Miksei tietynrotuisia koiria kielletä suomessa
Pari päivää sitten Dogo Argentini kävi pienen Chihuahuamme päälle. Onneksi mieheni on isokokoinen, ja sain heitettyä koiran nopeasti pois pienen päältä, sai pidettyä tämän kuristusotteella paikallaan, ja selvisimme säikähdyksellä. Omistaja ei pystynyt tekemään. Mitä jos tässä olisi ollut vaikka joku pieni lapsi välissä, ja tuo koira olisi tappanut senkin. Kuinka paljon pitää tapahtua, että nämä m*nanjatkeet saadaan kuriin?
Kommentit (117)
Kyse on koulutuksesta, ei rodusta. Sama kuin ihmisilläkin.
Mun kultaisennoutajan kimppuun on käynyt kaksi chihuahuaa kun ne pääsi omistajaltaan karkuun, saivat tosi pahaa jätleä aikaiseksi sen naamaan sen perusteella pitäisi se rotu kieltää myös.
Sama kävi meillä, paitsi että Amstaffi kävi koiramme kimppuun kun tyttäreni talutti tätä. 15 tikkiä käteen, koirakin selvisi kuin ihmeen kaupalla. Omistaja oikein ylpeä "tappajakoirastaan", en haluaisi koiralle pahaa, mutta "onneksi" kyseinen koira sitten ammuttiin, kun kävi väärän pikkukoiran kimppuun tämän jälkeen. En voi itsekään ymmärtää, miksei suomessa tiettyjä rotuja kielletä, en todellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dogo dobermann mix. Ei oo koskaan purrut ketään. Mua tosin on purrut chihu. Nekin pitäis kieltää.
'
Onko tämä aloitus sinusta vitsi? Chihuahua ei kyllä saa mitään vahinkoa aikaan. En ole ap, mutta vttaa tuollaiset egokoirien omistajat. Isäni koulutti poliisikoiria pari vuosikymmentä, joten on koirista kokemusta. Nämä olivat työkoiria, eivät egonjatkeita.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on koulutuksesta, ei rodusta. Sama kuin ihmisilläkin.
Kuten tiedät, usein tällaisen koiran omistaja ei osaa kouluttaa koiraa, eikä osaa pitää sitä hallinnassa edes. Miksi näitä sitten hankitaan? Tunnen mäki kilti Kaukaasianpaimenkoiran ja myös pittimixin, mutta on noita muunlaisiakin aika paljon liikenteessä.
Joku voisi tehdä lakialoitteen tästä? Tanskamalli käyttöön. Ihmisten pitäisi saada mennä rauhassa pikkukoirien kanssa, ennen kuin joku sanoo tähän taas kliseen - vaikka se mummon pikkuinen räksyttääkin, ja se ärsyttää, ei se oikeuta tappamaan toisen ehkä ainoaa läheistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on dogo dobermann mix. Ei oo koskaan purrut ketään. Mua tosin on purrut chihu. Nekin pitäis kieltää.
'
Onko tämä aloitus sinusta vitsi? Chihuahua ei kyllä saa mitään vahinkoa aikaan. En ole ap, mutta vttaa tuollaiset egokoirien omistajat. Isäni koulutti poliisikoiria pari vuosikymmentä, joten on koirista kokemusta. Nämä olivat työkoiria, eivät egonjatkeita.
LOL asun maalla ja lähin naapuri kilometrinpäässä. Itsellenikö egoilen?. Koirani on ihan vain pihassa vahtina varkailta! Egoilu on teidän kaupunkilaisten ongelma. Tehän siellä keksitte jos jotain tapoja egoilla esim. Autot asunnot veneet vaatteet kännykät you name it.
Omistan sheltin ja omia kokemuksia vuosien varrelta:
Jonkun nuoren miehen saksanpaimenkoira reuhtoi hihnasta irti ja meinasi käydä päälle.
Jonkun mamman puuterihuisku (kait sekarotuinen) räkyttää ihan kaikelle.
Erään naisen chihu kävi päälle koirapuistossa.
Jonkun miehen mäyräkoira hyökkäsi kun kuljettiin ohi kaupan edessä.
Vanhan papan tiibetinspanieli kaatoi papan kumoon ja lähti jahtaamaan juoksevaa lasta.
Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että nuo pitää kieltää.
Koirakortti ja rekisteröinti pakolliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
'
LOL asun maalla ja lähin naapuri kilometrinpäässä. Itsellenikö egoilen?. Koirani on ihan vain pihassa vahtina varkailta! Egoilu on teidän kaupunkilaisten ongelma. Tehän siellä keksitte jos jotain tapoja egoilla esim. Autot asunnot veneet vaatteet kännykät you name it.
Älä viitsi nyt lähteä tähän. Kun et ole kaupunkilainen, et ymmärrä että tämä on iso ongelma. Miksi vähättelet asiaa, jos oikeasti saa lehdistä lukea usein, että joku isompi koira teki xx vahinkoa jollekin. Ei tuo kommenttisi ja pullistelusi hyödytä ketään. Teemme tästä asiasta lakialoitteen tässä syksyn aikana.
Vierailija kirjoitti:
Omistan sheltin ja omia kokemuksia vuosien varrelta:
Jonkun nuoren miehen saksanpaimenkoira reuhtoi hihnasta irti ja meinasi käydä päälle.
Jonkun mamman puuterihuisku (kait sekarotuinen) räkyttää ihan kaikelle.
Erään naisen chihu kävi päälle koirapuistossa.
Jonkun miehen mäyräkoira hyökkäsi kun kuljettiin ohi kaupan edessä.
Vanhan papan tiibetinspanieli kaatoi papan kumoon ja lähti jahtaamaan juoksevaa lasta.Näiden kokemusten perusteella sanoisin, että nuo pitää kieltää.
Hehheh. Vähettelet sinäkin tapahtunut. Entä jos sinulla olisi lapsi, ja iso koira vahingoittaisi tätä? En tämä ole vitsi, vaan ihan vakava asia. Pienet koirat harvoin kuitenkaan saavat isoa vahinkoa aikaan.
Itse kannattaisin isoille roduille rekisteröintipakkoa, ja kuonokopan käyttöä ulkona, kuten Espanjassa.
Paljon ratkeaisi yksistään sillä, että kiellettäisiin tietyt vaativat rodut kaupunkialueella. Esim. dogo ei todellakaan kuulu kaupunkiasuntoon, eikä esim. saksanpaimenkoira tai kaukaasianpaimenkoira. Koiran kokema stressi purkautuu helposti välikohtauksina.
Husky kaupungin keskustassa on surullinen ja luonnoton näky.
Mitäs et ole opettanut koiraasi olemaan räkyttämättä ja tempomatta hihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Paljon ratkeaisi yksistään sillä, että kiellettäisiin tietyt vaativat rodut kaupunkialueella. Esim. dogo ei todellakaan kuulu kaupunkiasuntoon, eikä esim. saksanpaimenkoira tai kaukaasianpaimenkoira. Koiran kokema stressi purkautuu helposti välikohtauksina.
Husky kaupungin keskustassa on surullinen ja luonnoton näky.
En menisi noin pitkälle ehkä. Mutta mikä voisi olla tapa, jolla näitä voitaisiin vähentää. Samassa talossa asuu vanha mummo, joka ei uskalla liikkua koiransa kanssa ulkona, kun juuri Dogo kävi tämän pikkukoiran päälle, onneksi ohikulkija pelasti pikkukoiran kuolemalta. Käydään parin muun talon asukkaan kanssa taluttamassa tätä koiraa sitten päivittäin. Todella kurja homma.
Ongelmana on se että koira voi päätyä IHAN kenelle tahansa ja ihmiset asuvat tiiviisti. Pitäisi olla omistaja joka on vakaa päästään ja kouluttaa koiran nätisti, on auktoriteettiasema, ei luovuta lapselle, pitää kiinni hihnassa, sosiaalistaa ja tietää jos tarvitaan kuonokoppaa ruuhkassa jne. Osaamaton ja tietämätön jos ottaa väärän rodun, tulee ongelmia. Pitäisikö olla luvanvaraista ottaa vaarallisempia koiria. Miten kaikki menisi paremmin? Mielestäni staffeissa on ihan leppoisia hännänheiluttajia, mutta pitbull ja osa terrieriroduista voi olla ärhäköitä, koosta huolimatta. Rotuja on muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs et ole opettanut koiraasi olemaan räkyttämättä ja tempomatta hihnassa.
Ai kuka? Kenen koira on tempoillut? Ei ainakaan minun jackrusselini, silti sen päälle käytiin. Tuollaiset surkimukset pitäisi pitää egokoirista, ja koirista ylipäänsä erossa.
Ja jotkut ovat allergisia kaikille koirille. Kielletään kaikki. Ja kissat.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on se että koira voi päätyä IHAN kenelle tahansa ja ihmiset asuvat tiiviisti. Pitäisi olla omistaja joka on vakaa päästään ja kouluttaa koiran nätisti, on auktoriteettiasema, ei luovuta lapselle, pitää kiinni hihnassa, sosiaalistaa ja tietää jos tarvitaan kuonokoppaa ruuhkassa jne. Osaamaton ja tietämätön jos ottaa väärän rodun, tulee ongelmia. Pitäisikö olla luvanvaraista ottaa vaarallisempia koiria. Miten kaikki menisi paremmin? Mielestäni staffeissa on ihan leppoisia hännänheiluttajia, mutta pitbull ja osa terrieriroduista voi olla ärhäköitä, koosta huolimatta. Rotuja on muitakin.
Itselläni oli nuorempana Amstaffi ja Rottweiler. Ihania koiria molemmat, mutta näiden kanssa pitää todellakin osata toimia. Ei saa olla mitään mahdollisuutta päästä vapaaksi, saati olla jättämättä kouluttamatta hyvin.
Koirakielto kaupunkeihin. Kaupungissa ei koirille ole tarvetta ellei ole viranomainen tai pelastus/huumekoira. Ärsyttää keltainen kusilumi ja pökäleet.