Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU kieltämässä pikamuodin

Vierailija
05.10.2022 |

Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.

Kommentit (436)

Vierailija
361/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kuluttajista myös pilaa vaatteet esim. pesemällä liian korkeassa lämpötilassa. Perusvaatteet ei kestä yli 40 asteen pesua. Ja huuhteluaine tuhoaa elastaanin. Kuivausrumpu saattaa tehdä pieniä reikiä vaatteisiin ja monet vaatteet eivät myöskään kestä kuivausrumpua.

Vierailija
362/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus on erittäin hyvä, ja toivon todella että toteutus onnistuu. Pelkään kuitenkin, että tämä saa ihmiset tilaamaan entistä enemmän halpavaatteita erilaisista kiinalaisista verkkokaupoista, joiden laatu on umpisurkea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää siis matkustaa EUn ulkopuolelle ostamaan vaatteet jatkossa.

Tai ostaa netistä kuten ennenkin.

Vierailija
364/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama sääntö vaan puhelimiin ja autoihin, että ei kierrätetä turhaan ehjiä hyvin toimivia laitteita.

Mitä hyötyä kieltää suomen katsastuksessa vaikka vanhan hiacen käyttö, sitten näet sen saman auton ajelevan afrikan teillä, hyöty täysin nolla, haitta suomalaiselle köyhälle duunarille erittäin suuri.

Vierailija
365/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikamuoti... seuraan ihmisiä tarkasti ja suurin osa pukeutuu pikamuotiin ja halpamuotiin.

Eli ikäluokittain pikamuotiin ja halpamuotiin pukeutuu

13...19 veistä 95 %

20...29 veistä 85 %

30...39 veistä 75 %...

Näinhän se menee, suomalaiselle tärkeintä on halpa hinta.

Eettisiin höpinöihin uskoo ehkä 1...5 %.

Vierailija
366/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että jos kirpputorilla on joku 20 vuotta vanha t-paita ja se on selvästi käytetyn näköinen ja edelleen täysin ehjä niin kyllä täytyy olla melkoinen laatutuote ja hintakin yleensä jotain 2e-5e.

Pari 40e t-paitaa kun ostin, niin toinen kesti noin 6kk ja toinen noin vuoden, tuli reikiä ja saumat repesi ja muutoinkin menetti muotoaan pesussa.

Noi kirppispaidat voi pestä vaikka 90 asteessa ja jos ei kestä niin menkööt roskiin kun ei mitään maksakaan, hyvin on toistaiseksi kestänyt.

Väritkin näissä vanhoissa kivasti haalenneissa on mukavat, niitä yrittää jotkut "hienot merkit" jopa jäljitellä ja aidon itse tehdyn batiikkivärjätynkin löysin ja nyt niitäkin yritetään kovasti kopioida ja tuoda muotiin jne...

Vierailija
367/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä on nämä kalliit merkkivaatteet joissa lukee made in China. Nekin on todellisuudessa ommeltu puhjoiskoreassa. Eli osat on leikattu kiinassa ja lähetetty koreaan ommeltavaksi. Sitten lähetetty takaisin kiinaan laputettavaksi ja pakattavaksi.

Mutta heitähän nämä uudet säännökset ei tietenkään koske koska ne eivät ole pikamuotia joten he voivat jatkaa toimintaansa normaalisti.

Juu on lapsellista ja super naivia jauhaa suomessa ja lännessä höpöjä eettisistä arvoista....samalla kun kiina ja kehitysmaat tekee kuten haluaa.

Eli mikään ei muutu, päin vastoin vauhti vaan KIIHTYY.

Ennen oli 4 mallistoa vuodessa.

Hm toi 12 mallistoa vuoteen.

Zara vieläkin nopeampi.

Sheinillä on ainakin uusi mallisto VIIKOSSA.

Länsimainen keskiluokan kuluttaja on mikroskooppinen osa koneistoa...eli ostaa jatkossakin halpaa muotia!

