Talo vain miehen nimissä, miten menee perintö jos mies kuolee ennen mua?
Olemme naimisissa, ei avioehtoa eikä testamenttia kummallakaan. Ei yhteisiä lapsi vaan mulla yksi 18v. ja miehellä kolme aikuista lasta.
Asumme talossa joka on ostettu meidän yhdessä oloaikana. Mun luottotiedottomuuden takia laina ja talo vain miehen nimissä, mutta maksan osuuteni asumisesta eli en tässä ilmaiseksi asu. Ulosotossa mulla enää niin pieni summa ja se on pian maksussa, että ei sellaisen takia alettaisi taloa ulosmittaamaan jos joku nyt aikoo tuohon takertua. Siis jos mies nyt lähiaikoina kuolisi, niin mulla olisi vielä vähän velkaa. Toivottavasti ei kuitenkaan kuole vielä moneen vuoteen.
Jos mies kuolisi ennen mua, niin eikö puolet talosta/omaisuudesta tulisi avio-oikeuden myötä mulle ja puolet jakaisi miehen lapset? Miehen henkivakuutuksessa edunsaajina ovat minä ja miehen lapset.
Jos mä kuolisin ennen miestä, niin luonnollisesti mun lapsi ei saisi mitään talosta kun se ei ole mun nimissä.
Kommentit (265)
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.
Mihin se avio-oikeus katoaa?
Ei ole olemassa mitään avio-oikeutta toisen kuoleman jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Puolison kuollessa omaisuus tasitetaan. Ilman avioehtoa yhteinen omaisuus menee siis puoliksi, oli omaisuus kumman nimissä hyvänsä. Tämä sama pätee myös jos sinä kuolet niin sinun perikuntasi saa puolet teidän omaisuudesta.
Leskellä on käsittääkseni asumisoikeus asunnossa.
Elävää ei voi periä ilman tämän tahtoa, joten avio-oikeus ei astu voimaan, kun köyhempi puolisoista kuolee. Jos leski haluaa antaa tasinkoa, on se OK, mutta ap:n perikunta eli lapsi ei ap:n kuollessa peri ap:n puolisoa (joka ei siis ole ap:n lapsen vanhempi).
Jos ap kuolisi ensin, apn mies varakkaampana saisi pitää omissa nimissä olevan omaisuuden. Tässä on ero avioeron ja kuoleman välillä.
Avioerossa ilman avioehtoa pannaan netto-omaisuus puoliksi. Kuollessa lesken ollessa varakkaampi ei hänen tarvitse antaa tasinkoa kuolleen perillisille.
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehesi perintö menee hänen lapsilleen. Sinulla on asumisoikeus talossa, mutta et peri siitä osaakaan.
Kuoleman jälkeenhän se avio-oikeus tulee. Avioliitossa molemmat omistaa omansa. Kuoleman tai eron jälkeen omaisuus jaetaan avio-oikeuden myötä, jos ei avioehtoa ole.
Miehesi kannattaa tehdä testamentti.
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta ennen perinnönjakoa on tehtävä ositus aviopuolisoiden kesken, aivan niinkuin avioerossakin.
Avioliitto päättyy kuolemaan.
Osituksessa se aviopuoliso, jolla on enemmän omaisuutta, maksaa tasinkoa, vähävaraisemmalke puolisolle.
Leski ei koskaan peri puolisoaan, ellei ole lapseton aviopari, tai tehty testamentti leskelle.
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti et peri mitään mutta käytännössä saat puolet talosta.
Juuri näin se taitaa mennä, mutta periikö ap:n lapsi tällaisessa tapauksessa lopulta suurimman osan omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleman jälkeenhän se avio-oikeus tulee. Avioliitossa molemmat omistaa omansa. Kuoleman tai eron jälkeen omaisuus jaetaan avio-oikeuden myötä, jos ei avioehtoa ole.
Paitsi että kuoleman jälkeen jaetaan vain vainajan omaisuus, ei siis avio-oikeudenalaista omaisuutta. Jos leski omistaa enemmän, ei hänen tarvitse antaa omaisuuttaan rintaperillisille.
Vierailija kirjoitti:
Mutta tavallaan tuo lesken asumis- ja hallintaoikeus on ikävää vain lapsille. Leski saa asua loppuelämänsä talossa tekemättä tikkua ristiin, ja lapset joutuu huoltamaan talon. Siis jos leski haluaa olla hankala.
Taitaa olla voudinkin hankala heittää Leskelä pihalle, vaikka lapsilta loppuisi rahat.
Toki sähkö- ja vesilaskut joutuu leskikin maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tottahan jokainen haluaa antaa jäämistönsä omille lapsilleen, verisukulaisilleen.
Kuin jollekin vieraalle naiselle, joka jakaa saamansa perinnön avioliiton ulkopuolisten lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teknisesti et peri mitään mutta käytännössä saat puolet talosta.
Juuri näin se taitaa mennä, mutta periikö ap:n lapsi tällaisessa tapauksessa lopulta suurimman osan omaisuudesta.
Miksi perisi? Ei hän peri kuin äitinsä, joka ehtii hyvin tuhlaamaan omaisuuttaan vuosien myötä. Lisäksi jo ap jää asumaan taloon, maksaa hän kaikki käyttökustannukset nuohouksesta jätehuoltomaksuihin, kuolinpesän muiden osakkaiden ei tarvitse maksaa lämmitystä tai uusia keittiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Tottahan jokainen haluaa antaa jäämistönsä omille lapsilleen, verisukulaisilleen.
Kuin jollekin vieraalle naiselle, joka jakaa saamansa perinnön avioliiton ulkopuolisten lastensa kanssa.
Vieras nainen? Miten mä voin vaimona olla miehelle vieras nainen? Mies nimenomaan haluaa, että en jäisi tyhjän päälle. Hänhän on laittanut mut yhdeksi edunsaajaksi henkivakuutukseensa. Hän myös haluaa, että jään tähän taloon asumaa koska tämähän on myös mun koti. Miehen lapsista kaksi ei ole koskaan tässä asunut ja nuorinkin vain pienen hetken.
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.
https://perukirjanetissa.fi/kuolinpesan-osakkaat-ketka-perivat/
Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.
https://www.minilex.fi/a/perinn%C3%B6njako-ja-lesken-asumisoikeus
Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.
Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.
Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.
Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensisijaisia perinnönsaajia ovat vainajan rintaperilliset, eli vainajan lapset ja lapsenlapset. Perintö jaetaan tasan lapsien kesken eli esimerkiksi jos vainajalla on neljä lasta, perii jokainen lapsi yhden neljäsosan. Milloin lapsi on kuollut, tulevat lapsen jälkeläiset hänen sijaansa, ja joka haara saa yhtä suuren osan.
Leski ei peri perintökaaren mukaan aviopuolisoaan, mikäli ensiksi kuolleella aviopuolisolla on lapsia. Leskellä on kuitenkin perintökaaren mukaan oikeus pitää kuolleen aviopuolisonsa jäämistö jakamattomana hallinnassaan. Tätä oikeutta kutsutaan lesken enimmäissuojaksi.
Menehän pois puhumasta pskaa. Jotkut ottavat täältä oikeasti lainopillisia neuvoja.
Avioliiton päättymisen jälkeen toimitetaan aina ositus, mikäli avioehtoa ei ole tehty.
Eli miehesi kuoleman jälkeen puolet asunnosta tulee sinulle. Ja koska saat leskenä jäädä asumaan yhteisenä asuntona käytettyyn taloon, miehesi rintaperilliset eivät saa vastoin tahtoasi myydä taloa.
Mutta jos päädytte yhdessä miehen perikunnan kanssa myymään talon, saat luonnollisesti myyntihinnasta puolet tasinkona.
😅 Kukahan puhuu paskaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle.
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Vieras nainen? Miten mä voin vaimona olla miehelle vieras nainen? Mies nimenomaan haluaa, että en jäisi tyhjän päälle. Hänhän on laittanut mut yhdeksi edunsaajaksi henkivakuutukseensa. Hän myös haluaa, että jään tähän taloon asumaa koska tämähän on myös mun koti. Miehen lapsista kaksi ei ole koskaan tässä asunut ja nuorinkin vain pienen hetken.
Siksi testamentti
Vierailija kirjoitti:
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Siksi testamentti
Niin miksi?
Aviovaimo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että jos mies kuolisi ennen mua, niin mä ostaisin miehen lapset ulos tästä talosta. Heillä on kaikilla omat kodit. Tämä on koti mulle, miehelle ja mun lapselle.
Mitenhän sä luulet sen voivasi tehdä? He perii sen kokonaan.
Miten niin eli puolet?