Miksi kaikkien pitäisi korkeakouluttautua...
...hyväpalkkaisiin töihin? Siis jos ihminen ei koe vaikka näyttöpäätteen edessä tehtävää tai pitkää abstraktin tiedon omaksumista vaativaa koulutusta omakseen vaan tykkää tehdä fyysistä, käsien ja aivojen yhteispelillä tehtävää työtä? Miksi jälkimmäinen työ on automaattisesti jotenkin huonompi asia kuin akateeminen tutkinto?
Toinen juttu on palkka. Jos tienaa työstä päälle 2000 euroa per kk on kuin jätettä nyky-yhteiskunnassa. On melkein huonompi kuin työtön joka ei sentään joudu tekemään mitään ikävää pikkurahojen eteen (paitsi täyttämään vaaditut työnhaun ehdot).
Tuli mieleen tuosta keskustelusta jossa leveiltiin tytärten 7000 euron kuukausipalkoista joilla on varaa matkustella. Tuollaisella nykyään leveillään älyttömästi ja ihmisiä lokeroidaan tulojen mukaan. Mulla ei ole korkrakoulutusta ja tuntuu etten ole aina edes olemassa kun ei oteta vakavasti tai mielipidettäni pidetä minkään arvoisena. Se ärsyttää ja katkeroittaa.
Kommentit (44)
itse olen menossa 3. tutkintoa tekemään yliopistolla 55-vuotiaana. se on jännä opiskeluja yhteensä sitten 10 vuotta yliopistolla ja 3. tutkintoa, Näkymä: työttömyys jatkunee.
älä ap katkeroidu.
aina voit perustaa yrityksen.
AINA
-zembalo
Siksi, että voidaan tuoda orjatyötä ulkomailta Suomeen. Matalapalkka-alojen työkustannukset ovat nykyisellään liian kalliita, eivätkä tuota riittävästä voittoja.
Amerikasta kopioitu juttu (niinkuin moni muukin asia). Siellä koulutus on bisnestä.
Vierailija kirjoitti:
älä ap katkeroidu.
aina voit perustaa yrityksen.
AINA
-zembalo
Useimmat keillä on ns. älliä mutta tykkäävät käsillä tekemisestä näyttäisivät todella tekevän näin. Toki se vaatii myös riittävän määrän muita yrittäjälle sopivia luonteenpiirteitä kuten sosiaalisuutta ja itsenäisyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Usein myös nämä kouluttautuneet ilmaisevat itseään surkeasti. Tavastaan kirjoittaa ei saa usein mitään selvää ja kirjoituksensa on täynnä omituisia kieliopillisia virheitä. Ihmetyttää mitä siellä korkeakoulussa opitaan kun minä opin kyllä jo vuosien lukuharrastuksen avulla äidinkielen niin, että se riitti ylioppilaskirjoituksissa aikanaan eximiaan. Nämä eivät osaa edes yhdyssanoja. Eikö korkeakoulussa vaadita kielellistä osaamista?
ap
Palstan kielioppinatsi ovat siis näitä tyyppejä, jotka ovat superhyviä koulussa, mutta eivät kuitenkaan kouluttautuneet. Annapa kun kerron - ei, yliopistossa ei opeteta kielioppia tai oikeinkirjoitusta. Huonokielisyys varmaan voi painaa monella alalla esim. arvosanajoja, mutta ei proffat ala korjailemaan enää toisten kirjoitusvirheitä.
Missä niin on väitetty, että pitää kouluttautua? Eivätkä korkeasti koulutetut ilmaise itseään huonosti. Matalasti koulutetut, jotka valehtelevat olevansa korkeasti koulutettuja, tekevät niin.
Lin ja Marinin suunnitelma oli että kaikille vähintään AMK tutkinto. Se vain tuottaa surua, kun kuitenkaan kaikille ei ole sitten riitä koulutusta vastaavaa työtä vaan perusduunareita tarvitaan. Ammattikoulut on pilattu, kun sinne pääsee kaikki lukutaidottomatkin.
Vai ei ap:lla ole "korkrakoulutusta", mutta kirjoitusvirheet ärsyttää. Kukaan missään ei ole vaatinut, että kaikilla pitäisi olla korkeakoulutus, mutta ilmeisesti ap sitten hengaa vain akateemisten kanssa, joita ap:n kyvyttömyys argumentoida ärsyttää?
Suomen virallinen koulutustavoite (johon ei päästä) on 50 % ikäluokasta ja tämä sisältää palstalla syvästi halveksitut AMK - tutkinnot.
Elämme loppujen lopuksi aika tylyssä maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vai ei ap:lla ole "korkrakoulutusta", mutta kirjoitusvirheet ärsyttää. Kukaan missään ei ole vaatinut, että kaikilla pitäisi olla korkeakoulutus, mutta ilmeisesti ap sitten hengaa vain akateemisten kanssa, joita ap:n kyvyttömyys argumentoida ärsyttää?
Suomen virallinen koulutustavoite (johon ei päästä) on 50 % ikäluokasta ja tämä sisältää palstalla syvästi halveksitut AMK - tutkinnot.
Perustele miten en osaa argumentoida.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta on se miten toiset duunarit halveksuvat eniten duunareita ja ihailevat korkeakouluttautuneita. Sisaruksellani on korkeampi koulutus kuin minulla ja vaikka olen montakin mielenkiintoista asiaa saavuttanut elämässäni en ole mitään sisarukseeni verrattuna heidän silmissään, sillä sisaruksellani on korkeampi koulutus ja hyvä palkka. He ovat jopa ilmaisseet säälivänsä minua.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hulluinta on se miten toiset duunarit halveksuvat eniten duunareita ja ihailevat korkeakouluttautuneita. Sisaruksellani on korkeampi koulutus kuin minulla ja vaikka olen montakin mielenkiintoista asiaa saavuttanut elämässäni en ole mitään sisarukseeni verrattuna heidän silmissään, sillä sisaruksellani on korkeampi koulutus ja hyvä palkka. He ovat jopa ilmaisseet säälivänsä minua.
ap
Joo on tuo aika kurjaa. Toivottavasti edes sinä itse osaat olla itseesi tyytyväinen, se se loppujen lopuksi on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
*Siis vanhempieni ja sukulaisteni silmissä. Siksi joudun väkisin hankkimaan yliopistotutkinnon vaikka se on minulle pelkästään vastenmielistä ja turhaa. Onpahan minullakin sitten varaa kertoa edes mielipiteeni mistään!
ap
Ennen tajuttiin että kaikilla ei ole "lukupäätä" ja töihin saattoi päästä lapio kouraan- periaatteella.
Nykyään sellaisille ihmisille ei ole tarjolla kuin wattuilua, vaikka kuinka olisivat ahkeroita ja tunnollisia.
(ahkeria?ahkeroita?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Joo on tuo aika kurjaa. Toivottavasti edes sinä itse osaat olla itseesi tyytyväinen, se se loppujen lopuksi on tärkeintä.
Aika vaikeaa on olla tyytyväinen itseensä kun jatkuvasti osoitetaan, että on jotenkin säälittävä tässä yhteiskunnassa. Eli revitään matto jalkojen alta. Siinä muuttuu itsekin tylyksi ja ilkeäksi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ennen tajuttiin että kaikilla ei ole "lukupäätä" ja töihin saattoi päästä lapio kouraan- periaatteella.
Nykyään sellaisille ihmisille ei ole tarjolla kuin wattuilua, vaikka kuinka olisivat ahkeroita ja tunnollisia.
(ahkeria?ahkeroita?)
Ahkeria. Tuo myös ärsyttää kun ajatellaan ettei ole lukupäätä. Joillain ei vain ole kiinnostusta siihen akateemiseen tutkintoon. Kyllähän minäkin luen kauno- ja tiedekirjallisuutta, mutta ei sillä saa tutkintoa enkä halua lukea mitään turhaa tutkintoa jolla en näe mitään fuktiota elämässäni. Pakko kai se silti on väkisin vääntää sellainen ihan viddumaisuuuttaan.
ap
Olen itse tyytyväinen jo siihen, että on ylipäätään töitä. En ole käynyt korkeakoulua, koska en yksinkertaisesti tiedä, mikä kiinnostaisi. Enkä halua tuhlata ensikertalaisuutta, kun sen jälkeen pääsy menee mahdottomaksi, jos syttyykin into jotain suosittua alaa kohtaan...
Näitä korkeasti koulutettuja näkee myös työttöminä ja muualla kuin alansa töissä, koska kaikesta alkaa olla ylitarjontaa.
Usein myös nämä kouluttautuneet ilmaisevat itseään surkeasti. Tavastaan kirjoittaa ei saa usein mitään selvää ja kirjoituksensa on täynnä omituisia kieliopillisia virheitä. Ihmetyttää mitä siellä korkeakoulussa opitaan kun minä opin kyllä jo vuosien lukuharrastuksen avulla äidinkielen niin, että se riitti ylioppilaskirjoituksissa aikanaan eximiaan. Nämä eivät osaa edes yhdyssanoja. Eikö korkeakoulussa vaadita kielellistä osaamista?
ap