Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU kieltämässä pikamuodin

Vierailija
05.10.2022 |

Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.

Kommentit (436)

Vierailija
161/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä käy niin, että tavalliselle ihmiselle nämä vaatteet käyvät liian kalliiksi, joten tarjolle tulee kuukausikustannuksellisia vuokravaatteita. Sama kuin bemarin kk-veloituksellinen ahterinlämmitin, vuokrapuhelin tai jaettava auto. Ette omista mitään ja olette iloisia.

Vierailija
162/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaa sitä, että vaatteiden hinnat nousevat pilviin. Nyt kannattaa köyhimpien ostaa vaikka kirpparilta vaatteita varastoon. Tulevaisuudessa myös kirpparit loppuvat nykymuodossaan, sillä jos vaatteita ostetaan vähemmän niin niitä ei riitä enää eteenpäin myytäväksu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin yleensä olen pitänyt noita eu-alotteita ihan sontana, joilla vain vaikeutetaan ihmisten elämiä, mutta yllättäen huomaan olevani samaa mieltä tästä vaateasiasta.

Ainakin kankaiden pitäisi olla kierrätettäviä jos ei muuta muutosta tehtäisi.

Vierailija
164/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti seuraavaksi keksivät jotain lemmikkimäärän rajoittamiseksi. Ymmärtääkseni esim. koiran pitäminen lemmikkinä ei ole kovin ekoteko, vaikka ihania ovatkin

saanko pitää koiran kun en tee lapsia? ei ole kauhea ekoteko tehdä lapsia joilla on sitten ihan omat hiilijalanjälkensä. vai onko väärä tapa pelastaa pallo? :)

Ihmisen ja luonnon olisi hyvä oppia elämään sen verran sopusoinnussa ettei jomman kumman tarvitse kuolla toisen tieltä pois. Lisääntymättä jättäminen luonnon vuoksi ei ihmiskunnan selviämisen kannalta ole kovin kestävää. Hiilijalanjälkeensä voi vaikuttaa hyvin paljon itse. Ei se niin mene että ne sun lapset jotenkin automaattisesti väkisin aiheuttaa x määrän päästöjä ja sille ei sitten voi mitään.

Vierailija
165/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos esim. elastiinin käytöstä rangaistaan yrityksiä taloudellisesti niin se näkyy sitten lopputuotteen hinnassa. Silloin köyhimmät eivät pysty edes ostamaan nykyaikaisia urheiluvaatteita.

Vierailija
166/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoittaa sitä, että vaatteiden hinnat nousevat pilviin. Nyt kannattaa köyhimpien ostaa vaikka kirpparilta vaatteita varastoon. Tulevaisuudessa myös kirpparit loppuvat nykymuodossaan, sillä jos vaatteita ostetaan vähemmän niin niitä ei riitä enää eteenpäin myytäväksu.

Itse olin vähävaraisesta perheestä ja elin nuoruuteni aikakaudella jolloin pikamuoti ei ollut saavuttanut sellaista jalansijaa joka sillä nyt on. Kirpputorit eivät siis pullistelleet nykyisellä tavalla joten niistä en löytänyt juuri mitään eikä kaupoistakaan ollut oikein varaa ostaa. Suoraan sanoen hävetti luokkakavereiden edessä kun vaatteita oli niin vähän.

Kuitenkin olen sitä mieltä että tuollainen uudistus tulee ihan tarpeeseen, siinä on enemmän plussia kuin miinuksia.

Vierailija
167/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvesignaloijat taas vauhdissa. Jos kaikki tehtäisiin "kestävästi" ja kaikille maksettais kaikesta sama palkka ympäri maailman, niin perus Iphone maksais varmaan yli 10k ja eettinen hamppuresupaita 300e.

Heittäkää höpöttämästä ja kokeilkaa elää edes vuosi käyttää vain lähituotettua ruokaa, käsitöitä lähellä tehtyjä vaatteita, suomessa tehtyä kahvia jne. Huomaatte että kenelläkään ei ole varaa eikä sen jälkeen haluakaan siihen. Helppo aina vaatia muilta mitä itse ei käytä tai tarvi

Vierailija
168/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain allekirjoitan tämän, mutta kyllä se suomessa pääsääntöisesti on ongelma, että se työn teettäminen on hemmetin kallista. Kyllä astianpesukoneeseen saa kaikki mahdolliset osat 5-10v oston jälkeen ellei ole joku piupau merkki halvalla. Sama vesihanassa. 30v vanhan 200e oraksen hanan osat käy päittäin uusien kans ja tiivistesarja maksaa 10e jolloin menee toiset 30v. Puuilon 49e hanaan et saa ainuttakaan osaa koska on halvempi antaa koko hana joka ei kestä.

Vierailija
169/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olin vähävaraisesta perheestä ja elin nuoruuteni aikakaudella jolloin pikamuoti ei ollut saavuttanut sellaista jalansijaa joka sillä nyt on. Kirpputorit eivät siis pullistelleet nykyisellä tavalla joten niistä en löytänyt juuri mitään eikä kaupoistakaan ollut oikein varaa ostaa. Suoraan sanoen hävetti luokkakavereiden edessä kun vaatteita oli niin vähän.

