Talo vain miehen nimissä, miten menee perintö jos mies kuolee ennen mua?
Olemme naimisissa, ei avioehtoa eikä testamenttia kummallakaan. Ei yhteisiä lapsi vaan mulla yksi 18v. ja miehellä kolme aikuista lasta.
Asumme talossa joka on ostettu meidän yhdessä oloaikana. Mun luottotiedottomuuden takia laina ja talo vain miehen nimissä, mutta maksan osuuteni asumisesta eli en tässä ilmaiseksi asu. Ulosotossa mulla enää niin pieni summa ja se on pian maksussa, että ei sellaisen takia alettaisi taloa ulosmittaamaan jos joku nyt aikoo tuohon takertua. Siis jos mies nyt lähiaikoina kuolisi, niin mulla olisi vielä vähän velkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kuole vielä moneen vuoteen.
Jos mies kuolisi ennen mua, niin eikö puolet talosta/omaisuudesta tulisi avio-oikeuden myötä mulle ja puolet jakaisi miehen lapset? Miehen henkivakuutuksessa edunsaajina ovat minä ja miehen lapset.
Jos mä kuolisin ennen miestä, niin luonnollisesti mun lapsi ei saisi mitään talosta kun se ei ole mun nimissä.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on avio-oikeus puoleen omaisuudesta. On myös silloin, jos sinä kuolet ensin.
Mun mielestä olisi outoa, että mun lapsi saisi mitään tästä talosta jos mä kuolisin ensin.
Niin onkin outoa, koska joku jakaa taas väärää tietoa
Lesken tasinkoprivilegi suojaa enemmän omistavaa miestäsi. Hänen ei tarvitse luovuttaa tasinkoa perillisillesi avioliiton päätyttyä kuolemaan.
No näin mä ajattelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kannattaa tehdä testamentti.
Miksi?
Tottahan jokainen haluaa antaa jäämistönsä omille lapsilleen, verisukulaisilleen.
Kuin jollekin vieraalle naiselle, joka jakaa saamansa perinnön avioliiton ulkopuolisten lastensa kanssa.
Vieras nainen? Miten mä voin vaimona olla miehelle vieras nainen? Mies nimenomaan haluaa, että en jäisi tyhjän päälle. Hänhän on laittanut mut yhdeksi edunsaajaksi henkivakuutukseensa. Hän myös haluaa, että jään tähän taloon asumaa koska tämähän on myös mun koti. Miehen lapsista kaksi ei ole koskaan tässä asunut ja nuorinkin vain pienen hetken.
Siksi testamentti
Niin miksi?
Se on ainut tapa apnsaada omaisuutta. Asumaan toki saa jäädä leskenoikeudella, mutta ei hän sitä asuntoa peri.
Miksi jankkaat ja saivartelet kun asia on yllä jo selitetty moneen kertaan.
Joo, ap ei peri miestään, mutta saa avioioikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Käytännössä siis puolet miehen omistamasta asunnosta toisen puolen mennessä perintönä miehen lapsille. Lisäksi hänellä on lesken asumisoikeus.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kuollessa omaisuus tasitetaan. Ilman avioehtoa yhteinen omaisuus menee siis puoliksi, oli omaisuus kumman nimissä hyvänsä. Tämä sama pätee myös jos sinä kuolet niin sinun perikuntasi saa puolet teidän omaisuudesta.
Leskellä on käsittääkseni asumisoikeus asunnossa.
Lesken ei tarvi maksaa tasinkoa kuolinpesälle. Tämä tarkoittaa, että jos kuolleen omaisuus on 100 ja lesken 500, niin tuo 100 tulee lapsille jaettavaksi. Jos taas toisiinpäin eli tuo varakkaampi kuolee, niin leski saa 200 tasinkoa (eli puolet yhteenlasketusta) ja 300 jää lapsille jaettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Päivän gold digger stoori.
Älä nyt viitsi. Jos mä olisin gold digger niin en kai mä nyt duunarimiehen kanssa olisi avioitunut ja hankkinut hänen kanssaan 50-luvun taloa. :D Talon arvo on n.80 000 täällä muuttotappiokunnassa, että äly hoi vain sun gold digger-huuteluille.
Huomattavan moni ei tajua, että jos avioliitto päättyy eroon se on aivan eri asia kuin, jos avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan. Kuoleman kohdalla ei ole olemassa mitään avio-oikeutta kuolleen nimissä olevaan omaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.
https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/
Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.
https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-lesken-asumisoikeus
Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.
Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.
Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.
Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.
Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle.
Mitenhän sä luulet sen voivasi tehdä? He perii sen kokonaan.
Avio-oikeudella puolet mulle?
Ei, sä et peri miestäsi.
Ihme sönkkääjä. Kukaan ei ole puhunut perimisestä mitään, paitsi sinä.
Aviopuoliso saa puolet varoista.
Mutta ei omaisuudesta. Toki tasinko voi olla omaisuuttakin, mutta on kyllä todella typerää kuvitella että avio-oikeudella saa puolet asunnosta.
Miksi ei saisi? Selitäs nyt.
Leski ei peri mitään jos kuolleella rintaperillisiä! Jos esim. talo molempien nimissä saa pitää oman puolikkaansa niinkuin aikaisemmin. Käytännössä voi olla em. haastava tilanne..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kannattaa tehdä testamentti.
Miksi?
Tottahan jokainen haluaa antaa jäämistönsä omille lapsilleen, verisukulaisilleen.
Kuin jollekin vieraalle naiselle, joka jakaa saamansa perinnön avioliiton ulkopuolisten lastensa kanssa.
Vieras nainen? Miten mä voin vaimona olla miehelle vieras nainen? Mies nimenomaan haluaa, että en jäisi tyhjän päälle. Hänhän on laittanut mut yhdeksi edunsaajaksi henkivakuutukseensa. Hän myös haluaa, että jään tähän taloon asumaa koska tämähän on myös mun koti. Miehen lapsista kaksi ei ole koskaan tässä asunut ja nuorinkin vain pienen hetken.
Siksi testamentti
Niin miksi?
Se on ainut tapa apnsaada omaisuutta. Asumaan toki saa jäädä leskenoikeudella, mutta ei hän sitä asuntoa peri.
Miksi jankkaat ja saivartelet kun asia on yllä jo selitetty moneen kertaan.
Joo, ap ei peri miestään, mutta saa avioioikeuden perusteella puolet yhteisestä omaisuudesta. Käytännössä siis puolet miehen omistamasta asunnosta toisen puolen mennessä perintönä miehen lapsille. Lisäksi hänellä on lesken asumisoikeus.
No ei käytännössä yhtään mitään. Lapset sen perii ihan kokonaan ilman testamenttia.
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.
Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.
Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.
Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.
Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.
Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.
Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle.
Ei, sä et peri miestäsi.
Mutta ei omaisuudesta. Toki tasinko voi olla omaisuuttakin, mutta on kyllä todella typerää kuvitella että avio-oikeudella saa puolet asunnosta.
Koska hän ei peri mitään.
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, sä et peri miestäsi.
Koska hän ei peri mitään.
Niin ei peri, mutta AVIO-OIKEUS on olemassa. Periminen ja avio-oikeus kaksi eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.
Höpsis.
Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.
Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä saisit puolet omaisuudesta avio-oikeuden nojalla. Mies voi testamentata omasta puolikkaastaan puolet kenelle haluaa, vaikka sinulle. Siinä tapauksessa sinulla olisi jo 3/4 omaisuudesta. Jos sinä kuolisit ensin, niin lesken ei tarvitsisi maksaa tasinkoa perillisillesi, ellei hän itse halua sitä maksaa. Toki perillisesi saisi perintöä sitten kun leski kuolee, jos omaisuutta on enää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Huomattavan moni ei tajua, että jos avioliitto päättyy eroon se on aivan eri asia kuin, jos avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan. Kuoleman kohdalla ei ole olemassa mitään avio-oikeutta kuolleen nimissä olevaan omaisuuteen.
Ei ole totta. Googlaa:
"Kun avioliitto päättyy toisen puolison kuolemaan, eloon jääneelle puolisolle kuuluu avio-oikeuden perusteella puolet pariskunnan yhteenlasketusta varallisuudesta. Avio-oikeus ei päde, jos aviopuolisot ovat tehneet avioehtosopimuksen ja siinä nimenomaan sopineet toisin."
Vierailija kirjoitti:
Kehtaatko todella viedä talon, joka kuuluisi perintönä miehen lapsille? Törkimys.
Itseasiassa aika moni kehtaa. Meidän naapurissa mummo teki näin.
Miehen lapset ei olleet omia. Mummo asui talossa hoitokotikuntoon saakka. Vuosia meni tuossa vain ehkä viisi, mutta joku voi elää vaikka 30 vuotta, jonka jälkeen talo voi olla purkukunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Sinä tässä olet valitettavasti väärässä. Avioliitto purkautuu joko eroon tai kuolemaan, lesken kannalta (rahaa ajatellen) ei ole merkitystä kumpaan se päättyy, avio-oikeuden mukaisen tasingon hän saa silti.
Ainoa ero on se, että lesken ei tarvitse luovuttaa tasinkoa kuolinpesälle, jos hän sattuu olemaan varakkaampi osapuoli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.
Höpsis.
Aviopuoliso ei peri vaan saa oman osuutensa eli puolet pariskunnan varoista avio-oikeuden perusteella.
Niin, saa siis puolet pariskunnan yhteisissä nimissä olevista varoista. Ei saa mitään pelkästään kuolleen nimissä olleista varoista ellei ole testamenttia lesken eduksi.
Niin, mutta kun se tämä ap on p-aukinen, joten on vain se miehen omaisuus olemassa. Se käytännössä menee puoliksi apn ja lasten kesken.
Päivän gold digger stoori.