Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?
Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€
Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.
Alkaa usko loppua.
Kommentit (271)
Jos mieheni ei olisi montaa kuukautta vuodesta poissa kotoa niin en luultavasti matkustaisi tai olisi pahemmin edes matkustellut. Tässä kun muutaman vuosikymmenen (kohta alkaa 4) on lennellyt miehen perässä ties mihin maihin ja mantereille niin täytyy sanoa, että ei se matkustelu kyllä avarra maailmaa tai sivistä. Olen sitä pohtinut kohta 10 vuotta kun aina perustellaan matkustelua sivistyksen lisäämisellä ja kaikella muulla. Et sä niillä lomareissuillasi, vaikka vähän pidemmällä, pääse siihen kulttuuriin kiinni tai siihen miten ihmiset oikeasti elävät. Ensimmäiset kaksi vuotta uudessa maassa menee siihen ihasteluun ja opetteluun. Nykyään varsinkin kun eri mantereet ovat kuin sulatusuuneja ja netin ansiosta eri kulttuurit ovat tulleet hyvinkin tutuiksi niin ei ne kulttuurit edes pahemmin eroa toisistaan. Kaupungit ja ympäristöt eroavat sillä, että Suomi ja Ruotsi ovat harvinaisen rumia ja ankeita. Muuten lähes joka maasta löytyy iso kaupunki, vuori/vuoria, metsää, merta/isoja järviä.
Mä säästän pienistä osinkotuloistani. En siis laita niitä pahemmin enää kasvamaan. Käytän ne itseni hemmotteluun. Silloin nuorempana laitoin osan osinkotuloista säästöön ja osan kasvamaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt on pörssit lasketelleet, joten voitolla tuskin kukaan lähivuosina aloittanut on. Jos olet sijoittanut suht järkevästi ja maltillisesti hajauttaen, varmasti pääset omillesi ja ylikin, kun suhdanteet taas vaihtuvat. Nyt kannattaa mahdollisuuksien mukaan vähän kerrallaan ostella vakaita hyviä firmoja, kun vähän halvemmalla saa.
Itse aloitin kolme vuotta sitten. Luulin osaavani poimia hyvät firmat, mutta tällä hetkellä ei näytä siltä. Jos olisin laittanut rahani vain muutamaan yleiseen etf:ään, olisin ehkä plussalla. Nyt olen 15% miinuksella.
Olkoon miten hyvät firmat tahansa niin kaikki laskevat jossain vaiheessa. Se on ihan karu fakta. Kolme vuotta on niin lyhyt aika, että ei siinä kerkeä näkemään vielä kokonaiskuvaa. Rauhassa vain.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, että aina tulee jotain, mikä syö sen vähänkin säästön. Lapsella kännykkä rikki, toiselle autokoulu, autohuolto maksaa tonnin, pesukone menee rikki jne...
Ajattele että olet nyt siinä perustusvaiheessa, kun pohja tehdään. Sitten tulee ehkä 2-5 helppoa vuotta kun rahaa voi laittaa sivuun.
Tuo 10 000 euron säästäminen onnistuu sillä tavalla että kyseessä on hyvätuloinen henkilö (tai mahdollisesti hyvätuloinen lapseton pariskunta) jolla ei ole mitään velkaa mutta sen sijaan on niin palkka- kuin pääomatulojakin runsaasti ja jotka asuvat omistusasunnossa, mahdollisesti vieläpä vastikkeettomassa talonyhtiössä. Rahaa on käytetty matkusteluihin, ravintolaillallisiin, yms vastaaviin aika iloisesti, sitten saadaan syystä tai toisesta säästöherätys ja laitetaan nk hanat kiinni: Netflix, HBO, C-More ja Spotify pois, matkustelut pois, ravintolareissut pois, heräteostokset pois, vaihdetaan ruokakauppa Prismaan tai Lidliin. Kyllä säästyy rahaa.
Eli kun tuollaisia tavoitteita asettaa, täytyy ottaa huomioon mitkä ovat nettotulot ovat ja millainen on peruskulukuorma (yhtiövastike tai vuokra, lainanlyhennykset korkoineen, vakuutukset, päivähoitomaksut, työmatkakulut, yms) tuossa pohjalla. Väittäisin että esim yksikään Woltin lähetti ei pysty tuota tekemään, tuskinpa kukaan Baronan kautta keikkahommia tekevät duunarikaan. He voivat toki säästää mutta 10 000 euron vuosisäästöön he eivät pääse millään.
vanhempien maineella ja rahoilla ratsastus helpottaa asiaa myös
Olen säästänyt tänä vuonna noin 20 000€. En tiedä mitä ostaisin. Palkasta jää yli puolet jäljelle kulujen jälkeen. Yksin ei tule mitään kuluja.
M
Sori, en jaksanut lukea, mutta ihan tuosta vaan se säästyisi, jos vain viitsisi. Tykkään kuitenkin aivan liikaa tuoksuista ja kaikesta ihanasta kosmetiikasta. Ja elämä on oikeasti aika lyhyt, joten kannattaa tarttua tilaisuuksiin. Koska ei ole jälkikasvuakaan, niin käytän itseeni (ja puolisooni) kaiken. Tienaan reilun 6 tonnia kuussa, en ole edes ihan varma summasta, koska ei kiinnosta niin tarkasti. Sain talon maksettua muutama vuosi sitten, joten ei ole mitään pakkokuluja.
Kyllä 10.000 säästäminen vuodessa onnistuu ihatavallisessa keskituloisessa perheessä. Meillä on kaksi lasta ja kaksi työssä käyvää aikuista. Lapsilla on harrastuksia ja synttäreitä ja käydään lomilla.. On meillä myös lemmikki, kissa. Monena vuonna ollaan säästetty kymppitonni.
Mistä säästetään: on vain yksi auto ja se on oma (ei osamaksuja eikä kallista kaskoa), omakotitalo on itse rakennettu, jotain toki teetetty, mutta lainaa on vain vähän, alle 100.000 ja kulut ovat pienet. Nämä varmaan suurimmat jutut.
Lisäksi: käydään ongella, syödään ahvenia, poimitaan itse mustikat aamupuuron päälle. Ruokakulut ovat pienet vaikka syödään terveellisesti.
Päivän Iltiksessä lehden kirjeenvaihtaja kertoo, että maksaa New Yorkin -asemapaikassaan vuokrakämpästään lähes 2000 euroa vuokraa.
En olisi arvannut, että nuorehkolle naiselle maksetaan noin kovaa palkkaa.
No mä olen kahden teinin hyväpalkkainen yksinhuoltaja. Rahaa tulee kuussa nettona nelisen tonnia. Talo on velaton ja pienikuluinen. Rahaa jää säästöön vähintään 2000 euroa kuussa, usein kolmekin. Mä teen niin paljon töitä että ei jää paljon aikaa sitä edes kuluttaa.
Mulla oli aikaisemmin nettotulot noin 2000e/kk ja sain ihan hyvin säästettyä 10 000e vuodessa. Asun mieheni kanssa kolmiossa, ei lapsia, koira löytyy. Kaksi autoa taloudessa myös. Miehellä palkka ihan muutaman satasen parempi. Ei oikeastaan pihistellä mistään, mutta kulutustottumukset on aika maltillisia koska ollaan koti-ihmisiä, eli ei esimerkiksi mene matkusteluun juurikaan rahaa. Varmasti olisi saanut säästettyä enemmänkin, jos olis alkanut pihistelemään.
Hoitajana säästää tuon helposti.
Lapseton pariskunta. Säästämme asunnon omistusta varten molemmat tonnin kuussa. Jahka asunto ostetaan niin ei varmaan säästöjä tällä tavalla kerry, kun maksetaan sitten lainaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Päivän Iltiksessä lehden kirjeenvaihtaja kertoo, että maksaa New Yorkin -asemapaikassaan vuokrakämpästään lähes 2000 euroa vuokraa.
En olisi arvannut, että nuorehkolle naiselle maksetaan noin kovaa palkkaa.
Kumpi ilttis ja löytyykö juttu netistä?
Mun ensi vuoden budjetti on ruuvattu sen verran tiukalle että peruselämisen jälkeen saisin sen mukaan säästöön yhteensä 6437 euroa. Mutta noista säästöistä maksan kaiken "ylimääräisen" eli vaatteet, lääkkeet, terveydenhuolto yms mitä tulee perusmenojen jälkeen. Heräteostokset, Ikean reissut, lomamatkat jne.
Eli melkein täytyisi hakea toinen tulonlähde noille ylimääräisille kuluille sekä tuon 3500 euron kaulan kuromiseen.
Entinen yh, aikuinen lapsi vielä asuu kotona ja tuo jonkun roposen vuokranmaksuun.
TIlanne tulee kyllä helpottamaan sitten kun lapsi muuttaa kotoa ja itsekin muutan pienempään asuntoon. Sitten tulisikin säästöjä jo 10000/v kun nämä tapahtuvat ja jos vielä ruoastakin pinnistelisi pari euroa per päivä.
Vierailija kirjoitti:
Älä haikaile, ajattele mieluummin kuinka allapäin voisit olla ensi vuonna kun olisit säästänyt 10000 j a rahan arvo menee nolliin.
rahan arvo menee nolliin - ihan noin tyhmä ei sinun tarvitse tälläkään palstalla olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssit on ollu laskussa viimeiset puoli vuotta. Kukaan ei ole tehnyt sijoittamalla tiliä. Mutta nyt pitää ostaa sen minkä pystyy, koska jossain vaiheessa kurssit lähtevät kyllä taas ylös.
Tämä on se vaihe jossa tili tehdään tai ollaan tekemättä.
Olet väärässä. Esim minulla on salkkuni arvo yhä plussilla vuoden alkuun nähden (vähän tosin, noin 2%) ja osinkoja tullut 5 numeroinen summa ennen pilkkua. Ja vielä on tonneja osinkoja tälle vuoteen tulossa.
Maksan niillä osingoilla sijoitusasuntojeni korkoja ja 720 000e asuntolainan korkoa. Tosin korko niin pieni että jää paljon vielä muuhunkin. (Teslani on rahoituksella)
Kyllä tuo 10 000 hyvin onnistuu. Kk- palkka hiukan alle 4000. Iso siivu palkasta säästöön rahastoihin ja osakkeisiin. Kun elää niukasti. Vaikka en edes elä, tykkään käydä ravintolassa syömässä noin kerran viikossa. Mutta en ole kova noin muuten törsäilemään, en polta enkä ryyppää enkä kerää roinaa kaappeihin.
Vierailija kirjoitti:
No mä olen kahden teinin hyväpalkkainen yksinhuoltaja. Rahaa tulee kuussa nettona nelisen tonnia. Talo on velaton ja pienikuluinen. Rahaa jää säästöön vähintään 2000 euroa kuussa, usein kolmekin. Mä teen niin paljon töitä että ei jää paljon aikaa sitä edes kuluttaa.
Tonnilla maksat kaikki omat ja teinien kulut - enpä usko
Itse aloitin kolme vuotta sitten. Luulin osaavani poimia hyvät firmat, mutta tällä hetkellä ei näytä siltä. Jos olisin laittanut rahani vain muutamaan yleiseen etf:ään, olisin ehkä plussalla. Nyt olen 15% miinuksella.