EU kieltämässä pikamuodin
Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkästä aikaa kävin katselemassa World economic forumin youtube kanavaa. Ja mitä siellä tulikaan vastaan.
Can you rent everything you need in life
136 204 katselukertaa 5 vuotta sittenEn voi. Jotkut asiat pitää saada omaksi. Minun rajani menee silmälaseissa, alusvaatteissa, lempivaatteissa ja myös jotkut kirjat haluan omiksi kappaleiksi, koska pelkään tulevia mahdollisia kirjarovioita. Gloobali sähkökatko tai hakkerointi voisi hävittää myös kaiken sähköisen tiedon.
Ja tuollainen elämä olisi kauhean riippuvaista kaupungissa asumisesta ja palveluista, jos kaikki pitäisi vuokrata.
Ei se huono laatu hyväksi ja kestäväksi muutu sillä, että joku vuokraa sen sinulle. Jolloin voi kysyä, jos tuotteiden on oltava laadukkaita jotta vuokraaminen onnistuu miksei sitten jo heti tehdä laadukasta ja jokainen ostaa sen omaksi ja pitää sen loppuun asti. Työkalut tms. on järkevää vuokrata, mutta mikä järki kaikella muulla on? Maksat vain jollekin toiselle paljon siitä, että käytät muiden käyttämiä asioita vaikka ostamalla yhden hyvän pidät siitä hyvin huolta se on sinun omaisuutta ja tarvittaessa muut sen seuraavalle, jos haluat siitä eroon.
Vuokraaminen on tulonsiirtoa ja muut kontrolloivat sitä heidän omaisuuttaan ja sinä maksat siitä ilosta.
Lainsäädäntö voisi tehdä vaihtotaloudesta kannattavaa ja suositeltavaa, mutta sitä ei verotuksellisista tai tuottavuuden syistä haluta. Vaan halutaan, että vuokrataan, ei vaihdeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.
Eipä taida tuoda. Tälläisissä "pienemmissä vaateyrityksissä" perus neule saattaa maksaa helposti 80-90€. Ei ihmisillä ole sellaisiin varaa. Kyllä itsekin mielellään tukisin aina suomalaisia pienyrittäjiä, mutta suomalaisen duunaripalkalla ei tämä kaunis idea oikein onnistu.
Ne on valintoja. Minä ostin elokuussa 89 euroa maksaneen, Euroopassa valmistetun puseron. Olin ystäväni mukana yhdessä pikamuotikaupassa, nimeä en mainitse, kun ed. viesti poistettiin kai nimen takia. Hän osti yli 130 eurolla: halvan näköisiä t-paitoja, joustofarkut, urheilutopin. Kysyin, kestääkö ne käytössä ja ystävä sanoi, että hän haluaa vaihtelua, niin ei sillä niin väliä. Itsehän omistan noin viidet housut, kymmenkunta puseroa, joista osa itse neulottuja villapaitoja, pari hihatonta pellavapaitaa, yhdet shortsit, yhden hameen ja pari juhlamekkoa. Siinä ne. Ulkoiluvaatteita kyllä on enemmän, kun on talvikäyttöön pari takkia ja parit toppahousut ja kevät/syyskäyttöön kaksi ulkoilupukua ja yhdet trikoot. Ihminen tulee aika vähillä vaatteilla toimeen. Minä voisin luopua vieläkin jostain.
Ei, sinun ei tule luopua tavaroista vaatekaapin koon takia. Päinvastoin kaikki mitä ostaa pitää käyttää itse loppuun asti, eikä kuvitella , että joku muu tekee sen.
Kun ihmisten vaatekaappi on tupaten täynnä, ostointo laantuu. Kun sitä kaappia ei voi tyhjentää ja tavaroista noin vaan luopua sitä alkaa miettimään tarkemmin mitä sinne ostaa. Ei nämä Sheinit pärjäisi, jos porukka ei saisi heittää pois tai luopua niistä vaatteista. Sen lisäksi roskiin menevistä vaatteista vielä maksu päälle.
Ihmisten tulee ymmärtää, että sen minkä hankkii joutuu elämään lopun elämänsä kanssa. Koska niin nytkin niillä sinun vaatteilla käy. Ne eivät katoa avaruuteen vaikka ne eivät ole enää sinun kaapissa. Paitsi jos ne poltetaan ja se taas siirtyy pienhiukkasiksi keuhkoihin.
