Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt YMMÄRRÄ tai halua ymmärtää. Jos tarvikkeet maksaa sen 20e niin mun mielestä on kohtuutonta pyytää kaverilta paidasta 80e voittoa.
Mulla on nyt sellainen olo etten halua edes käyttää tota paitaa.
Miten niin 80e voittoa? Jos langat ovat maksaneet 20e (jota en kyllä usko), niin lopustako tulee sitten se "voitto"? Ei palkka tehdystä työstä?
Vaikuttaa siltä, että ajattelit kaverisi tekevän villapaidan ilmaiseksi? Oletko itse koskaan neulonut mitään? Tajuatko mikä työ tuossa on, vaikka sen osaisikin hyvin?
Tässä kohtaa pitäisi antaa arvostusta ihmiselle, joka osaa noin hienon taidon, jota yllättävän harva enää osaa. Minä en ainakaan, vaikka olen jo 50. Äitini sen sijaan osasi ja näin sivusta, millainen työ oli tehdä villapaita.
Joten aapeen pitäisi maksaa summa kiltisti. Oma syy, jos et hinnasta neuvotellut etukäteen vaan luulit vain hyötyväsi ystäväsi taidosta. Seuraavaksi varmaan olisit myymässä paitaa netissä 150e...
Vierailija kirjoitti:
Ihan ok hinta. Oon miettiny ite käsintehtyjen villasukkien arvoks ehkä pari- kolmekymppiä. Nuohan on tuhottoman paljon laadukkaampia mitä kaupasta saatavat jotka ei kestä edes yhtä talvea. Onneks on parit mummon tekemät tallessa, kestävät kenties loppuelämän.
En tiedä, mistä tulee tämä näissä ketjuissa yleinen harhaluulo, että tehdastekoiset sukat olisivat heikompia. Jos sukat tehdään samasta langasta, on yleensä tehdastekoinen kestävämpi, koska tiheys ei vaihtele. Löysät kohdat kuluvat usein ensin.
Voin lämpimästi suositella Helsingin villasukkatehtaan sukkien laatua. Ne on minulla jalassa nytkin.
Parasta aikaa neulon saumatonta kirjoneulepaitaa. Sellaista ei kone osaa tehdä, mutta se on toinen tarina se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että osa todellakin tekee vielä käsityötä työkseen, se on oikea työ ja ammatti, ja siitä oikeus saada korvaus. Ihan samoin kun muutkin yrittäjät elävät omalla työllään. Mutta kiitos nyt arvostuksesta porvari.
Ymmärrätkö sinä, että käsin neulominen opetetaan peruskoulussa koko ikäluokalle? Toki sitä tulee harrastaa vähän pitempään, että saa siistiä jälkeä. Mutta harva yrittäjä yrittää muullakaan alalla päästä tuntipalkoille ammattitaidolla, joka on opetettu ihan kaikille koulussa.
Eri juttu on sitten neulesuunnittelu, koneneulonta jne. Mutta se että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä, ei yrittäjän ammattitaitoa. Ja se että haluaa kaverilta tuntipalkkaa, on harmaata taloutta.
- Ei ap, neulonut kohta 40 vuotta, kunnioittaa suuresti käsityöyrittäjiä mutta ymmärtää myös heidän ja harrastajien eron.
En ymmärrä kommentiasi, miksi kukaan laittaisi omaa rahaa kavereiden neuleisiin ja jakavan niitä toisten pyynnöstä ilmaiseksi, sillä ap. tapauksessa on vain tarvikkeiden hinta, jos on maksanut 100€.
Luulisi sen olevan itsestään selvää, ainakin tarvikkeet maksetaan.
Hyväntekeväisyys ja lahjaksi antaminen on erikseen, mutta siitä päättää antaja, ei saaja.
Härskiä toimintaa ja huonoa käytöstä, jos pyytää kaveria mittojen mukaan neulomaan puseron ja olettaa sen saavan vielä ilmaiseksi. Se on lokkeilua ja hyväksi käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa siivoojalle kun jokainen osaa kyllä siivota, sehän opetetaan jo kotona.
Miksi maksaa ravintolassa ruoasta koska kyllähän koulun kotitaloustunneilla opetetaan ruokaa tekemään.
Miksi maksaa kahvilassa kahvista ja leivonnaisista koska kyllähän kaikki osaa kahvia keittää ja leipoa.
Miksi maksaa taksista mitään koska kyllähän kaikki ajokortin saaneet osaa ajaa.
Näinpä, ja osa puritaaneista ajattelee juuri näin. Miksi matkustaa mihinkään kun voi olla kotona. Kaikissa näissä tapauksissa ihminen maksaa elämyksestä, siitä että joku toinen palvelee ja laittaa ruokaa, siivoaa jne. että jäisi vapaa-aikaa, voisi rentoutua hetkisen, nauttia tunnelmasta. Osahan tätä ei ymmärrä alkuunkaan ja he mariskoon siellä kotona. Muut haluavat ja tarvitsevat joskus elämyksiä jo ihan mielenterveyden takia. Ei kaikkea voi mitata aina rahassakaan. Osa matkustaa työn takia, urheilun, puolison tai vain kokeakseen jotain uutta. Siihen perustuu mikroyrityksissä lähes kaikkien yritysten liikeidea, palveluntuottamiselle.
Niin, mutta mikä on se elämys, jos pyytää kaverilta villapaidan?
Jos elämys on se, että saa kauniin, sopivan, eettisen paidan, niin eikö sellainen kannattaisi ostaa valmiina? Suomessa kuitenkin on edelleen paidantekijöitä.
Jos se elämys liittyy siihen tietoisuuteen, että kaverin pitää tehdä joka ainoa silmukka käsin, ja vielä neuleen saajaa ajatellen, siinä on jotakin kammottavaa, ja tuollaisista ystävyyssuhteista pitäisi päästä eroon.
Ehkä kyse ei ole elämyksestä ollenkaan, vaan jonkinlaisesta löyhästä ajatuksesta, että kun mun mummoni/tätini/naapurini neuloi koko ajan muille riesaksi asti eikä ikinä pyytänyt mitään, varmaan kaveri on ihan samanlainen.
Paljonko ap olisi halunnut maksaa paidasta?
Satanenkin on minimihinta pelkästään työpalkasta neuloa paita.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ap olisi halunnut maksaa paidasta?
No varmaan sen 20e, minkä ap luulee lankojen maksaneen, tai ehkä 10e, koska kyllähän hyvälle kaverile tehdään halvemmalla, kuin mitä vieraalle :D
Muistatteko sen "tarinoita törkeimmistä lokkeilijoista" -ketjun? :D Löytyyköhän AP piakkoin sieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö että osa todellakin tekee vielä käsityötä työkseen, se on oikea työ ja ammatti, ja siitä oikeus saada korvaus. Ihan samoin kun muutkin yrittäjät elävät omalla työllään. Mutta kiitos nyt arvostuksesta porvari.
Ymmärrätkö sinä, että käsin neulominen opetetaan peruskoulussa koko ikäluokalle? Toki sitä tulee harrastaa vähän pitempään, että saa siistiä jälkeä. Mutta harva yrittäjä yrittää muullakaan alalla päästä tuntipalkoille ammattitaidolla, joka on opetettu ihan kaikille koulussa.
Eri juttu on sitten neulesuunnittelu, koneneulonta jne. Mutta se että pistää silmukkaa peräkkäin ohjeen mukaan, on yleissivistystä, ei yrittäjän ammattitaitoa. Ja se että haluaa kaverilta tuntipalkkaa, on harmaata taloutta.
- Ei ap, neulonut kohta 40 vuotta, kunnioittaa suuresti käsityöyrittäjiä mutta ymmärtää myös heidän ja harrastajien eron.
Miksi kenenkään pitäisi siltikään antaa työnsä tulosta ilmaiseksi? Koulussa opetetaan myös tekemään ruokaa ja kakkuja, pitäisikö kahvilan ja ravintolankin antaa tuotteensa ilmaiseksi "koska sitä kahvinkeittoahan opetellaan jo koulussa". Ihan samanlainen vähättelymentaliteetti kuin aloittajallakin, eikä muuta.
Ei kenenkään tarvitse ilmaiseksi tehdä tietenkään. Mutta ajatus, että harrastajan pitäisi päästä neulomisesta tuntipalkoille on todella outo, koska käytännössä kukaan ammattilainenkaan ei neulo käsin päätoimisesti.
Et tunne alaa. Esim. Sirkka Könönen teki pitkän työuran omin käsin neulojana vuosikymmeniä, sai myös kansainvälistä huomiota ja arvostusta.
Ihanko oikeasti kuvittelet esim. Myssyfarmin neulojat harrastuksena neulovan käsin yritystoimintaan ilman palkkaa myssyjä ja muita neuleita. Eivät todella. Myssyfirma pyörittäå kansainvälistä yritystoimintaa ja vientiä on esim. Japaniin.
Itse ainakin lasken itselleni tuntipalkan, vaikka olen "harrastelija", sillä en halua polkea käsityön hintoja. Jos olisin neulonut ap. villapuseron, en olisi tehnyt sitä alle 250-300€. Ja töitä riittää, niin paljon kun ehdin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te ette nyt YMMÄRRÄ tai halua ymmärtää. Jos tarvikkeet maksaa sen 20e niin mun mielestä on kohtuutonta pyytää kaverilta paidasta 80e voittoa.
Mulla on nyt sellainen olo etten halua edes käyttää tota paitaa.Miten niin 80e voittoa? Jos langat ovat maksaneet 20e (jota en kyllä usko), niin lopustako tulee sitten se "voitto"? Ei palkka tehdystä työstä?
Vaikuttaa siltä, että ajattelit kaverisi tekevän villapaidan ilmaiseksi? Oletko itse koskaan neulonut mitään? Tajuatko mikä työ tuossa on, vaikka sen osaisikin hyvin?
Tässä kohtaa pitäisi antaa arvostusta ihmiselle, joka osaa noin hienon taidon, jota yllättävän harva enää osaa. Minä en ainakaan, vaikka olen jo 50. Äitini sen sijaan osasi ja näin sivusta, millainen työ oli tehdä villapaita.
Joten aapeen pitäisi maksaa summa kiltisti. Oma syy, jos et hinnasta neuvotellut etukäteen vaan luulit vain hyötyväsi ystäväsi taidosta. Seuraavaksi varmaan olisit myymässä paitaa netissä 150e...
Ap kuitenkin tori.fihin laittoi 150 eurolla paidan myyntiin vaikka olisi voinut laittaa samalla hinnalla mitä itse maksanut.
Ei arvosta edes kaverin tekemää paitaa ja yrittää vielä hyötyä siitä myymällä kovemmalla hintaa.
Paljollako ap itse tekisit toiselle villapaidan?
Jos sinulla on kaksi villapaitaa ja kaverilla ei yhtään, mikset anna villapaitaa kaverille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kenenkään pitäisi siltikään antaa työnsä tulosta ilmaiseksi? Koulussa opetetaan myös tekemään ruokaa ja kakkuja, pitäisikö kahvilan ja ravintolankin antaa tuotteensa ilmaiseksi "koska sitä kahvinkeittoahan opetellaan jo koulussa". Ihan samanlainen vähättelymentaliteetti kuin aloittajallakin, eikä muuta.
Ei kenenkään tarvitse ilmaiseksi tehdä tietenkään. Mutta ajatus, että harrastajan pitäisi päästä neulomisesta tuntipalkoille on todella outo, koska käytännössä kukaan ammattilainenkaan ei neulo käsin päätoimisesti.
Et tunne alaa. Esim. Sirkka Könönen teki pitkän työuran omin käsin neulojana vuosikymmeniä, sai myös kansainvälistä huomiota ja arvostusta.
Ihanko oikeasti kuvittelet esim. Myssyfarmin neulojat harrastuksena neulovan käsin yritystoimintaan ilman palkkaa myssyjä ja muita neuleita. Eivät todella. Myssyfirma pyörittäå kansainvälistä yritystoimintaa ja vientiä on esim. Japaniin.
Itse ainakin lasken itselleni tuntipalkan, vaikka olen "harrastelija", sillä en halua polkea käsityön hintoja. Jos olisin neulonut ap. villapuseron, en olisi tehnyt sitä alle 250-300€. Ja töitä riittää, niin paljon kun ehdin tehdä.
Toki tiedän Sirkka Könösen. Hänen mallejaan neuloivat koneneulojat Taito Shopin kautta. Hinta oli 300 euron luokkaa paidalta. Mitä taas tulee Myssyfarmin pipoihin, niitä tekevät päätoimiset eläkeläiset.
Eli kummassakaan näistä esimerkeistä ei neulota käsin päätoimisesti.
Mä just tein itelleni villapaidan johon langat maksoi 130€. Jos langat villapaitaan maksaa 20€ niin se on sit jotain seiskaveikkaa. Mä en tee enää koskaan mitään tilauksesta. Kerran tein sukat, ja vaikka kukaan ei valittanut hinnasta tai muuta, oli sellaisen työn tekeminen mikä ei just inspiroinut niin tuskaisaa, etten siihen viitsi enää lähteä. Kudon mitä huvittaa, ja myyn/annan lahjoina niille ketkä niitä haluaa.
Tarjouksesta lankoja saa halvalla. Ja kyllä minustakin on hyvien tapojen mukaista antaa ystävälle vähän alennusta tai lahjaksi kuin kiskoa hirveitä summia rahaa harrastuksesta. Muista myös huolehtia, että villapaidan tekijä maksaa asianmukaiset verot. Käsityö on veronalaista tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi maksaa siivoojalle kun jokainen osaa kyllä siivota, sehän opetetaan jo kotona.
Miksi maksaa ravintolassa ruoasta koska kyllähän koulun kotitaloustunneilla opetetaan ruokaa tekemään.
Miksi maksaa kahvilassa kahvista ja leivonnaisista koska kyllähän kaikki osaa kahvia keittää ja leipoa.
Miksi maksaa taksista mitään koska kyllähän kaikki ajokortin saaneet osaa ajaa.
Näinpä, ja osa puritaaneista ajattelee juuri näin. Miksi matkustaa mihinkään kun voi olla kotona. Kaikissa näissä tapauksissa ihminen maksaa elämyksestä, siitä että joku toinen palvelee ja laittaa ruokaa, siivoaa jne. että jäisi vapaa-aikaa, voisi rentoutua hetkisen, nauttia tunnelmasta. Osahan tätä ei ymmärrä alkuunkaan ja he mariskoon siellä kotona. Muut haluavat ja tarvitsevat joskus elämyksiä jo ihan mielenterveyden takia. Ei kaikkea voi mitata aina rahassakaan. Osa matkustaa työn takia, urheilun, puolison tai vain kokeakseen jotain uutta. Siihen perustuu mikroyrityksissä lähes kaikkien yritysten liikeidea, palveluntuottamiselle.
Tässä on se ero, että noilla on yleensä koulutus, käsityöharrastajilla taas harvoin on. Eli ei nyt voi ihan verrata.
Ap oli laittanut että muka saa seitsämääveljestä lankaa tarjouksella 5 kerää 10 eurolla tokamnnilta. Viimeksi tokamnnin tarjous siitä oli 4 kerää 12 eurolla.
Elääkö ap haavemaailmassa?
Vierailija kirjoitti:
Tuon takia en suostu tekemään kenellekään mitään käsitöitä. Ihmisillä ei ole mitään hajuja materiaalien hinnoista ja mistään ei olla valmiita maksamaan mitään.
Mä pistän ihmiset hommaamaan itse ne materiaalit. Kerron että minkälaista langan pitää olla (esim. vahvuus), ja mitä ominaisuuksia (haluaako pehmeää merinoa, islantilaisvillaa, vai jotain helposti konepestävää jne.) pitää katsoa, annan ehdotuksia vaihtoehdoista, ja vaikka autan siinä tilaamisessa. Pointti on kuitenkin se, että tämä pyytäjä maksaa ihan itse ne materiaalit niin ei tule kitinää jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Tarjouksesta lankoja saa halvalla. Ja kyllä minustakin on hyvien tapojen mukaista antaa ystävälle vähän alennusta tai lahjaksi kuin kiskoa hirveitä summia rahaa harrastuksesta. Muista myös huolehtia, että villapaidan tekijä maksaa asianmukaiset verot. Käsityö on veronalaista tuloa.
Kyseisen paidan langat jos tehneet 85 euroa niin miten 15 euroa työstä on liikaa? Monen kuukauden työ ja tuntipalkaksi tulee joitain senttejä. Oletko ihan uuno vai provooja?