Kaarina, aktiivinen juoppo
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009089359.html
Hyvä Kaarina, relaa vaan!
Kommentit (152)
Mikä saa juomaan? Eikö siitä tule loputtoman nuutunut ja väsynyt olo? Eihän nousuhumalakaan kestä kuin hetken.
Vai ovatko nämä ihmiset siinä tilassa, että pahan olon ainoa toivo on seuraava ryyppy ja koko elämä kietoutuu seuraavan ryypyn odottamisen varaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholismia tee määrä vaan pakonomaisuus. Jos on pakko saada joka ilta lasi viiniä niin on alkoholisti, vaikka juotu määrä on pieni.
Tuo on ihan saivartelua ja todellisuudesta kilometrien päässä. Tuo pakonomaisuus ottaa joka ilta pieni viinilasillinen.... ja ollaan alkoholisteja. Käväisepä AA-kerhossa nyyhkimässä alkoholismiasi noilla määrillä.
Kyllä alkoholistin tunnusmerkistöön kuuluvat runsaat määrät ja säännöllisyys JA tietenkin myös se pakonomaisuus. Kurinalaisuus taas ei kuulu eli että pysyttäisiin pikku lasillisessa iltaisin. Nimenomaan se ei onnistu, vaan juodaan enemmän kuin oli tarkoitus ja määrät vain kasvavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholismia tee määrä vaan pakonomaisuus. Jos on pakko saada joka ilta lasi viiniä niin on alkoholisti, vaikka juotu määrä on pieni.
Tuo on ihan saivartelua ja todellisuudesta kilometrien päässä. Tuo pakonomaisuus ottaa joka ilta pieni viinilasillinen.... ja ollaan alkoholisteja. Käväisepä AA-kerhossa nyyhkimässä alkoholismiasi noilla määrillä.
Kyllä alkoholistin tunnusmerkistöön kuuluvat runsaat määrät ja säännöllisyys JA tietenkin myös se pakonomaisuus. Kurinalaisuus taas ei kuulu eli että pysyttäisiin pikku lasillisessa iltaisin. Nimenomaan se ei onnistu, vaan juodaan enemmän kuin oli tarkoitus ja määrät vain kasvavat.
Ja jos joku luulee, että puolustelen omaa juomistani, niin en. Olen raitis. Mutta ympärilläni on ihan tarpeeksi juomista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käväise itse.
AA:n Kolmas perinne: "Ainoa vaatimus AA:n jäsenyydelle on halu lopettaa juominen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käväise itse.
AA:n Kolmas perinne: "Ainoa vaatimus AA:n jäsenyydelle on halu lopettaa juominen".
Olen raitis. Mutta ympärilläni on ollut rankkaakin juomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla tällainen tissuttelija, joka ei pidä sitä ongelmana kun se ei ole niin paha kuin pahimmilla juopoilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa juomaan? Eikö siitä tule loputtoman nuutunut ja väsynyt olo? Eihän nousuhumalakaan kestä kuin hetken.
Vai ovatko nämä ihmiset siinä tilassa, että pahan olon ainoa toivo on seuraava ryyppy ja koko elämä kietoutuu seuraavan ryypyn odottamisen varaan?
Jonkinlainen ahdistus. Alkoholi saa "naulan päähän". Tulee kivan rento ja turtunut olo. Ujona uskaltaa puhua, toisin kuin selvin päin. Jälkeenpäin ei muista yhtään, mitä on tullut sanottua, joten se ei hävetä. Työstressi nollautuu.
Lähiomainen oli tuollainen, joka hoiti työnsä tunnollisesti, mutta vapaalla piti rentoutua alkoholin avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo määrä ei ylitä riskirajaa. Miten siis määrittelet "pakon"? Eikö kukaan voi vain haluta lasillisen joka ilta? Onko se aina automaattisesti "pakko"? Itse juon kahvia joka ilta. Onko se pakonomaista?
Tuosta kahvinjuonnista: koitapa olla juomatta kahvia tänä iltana. Pohdi sitten illalla tuntemuksiasi: tekeekö mieli kahvia, puuttuuko jotain? Onko se kahvi vaan niin hyvää?
Itse tajusin kahviriippuvuuteni vasta kun lopetin sen juonnin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä juon ton verran joka päivä eikä vaikuta työhön eikä ihmissuhteisiin.
Niinhän sä luulet. Äitini harrastaa joka päivä tissuttelua ja kyllä on vaikuttanut ihmissuhteisiin, ainakin minun perheeni osalta. En esimerkiksi halua antaa lastamme hänelle hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten Kaarina kokee, että hänen alkoholiperäinen sairastuminen ei tule yhteiskunnan maksettavaksi, koska hänellä on vakuutus, joka korvaa kulut. Niin, voikin korvata, mutta vain Kaarinan oman osuuden eli asiakasmaksun sekä mahd. lääkkeet, ei sitä todellista kulua mikä jää vielä yhteiskunnalle (eli muille veronmaksajille) maksettavaksi. Yksi hoitovuorokausi maksaa potilaalle joitakin kymppejä, mutta yhteiskunnalle monin verroin enemmän ja sitä kulua ei vakuutus korvaa.
Alkoholisti mikä alkoholisti tämä Kaarina.
Luulen, että Kaarinan kaltainen toimintakykyinen alkoholisti tulee yhteiskunnalle lopulta edullisemmaksi kuin henkilö, jolla on moitteettomat elintavat. Hyväkuntoinen eläkeläinen voi nostaa eläkettä 20-30 vuoden ajan, ja sairastuessaan vaikkapa alzheimeriin hyväkuntoinen vanhus käyttää paljon kauemmin yhteiskunnan tarjoamia palveluita kuin huonokuntoinen. Mikäli Kaarina tekee täyden työuran ja alkaa juoda eläkkeelle jäätyään niin, että kuolee pian alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ei hänestä ehdi kertyä kuluja lainkaan siinä määrin kuin raittiista eläkeläisestä.
En missään tapauksessa pidä Kaarinan valintoja hyvinä, ja esimerkiksi sosiaalisten suhteiden näkökulmasta alkoholismi on ilman muuta vakava ongelma, mutta alkoholismista yhteiskunnalle koituvia kuluja tarkastellaan usein minusta aika yksipuolisesti.
Kaarinan mukaan hänestä ei pysty näkemään päältä päin, että hän on suurkuluttaja.
Kaarina ei varmaankaan näe peilistä sitä minkä me muut näemme työpaikalla ja vapaalla. Runsas alkoholinkäyttö näkyy kasvoistakin varsin hyvin, ei pysy salaisuutena. Tällaiset kaarinat eivät kuule mitä heistä selän takana puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista miten Kaarina kokee, että hänen alkoholiperäinen sairastuminen ei tule yhteiskunnan maksettavaksi, koska hänellä on vakuutus, joka korvaa kulut. Niin, voikin korvata, mutta vain Kaarinan oman osuuden eli asiakasmaksun sekä mahd. lääkkeet, ei sitä todellista kulua mikä jää vielä yhteiskunnalle (eli muille veronmaksajille) maksettavaksi. Yksi hoitovuorokausi maksaa potilaalle joitakin kymppejä, mutta yhteiskunnalle monin verroin enemmän ja sitä kulua ei vakuutus korvaa.
Luulen, että Kaarinan kaltainen toimintakykyinen alkoholisti tulee yhteiskunnalle lopulta edullisemmaksi kuin henkilö, jolla on moitteettomat elintavat. Hyväkuntoinen eläkeläinen voi nostaa eläkettä 20-30 vuoden ajan, ja sairastuessaan vaikkapa alzheimeriin hyväkuntoinen vanhus käyttää paljon kauemmin yhteiskunnan tarjoamia palveluita kuin huonokuntoinen. Mikäli Kaarina tekee täyden työuran ja alkaa juoda eläkkeelle jäätyään niin, että kuolee pian alkoholin aiheuttamiin sairauksiin, ei hänestä ehdi kertyä kuluja lainkaan siinä määrin kuin raittiista eläkeläisestä.
En missään tapauksessa pidä Kaarinan valintoja hyvinä, ja esimerkiksi sosiaalisten suhteiden näkökulmasta alkoholismi on ilman muuta vakava ongelma, mutta alkoholismista yhteiskunnalle koituvia kuluja tarkastellaan usein minusta aika yksipuolisesti.
Siellä toinen alkoholisti yrittää selittää että alkoholisti tulee halvalsi yhteiskunnalle?!? Haloo?
Alkoholista on valtavasti kuluja yhteiskunnalle, mm lisääntyneet onnettomuudet jotka on vaaraksi myös muille kuin juopolle itselleen. Alkoholi lisää masennusta ja masentunut ja krapulainen vanhempi ei ole hyväksi lapselle. Alkoholisti kuormittaa lähipiiriä eikä sitä edes voi mitata rahassa. Alkoholi lisää syöpäriskiä moninkertaiseksi ja ne hoidot on kalliita. Alkoholistin lapsella on suurentunut riski masennukseen ja alkoholismiin aikuisena. Lapsuus ikuisena kakkosena tärkeysjärjestyksessä heti viinan jälkeen.
Kumpi on muuten pahempi terveydelle? Joka vuorokautinen viisi lasillista viiniä vai kerran viikossa rankka humala?
Tätä olen joskus miettinyt, kun isän puolelta löytyy paljon alkoholisteja ja eri tapoja juoda.
Väitän että ylipaino ja sen myötä tulevat liitännäissairaudet ovat suurempi ja yleisempi terveysuhka kuin nämä viininlipittäjät. Yhä useampi potilas (myös nuoremmat) ovat ylipainoisia. Moni makaa sängyssä/sohvalla ja pääsääntöisesti syö itsensä ennenaikaiseen hautaan. Rasvamaksa on hankittu roskaruoalla ja liikkumattomuudella sekä ylensyönnillä.
En tajua miten joku pystyy tuollaiseen itsesumutukseen. Mä pelkäisin niin paljon jo pelkästään maksan kosahtamista, ettei tuollainen viinin latkiminen olisi ikinä mahdollista. Eikö tuollaisa Kaarinoitw oikeasti haittaa mahdollisuus, että jonain päivänä sitä onkin korostustussin värinen ja helvetin kipeä ja tekee kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
No toisaalta Kaarina maksaa ja on maksanut elämänsä aikana myös veroja joten eikö hän ole oikeutettu saamaan vastinetta verorahoilleen niin kuin esim. ylipainoiset jotka rasittavat terveydenhuoltoa
Vierailija kirjoitti:
En tajua miten joku pystyy tuollaiseen itsesumutukseen. Mä pelkäisin niin paljon jo pelkästään maksan kosahtamista, ettei tuollainen viinin latkiminen olisi ikinä mahdollista. Eikö tuollaisa Kaarinoitw oikeasti haittaa mahdollisuus, että jonain päivänä sitä onkin korostustussin värinen ja helvetin kipeä ja tekee kuolemaa?
Ok, luin nyt tarkemmin ja olihan tuo Kaarinakin sitä miettinyt. Mutta miten on päästänyt silti tilanteen noin pitkälle..
Vierailija kirjoitti:
Olipa aika järkyttävä juttu näin alkoholistiäidin lapsena. Kehtasi vielä sanoa että lapsetkin hyväksyy hänen juomisen! Mun äiti kävi myös töissä, viimeiset vuodet joi myös aamulla ennen töihinlähtöä. Alkoholistin humala on erilainen sillä tavalla että hän vaikuttaa selvältä vaikka puhaltaa yli 2 promillea, näin ainakin meillä. En usko hetkeäkään että hän kertoi totuuden alkoholinkäytöstään ja sen lieveilmiöistä kotona. Järkyttävää että alkoholismia normalisoidaan jopa valtamediassa.
Mielestäni tässä ei normalisoitu ollenkaan vaan nimenomaan annettiin ilmi aika selvästi, miten ristiriitaisia nämä alkoholistin puheet ovat. Esimerkiksi, että ei ole mitään vieroitusoireita, mutta kuitenkaan ei saa nukuttua nollapäivinä. Ja että lapset muistelivat surullisesti äidin juomista, mutta hän ei ole koskaan ollut inhottava humalassa.
Selvästi alleviivataan sitä, ettei alkoholisti itse näe tekojansa ja niiden seurauksia.
JUHA MIETO YLLÄTTYI
"Alkoholisti voi käydä töissä ja uskoa ettei hänellä ole ongelmaa? Perlele ettei mulle kerrottu!" sanoi Mietaa, joka tavoitettiin kotoaan Kurikasta.