Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?
Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€
Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.
Alkaa usko loppua.
Kommentit (271)
Se onnistuu, jos on riittävän suuret nettotulot. Muuten ei, ei niin millään.
Täytyy olla riittävän rikas alkuun jolloin kaikki tukee sinun rikastumistasi, saat monista asioista esimerkiksi kotitalousvähennyksen takautuvasti jos maksat ensin ostoksesi... ja kotitalousvähennyksiä tehdään rikkaille sitä mukaa kun tarvitaan jolloin käytännössä rikastut sitä enemmän mitä maksut nousevat jos kuulut ennestään rikkaiden kerhoon... näin se toimii Suomessa.... hyvin pelattu...
Miten on mahdollista? Joka vuosi säästöön 10 000e ja silti vaan suomalaisten keskimääräinen säästö 13 000e.
"Vastausten mediaani on 13 000 euroa. Se kertoo, mikä on vastausten kaikkein keskimmäisin arvo. Se kuvaa tässä tapauksessa hieman keskiarvoa paremmin sitä, millaisia summia suomalaisilla puskureissaan on"
The_Purge kirjoitti:
Täytyy olla riittävän rikas alkuun jolloin kaikki tukee sinun rikastumistasi, saat monista asioista esimerkiksi kotitalousvähennyksen takautuvasti jos maksat ensin ostoksesi... ja kotitalousvähennyksiä tehdään rikkaille sitä mukaa kun tarvitaan jolloin käytännössä rikastut sitä enemmän mitä maksut nousevat jos kuulut ennestään rikkaiden kerhoon... näin se toimii Suomessa.... hyvin pelattu...
Kuulostat katkeralta. Ihan suotta, noin ne asiat ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästänyt tänä vuonna noin 20 000€. En tiedä mitä ostaisin. Palkasta jää yli puolet jäljelle kulujen jälkeen. Yksin ei tule mitään kuluja.
M
Hommaa vaativa nainen itsellesi. Alkaa löytyä rahalle käyttöä.
Suomi on edelleen kaukana muista Pohjoismaista mitä tulee kansan säästöihin eli ns. kansankapitalismiin. Vähän ost: n mahdollisuus auttoi mutta vain vähän. Kyllä kannattaisi aloittaa säästäminen, ihan pienimuotoinen ja niillä resursseilla mitä itse kullakin. Puskuri nyt ainakin eli noin 3 kk bruttopalkan verran jemessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä olen kahden teinin hyväpalkkainen yksinhuoltaja. Rahaa tulee kuussa nettona nelisen tonnia. Talo on velaton ja pienikuluinen. Rahaa jää säästöön vähintään 2000 euroa kuussa, usein kolmekin. Mä teen niin paljon töitä että ei jää paljon aikaa sitä edes kuluttaa.
Tonnilla maksat kaikki omat ja teinien kulut - enpä usko
Joinain kuukausina, kyllä tonni riittää. Kesällä talon kulut on pienimmillään - mulla on aurinkopaneelit niin sähköyhtiö maksaa mulle. Muut kulut maksimissaan satanen, ei aina sitäkään. Ruokaan menee 400-500. Teinitkään ei joka kuukausi tarvitse mitään sen kummempaa, kalliita harrastuksia ei ole kenelläkään.
Se onnistuu niin ettei eletä yli varojen. Ei nykyihminen kestä säästämistä kun joka puolella on houkutuksia.
Olemme lapseton pariskunta. Palkkani oli nettona aiemmin 1800 €/kk. Menot olivat silloin 700 €, jolloin säästöön jäi 1100 €. Nykyään palkkani on nettona 2000-2400 € ja menoni ovat n. 1000 €. Säästöön jää 1000-1400 €/kk. Asumme ja työskentelemme pk-seudulla ja meillä on erilliset rahat.
Kun potkii pienituloisen vaimon/miehen ulos onnistuu helposti. Sinkkuna säästöön jää 20 000 e/vuodessa. Parisuhteen aikan on taas sitten, kun on riittävä puskuri hankittu. Sitä ennnen kannattaa keskittyä yhden illan juttuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulot noin 15000 vuodessa ja säästöön menee siitä sellainen 3-4 tonnia. Ei tarvitse paljoa pihistellä, ulkona tulee välillä syötyä, matkustelen muutaman kerran vuodessa. Viimeksi Liettuaan: kaksi henkeä matkusti, ulkona syötiin ja hyvin nukuttiin. Viikon loma ja rahaa meni yhteensä lentoineen majoituksineen noin 250 euroa. Useimmilla sitä rahaa menee täysin turhiin kohteisiin jotka ei tuo mitään lisäarvoa kenellekään.
Kuinka paljon asumiskulusi ovat?
560 euroa, sisältää sähkön, veden, netin ja lämmityksen. Asun vuokrakaksiossa.
Meillä insinööri-sairaanhoitaja-2 kouluikäistä lasta-okt-1 auto -taloudessa jää 10 000 - 15 000 e/vuosi yli peruselämisestä. Nyt tosin ei ole sitä pitkäikaisemmin säästetty vaan lyhennetty sitten aina välillä isompi summa asuntolainaa, mutta kunhan lainanmaksu tänä vuonna tulee päätökseensä niin tuloja pitäisi olla n. 20 000 - 25 000 e/v enemmän kuin menoja viime vuosien kulutustasolla. Nyt on toki odotettavissa esim. sähkö- ja ruokalaskuun nousua. Sinnehän se säästyy ihan säästämättä jos sitä ei käytä, pitää kai keksiä joku kohde.
Olen sitä mieltä, että sairaanhoitajat tarvitsevat tuntuvan palksnkororuksen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä insinööri-sairaanhoitaja-2 kouluikäistä lasta-okt-1 auto -taloudessa jää 10 000 - 15 000 e/vuosi yli peruselämisestä. Nyt tosin ei ole sitä pitkäikaisemmin säästetty vaan lyhennetty sitten aina välillä isompi summa asuntolainaa, mutta kunhan lainanmaksu tänä vuonna tulee päätökseensä niin tuloja pitäisi olla n. 20 000 - 25 000 e/v enemmän kuin menoja viime vuosien kulutustasolla. Nyt on toki odotettavissa esim. sähkö- ja ruokalaskuun nousua. Sinnehän se säästyy ihan säästämättä jos sitä ei käytä, pitää kai keksiä joku kohde.
Taekennettakoon, kun nämä sairaanhoitajien palkat niin kovasti puhututtaa, että minun siivuni talouden nettotuloista on 1700e/kk.
Ööh itsellä kertyy 2000€ kuussa ihan helposti. Tosin sijoitan varmoihin perusosakkeisiin, enkä makuuta tilillä.
Pienet menot. Keskinkertaiset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taekennettakoon, kun nämä sairaanhoitajien palkat niin kovasti puhututtaa, että minun siivuni talouden nettotuloista on 1700e/kk.
Teetkö 80% työaikaa vai miksi noin vähän?
"Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut"
Mitä tuo tarkoittaa? Jos et ole sukanvarteen laittanu niin sitten on kyllä huono lähtökohta. Jos et tajua sijoittamisesta mitään niin pistä johonkin indeksirahastoon, mutta laita joka kuukausi siihen samaan, sama summa. Ei sinne tänne milloin mitäkin. Silloin menee pieleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?
Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.
Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.
Mistä näin päättelet. Ja kaikki kiva ei edes maksa mitään, osa jopa tuottaa rahaa..
No missä ja miten purjehditaan ilmaiseksi, matkustetaan ilmaiseksi, saadaan ilmaisia lankoja käsitöihin jne? Kävellä ja lukea kirjaston kirjoja voi ilmaiseksi, kaikki muu maksaa jotakin.
Ja mitä rahoilla on tarkoitus tehdä, ja kuka takaa että vanhana vielä pystyy? Työkaveri kuoli mahasyöpään viime kk, iässä hurjat 53 v.
Ajasta on pula, ei rahasta.
No suppeapa on listasi mukavista asioista.
-purjehdus
-matkustelu
-käsityöt
No tässä lisää: lemmikit, ne aiheuttaa kuluja mutta antaa paljon.
Teatteri ja ooppera.
Kirjat (kirjastossa ei ole kaikkea)
Museot (muillakin paikkakunnilla)
Auto (ettei elämä mene seistessä bussipysäkillä)
Puutarhanhoito (edellyttää puutarhaa)
Taide (ilahduttaa arjessa)
Liikunta (balettitunti ei ole ilmainen)Mitään noista ei saa ilmaiseksi, ja kaikki ne tekevät elämästäni parempaa. Köyhä mieli, ellei keksi mitään kivaa mitä rahalla voi tehdä.
Jos elämä olisi sitä yksiössä töllön katsomista, en tasan kävisi töissä, eihän työ parantaisi elämää yhtään. Ja ihan sama, millainen summa olisi säästössä.
Teatteri ja varsinkin ooppera ovat malliesimerkki siitä, että käydään muiden lompakoilla. Yhteiskunta nimittäin maksaa älyttömän ison osan siitä sun oopperalipustasi erilaiste tukien muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Päivän Iltiksessä lehden kirjeenvaihtaja kertoo, että maksaa New Yorkin -asemapaikassaan vuokrakämpästään lähes 2000 euroa vuokraa.
En olisi arvannut, että nuorehkolle naiselle maksetaan noin kovaa palkkaa.
Niin, eihän nainen voi tienata
Saahan ne yleensä ulkomaanlisää. Eikä verotuskaan mene samalla tavalla kuin meillä Suomessa asuvilla.