Viiniin menevä pappi taas paikalla loppuillan
Muistatte varmaan, kirjoitin tänne jokunen viikko takaperin. Tällä kertaa viinit jäi ostamatta mutta muutaman oluen tässä kotosalla jo korkannut. Huomisen jumalanpalveluksen puheen valmistelin jo aamupäivällä.
Kysykää jos on jotain mikä mieltämme askarruttaa, vastailen jokaiselle. Pidetään kuitenkin keskustelu suht asiallisena.
Kommentit (229)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulkeeko raamattu pois muut elämät toisilla planeetoilla?
Ei todellakaan sulje. Enkeleitä ja elämää on monilla planeetoilla. Ei taivas ole vain jokin pieni alue, vaan se on koko maailmankaikkeus.
Arvoisa pappi! Raamattu EI opeta että olisi elämää muilla planeetoilla. Siellä lukee ainoastaan maapallon luomisesta.
Eli Raamatullisesta näkökulmasta, ei ole elämää muilla planeetoilla!
Raamattu EI tunne sanaa "maapallo", eikä Raamatun maa ole "pallo".
Luomiskertomuksen mukaan Jumala loi taivaan ja maan, mutta ei esim. vettä. Näin ollen, missä on vettä ja Jumalan Henki, siellä on myös taivas ja maa.
Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä. 1. Moos. 1:2
Mutta maasta kumpusi vettä, ja se kasteli maan pinnan. 1. Moos. 2:6
Ja Herra Jumala muovasi maan tomusta ihmisen ja puhalsi hänen sieraimiinsa elämän henkäyksen. Näin ihmisestä tuli elävä olento. 1. Moos. 2:7
Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. Joh. 3:5
eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä". Luuk. 17:21
Keskimääräinen ihminen koostuu 50%-70% vedestä. Vesi yhdistää taivaan ja maan ja kääme syö vain sitä osaa ihmisestä, joka ei ole vettä. Jos ihminen uskoo Jumalaan, ei myöskään käärmeen myrkky vaikuta ihmiseen. 4. Moos. 21:9
Raamattu ei kerro oliko Babylonin torni mahdollisesti vesitorni. Ainoasteen sen, ettei Jumalan valtakuntaan pääse ilman Jumalan Henkeä.
Jeesuksen kerrotaan myös sanoneen: "Minulla on myös muita lampaita, sellaisia, jotka eivät ole tästä tarhasta, ja niitäkin minun tulee paimentaa. Ne kuulevat minun ääneni, ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen." Joh. 10:16
"Muut lampaat" ovat laaja käsite. Raamattu ei siten poissulje elämää muilla planeetoilla, joissa on vettä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet isä Kirillistä
Oletko riivaattu länsimaalainen?
Vastaatko kiitos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa toki myös aiempiin kysymyksiin, joihin et vielä ole vastannut.
Itse kysyn, että miksi juot ja koetko olevasi alkoholisti?
Toki, kunhan kerkeän ne lukemaan ensin. En minä kokoajan tietenkään juo, mutta silloin kun juon, niin vastaisin kysymykseesi näin, että miksen joisi? Ei se turmele ihmistä mikä menee suusta sisään vaan se mikä tulee sieltä ulos.
Arvoisa pappi! Tässä Raamattukohdassa viitataan kyllä ruokaan eikä alkoholiin ( se mikä menee suusta sisään jne).
Vaikka Raamattu ei kiellä alkoholia, se on selkeä siinä että humaltuminen on synti.
Ihminen ei tulisi juopua alkoholista, vaan Pyhästä Hengestä.
Ei humaltuminen ole synti, vaan huonot tavat mitkä humaltumisesta monesti seuraavat. Raamatun aikaan kaikki joivat olutta ja viiniä ruoan kanssa jokaisella aterialla, koska puhdasta vettä oli vaikeaa löytää. Toki niitä oli hyvin erivahvuisia, viini laimennettuna monesti vedellä ja osa oluesta oli lähinnä nykyisen kotikaljan kaltaista, tosin mausteisempaa. Edelleen yritys vetää lakisääntöjä kristittyjen elämään on farisealaisuutta josta Jeesus puhuikin. Köyhää ja kurjaa he eivät kädestä ottaneet vaan laittoivat ihmisille sääntöjä joita ihmiset eivät käytännössä kyenneet noudattamaan. Myös toiseen aiheeseen hieman, Sodoman ja Gomorran synti ei ollut homoilu vaan :
"Katso, tämä oli sisaresi Sodoman synti: ylpeys, leivän yltäkylläisyys ja huoleton lepo hänellä ja hänen tyttärillään; mutta kurjaa ja köyhää hän ei kädestä ottanut. He korskeilivat ja tekivät kauhistuksia minun edessäni, ja minä, kun sen näin, toimitin heidät pois. (Hesekiel 16:49-50)*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet isä Kirillistä
Oletko riivaattu länsimaalainen?Vastaatko kiitos?
Kirill tekee väärin siunatessaan sotaa, koska yhdenkään kristityn ei pidä haluta eikä siunata sotaa. Jumala sanoi "älä tapa".
Kyllä Raamattua tulkitaan ylivoimaisesti niin että maapallo on ainoa planeetta missä on elämää, se selviä helposti jopa googlaamalla.
Lisäksi, jos olisi elämää muilla planeetoilla: eikö nämäkin " ihmiset" olisivat tarvinneet Jeesuksen sovitustyötä? Silloin Jeesuksen olisi pitänyt lähteä myöskin muihin planeetoihin kantamaan ihmisten syntejä ja kuolemaan niiden puolesta.
Juutalaisuudessa ei kiellettä humaltumista. Uudessa testamentissa tulee kyllä ilmi että se ei ole ok, monissa kohdissa, ja se selviää myöskin helposti googlamalla, myös niille jotka eivät tunne Raamattua hyvin.
Raamatun Sanassa tulisi pysyä, se on muuttamaton eikä mene muodin mukaan, missään asiassa.
Vaikutat muuten kivalta tyypiltä.
Kaikkea hyvää!
Olisi hyvä, jos papin vastukset olisi merkitty jotenkin. Vaikka allekirjoituksella pappi.
Mun mielestä raamatussa saa käsityksen, että elämää on vaan maapallolla.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hyvä, jos papin vastukset olisi merkitty jotenkin. Vaikka allekirjoituksella pappi.
Niin onkin, Raamattu ei puhu muista maailmoista.
T. Se joka on reagoinut siihen että tämä pappi väittää niin. Hän myös sanoo humaltumisen olevan ok.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on maailmankuvasta. Jokainen tulkitsee Raamattua omaan maailmankuvaansa perustuen. Kuva kuitenkin muuttuu syntymän ja kuoleman välillä. Esim. lapsen maailmankuva on hyvin erilainen kuin aikuisen maailmankuva.
Miksi maailmakuva siiten muuttuu?
Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista, kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista! Joh. 3:12
"Minä puhun, mitä olen Isäni luona nähnyt ja te teette, mitä olette omalta isältänne oppineet." Joh. 8:38
Raamatun mukaan taivasten valtakunnan voi kuitenkin löytää vain lapsen maailmankuvan kautta. "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan." Matt. 18:3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys on maailmankuvasta. Jokainen tulkitsee Raamattua omaan maailmankuvaansa perustuen. Kuva kuitenkin muuttuu syntymän ja kuoleman välillä. Esim. lapsen maailmankuva on hyvin erilainen kuin aikuisen maailmankuva.
Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista, kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista! Joh. 3:12
"Minä puhun, mitä olen Isäni luona nähnyt ja te teette, mitä olette omalta isältänne oppineet." Joh. 8:38
Raamatun mukaan taivasten valtakunnan voi kuitenkin löytää vain lapsen maailmankuvan kautta. "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan." Matt. 18:3
Eihän nuo Raamatunkohdat puhu mitään toisista maailmoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!" Matt. 6:22 - 23
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Silmä on ruumiin lamppu. Jos silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Jos silmäsi ovat huonot, koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, millainen onkaan pimeys!" Matt. 6:22 - 23
Jos tämäkin oli papin " vastaus", vaikuttaa kyllä siltä että pappi ei nyt ( taaskaan) ole ihan selvin päin.
Kyllä, tutut Raamatunsitaatit mutta, eivät ole yhtydessä kommenttiin, mihin vastaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä joku väittää, että nykyinen ehtoollisen on toteutuessaan sairas.
Ei se ole. Polvistutaan Jumalaa varten, ei sitä pappia varten. Olet jättänyt huomaamatta oleellisen seikan. Sen, että papit jakavat lopuksi ehtoollisen myös toisilleen aivan samalla tavalla kuin seurakuntalaisille.
Se tosiaan eroaa esim ortodokseista, että ennen ehtoollista on vaan helppo yhteinen synnintunnustus, kun ortodoksit paastoavat ja käyvät säännöllisesti puhumassa papille syntejään.
Vai niin.
Mikäli polvistutaan Jumalaa varten, niin miksi se pappi kekkaloi siellä kaikkien muiden yläpuolella ylellisiin vaatteisiin puettuna, ylimielinen ja itseriittonen hymynvire kasvoillaan, musta sielu täynnä pahetta ja hekumaa?
Muistatko raamatusta mitä sanotaan itsensä ylentämisestä?
Miksei pappi pese ehtoollisella syntisten jalkoja, niin kuin Jeesus pesi opetuslasten jalat?
Adventtiseurakunnassa tätä toteutetaan, seurakuntalaiset pesevät toistensa jalat.
Pappi voisi myös vastata tähän:
Jos uskot vastoin Raamatun Sanaa että on olemassa muita maailmoja myös, mitkä Jumala on luonut, ja että niissä on myös ihmisiä :
- Eikö Jeesuksen olisi sitten pitänyt mennä kärsimään ja kuolemaan myös näiden puolesta? Vai ovatko nämä muiden maailmojen ihmiset synnittömiä? Tai sitten jäävät ilman pelastusta?
Raamattu on täynnä kauneutta, mutta Raamatussa on myös vaikeita asioita.
Meidän ei tule muokata Raamattua miten itse haluamme, vaan meidän tulee elää Raamatun mukaisesti.
Raamattu on ikuinen, eikä se muutu vaikka ajat muuttuvat.
Raamatun mukaan esim. homous/lesbous ovat syntejä. Myös esiaviollinen seksi. Seksi kuuluu vain avioliittoon, ja avioliitto on miehen ja naisen välinen. Jumala loi miehen ja naisen, mitään muunsukupuolisia ei ole.
Tässä muutamia esimerkkejä.
T. En ole tämän palstan pappi.
Olen tuhoontuomitun ihmisen urpåilun kohteena. Pitääkö Jumala omistaan huolen?
Vierailija kirjoitti:
Mitä merkkiä se ehtoollisviini on? Alkosta saa viissiin?
Et ole tähän vastannut vissiin merkkiä ihan laittaen, vaan ympäripyöreästi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbus? Vinetto? Gampina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorbus? Vinetto? Gampina?
Minä olen kuullut että Malaga merkkinen punaviini olisi usein ehtoollisviininä.
Arvoisa pappi! Tässä Raamattukohdassa viitataan kyllä ruokaan eikä alkoholiin ( se mikä menee suusta sisään jne).
Vaikka Raamattu ei kiellä alkoholia, se on selkeä siinä että humaltuminen on synti.
Ihminen ei tulisi juopua alkoholista, vaan Pyhästä Hengestä.