Teini tuhlaa kaikki rahansa
17-vuotias poika käy osa-aikatyössä ja saa siitä mukavasti palkkaa. Asuu kotona vielä.
Mutta kylläpä ärsyttää, kun ei ymmärrä laittaa mitään säästöön vaan kaikki menee, yli 500 euroa kuukaudessa roskaruokaa, kahviin, ehkä alkoholiinkin jne. Vaatteita tai puhelinta hänen ei itse tarvitse ostaa.
Itse elän säästeliäästi, kohonneet asumis- ja ruokakustannukset hirvittää. Minulla on ihan ok palkka ja oma asunto, josta tosin lainaa, mutta olisihan se itsekin mukava joskus käydä vaikka ulkona lounaalla eikä kitkutella omilla eväillä.
Rahat on pojan, tietenkin, mutta millä saisi taottua järkeä pojan päähän.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele, opeta, ota häneltä vuokraa ja kerro mitä muita menoja asumisessa on kuten sähkö ja vesi. Puhu sijoittamisesta, käsirahoista, mitä pankit vaatii kun lainaa hakee. Minä hassasin rahani nuorena kun ei kukaan juurikaan mistään kertonut. Opin säästäväiseksi aikuisena kyllä mutta harmittaa kuitenkin tuhlaus.
Vuokraa alaikäiseltä😂😂 tyh.mä!!!!
Voiko tyhmempää kommenttia löytääkkään?
Jos poika ei itse ymmärrä osallistua perheen kustannuksiin niin ehdotat ystävällisesti että käy joka viikko pari kertaa kaupassa hakemassa mieluiset ruuat ja syötte perheen kaa. Ota kuva hänen ilmeestä kun totuus paljastuu...
Ööööö. Minkä v:n takia minä ehdottaisin aloittajan pojalle tuollaista???😂😂
Miksi edes pitäisi vaatia? Suomen laki määrää, että vanhempi on elätysvelvollinen siihen saakka kunnes lapsi täyttää 18. Ja kotona asuessa pitempäänkin. Eli lapsen ei tarvitse osallistua mihinkään menoihin jos ei halua. Se on eriasia, että jos nuori haluaa tietyn merkkiset vaatteet tai jotain tiettyä ruokaa niin sitä ei ole myöskään pakko kustantaa, että ne nuori voi ostaa omilla tienaamilla rahoillaan. Kunhan pitää huolen, että vaatteet ja perusruokaa on.
ELÄTYS😂😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 500 eurolla kuukaudessa voisi muuta tehdä kuin tuhlata? Ei tuosta suuria säästöjä saa aikaan, vaikka mitä tekisi.
Tuolla ajattelutasolla pysytkin köyhänä.
Hönö on taas käynyt peukuttelemassa! 500 eurolla kuussa ei tee paljon mitään! Ja sitten kun rahantulo loppuu, ja ensin pitää käyttää muutaman tonnin rahat toimeentuloon, jos muuten sais toimeentulotukea. Joo, kiitti kutusti äiskä!!!
Se on ihan, miltä kantilta asioita katselet. Itse elätän kahta aikuista kotona asuvaa nuorta. Molemmilla on pieniä tluloja, mutta edelleen tarvitsevat myös minun rahallista apua. Ja se on ihan ok. Itseppä olen lapseni halunnut tähän elämääni tehdä, joten on myös minun tehtäväni huolehtia heistä siihen saakka, kunnes ovat valmiita itsenäiseen elämään. Enkä ymmärrä ollenkaan syyllistävää, mollaavaa sävyä jolla tänne tullaan omia lapsia moittimaan. Millainen äiti edes arvostelee omaa lastaan negatiivisesti???!!!!
Mitä Sanna edellä, sitä teinit perässä. Sanna tosin pelailee meidän muiden rahoilla.
Alottaisin siitä, että maksaa vähintään puhelimensa itse.
Ja et kai tosissasi vielä LAINAA pojalle rahaa, kun ensin on tuhlaamalla tuhlannut omansa?! Jos tuhlaa, niin on ilman, kun rahat loppuu. Piste.
Vuoden päästä hän on jo TÄYSI-IKÄINEN ja elatusvelvollisuutesi on päättynyt.
AP
No minusta 500-700 euroa kuukaudessa humputuksiin ( joita katson olevan päivittäiset pikaruuat, kahvit, viikottaiset elokuvat jne) on liikaa. Minusta se ei ole pikkuraha.
Pojalle ei tulla ostamaan asuntoa kun muuttaa kotoa, eli minusta voisi aloittaa jo vaikka ASP-säästämisen.
Sitä tässä jo mietin, että miten tulee pärjäämään vaikka armeija-ajan, kun tuloja ei vain ole ja on jo tottunut tuollaiseen tyyliin elää.
Ja selvyyden vuoksi vielä, että tosiaan puhelimet, puhelinlaskut, vaatteet, sali jne maksetaan vanhempien puolesta, eli edes niihin ei mene hänellä rahaa. Tosin nyt alkaa tuntua, että voisi kyllä maksaa vaikka salimaksun itse.
Ja kuten jo kirjoitin, olen ylpeä, että viitsii käydä toissa ja tosiaan helpottaa minunkin elämääni, mutta ehkä helpottaisi vieläkin enemmän jos maksaisi itse noista pakollisista kuluista jotain, esim. nyt vaikka sen salimaksun joka ei montaa kymppiä ole.
Mitäs sitten jos työt loppuukin? Joku kirjoittikin, että luottotiedot menee heti, tätä itsekin pelkään.
Ollaan puhuttu esim. ruuan hinnasta, on itsekin miettinyt, että jos tekee esim. makkaraperunat kotona, niin sillä viidellä eurolla hän syö kaksi kertaa. Versus 12 euroa kepabbilaan harva se päivä.
Käykö sinun lapset joka päivä ulkona syömässä? Ostelevat kahveja ja karkkia harva se päivä?
Taitaa olla myöhäistä. Asia olisi pitänyt ottaa ylös kun sai työpaikan. Sanoa että joko laitat säästöön sata euroa kuussa tai sitten maksat sen kuluihin joita sinusta minulle tulee. Nuorille pitäisi kuitenkin opettaa mitä eläminen omillaan maksaa, monesti vain ihmettelevät että kun rahat ei riitä ja alkavat huonommissa tapauksissa ottamaan pikavippejä.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa. Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä."
Miksi sinun rahankäyttötottumuksesi ovat parempia kuin pojan? Jokainen käyttää rahansa mihin lystää, ei sinulla ole siihen sanomista vaikka itse käyttäisitkin ne toisella tavalla.
Kammottava äiti.
Väärin, ap on hyvä äiti kun pyrkii opettamaan lapsille miten pärjätään elämässä. Kummasti se muuttuu ap:n asiaksi miten poika käyttää rahansa kun kohta poika on taas käsi ojossa kun kaikki tuhlattu ja totuttu makeaan elämään. Vastuuta pitää opettaa!
Vierailija kirjoitti:
AP
No minusta 500-700 euroa kuukaudessa humputuksiin ( joita katson olevan päivittäiset pikaruuat, kahvit, viikottaiset elokuvat jne) on liikaa. Minusta se ei ole pikkuraha.
Pojalle ei tulla ostamaan asuntoa kun muuttaa kotoa, eli minusta voisi aloittaa jo vaikka ASP-säästämisen.
Sitä tässä jo mietin, että miten tulee pärjäämään vaikka armeija-ajan, kun tuloja ei vain ole ja on jo tottunut tuollaiseen tyyliin elää.
Ja selvyyden vuoksi vielä, että tosiaan puhelimet, puhelinlaskut, vaatteet, sali jne maksetaan vanhempien puolesta, eli edes niihin ei mene hänellä rahaa. Tosin nyt alkaa tuntua, että voisi kyllä maksaa vaikka salimaksun itse.
Ja kuten jo kirjoitin, olen ylpeä, että viitsii käydä toissa ja tosiaan helpottaa minunkin elämääni, mutta ehkä helpottaisi vieläkin enemmän jos maksaisi itse noista pakollisista kuluista jotain, esim. nyt vaikka sen salimaksun joka ei montaa kymppiä ole.
Mitäs sitten jos työt loppuukin? Joku kirjoittikin, että luottotiedot menee heti, tätä itsekin pelkään.
Ollaan puhuttu esim. ruuan hinnasta, on itsekin miettinyt, että jos tekee esim. makkaraperunat kotona, niin sillä viidellä eurolla hän syö kaksi kertaa. Versus 12 euroa kepabbilaan harva se päivä.
Sitä se on kun pöytä valmiiksi katettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa. Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä."
Miksi sinun rahankäyttötottumuksesi ovat parempia kuin pojan? Jokainen käyttää rahansa mihin lystää, ei sinulla ole siihen sanomista vaikka itse käyttäisitkin ne toisella tavalla.
Kammottava äiti.
Väärin, ap on hyvä äiti kun pyrkii opettamaan lapsille miten pärjätään elämässä. Kummasti se muuttuu ap:n asiaksi miten poika käyttää rahansa kun kohta poika on taas käsi ojossa kun kaikki tuhlattu ja totuttu makeaan elämään. Vastuuta pitää opettaa!
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä Sanna edellä, sitä teinit perässä. Sanna tosin pelailee meidän muiden rahoilla.
Miten se "meidän muiden raha" on Marinille päätynyt? Ihan uutta tietoa mulle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Hippasen tässä on nyt sellainen kuva, että poika tuhlaa ja äiti paikkaa heti jos rahat ei riitäkään. Vastuuta opetetaan siten että 17 vuotta pedataan kaikki valmiiksi ja sitten aletaan ihmettelemään mitä pitäisi tehdä?
Mikä ihmeessä on ongelma? Vanhemmat huolehtivat välttämättömästä 18v asti, sen jälkeen lapsi on taloudellisesti omillaan?
Hyvä, että pojalla on työ ja tuloja - käyttäköön miten haluaa :) Kyllä se todellisuus iskee parin vuoden sisällä..
Vierailija kirjoitti:
Sitä se on kun on pöytä valmiiksi katettuna, eikä ole ns syytä ponnistella enemmän.
Miks pitäis ponnistella nyky-yhteiskunnassa? Ei me missään keski-ajalla eletä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Tuossa iässä pitäisi olla vastuut jo hallussa edes pienessä mittakaavassa eikä vasta alkaa opettamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kammottava äiti.
Hippasen tässä on nyt sellainen kuva, että poika tuhlaa ja äiti paikkaa heti jos rahat ei riitäkään. Vastuuta opetetaan siten että 17 vuotta pedataan kaikki valmiiksi ja sitten aletaan ihmettelemään mitä pitäisi tehdä?
Mitä ihmeen vastuuta?
AP tässä
Nyt nyt tämä aihe taas nousi pintaan, kun rahat on loppu ja äitiä kysytään apuun. Sanoin, että ei tipu.
Olen siis välillä lainannut rahaa, nyt en aio tehdä sitä. Katsotaan miten käy. Todennäköisesti lainailee kavereiltaan. Ja on hän tosiaan ostellut merkkivaatteita ja jotain elektroniikkaakin palkallaan, mutta esim. tämän kuun palkka on mennyt täysin vaan leveään elämään.
Omalla rahalla tehköön mitä haluaa. Jotkut ei vaan opi tai halua oppia rahankäyttöä.
Niin tarkoitan, että EN ole aiheuttanut itse itselleni mitään rahaongelmia.