Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?

Vierailija
30.09.2022 |

Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€

Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.

Alkaa usko loppua.

Kommentit (271)

Vierailija
181/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.

Minulla jää käteen 1900 € plus saan kulukorvausta oman auton käytöstä. Mielestäni se ei ole iso palkka, johan se on tällä palstalla haukuttu pystyyn ( mene töihin/ kouluttaudu ym.)

Asumiskulut meillä on pienet, lainat maksettiin pois alle 40 vuotiaina ja harkitsen rahan käyttöni tarkkaan. En osta mitään turhaa, ostan laatua kun tarvitsen. En syö makeisia, eineksiä juurikaan, en käytä alkoholia enkä tupakoi. Tämä voi olla monelle järkytys, mutta omaa talouttaan voi suunnitella pitkäjänteisesti parikymppisestä alkaen. Ollaan saatu olla melko terveitä. Sairastelu tulee jopa Suomessa kalliiksi. On tuuria ja on omaa ansiota, että rahaa jää säästöön. Se tuo vapautta. Joku täällä kysyi, miksi säästää? Mitä niillä rahoilla teette? Pystyn jäämään vuorotteluvapaalle jos haluan, voin tehdä lyhyempää päivää jos haluan. Jos sairastun vakavasti, voin mennä yksityiselle ainakin joihinkin tutkimuksiin ja hoitoihin. Olen melko varma, että kun olen vanha ja tarvitsen apua, Suomella ei sitä ole antaa. Jos elän ja jos pörssi pysyy pystyssä, on meillä vanhuuden turvaa. Ja minä nautin elämästä, minulla on kaikki mitä tarvitsen.

Kuinka paljon tuo oman auton kulukorvaus on vuodessa?

Vierailija
182/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kuun palkasta menee noin 5 000 e säästöön, jos ei mitään isompaa tule hankittua. Ei ne säästöt vaan ne isot tulot.

Oletko psykoterapeutti ja lahjakas jatkamaan hoitosuhdetta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet menot.

Lapsiin, lemmikkeihin, ulkona syömiseen, lääkkeisiin, matkailuun, kalliisiin harrastuksiin, höttöherkkuihin, päihteisiin, juomiin, sisustamiseen, turhiin muotivaatteisiin/laukkuihin/kenkiin, suoratoistopalveluihin menee helposti paljon rahaa.

Kun pysyttelee erossa edellä mainituista voi laittaa sivuun puolet parin tonnin kk palkasta. Asuu simppelisti, syö yksinkertaista ruokaa, harrastaa ilmaisia tai edullisia harrastuksia.

12 000e sivuun joka vuosi vuosikymmenien ajan. Ihan mukavasti tuota on kertynyt.

Miksi vaihdoit nuo kokemukset, numeroiksi tillesi? Vuosikymmenet ilman sisustusta, harrastuksia, lapsia, lääkkeitä, vaatteita, herkkuja, matkailua. Kovasti saldoa ihannoidaan, vaikka ei sillä mitään tekisikään.

Mitä tekee sisustustyynyillä, turhilla vaatteilla, herkuilla, matkustelulla? Miksi pitäisi olla sairas ja tarvita lääkkeitä? Harrastaa voi ilmaiseksi tai edullisesti. Mun jälkeläisiä ei tähän hulluun maailmaan tarvita.

Ja se 12000€ on rahaa, ei numeroita tilin saldossa. Rahaa.

Vierailija
184/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet menot.

Lapsiin, lemmikkeihin, ulkona syömiseen, lääkkeisiin, matkailuun, kalliisiin harrastuksiin, höttöherkkuihin, päihteisiin, juomiin, sisustamiseen, turhiin muotivaatteisiin/laukkuihin/kenkiin, suoratoistopalveluihin menee helposti paljon rahaa.

Kun pysyttelee erossa edellä mainituista voi laittaa sivuun puolet parin tonnin kk palkasta. Asuu simppelisti, syö yksinkertaista ruokaa, harrastaa ilmaisia tai edullisia harrastuksia.

12 000e sivuun joka vuosi vuosikymmenien ajan. Ihan mukavasti tuota on kertynyt.

Miksi vaihdoit nuo kokemukset, numeroiksi tillesi? Vuosikymmenet ilman sisustusta, harrastuksia, lapsia, lääkkeitä, vaatteita, herkkuja, matkailua. Kovasti saldoa ihannoidaan, vaikka ei sillä mitään tekisikään.

Mitä tekee sisustustyynyillä, turhilla vaatteilla, herkuilla, matkustelulla? Miksi pitäisi olla sairas ja tarvita lääkkeitä? Harrastaa voi ilmaiseksi tai edullisesti. Mun jälkeläisiä ei tähän hulluun maailmaan tarvita.

Ja se 12000€ on rahaa, ei numeroita tilin saldossa. Rahaa.

Sivusta. Matkustaminen avartaa ja antaa aivan uusia näkökulmia ja kokemuksia. Ilman jälkeläisiä, meitä ei edes olisi täällä, etkä sinäkään olisi syntynyt. Toki aivan kaikki ei jälkeläisiä saakaan.

Vierailija
185/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet menot.

Jos tarkoitus on vain suorittaa elämänsä läpi, niin kai se noin kituuttamalla onnistuu. Joillakin on myös "sitku"-mentaliteetti, jossa he odottavat säästeliäästi jo 30-vuotiaana, että sitten kun olen vanhus, niin minulla on varaa maksaa hoitokuluni.

Enemmän ne kituuttaa, jotka laittavat aina tilin sileäksi kun on tilipäivä. Tai ne, jotka ottaa niin paljon velkaa kuin suinkin saavat, eikä liikkumavaraa ole yhtään.

Mulla on aina se mahdollisuus, että voin tehdä ihan mitä tahansa kallista silloin kun haluan, kun perus taloudenpito on tarkkaan suunniteltu.

Vierailija
186/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pienet menot.

Jos tarkoitus on vain suorittaa elämänsä läpi, niin kai se noin kituuttamalla onnistuu. Joillakin on myös "sitku"-mentaliteetti, jossa he odottavat säästeliäästi jo 30-vuotiaana, että sitten kun olen vanhus, niin minulla on varaa maksaa hoitokuluni.

Enemmän ne kituuttaa, jotka laittavat aina tilin sileäksi kun on tilipäivä. Tai ne, jotka ottaa niin paljon velkaa kuin suinkin saavat, eikä liikkumavaraa ole yhtään.

Mulla on aina se mahdollisuus, että voin tehdä ihan mitä tahansa kallista silloin kun haluan, kun perus taloudenpito on tarkkaan suunniteltu.

Totta sekin, ettei kaikkea kannata laittaa sileäksi ja vähän ainakin pitää olla pelivaraa. Kuitenkaan merkittävistä asioista ei pidä tinkiä, vaikka ymmärrän senkin, että joillekin riittää esim. yksiö ja pelikone. Pelaa koukuttavia pelejä 14h päivässä ja on onnellinen. Ei kuulosta terveeltä, mutta noinkin voi elää.

Vierailija
187/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka kuun palkasta menee noin 5 000 e säästöön, jos ei mitään isompaa tule hankittua. Ei ne säästöt vaan ne isot tulot.

Oletko psykoterapeutti ja lahjakas jatkamaan hoitosuhdetta?

En ole, ei ole taipumusta alalle. Mutta kun mainitset, niin tuommoisessa ammatissa just voisi tienata paljon, ei tarvitse kuin vuokrata/järjestää työtila, pari tuolia ja pöytä sekä joku vanha läppäri.

Tulot kannattaa mitoittaa sen mukaan, mitä arvioi menojensa olevan.

Vierailija
188/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matalapalkkainen esim. 2000e/kk brutto pystyy säästämään helposti nettona 1000e kuukaudessa eli siis enemmänkin kuin sen 10 000e vuodessa. Tietysti jos on pakkomielteitä johonkin turhaan itsetunnon vuoksi, silloin ei jää mitään säästöön, voi tulla velkaakin se 10 000e per vuosi lisää.

Sekoititko bruton ja neton? Kun tuosta 2000€ ottaa pois verot n. 300€, vuokran/asuntolainan minimissään 600-800€ palkasta on jäljellä enää tonni jos sitäkään. Jollain pitäisi maksaa ruoka, vesi, sähkö, puhelin, työmatkat sun muut ihan pakolliset kulut.

Vierailija
189/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden tulot ennen veroja oli noin 40 000 joten 10 000 oli ihan hyvä laittaa siitä sivuun. Ne 10 000 olivat palkan lisiä. Joten on pakko osata pärjätä vähemmällä jos joskus nuo lisät loppuvat (siirtyminen päivävuoroon ilman lisiä).

Vierailija
190/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä makaroonia, kananmunia ja puuroa. Istumalla vuodesta toiseen kotona ja pummimalla lasten vaatteet ja lelut sukulaisilta.

T. Himosäästäjä Päivi

Vierailija
191/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 eurolla syö ihminen kaksi viikkoa riisiä, perunoita, pastaa, porkkanoita, sipulia, kaalia. Yms. Kysymys on viitseliäisyydestä.

Vierailija
192/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 eurolla syö ihminen kaksi viikkoa riisiä, perunoita, pastaa, porkkanoita, sipulia, kaalia. Yms. Kysymys on viitseliäisyydestä.

Kyllä kyllä. Ja joka toisella askeleella tulee kävellessä paskaa.

Vierailija
193/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan vaihdellen säästöön 500-1000 e/kk palkkatuloista. Lisäksi osingoista kertyy vuodessa joitakin tonneja. Joten kyllä sellainen 10000 e/vuosi tulee hyvinkin lisää.

No miten onnistuu? Nettotuloni ovat noin 3000 e, eli ihan kohtuullinen ylempi keskipalkka muttei mikään öky. Lisäksi saamme lapsilisää kolmesta lapsesta. Miehelläni on suunnilleen samanliset tulot kuin minulla. Lainaan ja asumisen kuluihin muutoin noin tonni (oma osuuteni), ruokaan jne päivittäiseen oma osuuteni noin 500. Muuten sitten lasten harrastuksia, satunnaisia hankintoja, joskus johonkin matkaan tai huvitteluun ... mitä nyt milloinkin. Perheessä on yksi auto, sen kulut menevät suurinpiirtein puoliksi. Kumpikin tekee aika paljon etätöitä, 1-2 krt viikossa toimistolla, jonne pystymme kulkemaan tarvittaessa samalla kyydillä.

En varsinaisesti tingi mistään, mutta ei meillä mitään tosi kalliita harrastuksia ole, emme shoppaile tai sisusta tms kuin tarpeeseen ja pääosin huvittelutkin ovat aika kohtuuhintaisia.

Vierailija
194/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

300-400€ kuukaudessa säästö on jo hyvin. Jokainen säästää omien tulojen mukaan. Aloittaessa ei ole tärkeintä se mitä saa säästettyä, olkoon vaikka 20€, kunhan säästää, että siitä saa rutiinia, Siitä "no enskuussa sitten" ajatuksesta pitää päästä eroon.

Samalla sitä alkaa seuraa mihin sitä rahaa menee. Alkaa miettiä onko tämä ostos tarpeen tai voisiko sen tehdä toisella tavalla (Esim. ostaa erivalmistajan). Säästää aluksi pientä puskurirahaa, siitä sit sijoittaa, rahastot/etf, osakkeet, jne

Vierailija
195/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti säästäisin jos myisin hevoseni pois. Siihen menee noin 1 000 e kuussa. Mutta olisin kyllä paljon onnettomampi. Mihin sitä rahaa haluat säästää? Mikä on kohde? Vai muuten vaan?

Eläkeläisenä on mukavaa kun on muutama milli sijoituksissa ja niiden tuotoilla elää herroiksi ja voi tehdä mita haluaa.

Mukavaa vanhuspalveluyritykselle, joka laskuttaa jokaisen veskirullankin erikseen 9€/kpl?

Vierailija
196/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt ei aivan pienituloisista puhuta, jonkinlainen säästäminen luulisi kyllä onnistuvan. On se sitten 50e tai 500e tai 1500e kuukaudessa. Kymppitonni vuodessa tosin vaatii jo ihan kohtalaisia tuloja, varsinkin jos on lapsia, ellei onnistu saamaan todella edullista asumista ja muutenkin tingi kaikesta.

Vierailija
197/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen äitiyslomalla, mutta töissä ollessa pystyin helposti laittamaan 3200 euron bruttopalkasta säästöön joka kuukausi kaikkien menojen jälkeen vähintään tonnin ja silti jäi rahaa käyttää muuhunkin. Tämä oli myös tilanteessa, jossa puolisoni tienasi rapiat 600 € bruttona satunnaisista töistä, eli pääasiassa minun tuloillani eleltiin. Autoa meillä ei ole, joten suurimmat menot liittyvät asumiseen ja ruokaan.

Vierailija
198/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt on pörssit lasketelleet, joten voitolla tuskin kukaan lähivuosina aloittanut on. Jos olet sijoittanut suht järkevästi ja maltillisesti hajauttaen, varmasti pääset omillesi ja ylikin, kun suhdanteet taas vaihtuvat. Nyt kannattaa mahdollisuuksien mukaan vähän kerrallaan ostella vakaita hyviä firmoja, kun vähän halvemmalla saa.

Vierailija
199/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkun lehtijutun säästäjä muutti mummolleen, joka sitten maksoi asumisen ja ilmeisesti molempien sapuskat. Mikäs siinä säästellessä, kun ei ole asumiskuluja ja syöt ilmaiseksi.

Vierailija
200/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.

Minulla jää käteen 1900 € plus saan kulukorvausta oman auton käytöstä. Mielestäni se ei ole iso palkka, johan se on tällä palstalla haukuttu pystyyn ( mene töihin/ kouluttaudu ym.)

Asumiskulut meillä on pienet, lainat maksettiin pois alle 40 vuotiaina ja harkitsen rahan käyttöni tarkkaan. En osta mitään turhaa, ostan laatua kun tarvitsen. En syö makeisia, eineksiä juurikaan, en käytä alkoholia enkä tupakoi. Tämä voi olla monelle järkytys, mutta omaa talouttaan voi suunnitella pitkäjänteisesti parikymppisestä alkaen. Ollaan saatu olla melko terveitä. Sairastelu tulee jopa Suomessa kalliiksi. On tuuria ja on omaa ansiota, että rahaa jää säästöön. Se tuo vapautta. Joku täällä kysyi, miksi säästää? Mitä niillä rahoilla teette? Pystyn jäämään vuorotteluvapaalle jos haluan, voin tehdä lyhyempää päivää jos haluan. Jos sairastun vakavasti, voin mennä yksityiselle ainakin joihinkin tutkimuksiin ja hoitoihin. Olen melko varma, että kun olen vanha ja tarvitsen apua, Suomella ei sitä ole antaa. Jos elän ja jos pörssi pysyy pystyssä, on meillä vanhuuden turvaa. Ja minä nautin elämästä, minulla on kaikki mitä tarvitsen.

Kuinka paljon tuo oman auton kulukorvaus on vuodessa?

Jotain 0.4€/ km. Mun ajoilla tekee alle 2000€ vuodessa. Renkaat kuluu, tuulilasi kuluu, polttoainetta kuluu ei lyö leiville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän