Teini tuhlaa kaikki rahansa
17-vuotias poika käy osa-aikatyössä ja saa siitä mukavasti palkkaa. Asuu kotona vielä.
Mutta kylläpä ärsyttää, kun ei ymmärrä laittaa mitään säästöön vaan kaikki menee, yli 500 euroa kuukaudessa roskaruokaa, kahviin, ehkä alkoholiinkin jne. Vaatteita tai puhelinta hänen ei itse tarvitse ostaa.
Itse elän säästeliäästi, kohonneet asumis- ja ruokakustannukset hirvittää. Minulla on ihan ok palkka ja oma asunto, josta tosin lainaa, mutta olisihan se itsekin mukava joskus käydä vaikka ulkona lounaalla eikä kitkutella omilla eväillä.
Rahat on pojan, tietenkin, mutta millä saisi taottua järkeä pojan päähän.
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Nyt nyt tämä aihe taas nousi pintaan, kun rahat on loppu ja äitiä kysytään apuun. Sanoin, että ei tipu.
Olen siis välillä lainannut rahaa, nyt en aio tehdä sitä. Katsotaan miten käy. Todennäköisesti lainailee kavereiltaan. Ja on hän tosiaan ostellut merkkivaatteita ja jotain elektroniikkaakin palkallaan, mutta esim. tämän kuun palkka on mennyt täysin vaan leveään elämään.
Ihan oikein, ettet lainaa. Riittää kun sinä maksat ruuan ja asunnon ja muun pakollisen. Hän ei ikinä opi muuten huomaamaan, että rahatkin loppuu, jos ei yhtään seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele, opeta, ota häneltä vuokraa ja kerro mitä muita menoja asumisessa on kuten sähkö ja vesi. Puhu sijoittamisesta, käsirahoista, mitä pankit vaatii kun lainaa hakee. Minä hassasin rahani nuorena kun ei kukaan juurikaan mistään kertonut. Opin säästäväiseksi aikuisena kyllä mutta harmittaa kuitenkin tuhlaus.
Vuokraa alaikäiseltä😂😂 tyh.mä!!!!
Voiko tyhmempää kommenttia löytääkkään?
Jos poika ei itse ymmärrä osallistua perheen kustannuksiin niin ehdotat ystävällisesti että käy joka viikko pari kertaa kaupassa hakemassa mieluiset ruuat ja syötte perheen kaa. Ota kuva hänen ilmeestä kun totuus paljastuu...
No ei tietenkään. Kyllä 17-vuotias ja jopa 19-vuotias toisen asteen opiskelija elätetään kotona.
Sano että laittaa palkasta x% säästöön, että suostutte maksamaan vielä harraste yms. menoja.
AP tässä:
Itse asiassa pojalle on ostettu mopoauto, jotta hän pääsee kulkemaan töihin, muuten työt eivät onnistuisi.
Poika maksaa bensat itse, mutta ei vakuutuksia jne.
On itse puhunut asunnon ostosta, mutta ymmärrän, että se saattaa olla liian kaukainen säästötavoite.
Mulle riittäisi, että jos tosiaan edes vähän pistäisi palkastaan säästöön, pari, kolme sataa vaikka kuukaudessa. Siinä jää vielä useampi satanen humputteluun.
Hänellä on toisessa pankissa säästötili ja ne eiväåt polttele sillä tavalla tuhlaamaan kun hänellä ei siihen ole verkkopankkitunnuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP tässä
Nyt nyt tämä aihe taas nousi pintaan, kun rahat on loppu ja äitiä kysytään apuun. Sanoin, että ei tipu.
Olen siis välillä lainannut rahaa, nyt en aio tehdä sitä. Katsotaan miten käy. Todennäköisesti lainailee kavereiltaan. Ja on hän tosiaan ostellut merkkivaatteita ja jotain elektroniikkaakin palkallaan, mutta esim. tämän kuun palkka on mennyt täysin vaan leveään elämään.
500 euroa! Leveä elämä? Mulla 4 viikon työmarkkinatuki on 600 euroa! Leveää elämää?
Luulisi olevan teinille aika iso humputteluraha kun ei ole mitään pakollisia kuluja itsellä maksettavana.
Mitä ihmettä järkevää jollain 500 sadalla saa? Joo, vuoden voi säästää, ja jotain saada, ja olo on kurja koko ajan. Se varmasti opettaa!
Jos ei ikinä säästä eikä panosta niin olo on lopun ikään köyhä ja kurja kuten sinulla.
Kyllä minä sen tiedän! Sen tietää jokainen, joka saa alle ehkä jotain 900 euroa kuussa!
Pistä AP pojalle meneviä rahahanoja tiukemmalle (esim. mopoauton vakuutusmaksu), jos rahaa ei mene sopivasti säästöön.
Mäkin tuhlasin kesätyörahani ja välivuotena tienatut rahat matkusteluun ja just tollaseen elämiseen. Opiskeluaikana kun rahaa ei ollutkaan niin opin säästämään. Nyt maisteri kourassa ja opintojen ohella saanut tienattua 20 000e aspille.
Aspia ei kannata tossa vaiheessa edes avata vielä, jos lähtee opiskelemaan. Isoimmat korot tulee kahdesta ekasta vuodesta ja silloin pitäis saada laitettua sinne mahdollisimman paljon.
No jos asunnon osto houkuttelee jo, niin puhu pojan kanssa ASP-tilistä, sinne 200-300 kuussa, niin muutaman vuoden päästä, armeijan jälkeen, asunnon osto on jo (täysin) mahdollista. Lainallekin löytyy jo paljon takuuta.
"yli 500 euroa kuukaudessa roskaruokaa, kahviin, ehkä alkoholiinkin jne."
Tää on kyl jo paha. Ei vissiin kelpaa tavallinen kotiruoka ja kahvinkin pitää olla jotain 10e erikoiskahvia? Itsellekö vain ostaa?
Kyllä se siitä. Elämä valitettavasti opettaa. Sitten kun joutuu itse maksamaan kaiken, niin se on sitten eri tilanne.
On sekin ihan jees, että nuori nauttii elämästä ja hieno juttu, että käy töissä.
Vierailija kirjoitti:
Pojan on aika oppia rahan arvo ennen täysi-ikäistymistä. Saisi pian jo alkaa maksaa itse harrastuksensa, puhelinlaskut, vaatteet. 500 euroa riittää aivan hyvin näihin. Varsinkin kun saa peruselämiseen tarvittavat asiat kotoa, kuten ruan ja katon pään päälle. Lainan ottaminen esim. juhlimiseen on todella huono tapa ja se pitää saada loppumaan. Älä hemmottele lastasi pilalle.
Joka piiskaa säästää, se lastansa vihaa!
No olettehan te tehneet jo kardinaalimokia.
Lapselle mauto lahjaksi? Huh!
Lainaatte rahaa, kun 500 euron "kuukausiraha" loppuu kesken? Ohhoh!
Ovatkaa keskustelu, että lapsi saa käyttää mautoa niin kauan kuin on tarve, mutta kun se myydään niin rahat menevät teidän "remonttitilille". Lapsen kannattaa miettiä ajoissa, minkä hintaluokan auton tahtoo ajoon. Jos hän tajuaa kuukauden varoajalla autotarpeensa, niin se 500 e Nissan ei ole yhtä kiva kuin pidemmällä säästämisellä hankitut verrokit.
Jos poika ehdottaa liisaamista tai autolainaa niin suostukaa heti. Siinä olisi suht turvallinen ryssimisen paikka, kun joutuukin palauttamaan auton takaisin liikkeeseen, kun ei selviäkään autolainasta.
Vierailija kirjoitti:
AP:
Poika on 17-vuotias, en häneltä vuokraa tai rahaa ruuasta ala ottamaan vaikka kova onkin syömään.
Olen joka kerta sanonut kun tili tulee, että laita heti säästöön toiselle tilille niin sitten voi loput tuhlata. Joskus laittaakin rahaa säästöön, mutta sitten on yleensä jo loppukuusta lainaamassa rahaa.
Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa.
Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä.
Toki olen tyytyväinen, että tekee töitä, sillä on iso merkitys myös minulle taloudellisesti.
Kirjoitat, että lapsen töiden tekemisellä on sinulle iso merkitys taloudellisesti, mutta kirjoitat, että hän käyttää rahat roskaruokaan ja alkoholiin. Oikeastiko ostaisit nuorellesi näitä kovinkin suurella summalla, jos tämä ei kävisi töissä? Ymmärrän, että tuon ikäiselle vanhempi hankkii ruoat, mutta jos haluaa yhtään kalliimpia vaatteita, huvin vuoksi elektroniikkaa ym. niin mielestäni hän voisi ne kustantaa itse. Toki on ihan ok ostaa roskaruokaakin silloin tällöin. Mutta aika helposti viisisatasenkin saa palamaan ns. merkkejä ostelemalla, joten väkisinkin vähän järkiintyisi.
Vierailija kirjoitti:
AP
No minusta 500-700 euroa kuukaudessa humputuksiin ( joita katson olevan päivittäiset pikaruuat, kahvit, viikottaiset elokuvat jne) on liikaa. Minusta se ei ole pikkuraha.
Pojalle ei tulla ostamaan asuntoa kun muuttaa kotoa, eli minusta voisi aloittaa jo vaikka ASP-säästämisen.
Sitä tässä jo mietin, että miten tulee pärjäämään vaikka armeija-ajan, kun tuloja ei vain ole ja on jo tottunut tuollaiseen tyyliin elää.
Ja selvyyden vuoksi vielä, että tosiaan puhelimet, puhelinlaskut, vaatteet, sali jne maksetaan vanhempien puolesta, eli edes niihin ei mene hänellä rahaa. Tosin nyt alkaa tuntua, että voisi kyllä maksaa vaikka salimaksun itse.
Ja kuten jo kirjoitin, olen ylpeä, että viitsii käydä toissa ja tosiaan helpottaa minunkin elämääni, mutta ehkä helpottaisi vieläkin enemmän jos maksaisi itse noista pakollisista kuluista jotain, esim. nyt vaikka sen salimaksun joka ei montaa kymppiä ole.
Mitäs sitten jos työt loppuukin? Joku kirjoittikin, että luottotiedot menee heti, tätä itsekin pelkään.
Ollaan puhuttu esim. ruuan hinnasta, on itsekin miettinyt, että jos tekee esim. makkaraperunat kotona, niin sillä viidellä eurolla hän syö kaksi kertaa. Versus 12 euroa kepabbilaan harva se päivä.
No jo voi kiesus - miksi maksatte nuo turhuudet? Jos saa asua ilmaiseksi lihapatojen ääressä, todellakin maksaa itse tuollaiset menot. Nyt edes vähän ryhtiä lapas-vanhemmille!
Ostitte mauton hänelle?? On teilläkin näköjään ylimääräistä rahaa. Mulla on hyvä palkka, mutta ei siitä mautoa pystynyt ostamaan. Ilmankos hän on sitä mieltä, että 500 on taskurahoja.
No nyt ymmärrän, ei tuolla menolla opi käyttämään rahaa, kun sitä vaikuttaa tulevan taikaseinästä.
Teini on nyt jo oppinut niin korkealle elintasolle, että hänellä on matka vain alaspäin kun lähtee omilleen. Ehkä edes se hyvä näin yksinhuoltajana, että teini sai saavutuksen tunteita, kun saatuaan ekan kunnon työn pystyi ostamaan asioita, joita minulla ei ollut ollut varaa hänelle hommata. Hän näki ihan konkreettisesti, miksi kannattaa säästää ja myös pyrkiä paremmille palkoille ja koulutukseen.
Tulee mieleen vain kaksi juttua:
Virittelisin autokeskustelua. Onko poika miettinyt autohankintaa? Millaisen auton hän haluaisi ym.? Kuinka monta kilometriä hän sillä ajaisi kuukaudessa, paljonko pitäisi varata autokuluja per kk? Tällaisen isomman oman jutun ympärille on hyvä miettiä säästämiskuvioita. Joku asuntolaina on teinille aivan liian kaukainen tavoite.
Pojalle EHDOTTOMASTI myös säästötili!
Teini pitäisi jotenkin herätä, joko säästämään tai mokan kautta niin että se herättelisi häntäkin. Teinin pitäisi päästä mokaamaan, koska jos siloittelette hänen elämäänsä lainaamalla ym nyt niin kolmikymppinen ehtii tekemään ihan eri kaliiberin mokia...