Mitä mieltä olette siitä, että YHDEN TUNNIN VIIKOSSA TÖITÄ TEKEVÄ LASKETAAN "TYÖLLISEKSI"?
Kommentit (53)
Ei lasketa. Todennäköisesti sellainen on virallisesti työtön, saa TE-tukea ja merkitsee TE-etuushakemuksiin tuon työtunnin. TE-virasti selvittää, onko henkilö päätoimisesti vai sivutoimisesti töissä. TE-etuuden menettää, jos työskentelee päätoimisesti tai niin, että henkilö voidaan katsoa työllistyneeksi alalleen.
Tämä on taas yksi persujen kusetus. Tiedän, koska teen itse o-tuntisopimuksella töitä kahdelle firmalle ja viikottaisesta duunista huolimatta mut lasketaan työttömäksi koska olen nollasopparilla
Tätähän se Purra luulee. Oikeasti pieni työ ei poista työttömyystilastoista.
Työllisyysastetta mitattaessa ei tarvitse tehdä töitä juuri mitään, että henkilö lasketaan työlliseksi. Muut mittaukset on asia erikseen. Ruotsissa lasketaan jopa vanhempainvapailla olevat työllisiksi kun mitataan työllisyysastetta. Suomessa ei sentään tätä tehdä.
Se on yksi niitä kusetuksia mitä hallinto tekee suomalasille päivittäin... neljä vuotta on kerrottu kuinka onnellisia me olemme ja vääristelty kaikki mahdolliset tilastot... kun todellisuus on että rikkaille on kerätty rahoja viimeiset vuodet muiden kustannuksella...
Jos joku ei ole työnhakijana kun tekee tunnin viikossa, oma valinta.
Aika absurdia.
Olen itse osatyökyvyttömyyseläkkeellä ja teen osa-aikatyötä. Lisäksi olen työtön työnhakija (koska en pysty tekemään täyttä työpäivää) ja velvollinen tekemään työttömien velvoitteet. Haen siis työpaikkoja ja opiskelupaikkoja ja raportoin hakemuksistani. Ne pitää tehdä että saa soviteltua työttömyystukea.
Nytkö olen sitten työllinen? Pitääkö minun siitä huolimatta tehdä työttömien velvoitteet, vai ei miten tää juttu nyt oikein menee?
Milleköhän tasolle tämä absurdius vielä nousee. Toivottavasti en tuen saajana joudu mihinkään velvoitetyöhön. Silloin pitäisi luopua palkkatyöstä. - En yhtään yllättyisi vaikka niin kävisi. Nykyään kaikki kummalliset hullutukset menevät läpi ja saavat suuren suosion.
Vierailija kirjoitti:
Työllisyysastetta mitattaessa ei tarvitse tehdä töitä juuri mitään, että henkilö lasketaan työlliseksi. Muut mittaukset on asia erikseen. Ruotsissa lasketaan jopa vanhempainvapailla olevat työllisiksi kun mitataan työllisyysastetta. Suomessa ei sentään tätä tehdä.
Suomessa ei todellakaan lasketa päivän viikossa töitä tekevä työlliseksi.
Jos saa töiden lisäksi jotain työttömyystukea niin ei lasketa työlliseksi.
Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt työtä vähintään tunnin palkkaa tai yrittäjätuloa saadakseen. Myös tutkimusviikolla työstä tilapäisesti pois ollut henkilö lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on äitiys- tai isyysvapaa, ansiosidonnainen vanhempainvapaa, oma sairaus, loma tai työaikajärjestely; tai jos poissaolo kestää alle 3 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Ei lasketa. Todennäköisesti sellainen on virallisesti työtön, saa TE-tukea ja merkitsee TE-etuushakemuksiin tuon työtunnin. TE-virasti selvittää, onko henkilö päätoimisesti vai sivutoimisesti töissä. TE-etuuden menettää, jos työskentelee päätoimisesti tai niin, että henkilö voidaan katsoa työllistyneeksi alalleen.
Eikö tämä päätoimisia vs. sivutoimisuus koske vain yrittäjiä. Työntekijöiltä lasketaan vain tuntien määrää.
Yrittäjä voidaan toki luokitella päätoimiseksi yrittäjäksi vaikka tekisi töitä vain tunnin viikossa eikä saisi siitä edes palkkaa. Jos virkamies on sitä mieltä, että tekee se yrittäjä kuitenkin enemmän töitä kuin ilmoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Työllinen on henkilö, joka on tutkimusviikolla tehnyt työtä vähintään tunnin palkkaa tai yrittäjätuloa saadakseen. Myös tutkimusviikolla työstä tilapäisesti pois ollut henkilö lasketaan työlliseksi, jos poissaolon syy on äitiys- tai isyysvapaa, ansiosidonnainen vanhempainvapaa, oma sairaus, loma tai työaikajärjestely; tai jos poissaolo kestää alle 3 kuukautta.
Näitä tunnin viikossa töitä tekeviä ei ole, koska tuollaisia töitä ei ole. Enemmän olisi huolissani 0-tuntisopimuksista. Niitä on tuhansilla ja heidät lasketaan työttömiksi vaikka tekisivät jonain viikkoina 40 tuntia töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tehdään, myös vanhempainvapaalla on Suomessa työllinen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista työtä on vain tunti viikossa...?
On sellaisiakin töitä.
Kollega opettaa ammattikoulussa sähköturvallisuutta tunnin viikossa.
Lähde?