskustasta. Jos on sähköpyörä (tai on muuten vaan hullu ;) ) kulkee tietysti pidempääkin matkaa :D Pyörä/kävelytiet on hyvässä kunnossa ja niitä on paljon.
Varmasti ovat hyviä kaupunkeja molemmat. Itse en voisi kuvitella asuvani Lahdessa, mutta luulen sen olevan suoraan verrannollinen lehtipuiden määrään eikä mihinkään itse kaupunkiin liittyvään asiaan :)
Lahteen koska olen siel asunut joskus.Ihan kivoja ihmisisiä.Toisaalta Jyväskylä voi olla parempi paikka.Yleensä keskisuomalaiset on lupsakoita.
Pakko kyllä arvostaa tätä vänkäämistä kaupunkien välillä, vaikka AP pyysi vaan kertomaan kokemuksia.
Tylsää/white trashia/narkkareita/juntteja löytää kyllä ihan mistä vaan kaupungista. Kai se kyse on enimmäkseen omasta asenteesta ja siitä, mitä haluaa. Ei tarvi muuttaa kaupungin gettoon jos ei sellasta halua katella.
Kannatan Lahtea, mutten lyttää Jyväskylää. Mee vaikka hotellivierailulle molempiin ja tutustu kaupunkeihin itse! :)
Olen kotoisin Jyväskylästä, tällähetkellä asun Lahdessa.
Samantyylisiä paikkoja, vesistö, metsät, hyppyrimäki, ihmiset maanläheisiä. Ikäjakauma eri, Jklässä paljon nuoria ja Lahdessa vanhuksia.
Lahti vie kyllä voiton. Täällä on ihanat satamat, laaja keskusta, hienommat luontopaikat. Kunnon tori missä tapahtumia. Narkkeja näkyy paljon vähemmän kuin Jklässä. Jklässä kaikki on pientä ja ahdasta.
Kyllä kotikaupungistani pidän edelleen, mutta täällä on viihtyisämpää.
Möllikkä kirjoitti:
Lahdessa asuneena ja siellä kasvaneena, ehdottomasti Jyväskylä. Jyväskylä on yliopistokaupunki ja henkisesti ihan toista luokkaan, kun Lahti. Lahdessa on siirtokarjalaisten traumojen vaikutus nähtävissä jo neljännessä polvessa. Lahti on myös huonekalu- ja vaateteollisuuden jälkeensä jättämä työläiskaupunki. En ikinä muuttaisi Lahteen. Ahdistaa jo käydäkin siellä.
Siirtokarjalaisia on Jklässäkin paljon, eikä meillä sen enemmän traumoja ole.
Vierailija kirjoitti:
Pakko kyllä arvostaa tätä vänkäämistä kaupunkien välillä, vaikka AP pyysi vaan kertomaan kokemuksia.
Tylsää/white trashia/narkkareita/juntteja löytää kyllä ihan mistä vaan kaupungista. Kai se kyse on enimmäkseen omasta asenteesta ja siitä, mitä haluaa. Ei tarvi muuttaa kaupungin gettoon jos ei sellasta halua katella.
Kannatan Lahtea, mutten lyttää Jyväskylää. Mee vaikka hotellivierailulle molempiin ja tutustu kaupunkeihin itse! :)
Kyllä, mutta joissain kaupungeissa tietyt näistä korostuvat enemmän.
Jyväskylä, koska se on minulle sopivammalla sijainnilla. Lahdesta en tiedä oikein mitään, yksi sieltä kotoisin oleva kaveri kyllä aina haukkui sitä (tosin hän muutti sittemmin Turkuun joten...). Jyväskylä on ihan kiva, sopivan kokoinen, vaikkakin vähän tylsä kaupunki. Yliopistosta plussaa Jyväskylälle.
Jyväskylän ilmasto on kivempi, pienempi todennäköisyys ankealle loskatalvelle kuin Lahdessa.
Lahdessa on hyvin korkea työttömyys%, joten siellä saa elellä aika lailla rauhassa tekemättä mitään. Bussilinjat on siitä kierot, että esimerkiksi Messilään ei laskettelemaan pääse julkisilla liikennevälineillä eikä kesällä lähellekään useimpia uimarantoja. Satamassa on kaljapaikkoja ja ilmaisia parkkipaikkoja, keskustassa maksulliset parkkipaikat ja täysi hiljaisuus.
Juntsila