Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?
Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€
Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.
Alkaa usko loppua.
Kommentit (271)
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulot noin 15000 vuodessa ja säästöön menee siitä sellainen 3-4 tonnia. Ei tarvitse paljoa pihistellä, ulkona tulee välillä syötyä, matkustelen muutaman kerran vuodessa. Viimeksi Liettuaan: kaksi henkeä matkusti, ulkona syötiin ja hyvin nukuttiin. Viikon loma ja rahaa meni yhteensä lentoineen majoituksineen noin 250 euroa. Useimmilla sitä rahaa menee täysin turhiin kohteisiin jotka ei tuo mitään lisäarvoa kenellekään.
Kuinka paljon asumiskulusi ovat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.
Ei välttämättä. Perheessä toinen elättäjä, joten kulut puoliksi (minun osuus asumiskustannuksista 600) Netto 1860 euroa, säästöön menee 500 euroa kuussa. 2 lasta. Bruttotulot n. 2500 eli ei mikään iso, joten isosta palkasta säästäisi vielä helpommin. Tupakoin, käyn välillä baareissa, festareilla tms eli halutessaan voisi vielä tuosta tinkiä.
2500 palkasta asumiseen 600 on erittäin pieni summa.
Vierailija kirjoitti:
Niillä jotka onnistuu vuodessa 10 000 eli kuukadessa 833 euroa säästämään, on iso palkka, tai asumiskulut erittäin pienet.
Minulla jää käteen 1900 € plus saan kulukorvausta oman auton käytöstä. Mielestäni se ei ole iso palkka, johan se on tällä palstalla haukuttu pystyyn ( mene töihin/ kouluttaudu ym.)
Asumiskulut meillä on pienet, lainat maksettiin pois alle 40 vuotiaina ja harkitsen rahan käyttöni tarkkaan. En osta mitään turhaa, ostan laatua kun tarvitsen. En syö makeisia, eineksiä juurikaan, en käytä alkoholia enkä tupakoi. Tämä voi olla monelle järkytys, mutta omaa talouttaan voi suunnitella pitkäjänteisesti parikymppisestä alkaen. Ollaan saatu olla melko terveitä. Sairastelu tulee jopa Suomessa kalliiksi. On tuuria ja on omaa ansiota, että rahaa jää säästöön. Se tuo vapautta. Joku täällä kysyi, miksi säästää? Mitä niillä rahoilla teette? Pystyn jäämään vuorotteluvapaalle jos haluan, voin tehdä lyhyempää päivää jos haluan. Jos sairastun vakavasti, voin mennä yksityiselle ainakin joihinkin tutkimuksiin ja hoitoihin. Olen melko varma, että kun olen vanha ja tarvitsen apua, Suomella ei sitä ole antaa. Jos elän ja jos pörssi pysyy pystyssä, on meillä vanhuuden turvaa. Ja minä nautin elämästä, minulla on kaikki mitä tarvitsen.
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen rahaa noin 300e/kk käytettäväksi ruokaan, bensaan, harrastukseen jne. Pakko yrittää pihistää edes pari kymppiä joka kuukausi aina seuraavaan sähkölaskuun, vakuutuslaskuun tms. Todellisuudessa joka kuukausi mennään miinukselle. Joskus enemmän, jokus vähemmän.
Työssäkäyvien palkkaköyhyys on huolestuttavan laaja ilmiö- Joku tulee neuvomaan että kannattaisi kouluttautua niin ei tarvis olla matalapalkka-alalla ja tuomittu köyhyyteen. Noh, jonkun täytyy nekin työt tehdä. Lisäksi olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa jotta pääsisin paremmin palkattuihin töihin. Eipä ole löytynyt....
Pökö kirjoitti:
Meillä on kalliit lapset.
Maksoimme 6 vuotta noin 17 000 € vuosittain lastemme opiskeluita. Ja samalla 5000€/v asuntolainaa
Nyt kesällä asuntolaina loppui ja samalla toinen lapsi sai tutkintonsa valmiiksi.
Kulut tippuvat 22000€ > 3600€/v siis toiselle lapselle maksamme vielä 300€ opiskelurahaa/ kk
Eli 18400 on menopuolella vähempi . Mutta 6 vuotta tuli niin nuukasti elettyä, että hieman on korjaus ja ostovelkaa kertynyt. Tulotkin on tippunut n 5000€ vuosittain. Mutta luulisin että saamme sen 10 000€ säästöön yhdessä puolison kanssa.
Nettotulo yhteensä n 3500 kk asumiskulut n 275€ kk okt mökki n 100€ kk
Suurin turhuus on tupakka, noin 10 savuketta päivässä ja haluaisin pystyä lopettamaan
Meillä lapset kotona opiskellessa ja toinen sai vielä kelan kuntoutustuet eli opiskelujen osalta jäätiin nettosaajiksi.
Mulla säästöjö kertyy noin 50000 per vuosi. Ja se säästyy niin että laittaa sen tilille tai osakkeisiin. Jos sulla ei ole sitä rahaa käyttötililläsi, et sä silloin sitä käytäkään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää pakollisten menojen jälkeen rahaa noin 300e/kk käytettäväksi ruokaan, bensaan, harrastukseen jne. Pakko yrittää pihistää edes pari kymppiä joka kuukausi aina seuraavaan sähkölaskuun, vakuutuslaskuun tms. Todellisuudessa joka kuukausi mennään miinukselle. Joskus enemmän, jokus vähemmän.
Työssäkäyvien palkkaköyhyys on huolestuttavan laaja ilmiö- Joku tulee neuvomaan että kannattaisi kouluttautua niin ei tarvis olla matalapalkka-alalla ja tuomittu köyhyyteen. Noh, jonkun täytyy nekin työt tehdä. Lisäksi olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa jotta pääsisin paremmin palkattuihin töihin. Eipä ole löytynyt....
no ehkäpä sitten pitäisi tarkastella kriittisesti niitä "pakollisia menoja"...
Vierailija kirjoitti:
Itsellä tulot noin 15000 vuodessa ja säästöön menee siitä sellainen 3-4 tonnia. Ei tarvitse paljoa pihistellä, ulkona tulee välillä syötyä, matkustelen muutaman kerran vuodessa. Viimeksi Liettuaan: kaksi henkeä matkusti, ulkona syötiin ja hyvin nukuttiin. Viikon loma ja rahaa meni yhteensä lentoineen majoituksineen noin 250 euroa. Useimmilla sitä rahaa menee täysin turhiin kohteisiin jotka ei tuo mitään lisäarvoa kenellekään.
Mitä kautta lennot ja majoitus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Perheessä toinen elättäjä, joten kulut puoliksi (minun osuus asumiskustannuksista 600) Netto 1860 euroa, säästöön menee 500 euroa kuussa. 2 lasta. Bruttotulot n. 2500 eli ei mikään iso, joten isosta palkasta säästäisi vielä helpommin. Tupakoin, käyn välillä baareissa, festareilla tms eli halutessaan voisi vielä tuosta tinkiä.
2500 palkasta asumiseen 600 on erittäin pieni summa.
Kai huomasit, että tuo on brutto? Asumisen lisäksi maksan vakuutukset, lasten ja itseni puhelinlaskut, osan harrastuksista, polttoaineet ja tietty puolet ruoasta. Ja omat menoni.
Korona-aikana säästöön jäi oikeasti melkein tonni kuussa, kun ei käyty missään, harrastettu mitään eikä kotioloissa tarvinnut uusia vaatteitakaan. No nyt kyllä ei jää juuri mitään, kun rahalla voi tehdäkin jotain.
Helpostihan tuo tuntui sujuvan. Ei se ole juuri muuta kuin jättää törsäämättä.
Yllättävän moni ei osaa hahmottaa isoja kulujaan ja sitä että säästö on verotonta 1000€ säästö vastaa 2000€ tuloa.
Meillä isoin säästö tulee okt jossa on maalämpö ja hyvät eristeet. Toiseksi asumme kohtuu lähellä työpaikkojamme ja pärjäämme yhdellä vanhalla bensa-autolla. Molemmat käymme töissä fillarilla 90% ja auto on pakollinen kauppa ja mökkireissuilla.
Tuolla kauempana keskustasta näkee monen okt pihassa 4 autoa, noihin menee se 10 000€ vuosittain.
Vaikka vanhoja romuja olisivatkin.
Meilläkin oli jossain kohtaa kaikilla 4 ajokortti, mutta silti pärjäsimme 1 autolla.
No, nyt ainakin tulee herätys suorasähkölämmittämisen ja öljyl'ämmityksen osalta
Matalapalkkainen esim. 2000e/kk brutto pystyy säästämään helposti nettona 1000e kuukaudessa eli siis enemmänkin kuin sen 10 000e vuodessa. Tietysti jos on pakkomielteitä johonkin turhaan itsetunnon vuoksi, silloin ei jää mitään säästöön, voi tulla velkaakin se 10 000e per vuosi lisää.
Vierailija kirjoitti:
Pienet menot.
Lapsiin, lemmikkeihin, ulkona syömiseen, lääkkeisiin, matkailuun, kalliisiin harrastuksiin, höttöherkkuihin, päihteisiin, juomiin, sisustamiseen, turhiin muotivaatteisiin/laukkuihin/kenkiin, suoratoistopalveluihin menee helposti paljon rahaa.
Kun pysyttelee erossa edellä mainituista voi laittaa sivuun puolet parin tonnin kk palkasta. Asuu simppelisti, syö yksinkertaista ruokaa, harrastaa ilmaisia tai edullisia harrastuksia.
12 000e sivuun joka vuosi vuosikymmenien ajan. Ihan mukavasti tuota on kertynyt.
Miksi vaihdoit nuo kokemukset, numeroiksi tillesi? Vuosikymmenet ilman sisustusta, harrastuksia, lapsia, lääkkeitä, vaatteita, herkkuja, matkailua. Kovasti saldoa ihannoidaan, vaikka ei sillä mitään tekisikään.
Opiskeluaikana tulin mainiosti toimeen n. 500 eurolla kuussa. Töihin päästyäni sain palkkaa nettona 1600 euroa kuussa. Säästin siis joka kuukausi tonnin, kun jatkoin tavallista opiskelijabudjetin mukavaa elämää. Helposti.
Nyt kun on perhe ja kouluikäiset lapset, niin rahaa kuluu paljon paljon enemmän. Enää ei onnistuisi tuolla palkalla. Osinkotuloja tulee nykyään lähes 5000 vuodessa, koska sijoitin säästöt nuoruudessani.
Mulla se on onnistunut reilusti ylitöitä tekemällä, säästäminen on liian vaikeaa ja kallista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti säästäisin jos myisin hevoseni pois. Siihen menee noin 1 000 e kuussa. Mutta olisin kyllä paljon onnettomampi. Mihin sitä rahaa haluat säästää? Mikä on kohde? Vai muuten vaan?
Lähinnä taloudellista turvaa.
Jos olisin laittanut rahat ihan tavalliselle tillille olisi säästössä joku 8000€, kun laitoin osakkeisiin ja rahastoihin on tilanne -900€.
Joo nousee ne kurssit joskus, ehkä.kerrotko kuinka osakkeesi ovat muka MIINUKSELLA. arvon MUUTOS voi olla -900, mutta onhan sulla silti rahaa säästössä niissä osakkeissa.
Osakkeissa on säästössä tasan sen verran mitä saat myyntihetkellä niistä rahaa verojen jälkeen. Muut on haaveita ja niistä ei mene verojakaan.
Joka kuun palkasta menee noin 5 000 e säästöön, jos ei mitään isompaa tule hankittua. Ei ne säästöt vaan ne isot tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienet menot.
Lapsiin, lemmikkeihin, ulkona syömiseen, lääkkeisiin, matkailuun, kalliisiin harrastuksiin, höttöherkkuihin, päihteisiin, juomiin, sisustamiseen, turhiin muotivaatteisiin/laukkuihin/kenkiin, suoratoistopalveluihin menee helposti paljon rahaa.
Kun pysyttelee erossa edellä mainituista voi laittaa sivuun puolet parin tonnin kk palkasta. Asuu simppelisti, syö yksinkertaista ruokaa, harrastaa ilmaisia tai edullisia harrastuksia.
12 000e sivuun joka vuosi vuosikymmenien ajan. Ihan mukavasti tuota on kertynyt.Miksi vaihdoit nuo kokemukset, numeroiksi tillesi? Vuosikymmenet ilman sisustusta, harrastuksia, lapsia, lääkkeitä, vaatteita, herkkuja, matkailua. Kovasti saldoa ihannoidaan, vaikka ei sillä mitään tekisikään.
Jos tarkoitus on vain suorittaa elämänsä läpi, niin kai se noin kituuttamalla onnistuu. Joillakin on myös "sitku"-mentaliteetti, jossa he odottavat säästeliäästi jo 30-vuotiaana, että sitten kun olen vanhus, niin minulla on varaa maksaa hoitokuluni.