Kaarina, aktiivinen juoppo
https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000009089359.html
Hyvä Kaarina, relaa vaan!
Kommentit (152)
Noita Kaarinoita on Suomi täynnä eikä niiden läheiset todellakaan suhtaudu mitenkään kevyesti tuohon touhuun.
Alkoholin kulutus on jokaisen oma asia, paitsi siinä vaiheessa kun alkoholin käyttö aiheuttaa terveysongelmia. Yhteiskunta maksaa tällaisesta hallitusta ryyppäämisestä loppujen lopuksi aika paljon. Onneksi rahaa riittää, vai miten se meni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitte lomalla lähdetään parin viikon niin ihanalle viinitila kierrokselle Italiaan, Ranskaan tms. mutta alkoholisteja ei olla.
Kyseinen Kaarinahan myönsi itse olevansa alkoholisti. Hän ei piilotellut sitä juomistaan, vaan oli kertonut siitä myös mm. työpaikkalääkärille.
Mutta minä puhun nyt niistä tuhansista suomalaisista, jotka harrastaa viinimatkailua. Jos lähtisin Amsterdamiin pelkästään polttamaan pilveä, joka lomalla niin minä sinä pitäisit minua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä lässytystä taas. Join viime vkl kaksi litraa viiniä, litran kirkasta viinaa, 6-7 viskikolaa ja olutta päälle. Maanantaiaamuna viisi lonkeroa samalla kun jumppasin kotona.
Koko ajan olin toimintakykyinen, laitoin ruokaa, siivosin, lenkitin koiraa jne. Tiistaina olin täysin kunnossa ja vaikka kaapissa oli alkoholia, en ottanut ihan siksi kun ei tehnyt mieli. Eikä tee vieläkään.
Turhia tommoiset Lässynlää-Kaarina-Artikkelit.Siis kai tämä on provo. Eihän kukaan tuollaisia määriä oikeasti juo ja ole vielä toimintakykyinen. Vai..?
No jaa, ei välttis ole provo. Tuossahan mainitaan että kokonainen viikonloppu on ottamista. Silloin juodaan pe-la ja su. Yhden kokonaisen lauantaipäivän aikana vaikkapa mökillä pihahommissa napostelen itse 0,7 vodkapullon melkein tyhjäksi. Samoin menee viiniä jo pe-iltana puolet 3ltr tonkasta.
Olen ihan toimintakunnossa mökkireissuni: teen ruokaa ja saunon ja laitan pihaa taikka mökkiä.
Vaikenta lähinnä on pystyä sitten hallitusti himmaamaan.
Onneksi ei tarvi ajella maanantaiksi mihinkään työpaikalle kaupunkiin, se vois tehdä tiukkaa.Paljonko mahtavat ne puiston penkillä istuvat juopot ottaa, kun "toimintakykyisetkin" kiskovat tuollaisia määriä?
Eivät välttämättä yhtään enempää. Jotkut juovat tietty sen litran tai pari tiukkaa päivässä, mutta monet juovat sen verran mihin riittää rahaa, eli eivät ihan hirveästi.
Ja monella pitkän linjan deekulla on toleranssi selvästi alentunut, eivät edes kestä suuria määriä. Syynä se, että maksa on niin varioitunut.
Jep. Moni täysi rappioalkoholisti juo jonkun 12-15 annosta päivässä. Se saattaa vaikuttaa vähältä, kunnes tajuaa että se on melkein heidän koko budjettinsa. Mutta osoitus siitä, ettei alkoholismi ole numeropeliä.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo jotain myös työelämästä, jos se on niin rasittavaa, että pitää jotenkin pyristellä keinotekoisesti siitä eroon, sekoittaa aivokemia niin, että voi rentoutua. Työttömänä voi olla raitis, koska ei ole sitä työstressiä.
Jos jaksaa käydä töissä ryypäten, niin jaksaa varmasti ilman ryyppäämistäkin. Sen verran paljon alkoholi heikentää palautumista ja yöunia.
Ennen juotiin kännit perjantaisin ja mentiin ajoissa nukkumaan, koska teeveestäkään ei tullut mitään. Ei ollut kuin yksi tai kaksi kanavaa ja viihteen määrä oli pieni.
Nykyään valvotaan aivan liikaa, arkipäiväisestä juomisesta on tullut tapa ja vapaa-aikakin täytetään stressaavalla tekemisellä, vaikka sitä nimitettäisiinkin harrastamiseksi.
Lopputulos on huono jaksaminen.
Juo siis melkein joka päivä sellaisen määrän mistä minä tulen huppeliin, ja mulla on aamulla lievä krapulantapainen. Ei ole alkoholisti. Ok Boomer.
Alkoholismi on sana. Mutta taustalla on geneettinen häiriö, jos jompikumpi vanhempi on "alkoholisti"
Aivojen hermoradat saattavat olla rakenteellisesti mukautuneet ja periytyneet lapsille. Jos otat allkoholia
saat siitä siitä huomattavasti kovempia kiksejä kuin muut, joka johtaa riippuvuuteen saman tien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo jotain myös työelämästä, jos se on niin rasittavaa, että pitää jotenkin pyristellä keinotekoisesti siitä eroon, sekoittaa aivokemia niin, että voi rentoutua. Työttömänä voi olla raitis, koska ei ole sitä työstressiä.
Jos jaksaa käydä töissä ryypäten, niin jaksaa varmasti ilman ryyppäämistäkin. Sen verran paljon alkoholi heikentää palautumista ja yöunia.
Ennen juotiin kännit perjantaisin ja mentiin ajoissa nukkumaan, koska teeveestäkään ei tullut mitään. Ei ollut kuin yksi tai kaksi kanavaa ja viihteen määrä oli pieni.
Nykyään valvotaan aivan liikaa, arkipäiväisestä juomisesta on tullut tapa ja vapaa-aikakin täytetään stressaavalla tekemisellä, vaikka sitä nimitettäisiinkin harrastamiseksi.
Lopputulos on huono jaksaminen.
Mutta kun Kaarina nukkuu huonommin, jos ei ole saanut noin pullollista viiniä illalla.
Kertoo siitä, että kun Kaarina yrittää nukkua selvin päin, hän kärsii vieroitusoireista. Jos ei ole alkoholiriippuvainen, niin raittiina nukkuu paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholismi on sana. Mutta taustalla on geneettinen häiriö, jos jompikumpi vanhempi on "alkoholisti"
Aivojen hermoradat saattavat olla rakenteellisesti mukautuneet ja periytyneet lapsille. Jos otat allkoholia
saat siitä siitä huomattavasti kovempia kiksejä kuin muut, joka johtaa riippuvuuteen saman tien.
Tämä ei sitten liittynyt Kaarinaan. vaan varoituksena teille muille nuorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei sitten liittynyt Kaarinaan. vaan varoituksena teille muille nuorille.
No liittyyhän se siten, että Kaarina on alkoholisti.
Mutta mulla on nuorille vielä tärkeämpi viesti. "Kaarina" on suomenkielinen versio nimestä "Karen". Ja tiedättehän millaisia Karenit on.
Älä juo. Älä ole Kaarina.
Mä juon ton verran joka päivä eikä vaikuta työhön eikä ihmissuhteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholismia tee määrä vaan pakonomaisuus. Jos on pakko saada joka ilta lasi viiniä niin on alkoholisti, vaikka juotu määrä on pieni.
Tuo määrä ei ylitä riskirajaa. Miten siis määrittelet "pakon"? Eikö kukaan voi vain haluta lasillisen joka ilta? Onko se aina automaattisesti "pakko"? Itse juon kahvia joka ilta. Onko se pakonomaista?
Kokeileppas käy joka päivä juomassa kaksi kaljaa kahden viikon ajan ja koita sitten lopettaa se, huomaat ettei onnistu helpolla ja se meinaa just sitä että alkoholi vie voiton.
Moni kehuu ettei ole alkoholisti kun ei paljoa juo, mutta juo kuitenkin pakonomaisesti, kun ei voi olla ilmankaan ja kyllä se lasketaan alkoholismiksi ja kyllä lasketaan myös mielenterveys ongelmaksi.Anteeksi, nyt en ymmärrä mitä yrität sanoa.
No ei se minun vikani ole.
Vierailija kirjoitti:
Itse juon lähes joka viikonloppu viiniä mutta viikolla ei edes tee mieli ja olen ottanut tämän ajatuksella, että jos sitä olisi pakko saada, olisi mulla ongelma. Säilyy kyllä pidempiäkin aikoja juomat kaapissa jos niin päätän.
Niin varmaan säilyykin - tuntitolkulla.
Kaarinan kannattaisi alkaa polttamaan pilveä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse juon lähes joka viikonloppu viiniä mutta viikolla ei edes tee mieli ja olen ottanut tämän ajatuksella, että jos sitä olisi pakko saada, olisi mulla ongelma. Säilyy kyllä pidempiäkin aikoja juomat kaapissa jos niin päätän.
Niin varmaan säilyykin - tuntitolkulla.
Jep.
Asijan tuntia piireissä tiedetään kyllä, että ostettu viina pilaantuu noin vuorokaudessa kotioloissa, se pitää juoda pois.
Kyllähän noita toimeentulevia addikteja on paljon. Itse asiassa suurin osa, sekä alkoholin että huumeiden kohdalla. Functional addict.
Mä olen korkeakoulutettu, asiantuntijatyössä, ja entinen huumeriippuvainen. En koskaan ole työelämässäni kärsinyt siitä, mutta henkilökohtaisen elämän ongelmat sekä arvovalinnat saivat lopettamaan. Kuitenkin perhe ja työ on edelleen.
Kaarinan tapauksessa tuntuu siltä että läheiset on kärsineet jo, joten ehkä hänelle ei siitä mitään muuta vakavaa koidu kuin ehkä terveysongelmia. On kuitenkin sen verran ikää, että harva enää eroaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jopa 85 prosenttia työikäisistä alkoholin riskikuluttajista on työelämässä."
Ja kun vain 75 prosenttia työikäisistä on työelämässä, voidaan päätellä, että alkoholin riskikulutus on yleisempää töissä käyvien kuin työttömien keskuudessa. Silti jostakin syystä työttömien sitä enemmän uskotaan harrastavan.
Noin se kyllä minullakin on mennyt: Enemmän tulee käytettyä alkoholia, kun on työpaikka. On sekä rahaa ostaa sitä että päivän jälkeen tarve rentoutua. Ja tulee se tunne, että kun on tehnyt jotain, on lupa palkita siitä itsensä.
Tämä on osa sitä ilmiötä. Toinen puoli on se, että suorituskeskeisessä kulttuurissamme ihmistä arvotetaan monesti hänen työpanoksensa perusteella, ja näin ollen ihminen voi kompensoida muita puutteitaan tai ongelmiaan tekemällä kovasti töitä.
"Se on poissaoleva aviomies ja isä, ja juo paljon, mutta hoitaa työt kunnolla!"
Tuolla saa paljon anteeksi ja on monen mielestä kunnollisempi kansalainen kuin raitis ja läsnäoleva työtön koti-isä.
No jep ja tämä on ihan sairasta. Sit mietitään miksi puolet liitoista päättyy eroon ja nuoret voi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Luoja mitä lässytystä taas. Join viime vkl kaksi litraa viiniä, litran kirkasta viinaa, 6-7 viskikolaa ja olutta päälle. Maanantaiaamuna viisi lonkeroa samalla kun jumppasin kotona.
Koko ajan olin toimintakykyinen, laitoin ruokaa, siivosin, lenkitin koiraa jne. Tiistaina olin täysin kunnossa ja vaikka kaapissa oli alkoholia, en ottanut ihan siksi kun ei tehnyt mieli. Eikä tee vieläkään.
Turhia tommoiset Lässynlää-Kaarina-Artikkelit.
Sannakin näköjään lukee palstaa.
Mä oon tavannut Minnesota-hoidossa vähemmän selkeitä alkoholisteja kuin Kaarina.
T. raitistunut juoppo
Se, että asettaa alkoholin käytölleen selviä rajoja voi jo indikoida siitä, että on jonkinasteinen ongelma. Ei tietenkään kaikille, voi olla esim selkeä jako että juo ainoastaan viikonloppuisin sosiaalisissa tilanteissa.
Mutta jos juo "fiiliksen mukaan" pitkin viikkoa ja asettaa itselleen tavoitteen, että olisi kolme selvää päivää viikossa - eikä pysy tavoitteessaan - niin aika vaikea argumentoida, että homma olisi hallinnassa.