"ADHD-lääkkeisiin ei liity Puustjärven mukaan selkeää riippuvuuden riskiä" Miksi sitten amfetamiini laittomana aiheuttaa riippuvuutta ja ris...
Samaa tavaraa se on, mutta puhtaampana.
"hoitovalikoimassa on deksamfetamiini- ja lisdeksamfetamiinivalmisteita. Sana amfetamiini voi aiheuttaa kielteisiä mielikuvia ja kyseiset lääkkeet sisältävätkin Valviran mukaan huumausainetta."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/adhd-oireita-voidaan-helpottaa-huum…
Kommentit (353)
amfe on amfe, oli se sitten pillerimuodossa tai jauheena.
ADHD- lääke ei aiheuta fyysistä riippuvuutta.
Henkinen riippuvuus on ihan eri asia.
Minulla on diagnosoitu ADHD ja lääkkeen lopettamisesta ei seuraa mitään muuta, kuin ADHD oireitten paheneminen.
Olen fyysisesti riippuvaisempi kahvista ja sokerista. Ilman kahvia saan kahvipäänsäryn, vatsa ei toimi ja päivä on pilalla. Ilman sokeria olen äkäinen kuin ampiainen elokuussa ja olo on vaan karsea ja etova.
Kahvin ja sokerin himo on valtaisa, kun niitä ei saa.
Ilman ADHD lääkettä voisin unohtaa vaikka oman pääni ellei se olisi kiinni vartalossa, mutta muuten kaikki on hyvin. Lääkkeeseen ei tule mielitekoa tai himoa. ADHD lääkitys kyllä helpottaa sokerin himoa sivuvaikutuksenaan, mikä on kiva asia.
Alkoholia en käytä, koska en vaan välitä alkoholista. Inhoan sitä väsynyttä oloa aamuisin mikä tulee jo pienestäkin annoksesta ja sitäpaitsi ADHDn takia tuntuu kuin olisin muutenkin ns. "Syntymähumalassa"
ADHD lääkkeitä on useita erilaisia, eivätkä kaikki ole stimuöantteja.
Mulla on jonkin sortin adhd ja olen käyttänyt stimulantteja nuorena (25-30v) ja sit 45-vuotiaana kokeilin muutaman kerran lapsen adhd-pillereitä, auttavatko ne minua keskittymään paremmin. Kyllä auttoivat. Ne eivät tehneet minkäänlaista "euforiaa".
Sama juttu kokaiinin kanssa. Se ei tuo yhtään mitään "hyvää fiilistä" ja "vauhdikasta menoa" vaan sellaisen hyperfokusoituneen olon. Oli oikeasti tosi rasittavaa vetää sitä kavereiden kanssa, joilla oli täysi meno päällä ja itsellä vaan sellainen rauhallinen tarkkailumoodi.
Käytän vuodenaikamasennukseen stimulanttia bupropioni (voxra), ja sekin tekee sellaisen tasaisen fiiliksen, ei mitään nousuja ja laskuja.
Kahvi puolestaan auttaa minua rentoutumaan, ei piristymään.
jos aivokemia on tietynlainen, niin stimulantit tasaavat, eivät stimuloi.
Juu ja en jäänyt noihin laittomiin stimulantteihin millään tavalla koukkuun. Satunnaisesti käytin viihdemeiningillä kun olin tietyssä mestassa duunissa ja monet alalla käyttivät. Kun sitten duuni ja kaverit vaihtuivat, jäi kokaiinikin, eikä tullut mitään kaipuuta siihen maailmaan. En ole kertaakaan sen jälkeen käyttänyt, vaikka olisi pari kertaa ollut tilaisuus ja viivat pöydällä. En vaan perheellisenä halua vetää laittomia juttuja enää. En kyllä käytä alkoholiakaan, se sopii kaikkein huonoiten minun aivokemialleni. En käytä enää mitään päihteitä.
Vierailija kirjoitti:
Esim. ?
Minulle ei kyllä ole tarjottu muuta kuin niitä stimulantteja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jonkin sortin adhd ja olen käyttänyt stimulantteja nuorena (25-30v) ja sit 45-vuotiaana kokeilin muutaman kerran lapsen adhd-pillereitä, auttavatko ne minua keskittymään paremmin. Kyllä auttoivat. Ne eivät tehneet minkäänlaista "euforiaa".
Sama juttu kokaiinin kanssa. Se ei tuo yhtään mitään "hyvää fiilistä" ja "vauhdikasta menoa" vaan sellaisen hyperfokusoituneen olon. Oli oikeasti tosi rasittavaa vetää sitä kavereiden kanssa, joilla oli täysi meno päällä ja itsellä vaan sellainen rauhallinen tarkkailumoodi.
Käytän vuodenaikamasennukseen stimulanttia bupropioni (voxra), ja sekin tekee sellaisen tasaisen fiiliksen, ei mitään nousuja ja laskuja.
Kahvi puolestaan auttaa minua rentoutumaan, ei piristymään.
jos aivokemia on tietynlainen, niin stimulantit tasaavat, eivät stimuloi.
Juu ja en jäänyt noihin laittomiin stimulantteihin millään tavalla koukkuun. Satunnaisesti käytin viihdemeiningillä kun olin tietyssä mestassa duunissa ja monet alalla käyttivät. Kun sitten duuni ja kaverit vaihtuivat, jäi kokaiinikin, eikä tullut mitään kaipuuta siihen maailmaan. En ole kertaakaan sen jälkeen käyttänyt, vaikka olisi pari kertaa ollut tilaisuus ja viivat pöydällä. En vaan perheellisenä halua vetää laittomia juttuja enää. En kyllä käytä alkoholiakaan, se sopii kaikkein huonoiten minun aivokemialleni. En käytä enää mitään päihteitä.
Kahvi itseasiassa heikentää ADHD lääkkeen vaikutusta, koska kahvi vapauttaa elimistössä adrenaliinia ja tekee siksi hermostuneen olon. ADHD lääkityksen yhteydessä suositellaan yleensä kahvin juonnin vähentämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä taas väitän, että ADHD-potilaat on pääsääntöisesti riippuvaisia lääkkeestään. Se ei ole huono asia, on varsin normaalia että ihminen tarvitsee jotain lääkitystä arjesta ja elämästä selvitäkseen.
Mutta kyllä minusta kovasti kuulostaa siltä, että nämä ihmiset nimenomaan tarvitsevat lääkkeensä ja sitä ilman suorituskyky ja elämänlaatu kärsii. Riippuvuudelta kuulostaa.
En siis arvostele lainkaan ketään, pelkästään hyvä jos on saanut toimivan lääkkeen joka parantaa elämänlaatua. Mutta kyllä mä kokisin, että suurin osa on siitä aika riippuvaisia.
Ihmeellistä piiloveetuilua riviesi välissä. Et yhtään arvostele, mutta kyllä on riippuvuutta. Väität, että on rippuvuutta, kyllä tarvitaan, mutta kovasti kuulostaa. Riippuvuudelta. Mainitset riippuvuuden 3 kertaa kiemurrellen ja kaarrellen.
Kyllä minäkin olen riippuvainen päivittäisestä verenpainelääkkeestäni. En näe mitään eroa siihen, että adhd-ihminen ottaa oman lääkkeensä. Jos lääkäri määrää lääkkeen, potilas syö sen lääkkeen eikä muilla ulkopuolisilla ole nokan koputtamista.
Tulkinta on omasi, mitään veetuilua en tarkoittanut. Kuten sanoin, on ihan fine olla riippuvainen lääkkeestä. Monet on. Insuliinista, mainitsemistasi verenpainelääkkeistä, jne jne.
Mutta kun lehtijutussa oikein korostaen sanottiin, ettei aiheuttaisi sitä. Mielestäni se on asiavirhe.
Monet käyttää lääkettä esimerkiksi vain koulupäivinä. Viikonloput ja lomat onnistuu olemaan hyvin ilman adhd lääkettä ja ilman mitään riippuvuusoireita.
Vierailija kirjoitti:
Voinet kertoa mitä? ADHD-lääkkeet ovat 96 prosenttisesti stimulantteja. Niistä noin kaksi kolmasosaa on metyylifenidaattia ja kolmasosa amfetamiinia. Amfetamiinin osuus on kasvanut jo pitkään ja kasvaa jatkossakin. Eli aika teoreettista sanoa että ADHD-lääkkeet olisi muuta kuin stimulantteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD-lääke annostelee vaikuttavaa ainetta tasaisesti. AP:lla taitaa olla melko mustavalkoinen kuva huumeista?
Huume on huume vaikka annos olisi pieni.
Tietenkin huume on huume, mutta mitä sitten. Hyvä jos se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen aine vaikuttaa adhd-ihmiseen päinvastoin kuin ns. terveeseen ihmiseen. Siinä missä Veeti ja Jonne lähtevät päristen vauhdilla sekoilemaan, se adhd-ihminen rauhoittuu, hänen aivotoimintansa selkeytyy ja hän saa asioita tehtyä. Esim. hoidettua kotitöitä, opiskeltua ja työhommatkin sujuvat.
Näin tämän voisi ehkä selittää lapselle, mutta jos nyt puhuttais ihan oikeasti. Ei se noin mee.
En tiennytkään olevani aihe vapaa lääkäreille ja tutkijoille -keskustelupalstalla. Yleensä kokemukseni mukaan asian selittäminen selkokielellä ja lapsenomaisesti on mitä tehokkainta viestintää. Yhtään kysyjää tai lapsia väheksymättä.
Joo, mutta jos se "selkokielinen" ja lapsenomainen selitys on täysin väärä niin se on epäonnistunutta viestintää, olkoonkin miten tehokasta tahansa. Se että aine vaikuttaisi päinvastoin neurotyypilliseen kuin keskittymishäiriöiseen ihmiseen ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
Kertoisitko ohikselle, että miksi sitten nimenomaan lääkityksellä yleensä vahvistetaan diagnoosi, jos lääke vaikuttaa kaikkiin samalla tavalla? Ja toisekseen laittaisitko linkin aiheeseen? Mieluiten vertaisarvioitu tutkimus eikä Iltalehden uutista.
Koska lääkkeen aikaansaama vaste on ADHD:lla parempi. Vaikuttaa samalla tavalla, mutta selkeämmin ihmiseen, jolla on ADHD. Neurotyypillisen hyödyt jäävät vaatimattomaksi.
Vaikka siitä:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3489818/#!po=58.3969
Lääkkeen toimivuus tai toimimattomuus ei ole varma merkki onko vai ei ADHD. Kaikki lääkkeet eivät auta kaikkia ja joillekin lääkkeistä ei ole hyötyä.
Lääkkeen toimivuus kertoo kuitenkin sen että siitä on apua ja silloin diagnoosi mahdollistaa sen jatkamisen.
Eipä ole amfea vaan metyylifenidaattia. Se ei ole amfetamiini lainkaan.
Ei amfetamiinikaan koukuta kaikkia. Riippuvuuden syntyyn tarvitaan muutakin, kuin aine. Toisaalta monia ADHD-lääkkeitä ei määrätä päihderiipuvaisille, koska niillä on ilmeinen väärinkäyttöpotentiaali.
"hakevat lääkitystä kadulta"
niin, koska se päihdyttää. mitä ei päihdyttäviä lääkkeitä ostetaan kadulta? niinpä.