Muoti ja sen suosio on pitkälti kaupan ja teollisuuden intressi - kauppa käy ja raha kiertää. Tämä ei koske pelkästään vaatetusteollisuutta. Siltä pohjalta muoti ei ole ympäristön ja maapallon resurssien kannalta suotuisaa. On kuitenkin sosiologinen seikka - heimottuminen - joka edistää muista erottumisen kulttuuria. Pukeutumisella kerrotaan kuuluvan johonkin tietyyn pienryhmään - ja näitä ryhmiä tulee ja menee kuin sieniä sateella. Joskus niistä joku nuosee suosioon - esim että tahtoisin ostaa valmiiksi revityt farkut.
Naiset 13...45 v on aivan ostohulluja vaatteiden kanssa.
Kaikilla on jo kaappi täynnä, mutta viikoittain on pakko ostaa lisää.
90 % ostoista on toki massaketjuissa eli pikamuotiliikkeissä. Koska pitää saada trendikästä ja halpaa.
Vaikka täälläkin muutama höpisee eettisiä ja laatupuheita ei tuo iso enemmistö muuta ostokäyttäytymistään.
Koska heillä on pakkomielle ostaa uutta ja HALVALLA.
itse en koe huonoa omatuntoa jos ostan 5 euron paidan.
Uutena olen ostellut myös 1 euron paitoja.
Silloin voin ostaa 10 kpl kerralla.
Eli asiat tuskin muuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mistäs köyhät saa vaatteensa. Toivottavasti rikkaat myy halvalla kirppareilla tjs.
Kyllä kierrättäminen on kaikkien etu. Neitseellinen kuitu on kaikista kallein vaihtoehto. On tyhmää, että Suomessa vain 10% ostetuista vaatteita kierrätetään. Toivottavasti asiaan tulee jokin järki ihan yhteisen edun nimissä.
Itse harrastan neutaaleita perusvaatteita. Olen menopaussin myötä paksuuntunut vyötäröltäni ja voi vallan mainiosti myydä vaikka viiden paidan pusseissa vyötäröltä liian tiukkoja paitoja pois. Pöytäkirppis ei vain inspiroi minua.
Suomessa käytetään paljon vaatteita, joissa on joustavuutta. Joustavuus saadaan vaatteeseen aina jollain ylimääräisellä, kun elastaanilla, joka on ympäristöpahis. Tunnistat elastaanin esim. kauppanimillä lycra tai spandex. Ei voida kierrättää lumppua, joka sisältää elastaania, joten se jää kaatopaikalle todella pitkäksi aikaa.
Huoleton homma...sekajätteen ja textiilijätteen voi polttaa huoletta energiaksi. 😀
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla hyvä juttu jos vaatteiden hinta nousee niin paljon ettei köyhä ihminen enää pysty niitä ostamaan. Tämä muutos suosii rikkaita jotka voivat maksaa enemmän. Köyhälläkin täytyy vaatteita kuitenkin olla. Eriarvoistaa vaan ihmisiä ja Suomikin on maa missä ei muutamalla vaatteella pärjää jos miettii ilmastoa. Näin itse ajattelen. Tuleeko vaatteistakin joku luksus tuote mihin kaikilla ei ole varaa.
Tiedätkö vanhan sanonnan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Tässä se toteutuu erinomaisesti. Köyhä ostaa siis yhden t-paidan vaikkapa 30 eurolla, joka kestää 5 vuotta käytössä, sen sijaan että ostaisi joka vuosi kaksi kolmen euron paitaa, jotka hajoaa vuoden sisällä käyttökelvottomiksi. Rikkaampi voi sitten ostaa useamman 30€ paidan halutessaan.
Se vaan ei mene noin.
Mulla ainakin hounoiten ovat kestänet hinnakkaammat T paidat.
Halvemmant ei tunnu tuhoiutuvan lainkaan. Tosin fiilistelen kangasta ennen ostopäätösdtä enemmän kuin hintalappua.
Pyrin aina 100% cottoniin, mutten aina siihen nykyään pääse.
Pesuohjeista en välitä vaan se on 60°C
Parhaiten kestäneet maksoivat 2£ 3 kpl. 100% puuvillaa Bangladeshissä tehtyä laatua PrimarkistaM46
Paidassani on tekokuitua - kestänyt 16 vuotta. On myös yksi villainen t-paita, josta en luovu.
Kokeilu.
Nöyttää että viimeinen kommenttini on jostain syystä poistettu ???
Vierailija kirjoitti:
Kokeilu.
Nöyttää että viimeinen kommenttini on jostain syystä poistettu ???
Minunkin laittama kommentti tästä lopusta poistettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mistäs köyhät saa vaatteensa. Toivottavasti rikkaat myy halvalla kirppareilla tjs.
Kyllä kierrättäminen on kaikkien etu. Neitseellinen kuitu on kaikista kallein vaihtoehto. On tyhmää, että Suomessa vain 10% ostetuista vaatteita kierrätetään. Toivottavasti asiaan tulee jokin järki ihan yhteisen edun nimissä.
Itse harrastan neutaaleita perusvaatteita. Olen menopaussin myötä paksuuntunut vyötäröltäni ja voi vallan mainiosti myydä vaikka viiden paidan pusseissa vyötäröltä liian tiukkoja paitoja pois. Pöytäkirppis ei vain inspiroi minua.
Suomessa käytetään paljon vaatteita, joissa on joustavuutta. Joustavuus saadaan vaatteeseen aina jollain ylimääräisellä, kun elastaanilla, joka on ympäristöpahis. Tunnistat elastaanin esim. kauppanimillä lycra tai spandex. Ei voida kierrättää lumppua, joka sisältää elastaania, joten se jää kaatopaikalle todella pitkäksi aikaa.
Huoleton homma...sekajätteen ja textiilijätteen voi polttaa huoletta energiaksi. 😀
Öljynsidontamattoja noista saa kuitenkin tehtyä. Ja kukapa ei tarvisi jonkinlaisia rapaluutuja ulko-ovella syksyllä ja talvella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla hyvä juttu jos vaatteiden hinta nousee niin paljon ettei köyhä ihminen enää pysty niitä ostamaan. Tämä muutos suosii rikkaita jotka voivat maksaa enemmän. Köyhälläkin täytyy vaatteita kuitenkin olla. Eriarvoistaa vaan ihmisiä ja Suomikin on maa missä ei muutamalla vaatteella pärjää jos miettii ilmastoa. Näin itse ajattelen. Tuleeko vaatteistakin joku luksus tuote mihin kaikilla ei ole varaa.
Tiedätkö vanhan sanonnan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Tässä se toteutuu erinomaisesti. Köyhä ostaa siis yhden t-paidan vaikkapa 30 eurolla, joka kestää 5 vuotta käytössä, sen sijaan että ostaisi joka vuosi kaksi kolmen euron paitaa, jotka hajoaa vuoden sisällä käyttökelvottomiksi. Rikkaampi voi sitten ostaa useamman 30€ paidan halutessaan.
Se vaan ei mene noin.
Mulla ainakin hounoiten ovat kestänet hinnakkaammat T paidat.
Halvemmant ei tunnu tuhoiutuvan lainkaan. Tosin fiilistelen kangasta ennen ostopäätösdtä enemmän kuin hintalappua.
Pyrin aina 100% cottoniin, mutten aina siihen nykyään pääse.
Pesuohjeista en välitä vaan se on 60°C
Parhaiten kestäneet maksoivat 2£ 3 kpl. 100% puuvillaa Bangladeshissä tehtyä laatua PrimarkistaM46
Paidassani on tekokuitua - kestänyt 16 vuotta. On myös yksi villainen t-paita, josta en luovu.
Tekokuiduista polyAMIdi vahvistaa muita kuituja. Polyesteri ja akryyli lähinnä nyppyyntyvät eivätkä lämmitä. Siitä huolimatta hiostavat.
Tekokuiduista polyAMIdi vahvistaa muita kuituja. Polyesteri ja akryyli lähinnä nyppyyntyvät eivätkä lämmitä. Siitä huolimatta hiostavat.
Ei aina. Kaikki vaatteet kuluu käytössä tietysti. Minulla ollut pääosin puuvillassa nyppyyntymisongelmaa. Monet polyesteri materiaalit yllättäneet positiivisesti mitä esimerkiksi tilannut Kiinasta. Nykyisin hankalampaa kun pitää kiertää alvit mutta kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa saisi tulla koulupukupakko. Isossa-Britanniassa pystytään hankkimaan isoissa erissä vaatteita sekä normaalilla että d-mitoituksella kauppoihin edullisemmin kun ei ole sitä muotiriskiä kauppiaalla. Toki valtio tai kotipaikka voi tukea myös vaateostoksissa. Meillä tietenkin meidän säämmme mukaan.
Tuolla onnistuu myös vaatteiden uudelleenmyynti kun vaatteet jäävät pieniksi. Eihän koulun verkkapukua ehdi moni kuluttamaan vuodessa rikki.
Vierailija kirjoitti:
Ei aina. Kaikki vaatteet kuluu käytössä tietysti. Minulla ollut pääosin puuvillassa nyppyyntymisongelmaa. Monet polyesteri materiaalit yllättäneet positiivisesti mitä esimerkiksi tilannut Kiinasta. Nykyisin hankalampaa kun pitää kiertää alvit mutta kuitenkin.
Puuvillakuidun nypyt ovat ihan niitä kuitujen päitä, joihin on sotkeutunut hiuksia ja likaa. Yleensä irtoavat ihan vaateharjalla harjaamalla. Sitten ohjeenmukainen silitys. On normaalia, että luonnonkuidussa on alkuja ja loppuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että muovia aletaan kierrättämään. Siis sellaista mitä pystyy.
Tarkoittaako myös pvc:tä?
pvc on pahimmasta päästä kulutustuotteita
https://www.greenmatters.com/p/why-is-pvc-bad-environment
https://noharm-europe.org/sites/default/files/documents-files/6807/2021…
Maolaiseen kestomuotiin on selvä suuntaus.
Kieltäisivät ihan ekana hajusteiden käytön ja homerakennukset.
Nytkään ei uskalla tästä syystä ostaa käytettynä. Tosin kaupasta ostaessakin on ongelma, kun ei aina tiedä, missä kunnossa varastot ym. on.
Nyt jo olen monta vuotta pyrkinyt ostamaan Suomessa tai vähintään EU:ssa valmistettuja eettisesti ja ekologisesti valmistettuja vaatteita. En osta halpaa pikamuotia. Suosin GOTS-sertifioituja luomupuuvillavaatteita.
Pakotetaanko meidät tulevaisuudessa tosissaan vuokraamaan vaatteet?
Miten me, jotka ei siedetä toisten hajusteita? En käytä pesutupaakaan sen takia, kun hajusteet tarttuisi omiinkin, jos siellä pesisi. Nyt pitäisi alkaa käyttämään toisten käyttämiä ja hajusteisia vaatteita?
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten nyt käy Antti Tuisku-vaatteille ja Robinin muotoilemille eriparisille kumisaappaille...?
Ostaa kaksi paria kenkiä ja sekoittelee pareja keskenään niin halutessaan. Tärkeintä on, että niitä kenkiä voi ja halutaan kuitenkin käyttää mahdollisimman pitkään, eli jos ei huvitakkaan enää hassutella, niin niitä voi käyttää myös tavallisina samannäköisinä kenkinä ja ne kestävät kulutusta ja ovat mielellään korjattavissakin jos menevät joskus rikki.
Ei siis estä olemastan omaleimainen ainakaan tuossa asiassa.
Vierailija kirjoitti:
On vuosi 2030 en omista mitään ja olen onnellinen.
En omista edes päälläni olevia vaatteita...
Vaatteita ei saa edes enää ostaa vaan joudut maksamaan riistohintoja käytöstä, ellet halua kulkea alasti!
Ompelukoneet ovat rikoksentekovälineitä!
Pikamuodin myyjät ajautuisivat konkkaan jos 14-45 vuotiaiden naisten vaateostamista rajoitettaisiin. Kun he saisivat ostaa vain vähän uusia vaatteita vuodessa heidän olisi pakko satsata laatuun ja kaikki turha ja kertakäyttöinen jäisi pois. He käyttäisivät vanhoja vaatteitaan kauemmin ja vain laatua tekevät firmat pärjäisi, koska kuka nyt sen yhden uuden housuparin vuodessa ostaisi pelkästään hinnan tai ulkonäön mukaan?