Teini tuhlaa kaikki rahansa
17-vuotias poika käy osa-aikatyössä ja saa siitä mukavasti palkkaa. Asuu kotona vielä.
Mutta kylläpä ärsyttää, kun ei ymmärrä laittaa mitään säästöön vaan kaikki menee, yli 500 euroa kuukaudessa roskaruokaa, kahviin, ehkä alkoholiinkin jne. Vaatteita tai puhelinta hänen ei itse tarvitse ostaa.
Itse elän säästeliäästi, kohonneet asumis- ja ruokakustannukset hirvittää. Minulla on ihan ok palkka ja oma asunto, josta tosin lainaa, mutta olisihan se itsekin mukava joskus käydä vaikka ulkona lounaalla eikä kitkutella omilla eväillä.
Rahat on pojan, tietenkin, mutta millä saisi taottua järkeä pojan päähän.
Kommentit (78)
Jos kerran saa mukavasti palkkaa, niin osallistuu sitten myös mukavasti elämisen kustannuksiin.
Siitä puhelimesta voi mainiosti aloittaa kustannusten maksamisen harjoittelun.
Keskustele, opeta, ota häneltä vuokraa ja kerro mitä muita menoja asumisessa on kuten sähkö ja vesi. Puhu sijoittamisesta, käsirahoista, mitä pankit vaatii kun lainaa hakee. Minä hassasin rahani nuorena kun ei kukaan juurikaan mistään kertonut. Opin säästäväiseksi aikuisena kyllä mutta harmittaa kuitenkin tuhlaus.
Ai kauheaa mitä vastauksia.
Pojalle ei ole hyvä oppia tuhlaamaan, kehittää sellaisen elintason johon ei olekaan myöhemmin varaa ja sitten velkaantuu. Painostat järkevämpään rahankäyttöön, voisi siis ostaa vaatteensa ja maksaa puhelimensa. Samalla itselläsi hieman helpottaisi.
Ja kun täyttää 18v polttaa luottotietonsa puolessa vuodessa. Ihmisen ydin syntyy jo lapsuudessa ja sitä on vaikea muuttaa myöhemmin. Siksi niitä lapsia pitää kasvattaa pienestä pitäen eikä vain toivoa, että ne sitten ihan itsestään osaa siinä itsenäisyyden ja aikuisuuden kynnyksellä. Sinun se pitäisi tuntea lapsesi parhaiten miten häneen voi vaikuttaa.
AP:
Poika on 17-vuotias, en häneltä vuokraa tai rahaa ruuasta ala ottamaan vaikka kova onkin syömään.
Olen joka kerta sanonut kun tili tulee, että laita heti säästöön toiselle tilille niin sitten voi loput tuhlata. Joskus laittaakin rahaa säästöön, mutta sitten on yleensä jo loppukuusta lainaamassa rahaa.
Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa.
Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä.
Toki olen tyytyväinen, että tekee töitä, sillä on iso merkitys myös minulle taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheaa mitä vastauksia.
Pojalle ei ole hyvä oppia tuhlaamaan, kehittää sellaisen elintason johon ei olekaan myöhemmin varaa ja sitten velkaantuu. Painostat järkevämpään rahankäyttöön, voisi siis ostaa vaatteensa ja maksaa puhelimensa. Samalla itselläsi hieman helpottaisi.
Totta, minäkin olen hurjan velkaantunut.
Ai mutta se olikin opintolainaa. Minulle vanhemmat (siis omani) jankkasivat ollessani alaikäinen, että en tule pärjäämään omillani rahankäyttöni kanssa. Minä tiesin aina, että tulen pärjäämään, koska olen fiksu. Ei minun alaikäisenä tarvinnut miettiä sen enempää ja tiesin sen hyvin. Otin siitä kaiken ilon irti ja shoppailin hyvällä omatunnolla sen minkä minimaalisella 100 € kuukausirahalla pystyin.
Tähän päivään mennessä en ole kärsinyt itse aiheuttamistani rahaongelmista, eikä niitä ole muutenkaan jatkuvasti.
No hän on vasta teini, mitä voi odottaa? Se on jo tosi hyvin, jos saa säästettyä vaikka uuteen puhelimeen tai vastaavaa. Sentään käy töissä ja rahoittaa omat huvittelunsa, se on nykyään tuon ikäiseltä jo aika paljon, koska töiden saaminen alaikäisenä on hankalaa. Toivottavasti tajuat olla lapsestasi ylpeäkin. Voithan sinä käskeä ostaa tästä lähin itse omat vaatteensa, jos on tiukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustele, opeta, ota häneltä vuokraa ja kerro mitä muita menoja asumisessa on kuten sähkö ja vesi. Puhu sijoittamisesta, käsirahoista, mitä pankit vaatii kun lainaa hakee. Minä hassasin rahani nuorena kun ei kukaan juurikaan mistään kertonut. Opin säästäväiseksi aikuisena kyllä mutta harmittaa kuitenkin tuhlaus.
Vuokraa alaikäiseltä😂😂 tyh.mä!!!!
Voiko tyhmempää kommenttia löytääkkään?
Jos poika ei itse ymmärrä osallistua perheen kustannuksiin niin ehdotat ystävällisesti että käy joka viikko pari kertaa kaupassa hakemassa mieluiset ruuat ja syötte perheen kaa. Ota kuva hänen ilmeestä kun totuus paljastuu...
Opeta käyttämään rahaa, ei vain säästämään. Näytä vaikka, miten paljon latte päivässä maksaa kuukaudessa.
Koin alaikäisenä tyhmäksi yrittää kituuttaa, kun sillä sadalla eurolla ei muutenkaan saanut yhtään mitään. Mieluummin nautin rahasta silloin, kun saa olla hieman vastuuton vielä. Tiesin kyllä, että sitten aikuisena pitää hoitaa monia raha-asioita enkä voi välttämättä koko ajan shoppailla kuten aiemmin. En minä tyhmä ole koskaan ollut.
Eikö se ole sinun kannaltasi hyvä, että poika hoitaa ns. turhat (mikä kellekin on turhaa) ostoksensa omilla rahoillaan, jolloin sinulle jää enemmän rahaa käyttöön?
Ei tuon ikäisen kuulu säästää. Kuuluu elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos poika ei itse ymmärrä osallistua perheen kustannuksiin niin ehdotat ystävällisesti että käy joka viikko pari kertaa kaupassa hakemassa mieluiset ruuat ja syötte perheen kaa. Ota kuva hänen ilmeestä kun totuus paljastuu...
Ööööö. Minkä v:n takia minä ehdottaisin aloittajan pojalle tuollaista???😂😂
Sitten, kun poika keksii jonkun mihin tarvitsee säästää niin varmaankin rupeaa säästämään. Hän on nuori niin antaa nyt nauttia vielä huolettomasta elämästä, kun se on helppoa vanhempien luona asuessa.
Itselläni oli niin, että säästin jo ihan pienestä pitäen mihin milloinkin mutta kyllä sitten käytettiin, kun haluttiin. Sitten, kun rupesin säästämään ensimmäistä asuntoa varten tai lomamatkaa niin mielellään laittoi rahaa säästöön. Pikemminkin niin päin, että laittoi enemmän rahaa säästöön kk:ssa, kuin olisi ees tarvinnu. Todella niukasti tuli elettyä. Tänäpäivänä ei enää pystyisi elää niin pienellä budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
AP:
Poika on 17-vuotias, en häneltä vuokraa tai rahaa ruuasta ala ottamaan vaikka kova onkin syömään.
Olen joka kerta sanonut kun tili tulee, että laita heti säästöön toiselle tilille niin sitten voi loput tuhlata. Joskus laittaakin rahaa säästöön, mutta sitten on yleensä jo loppukuusta lainaamassa rahaa.
Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa.
Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä.
Toki olen tyytyväinen, että tekee töitä, sillä on iso merkitys myös minulle taloudellisesti.
Joskus asioita pitää oppia kantapään kautta.
Ps älä vaan ainakaan rahaa lainaa
"Meillä on vaan niin erilaiset rahankäyttötottumukset ja itseäni ärsyttää kun humputtelee rahansa. Miten ihmeessä saisi sen päähän jotain järkeä."
Miksi sinun rahankäyttötottumuksesi ovat parempia kuin pojan? Jokainen käyttää rahansa mihin lystää, ei sinulla ole siihen sanomista vaikka itse käyttäisitkin ne toisella tavalla.
Kammottava äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ööööö. Minkä v:n takia minä ehdottaisin aloittajan pojalle tuollaista???😂😂
Miksi edes pitäisi vaatia? Suomen laki määrää, että vanhempi on elätysvelvollinen siihen saakka kunnes lapsi täyttää 18. Ja kotona asuessa pitempäänkin. Eli lapsen ei tarvitse osallistua mihinkään menoihin jos ei halua. Se on eriasia, että jos nuori haluaa tietyn merkkiset vaatteet tai jotain tiettyä ruokaa niin sitä ei ole myöskään pakko kustantaa, että ne nuori voi ostaa omilla tienaamilla rahoillaan. Kunhan pitää huolen, että vaatteet ja perusruokaa on.
Sitä se on kun on pöytä valmiiksi katettuna, eikä ole ns syytä ponnistella enemmän.
Onhan tuossa se riski, että tämä teini kuuluu siihen luuseriryhmään, joka pitää tuhlaamista itseoikeutettuna eli kun rahahanat menevät kiinni, niin rahaa hankitaan rikoksilla, yleensä huumekaupalla ja aineissa ryöstetään mitä vain onnistutaan saamaan. Siinä samalla elämä menee vessanpöntöstä alas. Joillakin vain on sellaiset geenit.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa se riski, että tämä teini kuuluu siihen luuseriryhmään, joka pitää tuhlaamista itseoikeutettuna eli kun rahahanat menevät kiinni, niin rahaa hankitaan rikoksilla, yleensä huumekaupalla ja aineissa ryöstetään mitä vain onnistutaan saamaan. Siinä samalla elämä menee vessanpöntöstä alas. Joillakin vain on sellaiset geenit.
Höpö höpö, ihme tulkintaa. Tuo porukka ei käy töissä.
Tuolla ajattelutasolla pysytkin köyhänä.