Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viiniin menevä pappi taas paikalla loppuillan

Vierailija
01.10.2022 |

Muistatte varmaan, kirjoitin tänne jokunen viikko takaperin. Tällä kertaa viinit jäi ostamatta mutta muutaman oluen tässä kotosalla jo korkannut. Huomisen jumalanpalveluksen puheen valmistelin jo aamupäivällä.
Kysykää jos on jotain mikä mieltämme askarruttaa, vastailen jokaiselle. Pidetään kuitenkin keskustelu suht asiallisena.

Kommentit (229)

Vierailija
121/229 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap paikalla?

Oletko koskaan ottanut saarnoihisi aiheita Aihe vapaalta?

Vierailija
122/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä joku väittää, että nykyinen ehtoollisen on toteutuessaan sairas.

Ei se ole. Polvistutaan Jumalaa varten, ei sitä pappia varten. Olet jättänyt huomaamatta oleellisen seikan. Sen, että papit jakavat lopuksi ehtoollisen myös toisilleen aivan samalla tavalla kuin seurakuntalaisille.

Se tosiaan eroaa esim ortodokseista, että ennen ehtoollista on vaan helppo yhteinen synnintunnustus, kun ortodoksit paastoavat ja käyvät säännöllisesti puhumassa papille syntejään.

Siksi, että ehtoolliskaava on sairas. Hyvin sairas.

Polvistutaan Jumala varten? Oletko koskaan lukenut raamattua ja ymmärtänyt lukemaasi?

Kertaapa nyt Jeesuksen sanat raamatusta ehtolliseen liittyen niin saatat ymmärtää, kuinka kieroutunut nykyinen ehtoolliskaava on.

Pelkkää pappien palvomista ja heidän Dunning- Krugerinsa superstimulaatiota.

Tosin vapaa tahtohan meille on suotu ja mikäli haluat tätä vapaata tahtoa käyttää pappien edessä matelemiseen niin ole hyvä.

Toisaalta voist valita myös vapauden ja Jumalan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap paikalla?

Täällä olen, avasin juuri palstan. En ole ottanut, täällä tuntuu monessa ketjussa olevan kaikenlaista turhanpäiväistä kinastelua, eikä toistaiseksi ole pistänyt sellaista aihetta täällä silmään, mistä olisi mielenkiintoista saarnata.

Vierailija
124/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaa toki myös aiempiin kysymyksiin, joihin et vielä ole vastannut.

Itse kysyn, että miksi juot ja koetko olevasi alkoholisti?

Vierailija
125/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein rukoilet?

Yleensä kerran päivässä. Suurimmaksi osaksi Isä meidän rukouksen, koska sen Jeesus opetti, ja Raamattu kehottaa olemaan hokematta turhia rukouksissaan, joten noudatan Jeesuksen neuvoa. Alkuseurakunnan joillain jäsenillä perimätiedon mukaan oli tapana rukoilla 7 kertaakin päivässä, mutta tietoa on vaikea vahvistaa, eikä se määrä ole mikään merkitsevä tekijä.

Vierailija
126/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap Riku?

Vierailija
127/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rukoiletko siis kerran päivässä ja vain isä meidän.

Et siis minkään muiden asioiden puolesta. Miten pitkiä ovat tavanomaista pidemmät itseksesi rukoilut.

Vierailija
128/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaa toki myös aiempiin kysymyksiin, joihin et vielä ole vastannut.

Itse kysyn, että miksi juot ja koetko olevasi alkoholisti?

Toki, kunhan kerkeän ne lukemaan ensin. En minä kokoajan tietenkään juo, mutta silloin kun juon, niin vastaisin kysymykseesi näin, että miksen joisi? Ei se turmele ihmistä mikä menee suusta sisään vaan se mikä tulee sieltä ulos.

Vierailija
129/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rukoiletko siis kerran päivässä ja vain isä meidän.

Et siis minkään muiden asioiden puolesta. Miten pitkiä ovat tavanomaista pidemmät itseksesi rukoilut.

Yleensä näin. Toki jos minua pyytää joku rukoilemaan jonkin asian puolesta, niin silloin rukoilen hänen puolestaan. Minä juttelen Jumalalle mielessäni arkiaskareiden ohellakin, tai vaikka metsässä lenkillä käydessäni, saatan ajatella tai sanoa ääneen, että oletpa niin kauniin tuostakin eläimestä, kukasta tai tähtitaivasta tehnyt.

Vierailija
130/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ap paikalla?

Täällä olen, avasin juuri palstan. En ole ottanut, täällä tuntuu monessa ketjussa olevan kaikenlaista turhanpäiväistä kinastelua, eikä toistaiseksi ole pistänyt sellaista aihetta täällä silmään, mistä olisi mielenkiintoista saarnata.

Koska sinä niitä papin "töitä" ehdit tekemään, kun täällä päivystät alati?

Paljon teillä niitä viikkotunteja tulee, maksimissaan viisi tuntia ja loppuaika kaikkea turhuutta.

Palaveria palaverin perään, kampaviineitä, risteilyjä, kylpyläviikonloppuja, hierontoja, lounaita, tyky-päiviä tätä kaikkea silmänlumetta, jonka varjolla pappis-sääty pääsee harjoittamaan itselleen tärkeintä aktiviteettiä.

Jaa mikäkö se on? No irstailu ja mässäilyhän se kaikissa muodoissaan.

Vierailija
131/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ollut koskaan humalassa tai krapulassa töissä?

Vierailija
132/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sellainen syntisi, jota ihmiset erityisesti paheksuisivat, jos tietäisivät.

Vierailija
133/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako pappi ymmärtää lainkaan kuinka vihattu teidän ammattikuntanne on kaikessa ulkokultaisuudessaan, tekopyhyydessään, ylimielisyydessään, itsensä korottamisessaan ja muiden alistamisessa sekä suoranaisessa laskelmoidussa pahuudessaan?

Vierailija
134/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi oikein ajan kanssa miettiä kysymyksiä. Ainoa nyt mieleen tullut on se, että onko mielestäsi ns maallisen musiikin kuuntelu syntiä ja paha asia? Olen esim lestadiolaisten kautta ymmärtänyt kuinka he pitävät sitä syntinä ja monesti se asia on ollut mielessäni. Onko näin myös ns tavallisessa kirkossa? Itse en vaan voi kuvitella elämää ilman musiikkia. Kuuntelen esim rokkia ja metallia. Tosin en mitään "sa*tanaan" viittaavaa. Kuitenkin ns maallista musiikkia. Mietin, että sulkeeko uskonnollisuus pois tällaisen musiikin. Toisaalta osaan itsekin soittaa soittimia ja esim klassinen puolikin tuttua.

Samoin nyt tuli vielä mieleen se, että miten näet jos joku seksuaalivähemmistöön kuuluva haluaa kuitenkin olla osa uskonnollista yhteisöä. Voiko hän olla mukana, vaikka onkin "vääränlainen" kirkon oppien mukaan? Mietin vaan kuinka tiedän ihmisiä jotka edellä mainittuja ja silti käyvät kirkossa.

Ja loppuun vielä se, että miten suhtaudut esim Usassa järjestettyihin eheytyshoitoihin? Mitä mieltä olet niistä. Kysyn tätä vaan erään tuttuni kautta joka oli erääseen kristilliseen liikkeeseen kuuluva ja hän oli myös homo. Perhe ei koskaan hyväksynyt häntä ja hän sai kokea paljon pahaa. Pakeni kotoaan ja myöhemmin päätti elämänsä. Hänellä oli yksi rakas ihminen, mutta ei se riittänyt pelastamaan häntä. Samalla pahoittelen, että edes kirjoitan tästä, mutta aina kun luen kuinka kirkon mielestä vähemmistöt tekevät syntiä tai kuinka heidän pitäisi muuttua tai kuinka joidenkin läheiset hylkäävät yms niin tulee tämän ihmisen tarina mieleen. Sen vuoksi ehkä pidän pientä väliä koko uskontoon. En halua kannattaa sitä, että joku kokee ns uskonnon kautta jotain pahaa.

Jos ajan autolla tai käyn kuntosalilla, niin kyllä sitä hieman "menevämpää" ihan maallista musiikkia itse kuuntelen. Ei siinä omasta mielestäni mitään syntiä ole. Seksuaalivähemmistöt ovat yhtä tervetulleita seurakuntaan kuin ketkä tahansa muutkin. Näistä voisin tarkemmin kun kertoa, mitä Raamattu asiasta oikeasti sanoo, koska siinä pitää ottaa huomioon mm seuraavia seikkoja. Paavali puhui korinttilaisille, jossa oli temppeliprostituutiota, sekä naisia että nuoria miehiä, ja Paavali kirjoitti ettei kristittyjen pitäisi osallistua sellaisiin menoihin. Afroditen temppeli oli siellä ja kaupunki oli prostituutiosta rikas. Lisäksi niihin menoihin liittyi käytännössä aina juomingit, eli ryypättiin ja harrastettiin seksiä maksullisten kanssa. Roomalaisille oli hieman erilaisia menoja, mutta kuitenkin nykymittapuunkin mukaan erittäin hurjaa touhua siellä harrastettiin. Haureus sanana alkukielessä tarkoittaa aviorikosta, ja vain aviossa oleva luonnollisesti voi tehdä aviorikoksen. Tätä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että jos mies katsoo himoiten naista, on hän tehnyt sydämessään huorin, eli aviorikoksen. Hän tarkoitti naimisissa olevaa miestä selvästikin. Jos taas otetaan vanhasta testamentista homoudesta kertova lakipykälä, kuinka voidaan jättää silloin noudattamatta esim kaikki muutkin pykälät, vaikkapa kuukautisia liittyvä epäpuhtaus kyyhkysen uhraamisineen? Tekopyhyydestä Jeesus fariseuksia nuhteli. Antakaa kaikkien tulla Jumalan luokse, emme me ihmiset ole toistemme tuomareita, vaan Jumala yksin on se, jolla on tuomiovalta. Hän näkee jokaisen sydämeen. Jeesus mainitsi vielä että ennemmin portit ja vero kerääjät menevät taivaaseen kuin fariseukset ja lainopettajat.

Vierailija
135/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako pappi ymmärtää lainkaan kuinka vihattu teidän ammattikuntanne on kaikessa ulkokultaisuudessaan, tekopyhyydessään, ylimielisyydessään, itsensä korottamisessaan ja muiden alistamisessa sekä suoranaisessa laskelmoidussa pahuudessaan?

Ovatko sellaiset ihmiset jotka meidät tuomitsevat, sen parempia? Eivätkö he meidät tuomitessaan itse korota itsensä meitä paremmiksi ja osoita syyttävällä sormella? Miksi minä välittäisi mitä minusta selän takana puhutaan? Minä välitän Kristuksesta ja haluan kertoa evankeliumia. Toiset ottavat sen vastaan, toiset eivät. Jokainen tekee itse valintansa.

Vierailija
136/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut koskaan humalassa tai krapulassa töissä?

En.

Vierailija
137/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko sellaiset ihmiset jotka meidät tuomitsevat, sen parempia? Eivätkö he meidät tuomitessaan itse korota itsensä meitä paremmiksi ja osoita syyttävällä sormella? Miksi minä välittäisi mitä minusta selän takana puhutaan? Minä välitän Kristuksesta ja haluan kertoa evankeliumia. Toiset ottavat sen vastaan, toiset eivät. Jokainen tekee itse valintansa.

Pappis-säädyssä niin kovin yleinen ylimielisyys on voimakkaana havaittavissa kirjoituksessanne.

Vierailija
138/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ap Riku?

En ole mutta tunnen hänet kyllä. Muutama vuosi aikaa kun hänet viimeksi tapasin.

Vierailija
139/229 |
07.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä joku väittää, että nykyinen ehtoollisen on toteutuessaan sairas.

Ei se ole. Polvistutaan Jumalaa varten, ei sitä pappia varten. Olet jättänyt huomaamatta oleellisen seikan. Sen, että papit jakavat lopuksi ehtoollisen myös toisilleen aivan samalla tavalla kuin seurakuntalaisille.

Se tosiaan eroaa esim ortodokseista, että ennen ehtoollista on vaan helppo yhteinen synnintunnustus, kun ortodoksit paastoavat ja käyvät säännöllisesti puhumassa papille syntejään.

Vai niin.

Mikäli polvistutaan Jumalaa varten, niin miksi se pappi kekkaloi siellä kaikkien muiden yläpuolella ylellisiin vaatteisiin puettuna, ylimielinen ja itseriittonen hymynvire kasvoillaan, musta sielu täynnä pahetta ja hekumaa?

Muistatko raamatusta mitä sanotaan itsensä ylentämisestä?

Miksei pappi pese ehtoollisella syntisten jalkoja, niin kuin Jeesus pesi opetuslasten jalat?

Vierailija
140/229 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulkeeko raamattu pois muut elämät toisilla planeetoilla?

Ei todellakaan sulje. Enkeleitä ja elämää on monilla planeetoilla. Ei taivas ole vain jokin pieni alue, vaan se on koko maailmankaikkeus.

Arvoisa pappi! Raamattu EI opeta että olisi elämää muilla planeetoilla. Siellä lukee ainoastaan maapallon luomisesta.

Eli Raamatullisesta näkökulmasta, ei ole elämää muilla planeetoilla!