Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten hemmetissä nuo 10.000€ vuodessa säästäneet oikein onnistuvat siinä?

Vierailija
30.09.2022 |

Aloin itse kokeilemaan 10.000€ säästämistä 1.11
Vaikka kuinka säästän ja sijoitan, niin ei näy missään.
Lähtötilanteeseen nähden olen tilanteessa -900€

Vähintään 300-400€ olen kuukaudessa johonkin säästöjä laittanut eli jotain 4000€ ja siihen päälle veronpalautukset, 1300€, tulospalkkio 1000€ ja lomarahat 1400€, osingot 400€.

Alkaa usko loppua.

Kommentit (271)

Vierailija
101/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?

Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.

Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.

Minä säästän tulevaisuuttani varten. Jos joudun esim työkyvyttömäksi, on mistä ottaa. Vanhuksena minusta ei huolehdi kukaan, ellen itse säästä palveluitani varten. Jos kuolo korjaa kesken kaiken, tulee eräs yhdistys saamaan hyvän potin.

Kyllä minä elän, siihen elämään ei vaan kuulu yletön tuhlailu ja kuluttaminen.

Asun vuokralla, koska se on ainoa järkevä tapa muuttotappiokunnassa, jossa työttömyysuhka vaanii kulman takana. Jos tulee yt:t, pääsee muuttamaan helposti sinne, missä töitä on.

Vierailija
102/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matkoihin on mennyt tänävuonna 12000 e joten sen verran on ainakin jäänyt yli. Nettotulot meillä yht n 5800e, lapset poissa kotoa jo.

Tuosta maksetaan 2 talon kulut, toisen remppaa, sisustamista yms ja vielä on vähän velkaakin. Kun remppa on ohi lainaa aletaan kuolettamaan enemmän (nyt n 1000e/kk)

Harmi ettei ollut tällaisia tuloja nuorena perheenä kun rahalle olisi ollut käyttöä

Eihän ne ole jäänyt yli jos olette ne tuhlanneet matkoihin.

Kyse on valinnasta. Olisimme voineet laittaa ne tilille tai rahastoon mutta käytimme ne matkoihin. Ne rahat ovat jääneet yli pakollisista menoista, eihän matkat ole pakollisia. 

mikä kenellekin on pakollisia menoja. Tuo on vain jossittelua. Säästöön menneet rahat ovat säästöön menneitä rahoja, muu on jossittelua.  AINA voi asua halvemmalla ja syödä halvemmalla. Ei ole MITÄÄN vakiota pakollisten menojen summaa. Se pakollisten menojen summa on 0, KAIKKI summat sen jälkeen ovat valintoja.

Olen eri mieltä.

- asuntolaina on pakko maksaa jos sellainen on

- sähkölasku on myös pakollinen, muuten on kylmää ja pimeää

- vesilasku, jätemaksu, kiinteistövero on pakollisia, vakuutukset on myös hyvä olla olemassa - autolle jopa pakolliset jos auto on pakko olla. Tai vastike tai vuokra asumistavasta riippuen.

- ruokamenot on pakollisia, en tunne ketään kuka eläisi pyhällä hengellä;)

Em maksut pystyn ainakin itse budjetoimaan vuoden etukäteen. Eikä ne montaa euroa arviosta heitä.

-asuntolainan ottaminen ON valinta.

-Sähkölasku EI ole pakollinen, aina voit tuottaa oman sähkösi ja elää sillä.

- oma kaivo.

- talon tai kiinteistön omistaminen ON oma valita.

-auton hankkiminenkin on oma valinta.

KAIKKIIN noihin voi vaikuttaan ja voi tehdä halvemmalla kuin nyt tekee.  Ihan kaikista kuluista tuskin aivan helposti pääsisi eroon, mutta SEKIN on valinta jonka itse tekee. Haluaako päästä helpommalla ja maksaa, vai näkeekö vaivan on juuri se oma valinta. Jossain kohdassa alkaa se rajahyöty vaivannäön ja maksun kohdalla kohtaamaan, mutta silti se on oma valinta.

Siitä OMASTA valinnasta tulee äkkiä pankin valinta, kun markkinoilla vain hinnat karkaa ja pankki ei myönnä lainaa, kun ei se itse säästetty osuus riitä.

Ihan oma valinta ottaa se laina! Ei yksikään pankki tule sulle työntämään lainapaperia käteen ja pakota allekirjoittamaan. Ja jos nyt on ihan pakko hankkia talo, niin aina voi etsiä sellaisen, mihin varaa on ja ottaa pienempi laina. Se ei ehkä ole kaikkein kivoimmalla paikalla ja juuri sen kokoinen kuin haluat, mutta sekin on valinta.

Taidat olla sellainen kultalusikka suussa syntynyt ja kasvanut herranterttu, joka ei tiedä todellisesta maailmasta ja sen valinnanmahdollisuuksista tuon taivaallista.

No voi kuule. Ihan väärään meni analyysi. Olen kahden tavallisen duunarin toinen lapsi. Asuttiin vuokralla, muutettiin usein, sen mukaan missä milloinkin oli edullinen ja kiva kämppä tarjolla, joko isän tai äidin työnantajan työsuhdeasuntoon.

Meillä oli pieni ja edullinen auto, joka hankittiin käytettynä ja muutaman vuoden välein vaihdettiin uudempaan käytettyyn.

Asunto oli kalustettu ja sisustettu ajattomasti ja funktionaalisesti. Tavaraa ei ollut paljon, mutta kaikki oli tarpeellista.

Vaatteet eivät olleet merkkivaatetta, vaan edullista ja käytännöllistä.

Ruoka oli perus kotiruokaa, ja sen haaskaus oli paheksuttavaa. Karkkia ja limua sai kerran viikossa.

Matkailtiin vähän. Käytiin Tukholmassa ja Kanarialla. Muuten ihan vaan telttailtiin, patikoitiin.

Elettiin vaatimatonta, mutta hyvää elämää.

Nyt itse asun vuokralla 250e kk. Käyn työssä duunariammatissa. Syön vaatimattomasti, mutta terveellisesti. Harrastan edullisia tai ilmaisia harrastuksia. Voisin matkustella, mutta en näe siinä järkeä. Minulla ei ole lapsia eikä miestä. Ei lemmikkiäkään.

Nämä kaikki ovat ihan omia valintoja, olisin voinut valita toisin. Voisin mennä nyt heti ostamaan talon, mutta en halua.

Miksi haluaisin päästä eroon rahoista, joiden hankkimiseksi olen nähnyt niin paljon vaivaa?

Todistit just mun pointin, elät ihan samaa elämää kun jos sulla ei olisi lainkaan rahaa. Kenelle jätät rahasi, kun itse et kerran käytä? Et nauti elämästä nyt, ajattelitko ottaa rahat hautaan mukaan?

Joo en tajua. Toki pitää olla velaton koti ja puskuria ikävien asioiden varalta, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä rahoja saa kukaan mukaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästin vuodessa 17000e vaikka olin kolme kuukautta työttömänä. Aikaisempi vuosina olisin pystynyt säästämään 25000.

Miten tämä onnistuu? Puoliso tienaa ihan kivasti ja pystyn pihistelemään melkein kaikesta jos oikeasti vain haluan. Ymmärrän että jokainen ei tähän pysty mutta elämä on valintoja.

Vierailija
104/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin vuodessa 17000e vaikka olin kolme kuukautta työttömänä. Aikaisempi vuosina olisin pystynyt säästämään 25000.

Miten tämä onnistuu? Puoliso tienaa ihan kivasti ja pystyn pihistelemään melkein kaikesta jos oikeasti vain haluan. Ymmärrän että jokainen ei tähän pysty mutta elämä on valintoja.

Näin elättäjän näkövinkkelistä se onkin oikein mukava havaita, miten toinen vain säästelee itselleen, kun itse maksan kaiken.

Vierailija
105/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi, että miksi säästän.

No minä säästän siksi, että meillä menee miehen kanssa huonosti. Jos päätän lähteä tästä suhteesta, niin kaikki on ihan helvetin kallista maksaa yksin. Mä joudun säästämään että pärjään jos se tilanne tulee että jään yksin.

En kituuta mutta oon tarkka rahoistani. En halua nähdä nälkää tai että lapseni näkevät nälkää jos ero tulee.

Ja jos pysymme yhdessä, niin ei säästoistä varmastikaan ole haittaa.

Vierailija
106/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIHIN te säästätte, te jotka ette edes elä, ette tee mitään kivaa kun se maksaa? Ajattelitteko ottaa kuollessa mukaan?

Toki pitää olla puskurit jne, mutta elämä on kovin lyhyt, eikä ole mitään takeita että vanhana vielä jaksaisi nauttia kaikesta siitä rahasta. Tänä vuonna mulla on kuollut monta sellaista jotka olisi päässeet eläkkeelle ihan kohta, ei ole mitään takuuta että elää vanhaksi nauttimaan rahoista.

Minä olen tänä vuonna lyhentänyt talolainaa 14 000 ja säästänyt vain 2000. Ja purjehtinut, matkustanut ja harrastanut kaikkea ihanaa, käynyt kursseja ja ostanut taidettakin. Elämä on liian lyhyt itaruuteen.

Minä säästän tulevaisuuttani varten. Jos joudun esim työkyvyttömäksi, on mistä ottaa. Vanhuksena minusta ei huolehdi kukaan, ellen itse säästä palveluitani varten. Jos kuolo korjaa kesken kaiken, tulee eräs yhdistys saamaan hyvän potin.

Kyllä minä elän, siihen elämään ei vaan kuulu yletön tuhlailu ja kuluttaminen.

Asun vuokralla, koska se on ainoa järkevä tapa muuttotappiokunnassa, jossa työttömyysuhka vaanii kulman takana. Jos tulee yt:t, pääsee muuttamaan helposti sinne, missä töitä on.

Jaa, muuttotappiokunnassa saa halvalla oman talonkin ja voi nauttia elämästä. Vuokralle pääsee aina.

Vierailija
107/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän 1800 e/kk tuloista 500 e/kk. Ei ollut alkuun helppoa elää niin pihisti mutta nyt olen jo tottunut. Voi kun tienaiskin enemmän ja saiskin kymppitonnin/vuosi säästöön. Veljeni tienaa yli 3000 e/kk eikä saa mitään säästöön.

Vierailija
108/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saan keskipalkkaisena verojen jälkeen käteen 2500e kuussa ja tästä menee kuusta riippuen säästöön 1000-1500e. Kymppitonnin saaminen vuodessa säästöön ei pitäisi olla kovin vaikeaa tavalliselle palkansaajalle.

Tavallinen palkansaaja ei saa nettona 2500e.

Aika lähelle saa. Palkka- ja palkkiotulojen mediaani tammikuussa 2022 oli 2968 € -> tuolla palkalla veroihin ja veroluotoisiin maksuihin menee noin 25,8 %, eli nettotulo olisi 2202 euroa.  Toki kotikunta ja kuuluuko kirkkoon vaikuttaa tähän jonkin verran mutta noilla hehtaareilla ollaan.

Aika monessa ammatissa palkka jää alle 2000e.

Mutta vielä USEAMMASSA on yli 2000.

Netto vai brutto?

molemmat.

Vierailija
109/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein nuo säästäjät ovat miehensä siivellä eläviä naisia

Totakai säästäminen helpottuu, kun on toinen jakamassa kuluja. Lähes samaan pääsee, jos asuu kämppiksen kanssa.

Vierailija
110/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten vielä se, että en tosiaan ole mitenkään kierosti säästellyt vaan itselleni. Haluaisin että tåmä suhde toimii, mutta mies on vähän väkivaltaisuuteen taipuva ja aggressiivinen. En tiedä kauanko jaksan tässä. Muuttuuko hän.

T.105

Vierailija
111/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näin päättelet. Ja kaikki kiva ei edes maksa mitään, osa jopa tuottaa rahaa..

No missä ja miten purjehditaan ilmaiseksi, matkustetaan ilmaiseksi, saadaan ilmaisia lankoja käsitöihin jne? Kävellä ja lukea kirjaston kirjoja voi ilmaiseksi, kaikki muu maksaa jotakin.

Ja mitä rahoilla on tarkoitus tehdä, ja kuka takaa että vanhana vielä pystyy? Työkaveri kuoli mahasyöpään viime kk, iässä hurjat 53 v.

Ajasta on pula, ei rahasta.

No suppeapa on listasi mukavista asioista.

-purjehdus

-matkustelu

-käsityöt

Vierailija
112/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi, että miksi säästän.

No minä säästän siksi, että meillä menee miehen kanssa huonosti. Jos päätän lähteä tästä suhteesta, niin kaikki on ihan helvetin kallista maksaa yksin. Mä joudun säästämään että pärjään jos se tilanne tulee että jään yksin.

En kituuta mutta oon tarkka rahoistani. En halua nähdä nälkää tai että lapseni näkevät nälkää jos ero tulee.

Ja jos pysymme yhdessä, niin ei säästoistä varmastikaan ole haittaa.

Jaa. Ja sulla menee ammatti ja työpaikkakin samalla jos eroat? Toki pitää puskuria olla koska kaikkea tosiaan voi tapahtua, mutta se ei ole sama kun kituuttaa koko ikä vaan säästäen, kuten osa täällä tekee.

Mutta joo, jatkakaa säästämistä, mä lähen nyt ihan maksulliseen harrastukseen.

Vierailija
113/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Asun ihanassa kerrostalokolmiossa, jossa esim sähkölasku on kolmen kk välein 80 euroa. Kaverini samoilla tuloilla maksanut vuosikaudet omakotitalon sähkölaskua 200 euroa kuussa. Valitsin asunnon läheltä keskustaa, jotta suurimman osan vuodesta pääsen töihin polkupyörällä vartissa. Kaveri on valinnut talonsa niin kaukaa keskustasta, että auto on pakollinen. Nää on valintoja. Tällaisista asioista kertyy jo paljon. Kaikkea ei voi saada, se on monen vaikea hyväksyä.

Vierailija
114/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin elättäjän näkövinkkelistä se onkin oikein mukava havaita, miten toinen vain säästelee itselleen, kun itse maksan kaiken.

Kerro toki lisää! Miksi annat toisen käyttää lompakkoasi?

Jos kirjoituksella koitit viitata minuun niin epäonnistuit olettamuksessasi. Ennen työttömyyttä maksoin kuluista puolet mutta työttömyyden aikana vähämmän. Tämä oli mielestäni kohtuullista sillä mies tienasi normipalkkaa. Nyt olen jälleen töissä ja takaisin normaalissa rahakäytönnössä.

Ja mies saa säästöön kaksikertaisen summan minuun verrattuna jos huolestuit hänen säästöistään.

Vierailija
115/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka saa säästettyä  pienistä tuloista vaikka 4000 e,  jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain.  Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.

Parempi että syö ilmaista ruokaa jos vain kelpaa, ei mene roskiin.

Taitaa olla juuri nirsoja ne köyhät joille ei kelpaa ilmainen ruoka.

Ostakoot sitten kaiken kalliilla.

Kumminkin näissä säästöjutuissa on aina jätetty jotain sanomatta kun ne oikein tarkkaan lukee.

Vierailija
116/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että aina tulee jotain, mikä syö sen vähänkin säästön. Lapsella kännykkä rikki, toiselle autokoulu, autohuolto maksaa tonnin, pesukone menee rikki jne...

Mutta olithan sinä ajatellut, että kahteen lapseen on hyvin varaa.

Vierailija
117/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin asiallisen pelikoneen vähän yli tonnilla ja siihen pelejä aina Steamin alennusmyynneistä. Työpaikan kuntosalia saa käyttää ilmaiseksi. Rahaa jää automaattisesti säästöön sen suurempia miettimättä ja minulla on kaikki mitä haluan. 

Vierailija
118/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näin päättelet. Ja kaikki kiva ei edes maksa mitään, osa jopa tuottaa rahaa..

No missä ja miten purjehditaan ilmaiseksi, matkustetaan ilmaiseksi, saadaan ilmaisia lankoja käsitöihin jne? Kävellä ja lukea kirjaston kirjoja voi ilmaiseksi, kaikki muu maksaa jotakin.

Ja mitä rahoilla on tarkoitus tehdä, ja kuka takaa että vanhana vielä pystyy? Työkaveri kuoli mahasyöpään viime kk, iässä hurjat 53 v.

Ajasta on pula, ei rahasta.

No suppeapa on listasi mukavista asioista.

-purjehdus

-matkustelu

-käsityöt

No tässä lisää: lemmikit, ne aiheuttaa kuluja mutta antaa paljon.

Teatteri ja ooppera.

Kirjat (kirjastossa ei ole kaikkea)

Museot (muillakin paikkakunnilla)

Auto (ettei elämä mene seistessä bussipysäkillä)

Puutarhanhoito (edellyttää puutarhaa)

Taide (ilahduttaa arjessa)

Liikunta (balettitunti ei ole ilmainen)

Mitään noista ei saa ilmaiseksi, ja kaikki ne tekevät elämästäni parempaa. Köyhä mieli, ellei keksi mitään kivaa mitä rahalla voi tehdä.

Jos elämä olisi sitä yksiössä töllön katsomista, en tasan kävisi töissä, eihän työ parantaisi elämää yhtään. Ja ihan sama, millainen summa olisi säästössä.

Vierailija
119/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti. Asun ihanassa kerrostalokolmiossa, jossa esim sähkölasku on kolmen kk välein 80 euroa. Kaverini samoilla tuloilla maksanut vuosikaudet omakotitalon sähkölaskua 200 euroa kuussa. Valitsin asunnon läheltä keskustaa, jotta suurimman osan vuodesta pääsen töihin polkupyörällä vartissa. Kaveri on valinnut talonsa niin kaukaa keskustasta, että auto on pakollinen. Nää on valintoja. Tällaisista asioista kertyy jo paljon. Kaikkea ei voi saada, se on monen vaikea hyväksyä.

Mutta eihän sulla ole mitään kivaa.

Vierailija
120/271 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka saa säästettyä  pienistä tuloista vaikka 4000 e,  jättää kertomatta että käy syömässä ilmaiseksi jossain.  Kympin tarkkuudella kaikki kulut kirjaukseen, ja maksaa kaiken itse, sitten tiedetään paremmin.

Parempi että syö ilmaista ruokaa jos vain kelpaa, ei mene roskiin.

Taitaa olla juuri nirsoja ne köyhät joille ei kelpaa ilmainen ruoka.

Ostakoot sitten kaiken kalliilla.

Kumminkin näissä säästöjutuissa on aina jätetty jotain sanomatta kun ne oikein tarkkaan lukee.

Ja mitä se jotain on?

Tulee tunne että ellei ole kolmen lapsen yksinhuoltaja äiti matalapalkka-alalta niin ei ole mitään oikeutta puhua säästämisestä.

Jos on lapseton, mukavasti tienaava samoin kuin puoliso ja vanhemmat muuta kuin tukien varassa elelevät alkoholistit niin ei ole mitään oikeutta kertoa paljonko saa säästöön. Koska sullehan se on niin helppoa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi