Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?

Vierailija
30.09.2022 |

Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€

Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.

Alkaa usko loppua.

Kommentit (271)

Vierailija
121/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahaa tulee kuukaudessa ihan just sen verran, että pärjää. Huonoimmillaan 1200 netto. Sillä maksaa juuri ja juuri osansa vuokrasta ja yhteisistä laskuista. 

Jollei olisi kaupallista elämänasennetta ja kykyä myydä taitavasti hankintahintaa kalliimmalla  erinäisiä tavaroita, olisin kyllä kusessa. Ruokaan ei jäisi rahaa.  Varsinkin kun ottaa huomioon taipumukseni heräteostoihin keräilyharrastuksen tiimoilta. 

"kaupallinen elämänasenne ja kyky myydä hankintahintaa kalliimmalla"

"heräteostot"

Kaupallinen elämänasenne, vaikka törsää heräteostoihin ja ostaa niin paljon tarpeetonta roinaa, että sitä riittää koko ajan myytäväksi. Just 😄

Vierailija
122/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?

Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.

Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.

Ostin asiallisen pelikoneen vähän yli tonnilla ja siihen pelejä aina Steamin alennusmyynneistä. Työpaikan kuntosalia saa käyttää ilmaiseksi. Rahaa jää automaattisesti säästöön sen suurempia miettimättä ja minulla on kaikki mitä haluan. 

Eli elämässä on työt ja pelaaminen, ei muuta. Henkisesti köyhää, vaan toki on oma elämäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka saa säästettyä  pienistä tuloista vaikka 4000 e,  jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain.  Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.

Parempi että syö ilmaista ruokaa jos vain kelpaa, ei mene roskiin.

Taitaa olla juuri nirsoja ne köyhät joille ei kelpaa ilmainen ruoka.

Ostakoot sitten kaiken kalliilla.

Kumminkin näissä säästöjutuissa on aina jätetty jotain sanomatta kun ne oikein tarkkaan lukee.

Usein jätetään kertomatta se, että tavallisia elämis- ja asumiskuluja on harvinaisen vähän. Ja kaikki on saatu aikanaan ilman ilman opinto-, asunto-, kodinperustamis- tai muutakaan lainaa, joita monet joutuvat ottamaan ensimmäisenä aikuistuessaan. On jo valmiina kaikki koneet ja kalusteet, voi käyttää taloyhtiön pesutupaa eikä tarvitse kuluttaa säästöjä uuden pesukoneen ostamiseen hajonneen tilalle, ei vuotavan katon korjaukseen, ei työssä käyntiä varten tarvittavan auton katsastukseen ...

Vierailija
124/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon yksinasuva nainen ja säästän 1000 eur kk, toinen 1000 eur palkastani menee asuntoni kuluihin ja muuhun elämiseen. En shoppaile jatkuvasti jotain tai ylipäänsä ostele kauheasti mitään ylumääräustä. Säästöilläni teen välillä jonkin kivan reissun tms.

Vierailija
125/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä netto 1900/kk. Säästöön jää yli 1000€ kuussa. Asutaan tällä hetkellä puolison omistuskämpässä itsellä ei siis ole asumiskustannuksia.

Kuukausittaisia vakiomenoja kaupparahat n. 200€, matkalippu 120€ ja puhelinlasku 25€.

Vierailija
126/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka saa säästettyä  pienistä tuloista vaikka 4000 e,  jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain.  Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.

Kumminkin näissä säästöjutuissa on aina jätetty jotain sanomatta kun ne oikein tarkkaan lukee.

Usein jätetään kertomatta se, että tavallisia elämis- ja asumiskuluja on harvinaisen vähän. Ja kaikki on saatu aikanaan ilman ilman opinto-, asunto-, kodinperustamis- tai muutakaan lainaa, joita monet joutuvat ottamaan ensimmäisenä aikuistuessaan. On jo valmiina kaikki koneet ja kalusteet, voi käyttää taloyhtiön pesutupaa eikä tarvitse kuluttaa säästöjä uuden pesukoneen ostamiseen hajonneen tilalle, ei vuotavan katon korjaukseen, ei työssä käyntiä varten tarvittavan auton katsastukseen ...

Teille vain on vaikeaa ymmärtää että toiset vain osaavat hoitaa talouttaan. 

Minulla on nettona tullut tänä vuonna rahaa noin 50 000 €, olen siitä käyttänyt noin 10 000. tuo erotus 40 000 on mennyt töihin tuomaan minulle vielä lisää rahaa säännöllisesti. Jopa jo tänä vuonna saan noista lisärahaa käyttööni. Kun osaa tehdä rahaa ja katsoo vähän minne sitä kuluttaa niin säästöjä on helppo saada.

Vierailija
127/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Asun ihanassa kerrostalokolmiossa, jossa esim sähkölasku on kolmen kk välein 80 euroa. Kaverini samoilla tuloilla maksanut vuosikaudet omakotitalon sähkölaskua 200 euroa kuussa. Valitsin asunnon läheltä keskustaa, jotta suurimman osan vuodesta pääsen töihin polkupyörällä vartissa. Kaveri on valinnut talonsa niin kaukaa keskustasta, että auto on pakollinen. Nää on valintoja. Tällaisista asioista kertyy jo paljon. Kaikkea ei voi saada, se on monen vaikea hyväksyä.

Mutta eihän sulla ole mitään kivaa.

Mitä kivaa on syrjässä olevassa, sähkölämmitteisessä omakotitalossa?

Vierailija
128/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?

Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.

Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.

Ostin asiallisen pelikoneen vähän yli tonnilla ja siihen pelejä aina Steamin alennusmyynneistä. Työpaikan kuntosalia saa käyttää ilmaiseksi. Rahaa jää automaattisesti säästöön sen suurempia miettimättä ja minulla on kaikki mitä haluan. 

Eli elämässä on työt ja pelaaminen, ei muuta. Henkisesti köyhää, vaan toki on oma elämäsi.

Palkitseva työ, pelit ja muu viihde, kirjallisuus ja urheilu. Mitä pitäisi vielä olla?

Vierailija
129/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdotonta kun tulot 900e/kk.

Vierailija
130/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Minulla on vain opintolaina, maksan sitä pois pari sataa kuukausittain. Koskaan en ole saanut penniäkään esim. vanhemmiltani. Mutta olen valinnut elää tulojeni mukaan niin, että asumiseen menee uudessa kerrostalossa se 490 euroa kuukaudessa. En ole hankkinut omakotitaloa hirveine sähkölaskuineen,en ole hankkinut autoa, enkä paljuja. Tutuilla on mökkilainat, asuntolainat, remonttilainat, autolainat, lasten mopoautolainat, paljut, jne ja niiden elämä on pelkkää tuskassa rämpimistä kun pitää venyttää penniä, korjata terassia, leikata nurmikkoa, kolata lumia, kiidättää lapsia harrastuksissa, remontoida, maksaa auton huollot ja bensat jne. Itse elän tyyntä hyvää elämää, käyn liikuntaharrastuksessa, luen paljon kirjallisuutta, syön ystävieni kanssa ravintoloissa, käyn puolison kanssa teatterissa ja retkeilemässä, matkustan. Kaikki vain siksi, että kun oli valinnan aika, valitsin asua kerrostalossa enkä ole joutunut omakotiasujien kierteeseen. Tutuilla on ihan normaaliaikoinakin sähkölaskut jotain 150-350 euroa kuussa ja aina joku siellä kotona rikki mihin uppoaa rahaa. On itsestään selvää, että pienestä palkasta ei voi riittää kaikkeen ja saada vielä säästöönkin. En koe, että minulta puuttuu yhtään mitään. En tarvitse mökkejä ja lapsia.

Vierailija
131/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen, että on puskuria vaikkapa uusia auto tai käsirahaa, jos työt loppuu ja joutuu muuttamaan kalliimalle alueelle. Myös sitä kallista kivaa voi ostaa, ostin esim. taitoluistelun EM-kisoihin all event liput ja varasin hotellin koko ajalle, lisäksi siellä menee rahaa vielä metrolippuun ja ruokiin. Tämän pystyin tekemään säästöistä. Enkä minä nyt tuhlaamisen vuoksi tuhlaa, luontoarvotkin on tärkeitä. Lapset saavat sitten perintöä aikanaan ja tehkööt mitä tykkäävät sillä. 

Vierailija
132/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt simona ylitöitä sekä toista työtä nyt vuoden. Niistä olen tienannut n 18 000€ ylimääräistä. Lisäksi en kerkeä kuluttaa, koska olen niin paljon töissä. Rahaa jää siis säästöön ihan kiitettävästi. Raha antaa minulle motivaatiota, sen tekeminen on minulle ikäänkuin harrastus.

Vierailija
133/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollisuudet säästää riippuvat tietenkin täysin käytettävissä olevista tuloista. Jos nettotulot ovat esimerkiksi 1500 e/kk, niin rahaa tuskin jää säästöön kymppitonnia vuodessa. 

Monissa budjetointikirjoissa neuvotaan, että säästöön menisi noin 15 % kuukausituloista. Kun jää käteen 1500 e, niin realistinen säästömäärä olisi siis noin 225 e/kk. Tämä tekee vuodessa 2700 e.

Toisaalta ajattelen, että jos tulot ovat suuremmat, esim. parempaa keskiluokkaa tai hyvätuloisen tasoa, niin säästömäärän kannattaa olla isompi. Itselläni esim. on hyvät tulot, mutta kulutukseni tuloihini nähden melko maltillista. Nettotuloni ovat useimmiten 4000-5000 e/kk ja tästä käytän noin 2000 e/kk, joka sisältää kaiken, myös asuntolainan maksun. Säästöön siis jää usein 50 % tai enemmänkin.

Olisi aika inhottavaa, jos hyvätuloinen tässä alkaisi jakaa säästövinkkejä vähemmän tienaaville. En voi muuta kuin toivottaa tsemppiä! Mutta sen sanon, että itselleni tämän on mahdollistanut Suomen valtio, kun olen saanut opiskella. Itse olen lähtöisin tulojen puolesta vaatimattomasta perheestä. Kiitos ja ylistys siis Suomelle!

Vierailija
134/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Asun ihanassa kerrostalokolmiossa, jossa esim sähkölasku on kolmen kk välein 80 euroa. Kaverini samoilla tuloilla maksanut vuosikaudet omakotitalon sähkölaskua 200 euroa kuussa. Valitsin asunnon läheltä keskustaa, jotta suurimman osan vuodesta pääsen töihin polkupyörällä vartissa. Kaveri on valinnut talonsa niin kaukaa keskustasta, että auto on pakollinen. Nää on valintoja. Tällaisista asioista kertyy jo paljon. Kaikkea ei voi saada, se on monen vaikea hyväksyä.

Mutta eihän sulla ole mitään kivaa.

Miten niin? Käyn ulkomaanmatkoilla kaksi reissua vuodessa, syön raflassa vähintään kerran viikossa, minulla on useita harrastuksia (jooga, spinning, kansainvälinen lukupiiri, neulonta, patellimaalaus, juoksu, valokuvaus, vintage-viinit ja taidenäyttelyissä käynti), näen kavereita lounailla / illallisilla, vietän aikaa puolisoni ja veljeni kanssa, olen sisustanut kotimme kauniiksi edullisesti, viikonloppuisin kipaisen leipomosta aamiaista, minulla on antoisa työ ja asuinympäristöni on kaunis arkkitehtuureineen ja puistoineen. En keksi mitään, mitä "kivaa" minulla nyt ei muka olisi. Omasta mielestäni elän mahtavaa elämää ja olen siitä valtavan kiitollinen. Bruttopalkka 3050, ja säästöön 800-1100 per kuukausi.

Vierailija
135/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun toiseksi syöpöin rahareikä on ruoka heti asumisen jälkeen. Teen fyysisesti raskasta työtä, joten joudun syömään reippaasti joka päivä. Ja kun ei euron einespitsa kelpaa, niin kauppaan menee 80 eur/viikko, vaikka asun yksin. Eikä keliakia varsinaisesti auta ruokamenojen hillinnässä. Vaatteita ostan tosi harvoin, enkä käy ravintoloissa syömässä edes työlounaita. Onneksi pääsen bussilla töihin, autosta luovuin kovien kulujen takia pari vuotta sitten.

Vierailija
136/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain säästettyä 10 000e vuodessa. Tein päätöksen hakea opiskelemaan ja opiskeluaikoja varten piti saada puskuria. Olen yksinasuva asuntovelallinen, on mökkilainaa, auto ja lemmikkejä. Näitä kuluja en voinut pienentää enkä oikeastaan halunnutkaan. Otin 2 työtä päätyön rinnalle ja tein hitosti töitä, säästin ruuassa, en ostanut vaatteita enkä kenkiä (vaikka tarve olisi ollut), en ostanut kotiin mitään tarvikketta, joka ei ollut pakollista. Raskasta oli, mutta pääsin opiskelemaan ja nyt on taloudellisesti turvattu opiskeluaika, jätin asunnon vuokralle ja en tee töitä ennen ensi kesää.

Työstä vielä, olin lähihoitajana ja työmäärä oli todella iso, pidin vapaapäiviä 1-3/kk, usein tein pitkää päivää. Joku sanoi _osa-aikaisen_ lähihoitajan voivan säästää 10 000 vuodessa, se on jo aika temppu, ellei ole kumppania jakamassa kuluja.

Vierailija
137/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu tuloista ja menoista. Ehkä ohjesääntönä voi pitää, että 10-20% nettotuloista voi saada säästöön. 

Älä murehdi osakkeiden laskuista tai nousuista, jos sijoitushorisonttisi on pitkä (niinkuin pitäisi olla) niin sille matkalle mahtuu yks jos toinenkin kriisi, nousukausi ja lama. 

Jos haluaa kerryttää varallisuutta muuhunkin kuin hajonneeseen pyykkikoneeseen, 10-20% on se, mitä asuminen saa maksimissaan maksaa. Itsellä asuminen maksaa 22 % tuloista. Kuulun alempaan keskituloluokkaan ja säästöön jää joka kuukausi puolet tuloista. Asun yksiössä kehä III ulkopuolella. Välillä pitkät työmatkat Espooseen ottaa päähän, mutta saan enemmän tyydytystä taloudellisesta turvasta.

Kommentoija on oikeassa kurssien laskusta. Sijoittaminen pitää tapahtua vähintään 5 v. aikajänteellä eli sijoita vain sellaisia rahoja, mitä et tarvitse ainakaan viiteen vuoteen. Ensin sulla pitää olla tarpeeksi taloudellista puskuria likvititeettinä, ettet panikoi kurssilaskujen sattuessa.

Vierailija
138/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkoihin on mennyt tänävuonna 12000 e joten sen verran on ainakin jäänyt yli. Nettotulot meillä yht n 5800e, lapset poissa kotoa jo.

Tuosta maksetaan 2 talon kulut, toisen remppaa, sisustamista yms ja vielä on vähän velkaakin. Kun remppa on ohi lainaa aletaan kuolettamaan enemmän (nyt n 1000e/kk)

Harmi ettei ollut tällaisia tuloja nuorena perheenä kun rahalle olisi ollut käyttöä

Eihän ne ole jäänyt yli jos olette ne tuhlanneet matkoihin.

Kyse on valinnasta. Olisimme voineet laittaa ne tilille tai rahastoon mutta käytimme ne matkoihin. Ne rahat ovat jääneet yli pakollisista menoista, eihän matkat ole pakollisia. 

mikä kenellekin on pakollisia menoja. Tuo on vain jossittelua. Säästöön menneet rahat ovat säästöön menneitä rahoja, muu on jossittelua.  AINA voi asua halvemmalla ja syödä halvemmalla. Ei ole MITÄÄN vakiota pakollisten menojen summaa. Se pakollisten menojen summa on 0, KAIKKI summat sen jälkeen ovat valintoja.

Olen eri mieltä.

- asuntolaina on pakko maksaa jos sellainen on

- sähkölasku on myös pakollinen, muuten on kylmää ja pimeää

- vesilasku, jätemaksu, kiinteistövero on pakollisia, vakuutukset on myös hyvä olla olemassa - autolle jopa pakolliset jos auto on pakko olla. Tai vastike tai vuokra asumistavasta riippuen.

- ruokamenot on pakollisia, en tunne ketään kuka eläisi pyhällä hengellä;)

Em maksut pystyn ainakin itse budjetoimaan vuoden etukäteen. Eikä ne montaa euroa arviosta heitä.

-asuntolainan ottaminen ON valinta.

-Sähkölasku EI ole pakollinen, aina voit tuottaa oman sähkösi ja elää sillä.

- oma kaivo.

- talon tai kiinteistön omistaminen ON oma valita.

-auton hankkiminenkin on oma valinta.

KAIKKIIN noihin voi vaikuttaan ja voi tehdä halvemmalla kuin nyt tekee.  Ihan kaikista kuluista tuskin aivan helposti pääsisi eroon, mutta SEKIN on valinta jonka itse tekee. Haluaako päästä helpommalla ja maksaa, vai näkeekö vaivan on juuri se oma valinta. Jossain kohdassa alkaa se rajahyöty vaivannäön ja maksun kohdalla kohtaamaan, mutta silti se on oma valinta.

Siitä OMASTA valinnasta tulee äkkiä pankin valinta, kun markkinoilla vain hinnat karkaa ja pankki ei myönnä lainaa, kun ei se itse säästetty osuus riitä.

Ihan oma valinta ottaa se laina! Ei yksikään pankki tule sulle työntämään lainapaperia käteen ja pakota allekirjoittamaan. Ja jos nyt on ihan pakko hankkia talo, niin aina voi etsiä sellaisen, mihin varaa on ja ottaa pienempi laina. Se ei ehkä ole kaikkein kivoimmalla paikalla ja juuri sen kokoinen kuin haluat, mutta sekin on valinta.

Taidat olla sellainen kultalusikka suussa syntynyt ja kasvanut herranterttu, joka ei tiedä todellisesta maailmasta ja sen valinnanmahdollisuuksista tuon taivaallista.

No voi kuule. Ihan väärään meni analyysi. Olen kahden tavallisen duunarin toinen lapsi. Asuttiin vuokralla, muutettiin usein, sen mukaan missä milloinkin oli edullinen ja kiva kämppä tarjolla, joko isän tai äidin työnantajan työsuhdeasuntoon.

Meillä oli pieni ja edullinen auto, joka hankittiin käytettynä ja muutaman vuoden välein vaihdettiin uudempaan käytettyyn.

Asunto oli kalustettu ja sisustettu ajattomasti ja funktionaalisesti. Tavaraa ei ollut paljon, mutta kaikki oli tarpeellista.

Vaatteet eivät olleet merkkivaatetta, vaan edullista ja käytännöllistä.

Ruoka oli perus kotiruokaa, ja sen haaskaus oli paheksuttavaa. Karkkia ja limua sai kerran viikossa.

Matkailtiin vähän. Käytiin Tukholmassa ja Kanarialla. Muuten ihan vaan telttailtiin, patikoitiin.

Elettiin vaatimatonta, mutta hyvää elämää.

Nyt itse asun vuokralla 250e kk. Käyn työssä duunariammatissa. Syön vaatimattomasti, mutta terveellisesti. Harrastan edullisia tai ilmaisia harrastuksia. Voisin matkustella, mutta en näe siinä järkeä. Minulla ei ole lapsia eikä miestä. Ei lemmikkiäkään.

Nämä kaikki ovat ihan omia valintoja, olisin voinut valita toisin. Voisin mennä nyt heti ostamaan talon, mutta en halua.

Miksi haluaisin päästä eroon rahoista, joiden hankkimiseksi olen nähnyt niin paljon vaivaa?

Todistit just mun pointin, elät ihan samaa elämää kun jos sulla ei olisi lainkaan rahaa. Kenelle jätät rahasi, kun itse et kerran käytä? Et nauti elämästä nyt, ajattelitko ottaa rahat hautaan mukaan?

Joo en tajua. Toki pitää olla velaton koti ja puskuria ikävien asioiden varalta, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä rahoja saa kukaan mukaansa.

Jätän rahani eräälle yhdistykselle, joka sitä tarvitsee ja voi tehdä sillä hyvää. Ja kyllä minä nautin elämästäni, hyvinkin paljon. Siihen nauttimiseen vaan ei kulu rahaa. Asun vuokralla, ei sitä omaa taloakaan saa mukaansa kun kuolee. Elämä on liian lyhyt kitkutella velkahelvetissä senttejä laskien. Mieluummin taloudellinen riippumattomuus.

Kun tulen vanhaksi, kukaan ei ole minusta huolehtimassa. Keräämilläni varoilla varmistan ihmisarvoisen vanhuuden ja palvelut.

Vierailija
139/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä säästän tulevaisuuttani varten. Jos joudun esim työkyvyttömäksi, on mistä ottaa. Vanhuksena minusta ei huolehdi kukaan, ellen itse säästä palveluitani varten. Jos kuolo korjaa kesken kaiken, tulee eräs yhdistys saamaan hyvän potin.

Kyllä minä elän, siihen elämään ei vaan kuulu yletön tuhlailu ja kuluttaminen.

Asun vuokralla, koska se on ainoa järkevä tapa muuttotappiokunnassa, jossa työttömyysuhka vaanii kulman takana. Jos tulee yt:t, pääsee muuttamaan helposti sinne, missä töitä on.

Jaa, muuttotappiokunnassa saa halvalla oman talonkin ja voi nauttia elämästä. Vuokralle pääsee aina.

Vaan miten pääset siitä talosta eroon? Kuka sen ostaa? Saatko omia pois? Jos tulee työttömyys ja pitäisi muuttaa työn perässä muualle, miten lähdet, kun talo on pallona jalassa?

Vierailija
140/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi rinnastat rahan käyttämisen elämiseen? Onko esim matkustaessa 5 tähden hotelli enemmän elämistä kuin 3 tähden? Onko merkkilaukku enemmän elämistä kuin puolet halvempi? En käsitä tätä ajatusmaailmaa jossa eläminen = mahdollisimman paljon rahan käyttämistä.

Esim itse olen tällä hetkellä 5 viikon reissussa espanjassa. Valitsin halvat lennot ja asuntovaihtoehdoista keskitason. En koe että elämykseni olisi jotenkin vähemmän elämistä, kuin se olisi ollut hienommalla alueella tai isommassa asunnossa.

Ja ei tietenkään kukaan luule saavansa rahaa mukaan kuollessaan, mitä ihmettä? Itsellä esim tavoitteena nimenomaan ettei tarvitse työskennellä sinne lähes 70v viralliseen eläkeikään saakka, vaan säästöjen varassa voin jäädä pois töistä alle 50v jolloin toivottavasti on vielä pari vuosikymmentä "hyvää" elämää jäljellä. Koska niinkuin sanoit, ei voi tietää kuinka pitkään kukin elää, joten en halua olla pakotettu käymään töissä noin pitkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän