"ADHD-lääkkeisiin ei liity Puustjärven mukaan selkeää riippuvuuden riskiä" Miksi sitten amfetamiini laittomana aiheuttaa riippuvuutta ja ris...
Samaa tavaraa se on, mutta puhtaampana.
"hoitovalikoimassa on deksamfetamiini- ja lisdeksamfetamiinivalmisteita. Sana amfetamiini voi aiheuttaa kielteisiä mielikuvia ja kyseiset lääkkeet sisältävätkin Valviran mukaan huumausainetta."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/adhd-oireita-voidaan-helpottaa-huum…
Kommentit (330)
Vierailija kirjoitti:
Adhd lääkkeissä vaikuttavaa ainetta on vain tiettyinä tarkkaan laskettuina pitoisuuksina. Päihdyttävässä käytössä määrät ovat jotain ihan muuta.
Ja annostelu tapahtuu hiljalleen, ei suinkaan kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että huumeongelmat ovat itseasiassa hoitamattomat adhd:t?
Eikö siitä ole tutkimuksiakin, että usein on. Joskus myös olen kuullut (pitäisi löytää lähdetieto tähän), että vankilassa olevilla yllättävän isolla osalla on hoitamaton adhd.
Miksei se mulla aiheuta mitään energiaa? Ennemminkin alkaa nukuttaa. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd lääkkeissä vaikuttavaa ainetta on vain tiettyinä tarkkaan laskettuina pitoisuuksina. Päihdyttävässä käytössä määrät ovat jotain ihan muuta.
No kyllä kun itse vetäsin concertaa sen 54mg pillerin turpaan niin sillä jaksoi bilettää koko yön ja aamullakaan ei vielä uni maistunut.
Että kyllä nuo isoimmat mg tabletit ainakin on päihdyttäviä määränsä puolesta.
😳😳Tämä on sellainen maailma, johon en halua edes tutustua.
Minulle riittää ihan vaan vanhanaikainen alkoholi. Jos ei sillä jaksa, niin sitten ei.
Vesikin riittää.
Olen kokeillut eri adhd- lääkkeitä, en ole jäänyt koukkuun. Omalle lapselle haettiin eli saatiin nuorena diagnoosi, mutta se ei tarkoita, että lääkitys olisi silloin otettu mukaan. Ensin muutettiin toimintatapoja kotona ja ympäristöä niin, että lapsi voi toimia paremmin. Myös rutiinien hoitamista/ohjaamista muutettiin paremmin nepsylle sopivaksi. Ei ole järkeä yrittää nojata vain lääkkeeseen, ensisijainen hoitomuoto on muokata elämä/ ympäristö sellaiseksi, että siinä pystyy elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä kun itse vetäsin concertaa sen 54mg pillerin turpaan niin sillä jaksoi bilettää koko yön ja aamullakaan ei vielä uni maistunut.
Että kyllä nuo isoimmat mg tabletit ainakin on päihdyttäviä määränsä puolesta.😳😳Tämä on sellainen maailma, johon en halua edes tutustua.
Minulle riittää ihan vaan vanhanaikainen alkoholi. Jos ei sillä jaksa, niin sitten ei.Vesikin riittää.
Kai ne pistää sekaisin sellaisen ihmisen, joka ei niitä tarvitse. Eiväthän ne sellaista päihdytä, jolla on vaje dopamiinista. Hän vain pääsee muiden kanssa samalle viivalle ilman, että pitää hajottaa itseään ja muita kaahamalla liikenteessä, harrastamalla irtoseksiä, käyttämällä päihteitä, hyppäämällä base-hyppyä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siitä ole tutkimuksiakin, että usein on. Joskus myös olen kuullut (pitäisi löytää lähdetieto tähän), että vankilassa olevilla yllättävän isolla osalla on hoitamaton adhd.
Uskon, että monella pirin tai kokaiinin käyttäjällä on hoitamaton ADHD. Sitten siihen jää koukkuun. Kukapa haluaisi luopua oleelliseen asiaan auttavasta lääkkeestä.
Mää olen yhen kerran saanut testata amfetamiinia, poikaystävän kaveri antoi ja intoili että on "juuri tullutta puhdasta kamaa" (??). Aattelin sitten testata kun oli poikkarin kanssa just menny viimeisen poikki ja *itutti niin karseesti kun olin erehtynyt satsaamaan häneen :(
No siis itselle tuli hyvin rauhallinen ja tasapainoinen olo. Lähdettiin siitä yhteen siistiin suosikkibaariin jossa oli ystäviä ja tuttuja. Ihmettelin vähä kuinka selkäsuoraisesti selvä-äänisesti kasvokkain ja fiksun hillitysti pystyin keskustelemaan ihmisten kanssa, kun yleensä vähän jännitän, jos ei ole ihan lähiystävä ja töksäyttelen, enkä aina pysy ihan tahdissa sosiaalisissa tilanteissa, jos on joku diiba-daaba -keskustelu (koska ne ovat tylsiä).
Mutta en (tietenkään) saanut unta koko yönä tai päivänäkään, ja se oli hirveää, joten jäi mulla ekaks ja vikaks kerraksi.
Joskus vuosia myöhemmin sain kaverilta (jolla resepti) kokeiltavakseni yhden liuskan Ritalinia, en huomannut yhtään mitään vaikutusta.
Olen aatellut, että adhd -lääkkeistä olisi ollut mulle apua opinnoissa, kun en ole koskaan ollut lukutoukka (paitsi jos sattuu kiinnostamaan)
Vierailija kirjoitti:
Nykyajan trendi on, että koukupsykologille soitetaan ja vaaditaan Adhd/add testejä. Sitten suututaan, kun tutkimusten päätteeksi todetaan, ettei lääkäri voi asettaa diagnoosia. Tuntuu, että monet ajattelevat lapsen tai nuoren ongelmien ratkeavan, kun saadaan diagnoosi ja lääkitys. Varmasti niistä on pauq, en kiellä sitä, mutta usein ongelma on ihan muualla. Adhd:n kaltaisia oireet voivat johtua ihan muista syistä. Ensinnäkin on syytä tarkistaa, että lapsi saa riittävästi unta, syö säännöllisesti, ulkoilee, voi hyvin henkisesti ja ruutuaika on kohtuullinen. Hämmästyttävän suurella osalla osalla nykylapsista ja nuorista on nämä asiat retuperällä.
Nykyajan trendi on se, että koulupsykologille ei edes pääse. Moni joilla on ADHD jää ilman apua.
Huumeiden kuten alkonkin käyttö kertoo ennenkaikkea tylsästä elämäntavasta, joka on vallalla nykyään.
Oleskellaan sisätiloissa tekemättä mitään fyysisesti rasittavaa, vietetään perusteellisen yksilöllistä / yksinäistä elämää... Ihmisen biokemiallinen olemus ei ole kovinkaan sopiva nykyiseen urbaaniin elämäntapaan.
Halpa ja terveellinen riippuvuus se on verrattuna alkoholismiin tai tupakointiin, jos on sellainen ollakseen. Tämä kansakunta käy niukin naukin kahvilla, röökillä ja liuottimen voimin, ADHD-lääkkeet pitäisi saada kaikkien ulottuville omalla reseptillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kyllä nuo isoimmat mg tabletit ainakin on päihdyttäviä määränsä puolesta.😳😳Tämä on sellainen maailma, johon en halua edes tutustua.
Minulle riittää ihan vaan vanhanaikainen alkoholi. Jos ei sillä jaksa, niin sitten ei.Vesikin riittää.
Puhu siis vain omasta puolestasi, älä kaikkien muiden. Alkoholi on silkkaa paskaa.
Tuleeko amfetamiinista viekkarit? Lääkkeistä ei tule
Vierailija kirjoitti:
Mää olen yhen kerran saanut testata amfetamiinia, poikaystävän kaveri antoi ja intoili että on "juuri tullutta puhdasta kamaa" (??). Aattelin sitten testata kun oli poikkarin kanssa just menny viimeisen poikki ja *itutti niin karseesti kun olin erehtynyt satsaamaan häneen :(
No siis itselle tuli hyvin rauhallinen ja tasapainoinen olo. Lähdettiin siitä yhteen siistiin suosikkibaariin jossa oli ystäviä ja tuttuja. Ihmettelin vähä kuinka selkäsuoraisesti selvä-äänisesti kasvokkain ja fiksun hillitysti pystyin keskustelemaan ihmisten kanssa, kun yleensä vähän jännitän, jos ei ole ihan lähiystävä ja töksäyttelen, enkä aina pysy ihan tahdissa sosiaalisissa tilanteissa, jos on joku diiba-daaba -keskustelu (koska ne ovat tylsiä).Mutta en (tietenkään) saanut unta koko yönä tai päivänäkään, ja se oli hirveää, joten jäi mulla ekaks ja vikaks kerraksi.
Joskus vuosia myöhemmin sain kaverilta (jolla resepti) kokeiltavakseniOlen aatellut, että adhd -lääkkeistä olisi ollut mulle apua opinnoissa, kun en ole koskaan ollut lukutoukka (paitsi jos sattuu kiinnostamaan)
ADHD-lääkkeistä on valtava etu opiskelussa. Moni menestyisi niiden avulla elämässään paremmin tässä osaamista painottavassa uudessa maailmassa.
Moni aine ja lääke ja vaikka pelit aiheuttavat psykologista riippuvuutta. Ei sen takia niitä pidä evätä kaikilta, että jotkut koukuttuvat käytännössä mihin vaan. Itse en pysty varmaan viemään opintoja loppuun, jos en saa adhd-lääkettä. Lopputyö on vaan liian suuritöinen projekti, että pystyisin viemään sen läpi. Mutta eihän minua edes päästetä testeihin, koska olen älykäs ja ollut aina hyvä koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Moni aine ja lääke ja vaikka pelit aiheuttavat psykologista riippuvuutta. Ei sen takia niitä pidä evätä kaikilta, että jotkut koukuttuvat käytännössä mihin vaan. Itse en pysty varmaan viemään opintoja loppuun, jos en saa adhd-lääkettä. Lopputyö on vaan liian suuritöinen projekti, että pystyisin viemään sen läpi. Mutta eihän minua edes päästetä testeihin, koska olen älykäs ja ollut aina hyvä koulussa.
Kaikille taviksillekin vaan amfetamiinia laittomasti nassuun ja opiskelut ja työt sujuu. Tai sitten ei suju...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd-ihmisillä on moninkertainen riski kaikkiin riippuvuuksiin. Alkoholismi, peliongelmat, huumeongelmat ym. Lisäksi elämänhallinta on usein kateissa. Kaiken lisäksi naispuoliset ADHD:t saavat virheellisesti epävakaan persoonallisuushäiriön diagnooseja paljon, koska on perinteisesti ajateltu, että ADHD on vain poikien ja miesten ongelma. Toivon, että jatkossa vanhemmat älyävät viedä lapsensa tutkimuksiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta lapset saavat apua. Tässä muutama tärppi siitä, mistä tunnistaa adhd:n, joka on älykäs ja ei ole kouluhäirikkö.
- lapsi nukkuu huonosti tai kärsii ns. koliikista (joka ei itsessään ole mikään diagnoosi koska sen syntyperä ei ole tiedossa)
- lapsella on vaikeuksia nukahtaa ja lapsi näkee painajaisia
- lapsi puhuu paljon ja kaipaa ylipaljon seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille taviksillekin vaan amfetamiinia laittomasti nassuun ja opiskelut ja työt sujuu. Tai sitten ei suju...
Millä tavalla olen tavis? Olen sairaseläkkeellä, koska en ole saanut apua enkä pysty töihin tai opiskeluun.
Eräs tutkimus kuvastaa minua hyvin sitä, millainen merkitys lääkkeillä voi olla ADHD-ihmisten pitkäaikaiseenkin terveyteen. Sen mukaan lääkitsemättömät ADHD-potilaat sairastuivat lähes 3-kertaisella riskillä dementiaan. Sen sijaan asianmukaisia lääkkeitä käyttävillä riski oli sama kuin ns. tavallisella ihmisellä. Eli lääkitys suojaa ADHD-ihmisiä kasvaneelta dementiariskiltä.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/adhd-linked-to-increased-deme…
Huoh. ADHD lääkkeessä on huomattavasti vähemmän sitä ainetta itsessään, kuin mitä ihminen katukaupasta ostaessa vetää.