Kuitenkin olen sitä mieltä että tuollainen uudistus tulee ihan tarpeeseen, siinä on enemmän plussia kuin miinuksia.

Niin. Jospa olisikin jo aika muuttaa ajattelutapaa kokonaan. Ettei vaatteet määrittelisi sitä, keitä me ollaan, vaan että niiden tarkoitus olisi lämmittää ja suojata. Ja ettei koko ajan tarvitsisi olla ostamassa uutta, jotta olisi kelvollinen ihminen. 

Vierailija
170/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpöhöpö kirjoitti:

Hyvesignaloijat taas vauhdissa. Jos kaikki tehtäisiin "kestävästi" ja kaikille maksettais kaikesta sama palkka ympäri maailman, niin perus Iphone maksais varmaan yli 10k ja eettinen hamppuresupaita 300e.

Heittäkää höpöttämästä ja kokeilkaa elää edes vuosi käyttää vain lähituotettua ruokaa, käsitöitä lähellä tehtyjä vaatteita, suomessa tehtyä kahvia jne. Huomaatte että kenelläkään ei ole varaa eikä sen jälkeen haluakaan siihen. Helppo aina vaatia muilta mitä itse ei käytä tai tarvi

Tavaroiden kyllä sietäisikin oikeasti maksaa sen mukaan, miten paljon niiden tuotanto rasittaa ympäristöä. Piste. 

Vierailija
171/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.

No ei voisi. Kotimaiset vaateyritykset eivät tee vaatteita tyylikkäille naisille.

Se kiinalainen polyesteripaskako tekee tyylikkään naisen? Voi sua. 

Vierailija
172/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku porsaanreikä tähänkin jää. Kaukoidän lapsityövoimatehtaat varmaan kunnioittaa jotain EU-sääntöjä. Liput ja laput saa teetettyä sellaisiksi, että sääntöjä noudatetaan, mutta käytännössä raha ratkaisee ja halparättifirmat jatkaa entiseen malliin, koska ostajia aina löytyy.

Vaatteiden kestävyyden mittaukseen on jo pitkään ollut olemassa erilaisia standardeja, jostain syystä vain viime vuosikymmeninä nämä on unohdettu kun kotimainen vaateteollisuus on ajettu alas. Tekniikka on kuitenkin olemassa, ja kestävyystestit ovat helppoja toteuttaa.

Vierailija
173/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu!

Maapallon kannalta se on hieno juttu. Mutta muistetaan kuitenkin, että monet, ehkä miljoonat ihmiset köyhissä maissa tulevat jäämään työttömiksi. Kuinka heidän käy?  Luulen, että vaatetehtaissa työskentelee tällä hetkellä paljon naisia. Mistä he sitten saavat elantonsa? Moni joutuu antamaan koko palkkansa lapsuuden perheelleen tai jos nainen on naimisissa, rahat menevät miehen ja lasten ruokaan  ym.

Vierailija
174/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.

No ei voisi. Kotimaiset vaateyritykset eivät tee vaatteita tyylikkäille naisille.

Se kiinalainen polyesteripaskako tekee tyylikkään naisen? Voi sua. 

Suomessa on iso väestön osa, joka ei pysty ostamaan Suomessa tehtyjä vaatteita taloudellisista syistä.

Vierailija
175/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hieno juttu!

Maapallon kannalta se on hieno juttu. Mutta muistetaan kuitenkin, että monet, ehkä miljoonat ihmiset köyhissä maissa tulevat jäämään työttömiksi. Kuinka heidän käy?  Luulen, että vaatetehtaissa työskentelee tällä hetkellä paljon naisia. Mistä he sitten saavat elantonsa? Moni joutuu antamaan koko palkkansa lapsuuden perheelleen tai jos nainen on naimisissa, rahat menevät miehen ja lasten ruokaan  ym.

En usko että vaatetehtaat ajetaan alas koska edullisissa maissa tuotanto on silti kannattavampaa kuin vaikkapa Euroopassa. Sen sijaan halpamaatkin joutuvat sopeutumaan siihen että kysyntä muuttuu ja vaatteiden pitääkin olla laadukkaampia - ainakin niiden jotka päätyvät Euroopan markkinoille.

Vierailija
176/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt kantaa tuohon pikamuotiin, mutta mua on jo vuosikausia ärsyttänyt, että juuri mitään kodinkonetta ei saa enää korjattua. Ei saa siksi, että joko ei ole osaajaa tai sitten ei ole varaosia. Ja kaikki uudet kodinkoneet valmistetaan niin, että ne just hätäisesti kestää takuuajan. 

Kyse on vielä laitteista, jotka maksavat paljon. Tottakai ne pitäisi saada korjattua.  Helsingissä oli joskus 80-90 -luvulla liike, joka myi käytettyjä liesiä, pesukoneita ym. Tuotteet oli siellä huollettu ja niihin sai lyhyen takuun. Jos laite hajosi takuuaikana, sai heidän kauttaan ostaa uuden, käyttämättömän laitteen edullisesti. Käytetty ja huollettu pesukone toimi  meidän perheessä hyvin.

Vierailija
177/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan älytön suunnitelma, kontrolliyhteiskunta se on, joka estää ihmisiä ostamasta sellaisia vaatteita kuin haluavat. Elleivät ihmiset tykkäisi edullisista vaatteista, he eivät niitä ostaisi, mutta niitä ostetaan vaikka kuinka paljon. Mikään ei estä väkeä ostamasta jo nykyään vain kierrätysvaatteita ja käyttää samaa puseroa päivittäin 20 v ajan, mutta kun ihmiset eivät vaan halua. Siksi aikovat ajaa läpi poliittista säätelyä, jotta tuo EUn ideologia saadaan ajettua läpi pakolla.

Pitää tässä varmaan muuttaa britteihin tai USAan tai vaikka Australiaan, jos haluaa yksilönvapautta jatkossa. Minä haluan ostaa just sellaisia vaatteita, mistä tykkään, ja ne eivät ole mitään kalliita tai ekohenkisiä ikuisia kestovaatteita.

Minusta on harmi, että näiden EU hankkeiden lähtökohta on usein kieltäminen ja keppi, kun sen pitäisi olla porkkana. Positiivisen kautta maailmaa pelastamaan. Miten saataisiin lisää kotimaista ja eurooppalaista vaatemuotia ja vaatteiden valmistusta tällä mantereella? Hintojen pitäisi kuitenkin olla kohtuullisuuden rajoissa, että keskiverto kuluttaja voisi edes silloin tällöin ostaa vaatteita kun tarvitsee. Lisää myös ompelijapalveluja, jotta vaatteita saa korjattua. Ja suutareita.

Kaikkia vaatteita ei tosiaan tarvi ostaa kovin usein, mutta kengät kuluvat nopeasti. Minulla on vaatteita vuosikymmenten takaa, jotka mahtuvat päälle ja ovat hyviä, mutta kengät kuluu jopa vuodessa. Suomen ilmastossa tarvitsee talvikengät ja kesäkengät ja jos liikkuu paljon työkseen tai muuten, kenkiä kuluttaa vain niiden käyttö.

Kenkiä voi olla hyvin vaikea löytää sopivia käytettynä ja ne ovat usein huonokuntoisia.

Kotimaista tuotantoa on jonkin verran tekijöitä myöten. Suurin tämänhetkinen ongelma on kotimaisen vaatteen pieni kysyntä, joka johtuu osin korkeista hinnoista, osin surkeasta markkinoinnista. Eräskin todella laadukas suomalainen kenkämerkki ajettiin juuri konkurssiin koska kysyntää ei ollut tarpeeksi: kengät olivat muodikkaita, laadukkaita ja kotimaisia mutta kuluttajat eivät niitä löytäneet :-(

Materiaali on usein se pienin kustannus vaatteessa: parin tunnin ompelu tarkoittaa kahden tunnin tuntihintaa vaatekappaleelle, johon lisätään vielä verot ja muut työntekijäkustannukset.

Vierailija
178/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muoti on aivan turha ympäristöä kuluttava ja eriarvoistava imiö ihmiskunnan historiassa, kaikille samanlaiset euroformut, vain näin tasa-arvo toteutuu kunnolla yhteiskunnassa.

uten Maon aikana Kiinassa, jossa kaikilla oli sukupuolesta riippumatta  sotilasuniformua muistuttavat vaatteet? Tai Euroopassa keskiajalla, kun säännöt määräsivät mikä sääty sai käyttää millaisia vaatteita ja päähineitä? Tai jotkut nykyajan maat, joissa osa kansasta käyttää samannäköisiä ja samanvärisiä asuja.

Vierailija
179/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen läski. Todella läski. En ole enää vuosiin löytänyt Suomesta kohtuuhintaisia vaatteita. Joten kyllä, käytän netistä tilattua "pikamuotia", koska se mahtuu päälle.

Jos olen käyttänyt esim. samoja urheilutrikoita ja juhlapaitoja jo vuosia, voiko niitä enää sanoa pikamuodiksi?

Käyttäisin mielelläni vastuullisemmin tuotettuja vaatteita, jos niihin vain olisi varaa ja jos niitä löytyisi. Mutta en yksinkertaisesti pysty maksamaan esim. salipaidasta 40 e tai uimapuvusta 70 e.

Aika pieneksi kutistuu elämänpiiri, jos joutuu eurooppalaisten ketjujen varassa olemaan.

Laadukkaimmat urheiluvaatteet olen löytänyt ihan kotimaisista marketeista. Esim. prisman "oman merkin" jumppahousut maksoivat noin 20e ja ovat kestäneet noin seitsemän vuotta. Vertailuna merkkiliikkeen 110e jumppahousut joista kuultaa jo valmiiksi läpi, kaavoitus huono ja saumat rispaantuvat.

Laatu ja hinta eivät aina kulje käsi kädessä, mutta pitää osata arvioida tuotteen laatu siellä kaupassa ennen ostoa.

Vierailija
180/436 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hyvä sivuvaikutus tällä olisi se, että rasittavat ja omahyväiset lifestyle-influensserit katoaisivat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi