Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?
Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€
Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.
Alkaa usko loppua.
Kommentit (271)
Itse onnistun koska kulut on pienet. Nettona tulee kuussa 2500, asuminen 600e, ei autoa, ei lapsia. Säästöön menee kuussa 800-1000e plus lomarahat ja bonukset. Mutta jos olisi isommat menot tai muita elätettäviä niin ei enää onnistuisikaan.
N27
Vierailija kirjoitti:
MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?
Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.
Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.
Ja sinäkö elät enemmän kun käytät rahojasi leveään elämiseen?
Minä säästän rahaa sijoituksiin. Ne takaavat minulle passiivista tuloa. Tekevät rahaa siinä samassa kun sinä teet töitä päästäksesi tuhlaamaan vähän lisää.
Olen itsekin elänyt aikaisemmin leveämpää elämää. Tuhlannut paljon kivoihin asioihin mutta kun jäin yllättäen työttömäksi niin kalliit kengät, laukut ja vaatteet auttoivat todella vähän. Kun pääsin takaisin töihin ymmärsin etten halua olla siinä tilanteessa enää uudelleen vaan tarvitsen lisää passiivia tuloja. Elämyksiin panostan vieläkin mutta kun matkaan lähtee harvemmin on sekin erityisempää kuin vähän väliä reissailu.
Helposti sain säästettyä valmistumisen jälkeen. Asuttiin todella halvassa vuokrakämpässä (200e/kk oma osuus) ja menot muutenkin mitotettu opiskelijan tuloihin.
Nyt jää säästöön ehkä muutama tonni vuodessa, mutta toisaalta ei tarvitse nuukailla juuri mistään ja asutaan aivan ihanassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti säästäisin jos myisin hevoseni pois. Siihen menee noin 1 000 e kuussa. Mutta olisin kyllä paljon onnettomampi. Mihin sitä rahaa haluat säästää? Mikä on kohde? Vai muuten vaan?
Lähinnä taloudellista turvaa.
Jos olisin laittanut rahat ihan tavalliselle tillille olisi säästössä joku 8000€, kun laitoin osakkeisiin ja rahastoihin on tilanne -900€.
Joo nousee ne kurssit joskus, ehkä.kerrotko kuinka osakkeesi ovat muka MIINUKSELLA. arvon MUUTOS voi olla -900, mutta onhan sulla silti rahaa säästössä niissä osakkeissa.
Väärin. Oikeastaan jos ostaa osakkeen sen arvoksi pitää merkitä 0 kunnes myyt tai joku ne ostaa ja sitten tiedät saitko enemmän vaiko vähemmän. Osinko on sitten plussaa jos sitä saat myyntihetkeä odotellessasi.
Vierailija kirjoitti:
Usein jätetään kertomatta se, että tavallisia elämis- ja asumiskuluja on harvinaisen vähän. Ja kaikki on saatu aikanaan ilman ilman opinto-, asunto-, kodinperustamis- tai muutakaan lainaa, joita monet joutuvat ottamaan ensimmäisenä aikuistuessaan. On jo valmiina kaikki koneet ja kalusteet, voi käyttää taloyhtiön pesutupaa eikä tarvitse kuluttaa säästöjä uuden pesukoneen ostamiseen hajonneen tilalle, ei vuotavan katon korjaukseen, ei työssä käyntiä varten tarvittavan auton katsastukseen ...
Nuo lainat on täysin vapaaehtoisia. Menin koulun jälkeen töihin keräämään rahaa. Paskaduuni, kirjaimellisesti, siivosin julkisia liikennevälineitä, asuin edullisesti vuokralla. Alkuun mulla oli patja ja puutarhakalusto. Pyykit pesin työpaikalla yövuorossa "salaa". Pikkuhiljaa kerääntyi muuta irtaimistoa.
Otin lopputilin ja lähdin kouluun, muutin kauas pois, asuin oppilaitoksen asuntolassa ilmaiseksi ja elätin itseni lopputilirahoilla ja osa-aikatöillä. Opiskelu edellytti omaa autoa, ostin sellaisen paikalliselta jobbarilta hintaan 200e, se meni jopa kerran katsastuksesta läpi ja myin sen 500e:lla.
Itse saisin säästettyä varmasti 6000-10 000e vuodessa jos oikeasti yrittäisin. Mutta kun pelkästään tupakointiin ja alkoholiin menee 500e kuussa, niin siinähän on jo leijonan osa säästöistä vedetty omiin kitusiin. Autollakaan ei tarvitsisi ajaa kauppaan alle kilometrin matkaa. Maksan spotifyä jota en juuri koskaan käytä, samoin kolmea eri suoratoisto leffapalvelua, näitä toki käytän useammin mutta ainakin pari näistä joutaisi pois. Haen monesti töihin evään kaupan ruokatiskiltä ja käyn jossain lounasravintolassa (autolla), vaikka tulisi 10x halvemmaksi tehdä ruoka kotona ja ottaa evääksi. Ja työmatka 1km ei tarvitsisi mennä autolla. Noistahan se säästö äkkiä alkaisi kertyä.
Jos menisin vuoden noilla säästöillä, niin olisi minulla vuoden kuluttua 5000 tai 10 000 euroa ylimääräistä rahaa tilillä? En usko.
Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka saa säästettyä pienistä tuloista vaikka 4000 e, jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain. Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.
Parempi että syö ilmaista ruokaa jos vain kelpaa, ei mene roskiin.
Taitaa olla juuri nirsoja ne köyhät joille ei kelpaa ilmainen ruoka.
Ostakoot sitten kaiken kalliilla.Kumminkin näissä säästöjutuissa on aina jätetty jotain sanomatta kun ne oikein tarkkaan lukee.
Ja mitä se jotain on?
Tulee tunne että ellei ole kolmen lapsen yksinhuoltaja äiti matalapalkka-alalta niin ei ole mitään oikeutta puhua säästämisestä.
Jos on lapseton, mukavasti tienaava samoin kuin puoliso ja vanhemmat muuta kuin tukien varassa elelevät alkoholistit niin ei ole mitään oikeutta kertoa paljonko saa säästöön. Koska sullehan se on niin helppoa!
Kaikki saavat puhua säästämisestä. Helppoa...mikä?
Vierailija kirjoitti:
Merja Mähkäkin persaukinen raukka kun aloitti
Mähkähän kuulostaa rikkaalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti säästäisin jos myisin hevoseni pois. Siihen menee noin 1 000 e kuussa. Mutta olisin kyllä paljon onnettomampi. Mihin sitä rahaa haluat säästää? Mikä on kohde? Vai muuten vaan?
Lähinnä taloudellista turvaa.
Jos olisin laittanut rahat ihan tavalliselle tillille olisi säästössä joku 8000€, kun laitoin osakkeisiin ja rahastoihin on tilanne -900€.
Joo nousee ne kurssit joskus, ehkä.kerrotko kuinka osakkeesi ovat muka MIINUKSELLA. arvon MUUTOS voi olla -900, mutta onhan sulla silti rahaa säästössä niissä osakkeissa.
Väärin. Oikeastaan jos ostaa osakkeen sen arvoksi pitää merkitä 0 kunnes myyt tai joku ne ostaa ja sitten tiedät saitko enemmän vaiko vähemmän. Osinko on sitten plussaa jos sitä saat myyntihetkeä odotellessasi.
Miksi pitäisi. osakkeiden arvo mitataan päivittäin satoja kertoja, joten tätä voi käyttää aivan hyvin osakkeen arvona.
Olen itse matalapalkka-alalla, mutta sivubisneksenä pidän dropshipping kauppaa ja ylläpidän OF tiliä. Näillä saan säästettyä n. 5000e/kk. Rakastan "paskatyötäni" niin en ole sitä vielä lopettanut, ajatellut kyllä.
Meillä on kalliit lapset.
Maksoimme 6 vuotta noin 17 000 € vuosittain lastemme opiskeluita. Ja samalla 5000€/v asuntolainaa
Nyt kesällä asuntolaina loppui ja samalla toinen lapsi sai tutkintonsa valmiiksi.
Kulut tippuvat 22000€ > 3600€/v siis toiselle lapselle maksamme vielä 300€ opiskelurahaa/ kk
Eli 18400 on menopuolella vähempi . Mutta 6 vuotta tuli niin nuukasti elettyä, että hieman on korjaus ja ostovelkaa kertynyt. Tulotkin on tippunut n 5000€ vuosittain. Mutta luulisin että saamme sen 10 000€ säästöön yhdessä puolison kanssa.
Nettotulo yhteensä n 3500 kk asumiskulut n 275€ kk okt mökki n 100€ kk
Suurin turhuus on tupakka, noin 10 savuketta päivässä ja haluaisin pystyä lopettamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä on mukavaa kun on muutama milli sijoituksissa ja niiden tuotoilla elää herroiksi ja voi tehdä mita haluaa.
Elän mieluummin nyt, kuin vasta sitten. Luultavasti en edes elä eläkeikään, mutta ei sekään ole se syy miksi elän mieluummin jo nyt.
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole kovinkaan älykäs, kun en ymmärrä, että ihmisillä on eri palkat, on pienet ja suuret tulot, on erilaiset menot ja rahankäyttötottumukset. Jos saat palkkaa 10 000 e kuussa niin siitä voi olla kuule pikkasen helpompi säästää kuin henkilön, joka saa palkkaa 2000 e kuussa. Sinä saat joko liian vähän palkkaa tai menosi on liian suuret
Aloittaja ei mielestäsi ole kovinkaan älykäs, koska sinä et ymmärrä luettelemiasi asioita?
Pökö kirjoitti:
Meillä on kalliit lapset.
Maksoimme 6 vuotta noin 17 000 € vuosittain lastemme opiskeluita. Ja samalla 5000€/v asuntolainaa
Nyt kesällä asuntolaina loppui ja samalla toinen lapsi sai tutkintonsa valmiiksi.
Kulut tippuvat 22000€ > 3600€/v siis toiselle lapselle maksamme vielä 300€ opiskelurahaa/ kk
Eli 18400 on menopuolella vähempi . Mutta 6 vuotta tuli niin nuukasti elettyä, että hieman on korjaus ja ostovelkaa kertynyt. Tulotkin on tippunut n 5000€ vuosittain. Mutta luulisin että saamme sen 10 000€ säästöön yhdessä puolison kanssa.
Nettotulo yhteensä n 3500 kk asumiskulut n 275€ kk okt mökki n 100€ kk
Suurin turhuus on tupakka, noin 10 savuketta päivässä ja haluaisin pystyä lopettamaan
Ja mitä hienoa niistä lapsista kaiken tuon panostuksen jälkeen tuli/ tulee? Kannattiko panostaa?
No, kuulin aikanaan ,että paras perintö on sivistynyt käytös ja korkea koulutus.
Valmistunut sai heti töitä ja tienaa 4-5000€/ kk br ( en ole kysynyt ja ylitöitäkin tekee)
Vielä opiskeleva on loppusuoralla ja osa-aikaisena alansa töissä. Valmistuessaan saa myös hyvää palkkaa.
Kunhan työpaikan saa.
Kyllä, elämäni aikana paras sijoitus on lasten koulutus. Ja huonoimpina on ollut asuntosijoittaminen.
Tuo sivistynyt käytös ei maksa mitään, mutta on jo aika hyvä eväs elämälle. Minä sain kotoa vain sen ja hyvin olen pärjännyt amis pohjalla.
Vierailija kirjoitti:
Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.
Ei välttämättä. Perheessä toinen elättäjä, joten kulut puoliksi (minun osuus asumiskustannuksista 600) Netto 1860 euroa, säästöön menee 500 euroa kuussa. 2 lasta. Bruttotulot n. 2500 eli ei mikään iso, joten isosta palkasta säästäisi vielä helpommin. Tupakoin, käyn välillä baareissa, festareilla tms eli halutessaan voisi vielä tuosta tinkiä.
Sekö on elämää ja elämistä, että ollaan korvia myöten veloissa, tili tuli tili meni, säntäillään ympäri maapalloa?
Mulla jäi aiemmin ton verran, tai enemmän kun olin suht hyvin palkatussa duunissa ja asuin vuokralla. Säästöt meni omaan asuntoon ja kulut nousi, joten nyt jää vähemmän, mutta pitkällä tähtäimellä tietysti järkevämpää maksaa omaa pois.
Ei 80e viikko ruokaan ole mitenkään paljon, sehän on alle 350e kuukaudessa. Jopa toimeentulotuesta taitaa olla "tarkoitus" käyttää ruokaan suunnilleen tuon verran.