Yh-vanhempi, miten saat aikaa liikunnalle arjessasi?
Vertaistukea tarvitaan! Olen aina ollut kova urheilemaan ja liikkumaan, ennen raskautta juossut maratoneja ja harrastanut paljon muitakin lajeja. Tulevassa vauva-arjessa näin isättömän lapsen tulevana yh-äitinä kovasti mietityttää miten saan sisällytettyä liikuntaa yhä elämääni vauvankin kanssa.
Onko kellään kokemuksia? Tukiverkostoni ovat olemattomat.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs teidän kunnassa toimii lapsiperheiden kotipalvelu? Ainakin Tampereella saa kaikki esikoisen saaneet kaksi ilmaista käyntiä ja sen jälkeen tarpeen mukaan, hintaa 6€/tunti. Eiköhän totaaliyksinhuoltajuus ole riittävän hyvä syy saada tuota palvelua. Itse olen ajatellut hyödyntää tuota, jos pääsisi vaikka hiihtämään talvella. Jonkun verran näkyy ladulla kyllä myös äitejä vauva kantorepussa, ehkäpä uskallan kokeilla tuotakin.
Joo, totaali yh:n kannattaa hyödyntää kaikki nämä palvelut. Vauva-aika ei mielestäni ole ongelma urheilun suhteen. Kroppa tarvii muutenkin palautumista ja vauva kulkee kyllä mukana vaikka missä. Hankalampaa on leikki-ikäisenä, kun onkin mentävä lapsen tarpeiden mukaan koko ajan, lapsi on sen ikäisenä aktiivinen, mutta täysin vahdittava. Eikä suostu istumaan missään kärryssä ja painaa liikaa, että kantaisit hiihtoretkellä jne. Ja lapsi itse jaksaa hiihtää n. 20m-200m, eli ei ole urheilua äidille sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs teidän kunnassa toimii lapsiperheiden kotipalvelu? Ainakin Tampereella saa kaikki esikoisen saaneet kaksi ilmaista käyntiä ja sen jälkeen tarpeen mukaan, hintaa 6€/tunti. Eiköhän totaaliyksinhuoltajuus ole riittävän hyvä syy saada tuota palvelua. Itse olen ajatellut hyödyntää tuota, jos pääsisi vaikka hiihtämään talvella. Jonkun verran näkyy ladulla kyllä myös äitejä vauva kantorepussa, ehkäpä uskallan kokeilla tuotakin.
Riippuu tuloista, mulle se olisi ollut jotain 15e tunti muistaakseni niin jouduin todeta ettei ole varaa ottaa yhtäkään tuntia kotipalvelua (sitä olisi pitänyt ottaa minimissään 3h kerrallaan silloin). Tuntuu aika väärältä, että masentunut ahdistunut tuttavaparskunta saa joka viikko lasun kautta hoitajan 3 tunniksi. Joka viikko! Ja heitä on kaksi vielä kaiken kukkuraksi lasta hoitamassa. Yhna josset ole masentunut et saa mitään ja jos masennut niin varmaan ole kohta lastakaan.
Lapsi rattaisiin/kantoreppuun ja juoksemaan tai hiihtämään. Liikuntaa voi harrastaa muuallakin kuin kuntosalilla.
Sähkötön kävelymatto on kova sana.
Aseta se keskelle arkea ja hyppää kävelylle vaikka vain 5 minuutiksi kerrallaan.
Itse pidän ohjatuista treeneistä, mutta ryhmäliikunta jäänyt myös koronan takia. Huomasin, että jää enemmän omaa aikaa kun ei tarvitse varata aikaa autolla ajeluun kuntosalille. Minulla on jäsenyys FeelHobbyyn ja ei tarvitse miettiä kun päivän fiilis niin jo löytää aina tekemistä ja ei tarvitse maksaa itseään kipeäksi. Eikä tarvitse maksaa valmennuksista mihin en ehdi sitoutua, vaikka niitäkin sieltä löytyy.