Päätökset tehdään ylempänä eikä päätösvalta kosketa edes kiinaa, aasiaa ja kehitysmaita laisinkaan.

NYT ON LISÄKSI INFLAATIO, LAMA JA RAHAPULA ELI JATKOSSA LÄNKKÄRI OSTAA VIELÄKIN HALVEMPAA.

Pikamuoti elää siis hyvin ja kasvaa vaan.

Vierailija
368/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkästä aikaa kävin katselemassa World economic forumin youtube kanavaa. Ja mitä siellä tulikaan vastaan.

Can you rent everything you need in life

136 204 katselukertaa 5 vuotta sitten

En voi. Jotkut asiat pitää saada omaksi. Minun rajani menee silmälaseissa, alusvaatteissa, lempivaatteissa ja  myös jotkut kirjat haluan omiksi kappaleiksi, koska pelkään tulevia mahdollisia kirjarovioita.  Gloobali sähkökatko tai hakkerointi voisi hävittää myös kaiken sähköisen tiedon.

Ja tuollainen elämä olisi kauhean riippuvaista kaupungissa asumisesta ja palveluista, jos kaikki pitäisi vuokrata.

Vierailija
369/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaan harkitsen mitä rättejä ostan. 

Vierailija
370/436 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.

Eipä taida tuoda. Tälläisissä "pienemmissä vaateyrityksissä" perus neule saattaa maksaa helposti 80-90€. Ei ihmisillä ole sellaisiin varaa. Kyllä itsekin mielellään tukisin aina suomalaisia pienyrittäjiä, mutta suomalaisen duunaripalkalla ei tämä kaunis idea oikein onnistu.

Vierailija
371/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä taida tuoda. Tälläisissä "pienemmissä vaateyrityksissä" perus neule saattaa maksaa helposti 80-90€. Ei ihmisillä ole sellaisiin varaa. Kyllä itsekin mielellään tukisin aina suomalaisia pienyrittäjiä, mutta suomalaisen duunaripalkalla ei tämä kaunis idea oikein onnistu.

Minä sijoitin nuorena kertakäyttörättiä tuplasti suuremman summan todella laadukkaaseen englannussa tehtyyn villapaitaan.

Se on minulla käytössä vielä 25 vuoden jälkeenkin ja villapaita on parin pesun jälkeenkin kuin uusi.

Tässä ajassa olisin ehtinyt ostaa ja heittää roskiin kymmenen halpaa villa-akryyliskeidaa.

Vierailija
372/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.

On vara, kun ostaa harvoin.

Kestäviä vaatteita, jotka ovat omaan vartalomalliin sopivat - eivät siis vaihtuvan muodin mukaiset - ei tarvitse ostella joka vuosi.

Kun +10 vuotta kestävästä neuleesta maksaa 90 €, se tulee PALJON halvemmaksi kuin 2 vuotta hyvänä pysyvä 30 euron neule.

Vierailija
373/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vara, kun ostaa harvoin.

Kestäviä vaatteita, jotka ovat omaan vartalomalliin sopivat - eivät siis vaihtuvan muodin mukaiset - ei tarvitse ostella joka vuosi.

Kun +10 vuotta kestävästä neuleesta maksaa 90 €, se tulee PALJON halvemmaksi kuin 2 vuotta hyvänä pysyvä 30 euron neule.

Samaa mieltä, 80-90e neuleesta on jopa halpa hinta, jos on 100%. Olen valmis maksamaan enemmänkin, jos villakuidut on eritelty pitkiin eikä neule tällöin kutita yhtään.

Mulla käytännössä päällysvaatteet jokainen on yli satasen sen vuoksi, etten halua ostaa kuraa. Eikä mulla ole kuin yksi vaatekaappi, johon mahtuu kesä ja talvivaatteet.

