Miksi niin monilla naisilla on tosi huono iho?
Ikään katsomatta. Nuoruuteen ajatellaan jotenkin "kuuluvan" finnit, mutta olen tässä vuosia jo havainnut, että keski-ikäisilläkin naisilla, kolmikymppisillä, kaksvitosilla, nelikymppisillä, monilla on tosi kauheat finnirykelmät leukalinjassa ja poskilla? Mitä nää ovat?
Korostuu etenkin ohjelmissa, joissa pestään pakkelit pois ja alta paljastuu tummanpuhuva näppylälaatta siellä ja täällä. Niin paljon kuin nykyisin toitotetaan ihonhoidosta ja tuotteita on saatavilla vaikka mitä ja ravinnossakin valinnan varaa... ei uskoisi, että naamat ovat tuossa kunnossa.
Kommentit (130)
Vierailija kirjoitti:
Eniten huoh taas näille "minä en tee iholleni mitään ja syön sokeria niin paljon kuin jaksan ja ihoni on täydellinen, ettekö pese naamaanne?".
Se kun tuntuu joka kerta olevan yhtä ihmeellistä, että ihmiset ovat erilaisia. Minä olen koko ikäni tehnyt ihan kaikkeni olemassa olevien resurssien puitteissa, että ihoni pysyisi kunnossa, ja olen VUOSIEN työllä ja uuden opettelulla päässyt melko hyvään tilanteeseen. Mutta se ei vaadi kuin yhden stressaavan päivän ja se on siinä.
Raivostuttavan moukkamaista taivastella moista. Ihan kuin sitä voisi likinäköisen viereen mennä taivastalemaan, että miten ihmeessä sinä et näe tuonne asti, en minä joudu edes siristämään silmiä!
Eikö tule -huoh- heille, jotka sanovat, että jos syöt sokeria niin sinulla on finnejä? "Se kun tuntuu joka kerta olevan yhtä ihmeellistä, että ihmiset ovat erilaisia."
Naisilla on katsos aika yleinen sellainen juttu kuin pcos. Googlaapa. Liikaa mieshormonia = aknea sun muuta mukavaa vaivaa. Oleppa hyvä. Jos nyt muiden näppylät vaivaisi elämääsi hieman vähemmän. Ole onnellinen jos itsellä ei ole iho-ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan kuin tasainen finnitön iho. Turha odottaa mitään epäluonnollista instagram ihoa mikä on tehty filttereillä.
No kyllä näitä tasaisia, finnittömiä ihoja on olemassa. Olen koulutuksessa ja useammalla naisella luokallani on sellainen tasainen, kuultava "posliini"-iho, missä ei näpyn näppyä.
Eräällä aasialaisella 40- vuotiaalla iho oikeasti on kadehdittavan hyvä. Ihon pinta hohtaa ja näyttää kuin koko ajan olisi jotenkin kosteutettu. Ei edes ihohuokosia näy, kun iho on niin sileä, kuin lasia. Yhtään näppylää en ole hänen ihollaan nähnyt.
Kukaan muu luokallani ei käytä meikkiä, minä ainoastaan, kun yritän peittää vanhoja aknearpia ja joitakin vuosia sitten alkanutta ruusufinniä. Koko ikäni teini-iästä lähtien olen kärsinyt huonosta ihosta ja ei todellakaan johdu pesemättömyydestä tai etten huolehtisi ihonhoidosta, ruokavaliosta tai jostain hemmetin veden juomisesta. Tämä on geeneissä valitettavasti. Oma lapsi perinyt saman surkean ihon.
Itse olen jo melkein 50 v. mutta välillä tuntuu kuin olisi teini, kun joutuu taistelemaan näppylöiden kanssa. Ei varmaan koskaan lopu, ellei vaihdevuodet tuo muutosta, kohtahan se selviää.
Ja kun näppyjä on koko kropassa, ei ainoastaan kasvoissa, niin kesälläkin pitää iho peittää vaatteilla jotta ei koko karmeus paljastu. E-pillereitä akneeni ei ole ollut enää 10 vuoteen, koska migreenitaipumus estää niiden käytön, joten iho-ongelmaa on yritettävä hoitaa muilla keinoilla. Ja yhtään nyt ei auta se, että hormonitoiminta heittelee alkavien vaihdevuosien takia. Ihanaa olla nainen ...
Olen lukenut, että myös hiustenlähtö on lisääntynyt naisilla. Syyksi on epäilty ympäristön kemikaalikuormaa, joka vaikuttaa hormonitoimintaan. Elämme muovin kyllästämässä maailmassa.
En tiedä onko tämä selitys iho-ongelmille ja hiustenlähdölle. Mutta olen joskus miettinyt kuinka omassa lapsuudessani (s. 80-luvulla) ei esimerkiksi puhuttu haitallisista muoviyhdisteistä vielä mitään. Pikkuvauvoillekin tarjottiin maitoa muovisista tuttipulloista. Ei olisi yhtään yllättävää, jos näillä olisi jokin syy-yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut, että myös hiustenlähtö on lisääntynyt naisilla. Syyksi on epäilty ympäristön kemikaalikuormaa, joka vaikuttaa hormonitoimintaan. Elämme muovin kyllästämässä maailmassa.
En tiedä onko tämä selitys iho-ongelmille ja hiustenlähdölle. Mutta olen joskus miettinyt kuinka omassa lapsuudessani (s. 80-luvulla) ei esimerkiksi puhuttu haitallisista muoviyhdisteistä vielä mitään. Pikkuvauvoillekin tarjottiin maitoa muovisista tuttipulloista. Ei olisi yhtään yllättävää, jos näillä olisi jokin syy-yhteys.
Hormoniepätasapainostahan tuo hiustenlähtökin kielii. Kuin olisi tosiaan sitä mieshormonia liikaa kehossa. Mutta MIKSI? Eikö tähän löydy syytä, että asia saataisiin korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hormoniepätasapainostahan tuo hiustenlähtökin kielii. Kuin olisi tosiaan sitä mieshormonia liikaa kehossa. Mutta MIKSI? Eikö tähän löydy syytä, että asia saataisiin korjattua.
Ei kaikkia synnynnäisiä valuvikoja osata vielä korjata kunnolla ja naistentaudit nyt eivät perinteisesti ole todellakaan olleet mikään rahoitetuin tutkimuksen alue lääketieteessä.
No mulla johtuu ihan hormoneista, asia on tutkittu. Mutta tulppariskin vuoksi en voi syödä e-pillereitä joten näppylänaaman kanssa elellään. Mieluummin silti akne kuin tulppa, joka voi johtaa kuolemaan.
Suoraan sanottuna mua naurattaa nämä ohjeistukset, että "peskää kasvojanne", "käyttäkää rasvaa". Jos yksinkertaisesti on paskat geenit ihon suhteen, niin siihen ei mitkään rasvat auta. Olen itse kohta 30v ja edelleen kärsin hormonaalisesta aknesta. On saatu hetkellisesti aina kuriin isotretinoiini-kuurilla ja e-pillereillä, mutta ilman niitä akne palaa aina. Voin sanoa, että elän terveellisemmin kuin 90% suomalaisista, joten ei johdu siitä. Tämä on yhtä typerä kysymys kuin se, että kysyisin miksi moni suomalainen nainen kärsii ohuista hiuksista? Jos olisin yhtä daiju kuin ap, huutelisin täällä että ohuet hiukset johtuvat siitä että ohuthiuksiset eivät osaa hoitaa tukkaansa tai pestä päätänsä, mutta koska en ole ap, tyydyn vain sanomaan että geenit määrittävät pitkälti myös sen hiusten paksuuden. Aivan samoin kuin aikuisiän iho-ongelmat.
Laitetaan naamaan kilo meikkiä, jota ei puhdisteta kunnolla vaan lääpitään misellivedellä tai puhdistusliinalla.
Minulla ei ole ollut paljon finnejä edes teininä. Nykyään tulee se yksi hormonifinni nenänpieleen tms. melkein joka kuukausi. En käytä e-pillereitä, jonkun pillerimerkin aikana finnejä tosin muistaakseni tuli usein ja sitten taas jonkun ei. Tosin kuulemma mun miehellekin tulee satunnaisesti finnejä edelleen aikuisena, hänellä tosin oli aknea vielä pitkälle päälle parikymppiseksi asti.
Eli aika isoilta osin syynä on ne hormonit, osin ruokavalio, osin ne ihonhoitorutiinit, osin ihan geenit, se on tuuripeliä millaisen ihotyypin saa.
Minun mielestäni johtuu älypuhelimista, koska itse havainnoin finnien ja huonojen ihojen lisääntyvän niiden myötä. Miettikääpä nyt, ei voi olla kovin hyväksi pitää välillä naaman ihoa vasten bakteeripesäkettä. Eivätkö puhelimissa ja kaukosäätimissä ole enemmän bakteereja kuin vessanpöntön kannessa? Näin muistan lukeneeni. Lisäksi Älypuhelinta selatessa päätä roikotetaan hieman alaspäin, ja voi estää verenkiertoa kasvoissa ja hidastaa aineenvaihduntaa siellä, joka johtaa epäpuhtauksien jäämiseen erityisesti leuan ja suun ympäristöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sellaista olekaan kuin tasainen finnitön iho. Turha odottaa mitään epäluonnollista instagram ihoa mikä on tehty filttereillä.
No kyllä näitä tasaisia, finnittömiä ihoja on olemassa. Olen koulutuksessa ja useammalla naisella luokallani on sellainen tasainen, kuultava "posliini"-iho, missä ei näpyn näppyä.
Eräällä aasialaisella 40- vuotiaalla iho oikeasti on kadehdittavan hyvä. Ihon pinta hohtaa ja näyttää kuin koko ajan olisi jotenkin kosteutettu. Ei edes ihohuokosia näy, kun iho on niin sileä, kuin lasia. Yhtään näppylää en ole hänen ihollaan nähnyt.
Kukaan muu luokallani ei käytä meikkiä, minä ainoastaan, kun yritän peittää vanhoja aknearpia ja joitakin vuosia sitten alkanutta ruusufinniä. Koko ikäni teini-iästä lähtien olen kärsinyt huonosta ihosta ja ei todellakaan johdu pesemättömyydestä tai etten huolehtisi ihonhoidosta, ruokavaliosta tai jostain hemmetin veden juomisesta. Tämä on geeneissä valitettavasti. Oma lapsi perinyt saman surkean ihon.
Itse olen jo melkein 50 v. mutta välillä tuntuu kuin olisi teini, kun joutuu taistelemaan näppylöiden kanssa. Ei varmaan koskaan lopu, ellei vaihdevuodet tuo muutosta, kohtahan se selviää.
Ja kun näppyjä on koko kropassa, ei ainoastaan kasvoissa, niin kesälläkin pitää iho peittää vaatteilla jotta ei koko karmeus paljastu. E-pillereitä akneeni ei ole ollut enää 10 vuoteen, koska migreenitaipumus estää niiden käytön, joten iho-ongelmaa on yritettävä hoitaa muilla keinoilla. Ja yhtään nyt ei auta se, että hormonitoiminta heittelee alkavien vaihdevuosien takia. Ihanaa olla nainen ...
Aasialaisten ihottyppiä ei voi verrata eurooppalaiseen. Eikä veden juomisella ole mitään vaikutusta ihoon. Koitetaan nyt vaan hyväksyä itsemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eikös tuossa sitä just ole selitetty? Nykyisten aikuisten lapsuus/nuoruusaikana on käytetty paljon muovituotteita jotka on olleet täynnä kaikenlaisia hormonihäirikkökemikaaleja. Niitä on kaikkialla, ja asiaan on herätty vasta viime aikoina. Nythän asiaa on yritetty korjata kieltämällä tiettyjen yhdisteiden käyttö ja tutkimalla tarkkaan varsinkin lapsille suunnatut tuotteet, ja kehittämällä vaihtoehtoja muoville, mutta riittääkö se, en tiedä. Eikä se ainakaan nykyisiä aikuisia enää auta. Muutamassa vuosikymmenessä se nähdään.
Lihavuus vaikuttaa kehon hormonitoimintaan,paljon, mutta tuota ei haluta uskoa .
Ja hormonit vaikuttavat vähän kaikkeen,myös akneen.
Tupakointi, alkoholi ja epäterveellinen ruoka. Karkkia ja suklaata menee myös 😅
Mehän juomme jatkuvasti hormonikylläistä vettä, koska e-pillereiden jäämiä ei saada poistettua vedestä. Että ei riitä, että nämä hormonihirviöt pilaavat oman kehonsa uskomalla lääketeollisuutta, mutta sitten pissivät meidän muidenkin vedet piloille.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni johtuu älypuhelimista, koska itse havainnoin finnien ja huonojen ihojen lisääntyvän niiden myötä. Miettikääpä nyt, ei voi olla kovin hyväksi pitää välillä naaman ihoa vasten bakteeripesäkettä. Eivätkö puhelimissa ja kaukosäätimissä ole enemmän bakteereja kuin vessanpöntön kannessa? Näin muistan lukeneeni. Lisäksi Älypuhelinta selatessa päätä roikotetaan hieman alaspäin, ja voi estää verenkiertoa kasvoissa ja hidastaa aineenvaihduntaa siellä, joka johtaa epäpuhtauksien jäämiseen erityisesti leuan ja suun ympäristöön.
Tää on jo huvittavaa 😃 kaikkea sitä voi laittaakin älykännykän viaksi. Kuka pitää älypuhelinta naamassa kiinni niin pitkiä aikoja että sillä olisi merkitystä? Kyllä sitä yleensä siitä vähintään 20-30cm etäisyydeltä tuijotetaan. Maratonpuheluita ei enää pikaviestinnän aikana harrasteta ollenkaan niin paljon kuin ennen ja kaiutintoiminto ja kuulokkeetkin on keksitty.
Samaa miettinyt! Kun katsoo vanhoja kuvia äidin ajoilta niin ei näkynyt finnejä aikuisten naisten naamoilla.
( Ei myöskään pömppöjä vatsoja näkynyt.) Syömmekö jotenkin väärin nykyään? Tai mitä ruokaamme nykyään tukitaan?
Itselläni on aina etelän reissun jälkeen nyppyjä kasvoissa. Samat rutiinit on siellä kuin kotonakin. En tiedä, että mistä johtuu, iho on täällä Suomessa nypytön ja korjaantuu kyllä parissa viikossa matkan jälkeen.