Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Ylipäätään yrittäjyyttä ei voi arvioida sen perusteella, onko minulle tai sinulle opetettu jotain relevanttia asiaa koulussa. On olemassa lukuisa joukko yrittäjiä, jotka tarjoavat varsin yksinkertaista palvelua, jonka "jokainen voisi oppia parissa tunnissa", mutta pointti on se, että asiakas maksaa palveluntuottajalle saadakseen lisää vapaa-aikaa. Aloittaja tilaa neuleen koska ei osaa neuloa itse, tai sitten hän maksaa vapaa-ajastaan. Se, miellyttääkö lopputulos, on eri asia. Neuloja on käyttänyt omaa aikaansa tehdäkseen työn, josta hänellä on oikeus saada korvaus. Paita on nähtävästi kunnollisesti tehty, mikäli aloittaja on arvellut saavansa siitä vielä voittoa. Alihankinta on sinällään aivan ok, kunhan siitä on sovittu. Mutta ystävyys lienee tämän jälkeen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään yrittäjyyttä ei voi arvioida sen perusteella, onko minulle tai sinulle opetettu jotain relevanttia asiaa koulussa. On olemassa lukuisa joukko yrittäjiä, jotka tarjoavat varsin yksinkertaista palvelua, jonka "jokainen voisi oppia parissa tunnissa", mutta pointti on se, että asiakas maksaa palveluntuottajalle saadakseen lisää vapaa-aikaa. Aloittaja tilaa neuleen koska ei osaa neuloa itse, tai sitten hän maksaa vapaa-ajastaan. Se, miellyttääkö lopputulos, on eri asia. Neuloja on käyttänyt omaa aikaansa tehdäkseen työn, josta hänellä on oikeus saada korvaus. Paita on nähtävästi kunnollisesti tehty, mikäli aloittaja on arvellut saavansa siitä vielä voittoa. Alihankinta on sinällään aivan ok, kunhan siitä on sovittu. Mutta ystävyys lienee tämän jälkeen loppu.
Jos tätä ajatellaan puhtaasti palvelun ulkoistamisen ja oman vapaa-ajan arvon kannalta, niin eikö kaikki tilauksesta tehtävä käsityö kannattaisi tilata Kiinasta? Se, mikä suututtaa suomalaisen kaverin, on sikäläiselle neulojalle aivan ok tuntipalkka.
Ihan ok hinta. Oon miettiny ite käsintehtyjen villasukkien arvoks ehkä pari- kolmekymppiä. Nuohan on tuhottoman paljon laadukkaampia mitä kaupasta saatavat jotka ei kestä edes yhtä talvea. Onneks on parit mummon tekemät tallessa, kestävät kenties loppuelämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että osa todellakin tekee vielä käsityötä työkseen, se on oikea työ ja ammatti, ja siitä oikeus saada korvaus. Ihan samoin kun muutkin yrittäjät elävät omalla työllään. Mutta kiitos nyt arvostuksesta porvari.
Ymmärrätkö sinä, että käsin neulominen opetetaan peruskoulussa koko ikäluokalle? Toki sitä tulee harrastaa vähän pitempään, että saa siistiä jälkeä. Mutta harva yrittäjä yrittää muullakaan alalla päästä tuntipalkoille ammattitaidolla, joka on opetettu ihan kaikille koulussa.
Eri juttu on sitten neulesuunnittelu, koneneulonta jne. Mutta se että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä, ei yrittäjän ammattitaitoa. Ja se että haluaa kaverilta tuntipalkkaa, on harmaata taloutta.
- Ei ap, neulonut kohta 40 vuotta, kunnioittaa suuresti käsityöyrittäjiä mutta ymmärtää myös heidän ja harrastajien eron.
Mielenkiintoinen näkökulma.
t. Ammattikirjoittaja, kääntäjä ja yrittäjä (joka osaa myös neuloa tosi hyvin)
Hassua, minäkin kirjoitan työkseni. Meitä on yllättävän paljon. Sen sijaan en tunne ketään, joka eläisi käsin neulomalla.
Ja jos ihan rehellisiä ollaan, olen opiskellut kirjoittamista muuallakin kuin peruskoulussa. Aivan kuten oikeat käsityön ammattilaiset ovat yleensä myös käyneet kouluja. Hatunnosto sinulle, jos sekä kirjoittaminen että kääntäminen onnistuu työksi saakka peruskoulun opeilla.
Se ei kuitenkaan muuta pointtiani. Jos ammatti-ihminenkään ei pääse tuntipalkoille käsin neulonnalla, on harrastajan turhaa ihmetellä, ettei hänkään pääse.
-Se, jota kommentoit.Mutta mutta onhan kirjoittaminen opetettu kaikille jo peruskoulussa. Toki sitä täytyy harrastaa vähän pitempään, että tulee siistiä jälkeä. Vai miten se nyt oli?
Niin, käsityön ammattilaiset yleensä suunnittelevat itse mallinsa, jo ihan tekijänoikeussyistä.
Vai oletko sinä sellainen kirjoittamisen ammattilainen, joka tekee tuntipalkalla kaunokirjoitusta mallin mukaan? Onhan niitäkin tietysti. Heitä kutsutaan kalligrafeiksi.
Mutta useimmiten kirjoittajille maksetaan niistä tekstin sisältämistä ajatuksista, ei niinkään siististä käsin toteutuksesta.
Olisit käynyt kirjoituskurssien lisäksi muutaman ajattelukurssin, hyvä hakoteiden kuljeskelija.
Yllä olevan hyvin yleisen argumentointivirheen nimi on ad hominem. Ei kerrota, mitä vikaa on argumentissa, vaan tartutaan sen esittäjään. Ad hominemin käyttö katsotaan väittelyssä häviämiseksi.
Ajattelukursseilla näitä opetetaan.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudellaan. Sinun höpinäsi kalligrafioista ja silmukoiden pistämisestä peräkkäin eivät hääppöisiä kommentteja ansaitse. Ihan henkilöön menemättä: älä yritä olla liian älykäs.
Sitten tuli iso paha susi ja söi isoäidin, sekä jälkiruuaksi lasten vanukkaat.
Osaan tehdä mitä vaan ,niissä on tosi iso työ kuitenkin. kuvioneuleessa esim.
Vasen Sukka kirjoitti:
Juuri äskettäin mun hyvä ystävä kutoi mulla villasukat, mutta hän löysi uuden miehen alakerran baarista- sai vain vasemman jalan sukan valmiiksi.
Pyysi tonnia tuosta yhdestä sukasta? Mitä teen, maksanko vai onko ystävyys nyt koetuksella?
Jos ystävyys on sinulle tärkeää, tietenkin maksat.
Ystäväsi taitaa kyllä unohtaa sinut muutenkin, kun alkaa viettää kaiken aikansa uuden miehen kanssa. Ei ehdi eikä jouda kutomaan, korkeintaan tälle uudelle kullalle. Joten, unohda ystävä ja sukat.
Miksi maksaa siivoojalle kun jokainen osaa kyllä siivota, sehän opetetaan jo kotona.
Miksi maksaa ravintolassa ruoasta koska kyllähän koulun kotitaloustunneilla opetetaan ruokaa tekemään.
Miksi maksaa kahvilassa kahvista ja leivonnaisista koska kyllähän kaikki osaa kahvia keittää ja leipoa.
Miksi maksaa taksista mitään koska kyllähän kaikki ajokortin saaneet osaa ajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että osa todellakin tekee vielä käsityötä työkseen, se on oikea työ ja ammatti, ja siitä oikeus saada korvaus. Ihan samoin kun muutkin yrittäjät elävät omalla työllään. Mutta kiitos nyt arvostuksesta porvari.
Ymmärrätkö sinä, että käsin neulominen opetetaan peruskoulussa koko ikäluokalle? Toki sitä tulee harrastaa vähän pitempään, että saa siistiä jälkeä. Mutta harva yrittäjä yrittää muullakaan alalla päästä tuntipalkoille ammattitaidolla, joka on opetettu ihan kaikille koulussa.
Eri juttu on sitten neulesuunnittelu, koneneulonta jne. Mutta se että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä, ei yrittäjän ammattitaitoa. Ja se että haluaa kaverilta tuntipalkkaa, on harmaata taloutta.
- Ei ap, neulonut kohta 40 vuotta, kunnioittaa suuresti käsityöyrittäjiä mutta ymmärtää myös heidän ja harrastajien eron.
Mielenkiintoinen näkökulma.
t. Ammattikirjoittaja, kääntäjä ja yrittäjä (joka osaa myös neuloa tosi hyvin)
Hassua, minäkin kirjoitan työkseni. Meitä on yllättävän paljon. Sen sijaan en tunne ketään, joka eläisi käsin neulomalla.
Ja jos ihan rehellisiä ollaan, olen opiskellut kirjoittamista muuallakin kuin peruskoulussa. Aivan kuten oikeat käsityön ammattilaiset ovat yleensä myös käyneet kouluja. Hatunnosto sinulle, jos sekä kirjoittaminen että kääntäminen onnistuu työksi saakka peruskoulun opeilla.
Se ei kuitenkaan muuta pointtiani. Jos ammatti-ihminenkään ei pääse tuntipalkoille käsin neulonnalla, on harrastajan turhaa ihmetellä, ettei hänkään pääse.
-Se, jota kommentoit.Mutta mutta onhan kirjoittaminen opetettu kaikille jo peruskoulussa. Toki sitä täytyy harrastaa vähän pitempään, että tulee siistiä jälkeä. Vai miten se nyt oli?
Niin, käsityön ammattilaiset yleensä suunnittelevat itse mallinsa, jo ihan tekijänoikeussyistä.
Vai oletko sinä sellainen kirjoittamisen ammattilainen, joka tekee tuntipalkalla kaunokirjoitusta mallin mukaan? Onhan niitäkin tietysti. Heitä kutsutaan kalligrafeiksi.
Mutta useimmiten kirjoittajille maksetaan niistä tekstin sisältämistä ajatuksista, ei niinkään siististä käsin toteutuksesta.
Olisit käynyt kirjoituskurssien lisäksi muutaman ajattelukurssin, hyvä hakoteiden kuljeskelija.
Yllä olevan hyvin yleisen argumentointivirheen nimi on ad hominem. Ei kerrota, mitä vikaa on argumentissa, vaan tartutaan sen esittäjään. Ad hominemin käyttö katsotaan väittelyssä häviämiseksi.
Niin metsä vastaa kuin sinne huudellaan. Sinun höpinäsi kalligrafioista ja silmukoiden pistämisestä peräkkäin eivät hääppöisiä kommentteja ansaitse. Ihan henkilöön menemättä: älä yritä olla liian älykäs.
Analogia on ihan pitävä. Käsityön teko ohjeen mukaan vertautuu kalligrafiaan. Molemmat vaativat tarkkaa kättä ja hyvää makua, mutta eivät varsinaista luovuutta.
Sitten erikseen ovat uutta luovat henkilöt, neulesuunnittelijat ja tekstisisältöjä tuottavat kirjoittajat. Heidän työnsä on tekijänoikeuksien alaista materiaalia, ja sitä toiset eivät saa kaupallisesti hyödyntää. Suomessakin on loistavia neulesuunnittelijoita, jotka tienaavat työllään.
Se, että neuleharrastaja haluaa päästä tuntipalkoille jonkun toisen suunnittelemalla työllä, on toki ymmärrettävää, mutta siinä tulevat tekijänoikeuslait ja säännökset vastaan. Samoin näistä palkoista harvoin maksetaan veroja ja muita maksuja. Kaverille voi neuloa, mutta jokainen voi pohtia, onko asiallista odottaa siitä tuntipalkkaa.
Kalligrafi voi taas tekstata runonpätkiä sitaattioikeuden nojalla. Hieno taito sekin. Mutta silläkään ei taida kukaan päätoimisesti elää.
Neulon itse villasukkia sen takia kun saan niihin löysät varret jotka eivät estä verenkiertoa nilkoista sillä kaupan sukissa oli aina liian tiukka se varsi kun vanhemmiten nilkat alkavat turpoilemaan. Ja onhan ne itse tehdyt villalangasta ihan eri lämpöisetkin kun verenkierto heikkenee iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tätä ajatellaan puhtaasti palvelun ulkoistamisen ja oman vapaa-ajan arvon kannalta, niin eikö kaikki tilauksesta tehtävä käsityö kannattaisi tilata Kiinasta? Se, mikä suututtaa suomalaisen kaverin, on sikäläiselle neulojalle aivan ok tuntipalkka.
Tottakai näin on tehty iät ja ajat, kiinalainen kone suoltaa tuhansia neuleita siinä ajassa missä käsityöläinen neuloo yhden tuotteen. Mutta sitä voi miettiä myös niin, että tukee suomalaista yrittäjyyttä, tuote on kotimainen, eettisesti tuotettu, puhtaampi kuin ne kiinalaiset joita uitetaan myrkkyliemessä jne. Arvoja on monenlaisia. Mutta jos voittoa haluaa, silloin pitääkin ostaa Kiinasta, jossa tuotantokustannukset ovat ainakin vielä edulliset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko villapaita vielä Torissa? En löytänyt enää.
Ja tämä ei ole mun villapaita.
AP
Eikös sun pitänyt olla trolli? Unohditko jo tämän yön aikana? :D
Ohis: Mulle ei kyllä koulussa opetettu minuuttiakaan neulomista, kutomista tai virkkaamista, koska valitsin aina tekstiilityön sijasta puukäsityöt. Sillä ainoalla tekstiilikäsityön kurssilla sain vain vaivoin aikaiseksi puolikkaan esiliinan, ja senkin itkua tuhertaen :D
Tämän kokemuksen vuoksi arvostan suuresti kaikkia, jotka vähääkään osaa neuloa jne. Kaverini on esimerkiksi neulonut minulle käsittämättömän upeat polvimittaiset villasukat, joissa on useita värejä, kirjailuja ja koristeita. Kaltaiseni poropeukalon mielestä ne sukat on taidetta, ehkä jopa suoranaista taikuutta :D Maksoin niistä aikanaan vain viisikymppiä kun kaveri ei enempää huolinut, mutta olisin ollut valmis pulittamaan niistä kevyesti pari sataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä teidän tarkoitus on vain kiusata mua. Ette halua ymmärtää mun pointtia ja syytä miksi en voi enään paitaa pitää vaan laitoin sen myyntiin.
Ootte oikeasti säälittäviä kiusaajia koko porukka.
Reilua olisi se palauttaa pusero tekijälle ja pyytää rahat takaisin, eikä tehdä ystävyydellä bisnestä, joka osoittaa sinussa röyhkeyttä, lisätä hintaan vielä 50€, ystäväsi kustannuksella.
Varmasti ystävällä on puserolle joku ostaja tuolla hinnalla, joka ei julkisesti kitise ja hauku somessa.
Ja miksi ihmeessä sinun piti lisätä hintaan 50€, jos sinusta villapaita oli kallis. Ahneusko?
No mistä sinä tiedät että olen lisännyt hintaan 50e. Et säkään mua tunne ja tiedä mihin hintaan olen sen laittanut myyntiin.
Taidat olla joku älypää.
Itsehän sinä jo aloituksessa kerrot
"sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa"
Ja nyt myyt samaa paitaa 150€ Tori.fi
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa siivoojalle kun jokainen osaa kyllä siivota, sehän opetetaan jo kotona.
Miksi maksaa ravintolassa ruoasta koska kyllähän koulun kotitaloustunneilla opetetaan ruokaa tekemään.
Miksi maksaa kahvilassa kahvista ja leivonnaisista koska kyllähän kaikki osaa kahvia keittää ja leipoa.
Kysytään näin päin, että pitääkö siivoojalle maksaa enemmän, jos hän on perinnetietoinen ja haluaa käyttää suopaa ja pajuluutaa? Onko ok että kaveri pyytää rahaa kahveista, koska keittää ne käsin puuhellalla? Tai pitääkö taksikuskin tuntipalkan kattaa myös harrasteauton tuunaus käsin?
Kutoma- ja neulekoneet keksittiin jo 1800-luvulla. Siksi kankaiden ja neuleiden valmistus käsin on nykyään harrastus.
"Kaverille voi neuloa, mutta jokainen voi pohtia, onko asiallista odottaa siitä tuntipalkkaa."
Niin siis ihan sama kuin laittaa toisten tekemille lapsille lahjoja niin siitäkään ei saa mitään mitään palkkaa eikä itselleen eikä hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: Mulle ei kyllä koulussa opetettu minuuttiakaan neulomista, kutomista tai virkkaamista, koska valitsin aina tekstiilityön sijasta puukäsityöt. Sillä ainoalla tekstiilikäsityön kurssilla sain vain vaivoin aikaiseksi puolikkaan esiliinan, ja senkin itkua tuhertaen :D
Tämän kokemuksen vuoksi arvostan suuresti kaikkia, jotka vähääkään osaa neuloa jne. Kaverini on esimerkiksi neulonut minulle käsittämättömän upeat polvimittaiset villasukat, joissa on useita värejä, kirjailuja ja koristeita. Kaltaiseni poropeukalon mielestä ne sukat on taidetta, ehkä jopa suoranaista taikuutta :D Maksoin niistä aikanaan vain viisikymppiä kun kaveri ei enempää huolinut, mutta olisin ollut valmis pulittamaan niistä kevyesti pari sataa.
Minä osaan neuloa hyvin, samoin kaikki kaverini, ja siksi en ehkä niin sitä taitoa arvostakaan.
Mutta sinähän voit vaikka vuolla puulusikoita kavereille tuntipalkalla. Tässä ketjussa nimenomaan on kerrottu että niin sanottuja naisten töitä arvostetaan aina vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysytään näin päin, että pitääkö siivoojalle maksaa enemmän, jos hän on perinnetietoinen ja haluaa käyttää suopaa ja pajuluutaa? Onko ok että kaveri pyytää rahaa kahveista, koska keittää ne käsin puuhellalla? Tai pitääkö taksikuskin tuntipalkan kattaa myös harrasteauton tuunaus käsin?
Kutoma- ja neulekoneet keksittiin jo 1800-luvulla. Siksi kankaiden ja neuleiden valmistus käsin on nykyään harrastus.
Kiinalaisia sukkia ja vaatteita saa halvalla. 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjä määrittää hintansa, asiakas äänestää jaloillaan. Jos jostain syystä haluaa ostaa palvelun nimenomaan sellaiselta yrittäjältä, joka tekee asian hitaammalla ja kalliimmalla tavalla, kannattaa varautua maksamaan enemmän. Jos taas haluaa mennä hinta edellä, kannattaa varmasti valita toisenlainen yrittäjä.