Kannattaa olla paljon tarkempi siinä mitä ostaa: materiaali, ompeleet, langat, istuvuus jne.

Vierailija
374/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on valintoja. Minä ostin elokuussa 89 euroa maksaneen, Euroopassa valmistetun puseron. Olin ystäväni mukana yhdessä pikamuotikaupassa, nimeä en mainitse, kun ed. viesti poistettiin kai nimen takia. Hän osti yli 130 eurolla: halvan näköisiä t-paitoja, joustofarkut, urheilutopin. Kysyin, kestääkö ne käytössä ja ystävä sanoi, että hän haluaa vaihtelua, niin ei sillä niin väliä. Itsehän omistan noin viidet housut, kymmenkunta puseroa, joista osa itse neulottuja villapaitoja, pari hihatonta pellavapaitaa, yhdet shortsit, yhden hameen ja pari juhlamekkoa. Siinä ne. Ulkoiluvaatteita kyllä on enemmän, kun on talvikäyttöön pari takkia ja parit toppahousut ja kevät/syyskäyttöön kaksi ulkoilupukua ja yhdet trikoot. Ihminen tulee aika vähillä vaatteilla toimeen. Minä voisin luopua vieläkin jostain.

Vierailija
375/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt kantaa tuohon pikamuotiin, mutta mua on jo vuosikausia ärsyttänyt, että juuri mitään kodinkonetta ei saa enää korjattua. Ei saa siksi, että joko ei ole osaajaa tai sitten ei ole varaosia. Ja kaikki uudet kodinkoneet valmistetaan niin, että ne just hätäisesti kestää takuuajan. 

Minulta samsung poisti kaikki sovellukset telkkarista kuten netflixin ja hbon jne. 8 vuotta vanha mutta täysin toimiva muuten ja itselleni hd kuva on ihan riittävä, en kaipaa mitään 4k juttuja. En aio ostaa uutta niin kauan kuin kuva näkyy. Suoratoistot saa onneksi kierrätettyä muiden laitteiden kautta. Melko härskiä.

Vierailija
376/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikamuoti kuitenkin aiheuttaa 10% maailman ilmastopäästöistä. Ei siellä vaatekaupassa tarvitse joka vuosi käydä.

Vierailija
377/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne on valintoja. Minä ostin elokuussa 89 euroa maksaneen, Euroopassa valmistetun puseron. Olin ystäväni mukana yhdessä pikamuotikaupassa, nimeä en mainitse, kun ed. viesti poistettiin kai nimen takia. Hän osti yli 130 eurolla: halvan näköisiä t-paitoja, joustofarkut, urheilutopin. Kysyin, kestääkö ne käytössä ja ystävä sanoi, että hän haluaa vaihtelua, niin ei sillä niin väliä. Itsehän omistan noin viidet housut, kymmenkunta puseroa, joista osa itse neulottuja villapaitoja, pari hihatonta pellavapaitaa, yhdet shortsit, yhden hameen ja pari juhlamekkoa. Siinä ne. Ulkoiluvaatteita kyllä on enemmän, kun on talvikäyttöön pari takkia ja parit toppahousut ja kevät/syyskäyttöön kaksi ulkoilupukua ja yhdet trikoot. Ihminen tulee aika vähillä vaatteilla toimeen. Minä voisin luopua vieläkin jostain.

Hyvä pointti. Aika monella on varaa karsia vaatekaappia. Minulla on äärimmäisen fiksu 18 v. poika. Hän omistaa kolmet farkut, parit collegehousut ja yhdet vettä pitävät ulkoiluhousut, parit shortsit. Collegepuseroita taitaa olla neljä ja muutama t-paita. Sukkia ja alushousuja kyllä reilusti. Hänellä on vain yksi ainoa syystakki ja yksi talvitakki ja sitten vielä villakangastakki, joka käy -5 pakkasessa tai +10 asteessa, jos on kuiva sää. Siinä on fiksu ihminen, kun ei haali vaatteita. Yhdet farkut ja yksi pusero vuodessa on riittänyt vaateostoiksi jo 3 vuoden ajan, joskus jotain ulkoiluvaatteita ja kenkiä ja aluskerrastoja talveksi. 15 ikävuoteen asti toki vaatetta kului kasvun takia, mutta kun kasvaminen alkoi hiipua, ei ole tarvinnut koko ajan ostaa ja ostaa.

Minulle hän kyllä huomauttelee, miksi minun vaatekaappi pursuaa. Siksi kun on tullut tehtyä ostoksia, joille ei ole paljon käyttöä. Karsin viime viikonloppuna pois kuluneita ja turhia pipoja ja hanskoja, joissa oli vaikka reikä. Tuli vaan itsellenikin mieleen, mihin olen voinut tarvita sellaisen määrän pipoja. Työmatkapyöräilyssä riittää varsin hyvin pari vaihtopipoa, joita voi pestä muun pyykin joukossa ja koville pakkasille yksi neulepipo. Päätin, etten enää osta yhtään pipoa, jos ei mene rikki tai kulu tai veny kelvottomaksi. Kaulahuivejakin on iso laatikollinen, vaikkei tarvitsisi kuin muutaman.

Vierailija
378/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laadukkaiden ja ajattomien vaatteiden ostaminen omaksi, jotka kestävät vaikka vuosikymmeniä, on ekologisempaa, kuin vaatteiden vuokraus. Vaatetta, jota vuokrataan, myös käytetään enemmän ja silloin se kuluu nopeammin.  Sitä olisi pestävä paljon useammin, jos se on useain ihmisen käytössä. Ja kaikki eivät pidä yhtä hyvää huolta vaatteistaan. Vuokravaatteissa ongelmana voisi olla myös hygienia ja esim. täiden leviäminen.

Vierailija
379/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjaatteessa hyvä idea, mutta toivottavasti siinä ajatellaan myös köyhempiä EU:laisia joilla ei ole varaa 40e t-paitaa varsinkin kun on inflaatio. (Esim että on silti halpoja kirpparilta yms)

Ja kestävä muoti on usein super tylsän näköistä, itse tykkään gootti tyylistä, niin toivottavasti jatkossakin on alternative tyylisiä vaatteita hyvä valikoima EU:ssa. Että kaikkien ei tarvitse pukeutua samaan tylsään asuun.

Parhaimmillaan tämän ansiosta pienet oman tyylisensä eettiset eurooppalaiset vaatefirmat saa jalansijaa Euroopassa. Kun eivät aiemmin ole pystyneet kilpailemaan Kiina vaatteiden kanssa, kun kiina vaatteet on niin alihinnoiteltuja.

Vierailija
380/436 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perjaatteessa hyvä idea, mutta toivottavasti siinä ajatellaan myös köyhempiä EU:laisia joilla ei ole varaa 40e t-paitaa varsinkin kun on inflaatio. (Esim että on silti halpoja kirpparilta yms)

Ja kestävä muoti on usein super tylsän näköistä, itse tykkään gootti tyylistä, niin toivottavasti jatkossakin on alternative tyylisiä vaatteita hyvä valikoima EU:ssa. Että kaikkien ei tarvitse pukeutua samaan tylsään asuun.

Parhaimmillaan tämän ansiosta pienet oman tyylisensä eettiset eurooppalaiset vaatefirmat saa jalansijaa Euroopassa. Kun eivät aiemmin ole pystyneet kilpailemaan Kiina vaatteiden kanssa, kun kiina vaatteet on niin alihinnoiteltuja.

Ja vaate vuokrauksesta en arkielämässä tykkää ajatuksena.

Tietty jos kerran tarvitsee mekkoa vaikka häihin silloin sen voisi yhtä hyvin vuokrata. Mutta arki käyttöön en pidä ajatuksesta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan