Teini tuhlaa kaikki rahansa
17-vuotias poika käy osa-aikatyössä ja saa siitä mukavasti palkkaa. Asuu kotona vielä.
Mutta kylläpä ärsyttää, kun ei ymmärrä laittaa mitään säästöön vaan kaikki menee, yli 500 euroa kuukaudessa roskaruokaa, kahviin, ehkä alkoholiinkin jne. Vaatteita tai puhelinta hänen ei itse tarvitse ostaa.
Itse elän säästeliäästi, kohonneet asumis- ja ruokakustannukset hirvittää. Minulla on ihan ok palkka ja oma asunto, josta tosin lainaa, mutta olisihan se itsekin mukava joskus käydä vaikka ulkona lounaalla eikä kitkutella omilla eväillä.
Rahat on pojan, tietenkin, mutta millä saisi taottua järkeä pojan päähän.
Kommentit (78)
500€ kuukaudessa humputteluun on kyllä tosi iso summa
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Nyt nyt tämä aihe taas nousi pintaan, kun rahat on loppu ja äitiä kysytään apuun. Sanoin, että ei tipu.
Olen siis välillä lainannut rahaa, nyt en aio tehdä sitä. Katsotaan miten käy. Todennäköisesti lainailee kavereiltaan. Ja on hän tosiaan ostellut merkkivaatteita ja jotain elektroniikkaakin palkallaan, mutta esim. tämän kuun palkka on mennyt täysin vaan leveään elämään.
500 euroa! Leveä elämä? Mulla 4 viikon työmarkkinatuki on 600 euroa! Leveää elämää?
Poikasi on niitä nuoria, joille on kotona aina opetettu, että raha on vaarallinen asia, vähän pelottava ja monin tavoin hankala. Siksi hän loogisesti pyrkii siitä eroon samantien, koska se estää esim. toimeentulotuen saamisen.
Christiiina kirjoitti:
500€ kuukaudessa humputteluun on kyllä tosi iso summa
Et sitten oo katsonut jotain Kardashianeja, miljonäärielämää yms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa. Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä."
Miksi sinun rahankäyttötottumuksesi ovat parempia kuin pojan? Jokainen käyttää rahansa mihin lystää, ei sinulla ole siihen sanomista vaikka itse käyttäisitkin ne toisella tavalla.
Kammottava äiti.
Väärin, ap on hyvä äiti kun pyrkii opettamaan lapsille miten pärjätään elämässä. Kummasti se muuttuu ap:n asiaksi miten poika käyttää rahansa kun kohta poika on taas käsi ojossa kun kaikki tuhlattu ja totuttu makeaan elämään. Vastuuta pitää opettaa!
Miksi?
Onko se hyvää vanhemmuutta jos antaa pojan luisua pikavippikierteeseen? Sillä näinhän asia etenee kun on tottunut tuhlailuun eikä rahaa enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa. Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä."
Miksi sinun rahankäyttötottumuksesi ovat parempia kuin pojan? Jokainen käyttää rahansa mihin lystää, ei sinulla ole siihen sanomista vaikka itse käyttäisitkin ne toisella tavalla.
Kammottava äiti.
Väärin, ap on hyvä äiti kun pyrkii opettamaan lapsille miten pärjätään elämässä. Kummasti se muuttuu ap:n asiaksi miten poika käyttää rahansa kun kohta poika on taas käsi ojossa kun kaikki tuhlattu ja totuttu makeaan elämään. Vastuuta pitää opettaa!
Tuossa iässä pitäisi olla vastuut jo hallussa edes pienessä mittakaavassa eikä vasta alkaa opettamaan.
Mitkä ihmeen vastuut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Tuossa iässä pitäisi olla vastuut jo hallussa edes pienessä mittakaavassa eikä vasta alkaa opettamaan.
Sanoiko ap ettei ole opettanut aiemmin? Teinit nyt ovat lähtökohtaisesti tuollaisia.
AP vielä.
Mun sisko oli ihan samanlainen kuin mun poika, kävi nuorena töissä ja sai hyvin rahaa ja kaikki meni heti. Olin vähän kateellinenkin, kun mulla ei ollut sellaista osaamista kuin hänellä, enkä saanut työpaikkaa pikkupaikkakunnalla( hän sai siis tän työn suhteilla ja lisäksi hänellä oli taito tähän ko.hommaan) Ja mulla ei tietenkään ollut sitten rahaakaan.
No, nyt aikuisenakin hänen rahankäyttönsä on ihan retuperällä. Yhtään ei ollut säästössä kun piti asuntoa ostaa, vaan siihen otettiin iso laina. Jatkuvasti nytkin rahat loppu vaikka on hyväpalkkaisessa työssä, ostelee edelleen kaikkea turhaa, eikä esim ikinä osta mitään käytettyä tai Pirkka tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Nyt nyt tämä aihe taas nousi pintaan, kun rahat on loppu ja äitiä kysytään apuun. Sanoin, että ei tipu.
Olen siis välillä lainannut rahaa, nyt en aio tehdä sitä. Katsotaan miten käy. Todennäköisesti lainailee kavereiltaan. Ja on hän tosiaan ostellut merkkivaatteita ja jotain elektroniikkaakin palkallaan, mutta esim. tämän kuun palkka on mennyt täysin vaan leveään elämään.
500 euroa! Leveä elämä? Mulla 4 viikon työmarkkinatuki on 600 euroa! Leveää elämää?
Luulisi olevan teinille aika iso humputteluraha kun ei ole mitään pakollisia kuluja itsellä maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Miksi?
Onko se hyvää vanhemmuutta jos antaa pojan luisua pikavippikierteeseen? Sillä näinhän asia etenee kun on tottunut tuhlailuun eikä rahaa enää tule.
Oletko kuullut kaltevasta pinnasta?
En pysty auttamaan, kun mun poika alkoi oma-aloitteisesti säästää ja sijoittaa jo tuossa iässä. Yhtään ei tarvinnut töniä tai painostaa. Ehkä se on sitten luonteessa. Jospa poikasi isä on huithapeli. On minunkin ex, mutta poika ei näytä onneksi tulleen siinä asiassa häneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Luulisi olevan teinille aika iso humputteluraha kun ei ole mitään pakollisia kuluja itsellä maksettavana.
AP taas
Tää on siis se mun pääpointti, että jos kyse olis 100-200 eurosta kuukaudessa niin se olis ok, ( vaikka sekin olis mun mielestä paljon) Mutta se, että ns. pakolliset kulut hänen puolestaan maksetaan, niin musta toi on todella iso raha pikaruokiin jne kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Sanoiko ap ettei ole opettanut aiemmin? Teinit nyt ovat lähtökohtaisesti tuollaisia.
Niin, se teini-ikä on joku peikko joka auttamatta ahmii lapsiuhreja. Ja seuraavaksi onkin edessä jo ikäkriisit. 🤷
Pojan on aika oppia rahan arvo ennen täysi-ikäistymistä. Saisi pian jo alkaa maksaa itse harrastuksensa, puhelinlaskut, vaatteet. 500 euroa riittää aivan hyvin näihin. Varsinkin kun saa peruselämiseen tarvittavat asiat kotoa, kuten ruan ja katon pään päälle. Lainan ottaminen esim. juhlimiseen on todella huono tapa ja se pitää saada loppumaan. Älä hemmottele lastasi pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Mitä ihmettä järkevää jollain 500 sadalla saa? Joo, vuoden voi säästää, ja jotain saada, ja olo on kurja koko ajan. Se varmasti opettaa!
Et missään nimessä anna rahaa mihinkään, vaikka pyytäisi. Voit yrittää selittää, miksi kaikkea rahaa ei kannattaisi tuhlata, mutta loppupeleissä lapsen pitää itse oppia kantapään kautta, jos ei tuossa iässä ymmärrä järkevästä rahan käytöstä mitään.
Sano pojalle että maksaa sen salikäynnit itse, jos rahaa kuluu noin paljon. Maksakaa salikäynnit sitten taas teidän puolesta (jos tahdotte), jos poika laittaa omista rahoista saman summan säästöön. Oppisi edes tossa kohtaa vähän säästämään.
Nuorena rahaa kyllä kului, mutta osa jäi (itsellä) myös säästöön, kävin siis myös töissä. Älä kuitenkaan ota liian tiukkaa linjaa, että esim. 1 kebabannos vie luottotiedot kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Mitä ihmettä järkevää jollain 500 sadalla saa? Joo, vuoden voi säästää, ja jotain saada, ja olo on kurja koko ajan. Se varmasti opettaa!
Jos ei ikinä säästä eikä panosta niin olo on lopun ikään köyhä ja kurja kuten sinulla.
Itse en kyllä lapselle lainaisi rahaa, tai vasta siinä vaiheessa kun on "kokonaan maksukykyinen" (aikuinen, elämä hallussa ja tietäisin että kyseistä rahaa tarvittaisiin elämistä/kotia varten).
Rahaa antaisin esim. extrakotitöistä tai muusta hyödyllisestä tekemisestä (esim. haravointi). Jos ei mitään tekisi, niin en lainaisi, tällöin oppisi juurikin säästämään sitä rahaa, että saa mitä haluaa.
Vaikea kyllä sanoa mitä tekisin tuossa vaiheessa. Mun teinillä on nostoraja tililleen. Se rajoittaa hiukan. Hänellä on 2 tiliä. Toinen on säästötili ja toinen on käyttötili. Säästötilille tulee säännöllisesti rahaa vanhemmilta ja isovanhemmilta. Käyttötilille siirretään pari kertaa vuodessa rahaa ja niillä pitää pärjätä seuraavaan rahasiirtoon asti.