Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

EU kieltämässä pikamuodin

Vierailija
05.10.2022 |

Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.

Kommentit (436)

Vierailija
341/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan totta puhuen, vaikka vaatteita ei enää saisi ikinä ostaa, saattaisin pärjätä näillä nykyisillä loppuikäni, koska olen ollut aiemmin melkoinen vaatehamsteri. Enää en ostakaan vaatteita uusina tai vanhoina.

Varmaan monella muulla sama tilanne.

Mulla sama tilanne, mutta sukkia ja alusvaatteita täytyy silti ostaa. Rintsikat kulahtaa käytössä, vaikka ostan  laadukkaita Triumpheja. Alushousujani rupesin korjaamaan. Miksi niistäkin täytyy tehdä kertakäyttöisiä? Ei edes kympin alkkarit kestä käyttöä.

Ostan aina bambualushousut kun käväisen kivijalkakaupassa, nyt jo kolmet, ja ovat kestäneet.

Vierailija
342/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyyköhän tämä pikamuodin räjähtäminen siihen(kin) että ihmispopulaation kasvaessa on kehiteltävä työpaikkoja entistä useammille kolmannen maailman maissa. Mitä enemmän halpatyövoimaa ja edullisia materiaaleja, sitä helpompi kiihdyttää muodin kiertoa ja vaatekauppaa. Kumpikin ilmiö ruokkii vastavuoroisesti toisiaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mistäs köyhät saa vaatteensa. Toivottavasti rikkaat myy halvalla kirppareilla tjs.

Kyllä kierrättäminen on kaikkien etu. Neitseellinen kuitu on kaikista kallein vaihtoehto. On tyhmää, että Suomessa vain 10% ostetuista vaatteita kierrätetään. Toivottavasti asiaan tulee jokin järki ihan yhteisen edun nimissä.

Itse harrastan neutaaleita perusvaatteita. Olen menopaussin myötä paksuuntunut vyötäröltäni ja voi vallan mainiosti myydä vaikka viiden paidan pusseissa vyötäröltä liian tiukkoja paitoja pois. Pöytäkirppis ei vain inspiroi minua.

Suomessa käytetään paljon vaatteita, joissa on joustavuutta. Joustavuus saadaan vaatteeseen aina jollain ylimääräisellä, kun elastaanilla, joka on ympäristöpahis. Tunnistat elastaanin esim. kauppanimillä lycra tai spandex. Ei voida kierrättää lumppua, joka sisältää elastaania, joten se jää kaatopaikalle todella pitkäksi aikaa.

Vierailija
344/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koko muotiteollisuus kaatuu, koska vaatteita pitää sen mukaan ostaa aina sesongin mukaan 4 kertaa vuodessa joka vuosi 😂

Joka vuosi valmistetaan 100 miljardia vaatekappaletta. Luulisi jo riittävän?

Vierailija
345/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elastaani on muuten sellainenkin, että sitä voi sisältää myös vaate, joka on tehty biohajoavasta materiaalista. Joku mainitsi bambuviskoosin, jota käytetään alusvaatteissa. Erittäin hyvä materiaali, koska hajoaa luonnollisesti, eikä rasita ympäristöä hajotessaan. Valitettavasti usein alushousuihin lisätään sitä ympäristöpahista eli elastaania, joka ei ole biohajoava ja säilyy lähestulkoon ikuisesti.

Vierailija
346/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mistäs köyhät saa vaatteensa. Toivottavasti rikkaat myy halvalla kirppareilla tjs.

Kyllä kierrättäminen on kaikkien etu. Neitseellinen kuitu on kaikista kallein vaihtoehto. On tyhmää, että Suomessa vain 10% ostetuista vaatteita kierrätetään. Toivottavasti asiaan tulee jokin järki ihan yhteisen edun nimissä.

Itse harrastan neutaaleita perusvaatteita. Olen menopaussin myötä paksuuntunut vyötäröltäni ja voi vallan mainiosti myydä vaikka viiden paidan pusseissa vyötäröltä liian tiukkoja paitoja pois. Pöytäkirppis ei vain inspiroi minua.

Suomessa käytetään paljon vaatteita, joissa on joustavuutta. Joustavuus saadaan vaatteeseen aina jollain ylimääräisellä, kun elastaanilla, joka on ympäristöpahis. Tunnistat elastaanin esim. kauppanimillä lycra tai spandex. Ei voida kierrättää lumppua, joka sisältää elastaania, joten se jää kaatopaikalle todella pitkäksi aikaa.

Sen voi korvata kasvipohjaisella Soronalla. Se maksaa enemmän kuin elastaani tai Spandex. Ihmisiä pitäisi motivoida siten, että kerrottaisiin elastaania sisältävän vaatteen olevan kierrätyskelvoton.

Vierailija
347/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Strategian olisi tarkoitus ottaa käyttöön vuosien 2025-2026 aikana. Kuluttajalle se tarkoittaisi esimerkiksi vaatteiden vaihtoalustoja kuten tekstiilivuokrausta, enemmän tietoa tekstiilin kestävyydestä valinnan perusteeksi, lisää kierrätettävyyttä ja erilliskeräyksiä myymälöihin."

Et omista mitään ja olet onnellinen. Minä luulin, että ne puheet vaatteiden vuokraamisesta oli ihan överiä, mutta tällä pikamuotiin vetoamalla sitä ilmeisesti lähdetään ajamaan läpi. Ja kansa hurraa, ainakin Ylen jutun kommenteissa

Mä en ainakaan ala maksamaan ostosummaa vaatteesta tai tavarasta, jota en edes saa omaksi. Ei se tarkoita, että jos omistaa jotain niin saastuttaa tekstiilijätteellä. Roskiin en heitä hyviä vaatteita. Kaikki käyttämättömät päätyy UFFiin tai Kierrätyskeskukseen.

Niin että kun sinä saat sen vaatteen pois käsistäsi, ongelma on ratkaistu. Vaate lakkaa olemasta kertakäyttömuotia, kun se ei ke sinun kaapissasi seisomassa. Mielenkiintoinen näkökulma. Tuon jälkeen en ihmettele, mitä varten meillä on ongelma kulutushysteriasta.

Vierailija
348/436 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen voi korvata kasvipohjaisella Soronalla. Se maksaa enemmän kuin elastaani tai Spandex. Ihmisiä pitäisi motivoida siten, että kerrottaisiin elastaania sisältävän vaatteen olevan kierrätyskelvoton.

Juuri näin! Ja että ei huijattaisi eri kauppanimillä. Ihmiset alkoi jo tunnistaa, että lycra on pahis. Yllättäen täysin samaa elastaania olevia uusia nimikkeitä ilmestyi myyntituotteisiin, kuten spandex. Minullekin kävi kaupassa niin, että hämmästyin tuotelappua tutkiessani, mikä on spandex. Näitä on muitakin uudempia nimikkeitä, joiden ainoa tarkoitus on sekoittaa ostajan mieltä. Älkää ostako mitään, missä on elastaania, oli se millä nimellä tahansa. Siitä irtoaa muuten myös mikromuovia vesistöön esim. pesun yhteydessä.

Älkääkä ostako fleece-vaatteita. Kaikki fleece-kankaat ovat aina ympäristölle myrkkyä. Niistä irtoaa muovia pesussa vesistöihin. Eikä fleece maadu ikinä.

Vierailija
349/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NextGenEU - Yes to a circular economy!

2 058 558 katselukertaa 11 kuukautta sitten

European Commission

Vierailija
350/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

NextGenEU - Yes to a circular economy!

2 058 558 katselukertaa 11 kuukautta sitten

European Commission

Tämä on euroopan komission virallinen sivu. Kovasti vedotaan nyt nuoriin kaikin tavoin...

Vierailija
351/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikamuoti on sitä, että useat ihmiset ostavat uutta koko ajan, koska "muoti" - juuri tuli radiosta Zalandon mainos jossa ostetaan kenkiin "mätsäävää" takkia ja lakkia.

Laatuerot vaatteissa on melko pieniä ellei puhuta moninkertaisista hinnoista (esim. 200€ takki vs 20€ takki). Itsellä paljon 10+ ikäisiä vaatteita käytössä, myös halpiksia ja en ymmärrä miten maailma paranisi jos näitä säädeltäisiin.

Vierailija
352/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konsumerismi, mitä kapitalistit ajaa, saa ihmiset uskomaan siihen että jatkuvasti on saatava lisää, enemmän, uutta, trendiä. Koskaan ei olla tyytyväisiä.

Vierailija
353/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti usein alushousuihin lisätään sitä ympäristöpahista eli elastaania, joka ei ole biohajoava ja säilyy lähestulkoon ikuisesti.

Mitä ihmettä nämä kallion elämästä vieraantuneet viherpiiperöt oikein selittävät.

Elastaania sisältävien vaatteiden peseminenkin on vaikeaa koska elastaani haurastuu ja hajoaa jos sitä suunnilleen katsookin pahalla silmällä.

Elastaani ei kestä lämpöä, aurongonvaloa (UV säteilyä) eikä esimerkiksi klooria tai huuhteluaineita.

Sitä paitsi elastaania on kankaassa pari prosenttia mutta tuokin riittää tekemään siitä kelvotonta kierrätykseen.

En näe syytä tuon edellisen kirjoittajan haukkumiseen viherpiiperöksi. Olette kummatkin oikeassa: elastaani on surkea kuitu joka ei kestä pitkään vaatteissa. Se myöskin tekee kankaan kierrätyksen mahdottomaksi, sillä elastaani-kuitua ei saa siivilöityä pois mitenkään helposti kankaasta. Elastaani siis voi kuituna hajota pieniksi palasiksi, mutta se ei maadu. (Elastaanin biohajoaminen kestää arviolta noin 200-vuotta).

Vierailija
354/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt kantaa tuohon pikamuotiin, mutta mua on jo vuosikausia ärsyttänyt, että juuri mitään kodinkonetta ei saa enää korjattua. Ei saa siksi, että joko ei ole osaajaa tai sitten ei ole varaosia. Ja kaikki uudet kodinkoneet valmistetaan niin, että ne just hätäisesti kestää takuuajan. 

Minulla on vuonna 1976 ostettu keittiön monitoimikone ja edelleen toimii hienosti!

Vierailija
355/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä voi olla hyvä juttu jos vaatteiden hinta nousee niin paljon ettei köyhä ihminen enää pysty niitä ostamaan. Tämä muutos suosii rikkaita jotka voivat maksaa enemmän. Köyhälläkin täytyy vaatteita kuitenkin olla. Eriarvoistaa vaan ihmisiä ja Suomikin on maa missä ei muutamalla vaatteella pärjää jos miettii ilmastoa. Näin itse ajattelen. Tuleeko vaatteistakin joku luksus tuote mihin kaikilla ei ole varaa.

Tiedätkö vanhan sanonnan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa? Tässä se toteutuu erinomaisesti. Köyhä ostaa siis yhden t-paidan vaikkapa 30 eurolla, joka kestää 5 vuotta käytössä, sen sijaan että ostaisi joka vuosi kaksi kolmen euron paitaa, jotka hajoaa vuoden sisällä käyttökelvottomiksi. Rikkaampi voi sitten ostaa useamman 30€ paidan halutessaan.

Se vaan ei mene noin.

Mulla ainakin hounoiten ovat kestänet hinnakkaammat T paidat.

Halvemmant ei tunnu tuhoiutuvan lainkaan. Tosin fiilistelen kangasta ennen ostopäätösdtä enemmän kuin hintalappua.

Pyrin aina 100% cottoniin, mutten aina siihen nykyään pääse.

Pesuohjeista en välitä vaan se on 60°C

Parhaiten kestäneet maksoivat 2£ 3 kpl. 100% puuvillaa Bangladeshissä tehtyä laatua Primarkista

M46

Vierailija
356/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hannu23 kirjoitti:

Tää on oikeesti hieno juttu, jonkinsortin standardit ihan alkaen materiaalin tuottamiseen, sekä hyväksyttävien työolojen ja palkkauksen todentamiseen joihin pakko sitoutua jos haluaa myydä euroopassa olis esimerkillistä. Näiden asioiden ei pitäis olla vaihtoehtoja tai omantunnon kysymyksiä. 

Mites uskot paikallisen ompelijan nämä erilaiset standardit ja kierrätysvelvollisuudet toteuttavan? Viimeisetkin alan pienyrittäjät joutuvat lopettamaan, koska tulee aivan liian kalliiksi ja aikaa vieväksi täyttää kaikki vaatimukset. Valikoidut suuryritykset jäävät jäljelle.

Suuryritys ei koskaan aja sinun tai maailman asiaa, vaan omaansa.

Vierailija
357/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ota nyt kantaa tuohon pikamuotiin, mutta mua on jo vuosikausia ärsyttänyt, että juuri mitään kodinkonetta ei saa enää korjattua. Ei saa siksi, että joko ei ole osaajaa tai sitten ei ole varaosia. Ja kaikki uudet kodinkoneet valmistetaan niin, että ne just hätäisesti kestää takuuajan. 

Minulla on vuonna 1976 ostettu keittiön monitoimikone ja edelleen toimii hienosti!

Niinpä, koska silloin ne koneet tehtiin kestämään. On olemassa dokumentti nimeltään hehkulamppuhuijaus joka selittää hyvin tämän miksi ne nykykoneet on tehty niin huonoiksi ja hajoavaksi. Etsin jos sen jostain löytäisin...

Vierailija
358/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, koska silloin ne koneet tehtiin kestämään. On olemassa dokumentti nimeltään hehkulamppuhuijaus joka selittää hyvin tämän miksi ne nykykoneet on tehty niin huonoiksi ja hajoavaksi. Etsin jos sen jostain löytäisin...

Se jäi vielä sanomatta että näissä vanhoissa kodinkoneissa osat ja rattaat oli ennen metallia niin nehän on melkein ikuisia. Nykyään ne osat on muovia ja eräänkin vatkaimen käyttöohjeissa luki että vatkainta saa pitää päällä yhtämittaa maksimissaan 5 min...

Vierailija
359/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylen esittämä ohjelma "Hehkulamppuhuijaus", joka kertoo tuotteiden suunnitellusta vanhenemisesta.

Vierailija
360/436 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheeseen liittyen sain juuri sähköpostiin Haltin mainoksen jossa hehkutettiin ekologisia, turvallisia ja pitkäikäisiä merinovillatuotteita tähän tyyliin

"Erinomainen sukka ulkoiluun ympäri vuoden, päämateriaalina merinovilla."

Huomatkaa sana "päänateriaalina"

Tuoteseloste: 48%Merino villa, 20% Polypropyleeni, 30% Polyamidi, 2% Elastani

Kyseessä siis muovisukka jossa on alle puolet villaa. Kestävä kyllä koska polypropyleeni ja polyamidi säilyvät luonnossa hamaan tappiin vaikka elastaani hapertuukin käsiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan