Matildan oireita ei otettu tosissaan - olikin parantumaton syöpä
https://www.iltalehti.fi/iltv-paivarinta/a/cb19cfeb-a2f2-43d2-9478-80ff…
Tämä on ihan järkyttävää. Saat lisäaikaa, jos voit maksaa n. 10 000 euroa kuussa kokeellisesta lääkkeestä. Jos et voi, niin siinä vaan odottelet kuolemaa.
Kommentit (112)
Tuntuu että kaikessa säästetään ja pitää säästää, joten eiköhän siitä ole tässäkin kyse. Kokeelliset, uudet lääkkeet ovat hirvittävän kalliita.
Uusi haastattelu (5.11.): https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009136364.html
Miksi suomalainen potilas ei saa osallistua tutkimuksiin ja kokeisiin joita tehdään Suomen ulkopuolella, esim. Euroopan alueella? Maksaako tällainenkin siis jotain veronmaksajille? Jokainen tietää, että tuossa tilanteessa on valmis kokeilemaan mitä vaan ja sellaisesta voisi olla apua tutkimuksellekin. Mutta ei saa osallistua, ei saa lääkkeitä ellei ole lottovoittaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita. Mulla kerkes umppari puhjeta ku kunnallinen lääkäri lähetti kotiin. Olin nuori tyttönen sillon. ei otettu kipuja todesta. " et oo varmaan syönyt kunnolla" sanottiin kerran. Olin niin laiha ja hoikka kun kivut oli jatkuneet jo pari kk.
Nykyisin kuulemma tulehtunutta umpparia ei tarvitse edes leikata. Antibiooteilla tms hoidetaan..
sepsis?
Ihmettelen, ettei tuo Matilda hakeutunut yksityiselle lääkärille. (Tai moni muu vastaavassa tilanteessa)
Matildalla varmaan rahaakin sen verran ammatista päätellen, ettei tällaisessa asiassa olisi kannattanut säästellä. Ja kun Helsingissä asuu, ajan saa vaikka mihin sadoista erikoislääkäreistä vaikka samalle päivälle.
Se kirpaisee maksimissaan sen 70-150e. Siitä voi lähteä tutkimukset jo hyvin eteenpäin, saa lähetettä sairaalaan jne.
En ymmärrä miksi ihmiset jaksavat jotain terveyskeskus-rumbaa, ellei ole rahat aivan täysin loppu.
Jos oikeasti epäilette itsellänne asioiden olevan pielessä, menkää yksityiselle!
Itsellä kerran oli vahva epäilys MS-taudista. Ajan julkisen puolen magneettiin olisin saanut 3kk päähän. En jaksanut elää epätietoisuudessa, maksoin magneetin itse kahden päivän päähän ja pulitin siitä 250e. Kyllähän se kirpaisi opiskelijalla, mutta pieni raha siitä että sai mielenrauhan.
Vain rikkaat selviää suomessa. Tutkimuksiin ei pääse edes lapsi millään vaikka ihan hulluja näköoireita. Lapsi oksentaa päivätolkulla viiden minuutin välein, jopa öisin useamaan vuorokauden putkeen. Pääsärkee migreeninä lähes joka päivä. Silloin lapsi ei voi edes liikahtaa. Hyviä hetkiä on vähän. Vihdoin todettiin aivokasvain mutta sekään ei auta. Oireet ei kuulemma johdu aivokasvaimesta joten lapsi kärsii päivästä toiseen. Koulusta poissaoloja lhes joka päivä. Tehty lastensuojeluilmoituksiakin koulusta. Mut minkäs teet. Sairas suomi!
Semmonen hyvinvointivaltio... myrkyt (rokotteet) annetaan jopa ilmaiseksi mutta oikeaa apua et saa
Itse kävin viisi vuotta valittamassa väsymystä ja kovaa käsi särkyä lääkärissä. Väsymys laitettiin ms-taudin ja lapsi arjen piikkiin ja käskettiin jumpata ja venytellä. Lopulta menin niin huonoon kuntoon että luulin että kuolen ja menin päivystykseen jossa todettiin henkeä uhkaava anemia, laajentunut perna ja kaikki veriarvot mitä sattuu. Otettiin rötgeniä ja magneetti kuvia, mitään ei löytynyt. Sain rautainfuusion ja sanottiin että katsotaan tilanne uudestaan muutaman kuukauden päästä. Sitten onneksi parin päivän päästä lääkäri soitti ja sanoi ettei saa mielenrauhaa ellei tätä nyt tutkita kunnolla ja sitten alkoi puolen vuoden tutkimukset ja viimein kädestä löytyi melkein tennispallon kokoinen kasvain joka oli näkynyt jo silloin päivystyksessä otetuissa kuvissa mutta eivät olleet huomanneet! Onneksi syöpä ei ollut levinnyt mutta kun oli jo kasvanut niin isoksi jouduttiin leikkaamaan yksi liha pois ja hermoja. Nyt on vielä kolme vuotta kontrolleja jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, ettei tuo Matilda hakeutunut yksityiselle lääkärille. (Tai moni muu vastaavassa tilanteessa)
Matildalla varmaan rahaakin sen verran ammatista päätellen, ettei tällaisessa asiassa olisi kannattanut säästellä. Ja kun Helsingissä asuu, ajan saa vaikka mihin sadoista erikoislääkäreistä vaikka samalle päivälle.
Se kirpaisee maksimissaan sen 70-150e. Siitä voi lähteä tutkimukset jo hyvin eteenpäin, saa lähetettä sairaalaan jne.
En ymmärrä miksi ihmiset jaksavat jotain terveyskeskus-rumbaa, ellei ole rahat aivan täysin loppu.
Jos oikeasti epäilette itsellänne asioiden olevan pielessä, menkää yksityiselle!
Itsellä kerran oli vahva epäilys MS-taudista. Ajan julkisen puolen magneettiin olisin saanut 3kk päähän. En jaksanut elää epätietoisuudessa, maksoin magneetin itse kahden päivän päähän ja pulitin siitä 250e. Kyllähän se kirpaisi opiskelijalla, mutta pieni raha siitä että sai mielenrauhan.
Koska halutaan luottaa suomalaiseen terveydenhuoltoon. Myös itse vaikka mitään vakavaa ei vielä olekaan löytynyt olen menettänyt uskoni suomalaisiin lääkäreihin -> mene fyssarille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska halutaan luottaa suomalaiseen terveydenhuoltoon. Myös itse vaikka mitään vakavaa ei vielä olekaan löytynyt olen menettänyt uskoni suomalaisiin lääkäreihin -> mene fyssarille.
Siis tuo meen fyssarille on heidän ainoa ratkaisu mihinkään ongelmaan.
Lääkäreille maksetaan aivan hulluna ja silti ei saa hoitoa... hyvä suomi
Jännä, että näin hienotkin ihmiset rajataan tutkimusten ja hoidon ulkopuolelle. Noh, sentään tässä meillä näköjään pelaa tasa-arvo.
Suomen terveydenhuolto on ala-arvoinen. Tasa-arvo on "ei mitään kellekään". Juoppo narkkari tai 99v vihannes mummo saa parempaa hoitoa ja tutkimuksia kuin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Sain melkein paniikkikohtauksen tästä... tärisen. Pelkään syöpää niin paljon! :(
Joonas Olli, "tärisen" ???
Faith kirjoitti:
Hirveää, ettei edes kohonneisiin maksa-arvoihin reagoitu välittömästi.
Jos kokeellinen lääke todistetusti toimii, valtion pitäisi se maksaa. Sillä voi saada monta vuotta lisää elinaikaa, ja siinä ajassa voi tulla taas jokin uusi lääke.
Nykyisin kohonneet maksa-arvot laitetaan luontaistuotteiden käyttämisen piikkiin vaikka ei olis eläissään käyttänyt mitään sellaisia. Ennen se oli alkoholi. En ymmärrä jos potilas sanoo, ettei käytä luontaistuotteita/alkoholi sitä ei uskota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämähän se. Minulla on useita hyvin tienaavia tuttuja, jotka periaatteesta käyttävät yleistä terveydenhuoltoa ja työterveyttä niin pitkälle kuin mahdollista. Vaikka olisi kuinka hankalia vaivoja ja selittämättömiä selkäkipuja ja muita.
Meniköhän itseltäni nyt vain ohi, mutta kertoiko Heikkilä missä alkuperäinen kasvain on, jos maksassa oli vain etäpesäkkeitä? Surullinen tilanne kokonaisuudessaan, ei riitä sanat.
Nykyisin kuulemma tulehtunutta umpparia ei tarvitse edes leikata. Antibiooteilla tms hoidetaan..