Miten painonpudotus käyntiin? Olen aktiivinen, liikun paljon ja syön terveellisesti
En saa painoa liikahtamaan alaspäin, vaikka ihan varmasti olen kalorivajeella. Ja ylipainoa on runsaasti.
Onko joku kikka, jolla sais painon pudotuksen käyntiin? Oon miettinyt, että hiilareiden rajoittaminen on joillain käynnistänyt painon putoamisen, mutta onko se kaikki vain hiilareiden sitomaa nestettä vai jatkuuko rasvan vähentymisenä? Ja toisekseen teen aika paljon aerobista liikuntaa, työmatkapyöräily 20 km päivässä ja koiralenkit, ja pelkään ettei vähillä hiilareilla yksinkertaisesti vaan jaksa.
Olen nyt puolisen vuotta tarkkailu syömistä, mutta paino tippunut koko aikana kokonaista 1.5 kg. Uskon että terveelliset elämäntavat kannattavat, vaikka olisi ylipainoakin, mutta olisihan se hienoa vähitellen saada painoa pois.
Kommentit (253)
Teen kausittain fyysistä työtä ja tämän vuoksi energiankulutukseni ja painoni vaihtelivat ennen paljonkin. Mulla ainakin auttaa aina painon nousun pysäyttämiseen/laihtumiseen se, että jätän pois leivän, lisätyn sokerin, pastan, riisin tms höttöhiilarit joita työssäni tarvitsisin polttoaineena, ja panostan kasvisruokaan.
Olen laskenut kaloreita vain silloin, kun sairastuin vakavasti ja painoni putosi alipainon puolelle. Yllätyin silloin huomatessani, että päivittäinen tarpeeni on 1400 kCal kotipäivinä ja yli 2500 kCal työpäivinä. Opettelin valitsemaan mahdollisimman ravinnetiheää ruokaa ja tämä on tehnyt painonhallinnasta huoletonta.
Yksinkertainen ohje: pois kaikki liiallinen yrittäminen ja kikkailu.
Itse ostan kaupasta mahdollisimman yksinkertaiset tuotteet: kananmunia, ohut ruisherkku, rasva, kanan lihaa missä muodossa vaan, kasviksia valmiiksi viipaloituna (yleensä kaali porkkana purjo), lehtikaalia, kukkakaalia, tomaatteja, pähkinöitä muutama sata g viikossa, kreikkalainen jugurtti, joskus viiden hedelmän mehu ja suklaata vähän. Lisäksi pakasteessa on vaihtelevasti marjoja.
Näistä sitten ruokaa joka päivä vaihtelevassa muodossa. Juomaksi vesi. Ei muuta. Ulkoliikuntaa jossain muodossa puoli tuntia - tunti päivässä.
Nämä ostokset kerran tai kaksi viikossa.
Yksin asuvana helppo näin toimia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Ap:n pituus ja lähtöpaino? Jos ei sinulla olekaan mitään pudotettavaa?
Voi kyllä mulla on. BMI on 35 eli olenko vaarallisen lihava vai mikä se on. Olen lihaksikas, joten ns normaalipainossa olisin todella hoikka, mutta reilu 20 kiloa minussa on helposti ylimääräistä.
Mutta kuten aiemmin johonkin muistaakseni kirjoitin, olen mieluummin terve läski kuin vaipuisin epätoivoon ja heittäisin lekkeriksi sen vuoksi, että paino ei tipu. Olen aina tykännyt terveellisestä ruuasta ja liikkumisesta. Kilpirauhasen vajaatoiminta on nostanut painoa arvojen ollessa huono, mutta vaikka tilanne sen osalta olisi nyt hyvä, ei elimistö oikein halua päästää saavutetuista kiloista irti.
Ap
Ota joku äppi käyttöön, jotta tiedät oikeasti paljonko syöt. Mulla on yazio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Aamiainen iso annos kaurapuuroa, raejuustoa siemeniä
Pyöräily töihin 30 min, syke 120-140
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Treeni aerobinen+tehokas lihaskunto 1,5 h
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Pastaa, perunaa, leipää, iso annos kaurapuuroa. Jee, noillahan se paino putoaa hahhah!
Eli sun mielestä hiilareiden vähentäminen olisi painon pudotuksen edellytys?
Ap
22 vielä lisää: Ruokavalioosi kuuluu paljon maitotuotteita. Niistä voi olla montaa mieltä. Vasikat ja vauvat juovat maitoa massaa kerryttääkseen. Samalla tavalla maitotuotteet toimivat aikuisillekin.
Vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä: liha, kala, kananmuna, tofu, tempeh, pähkinät, siemenet, linssit, idut, kaalit.
Vierailija kirjoitti:
Ota joku äppi käyttöön, jotta tiedät oikeasti paljonko syöt. Mulla on yazio.
Täytyypä kokeilla. On joskus aiemmin ollut, mutta nyt en ole käyttänyt.
Ehkä sieltä paljastuu jotain mitä en hoksaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
22 vielä lisää: Ruokavalioosi kuuluu paljon maitotuotteita. Niistä voi olla montaa mieltä. Vasikat ja vauvat juovat maitoa massaa kerryttääkseen. Samalla tavalla maitotuotteet toimivat aikuisillekin.
Vaihtoehtoisia proteiinin lähteitä: liha, kala, kananmuna, tofu, tempeh, pähkinät, siemenet, linssit, idut, kaalit.
Onko raejuusto puurossa ja maitorahka silloin tällöin paljon maitotuotteita?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan siitä mitä syöt ja miten paljon. Itse en ole kovin aktiivinen, mutta olen hoikka ja tässä eilisen syömiseni: yksi lautasellinen riisiä ja kanakastiketta, pari banaania, 1 Leipä metukalla ja kurkulla. Ja siinä se. Ei ihmisen tarvii olla koko ajan mussuttamassa jotain.
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Lounas alkupala salaatti, puna-ahven, perunat (valmis annos, ei iso) Ja kävely 20 min.
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Päivällinen parsakaalipestopasta, sis kananmunaa.Eilinen vähän huono esimerkki, kun on ainoa päivä viikossa kun menen töistä suoraan salille. Muulloin tulen yleensä kotiin, syön itse tehdyn päivällisen, käytän koiran (joko koira 30min + salille tai koiran kanssa pidempi 1h lenkki) ja syön pienen iltapalan erikseen. 2 palaa leipää, kasviksia tai rahkaa hedelmillä ja chiasiemenillä.
Ap
Pastaa, perunaa, leipää, iso annos kaurapuuroa. Jee, noillahan se paino putoaa hahhah!
Eli sun mielestä hiilareiden vähentäminen olisi painon pudotuksen edellytys?
Ap
Ehdottomasti, mutta älä kuitenkaan sitten liioittele proteiinin kanssa, ota kalorit oikeasta rasvasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse ostan kaupasta mahdollisimman yksinkertaiset tuotteet: kananmunia, ohut ruisherkku, rasva, kanan lihaa missä muodossa vaan, kasviksia valmiiksi viipaloituna (yleensä kaali porkkana purjo), lehtikaalia, kukkakaalia, tomaatteja, pähkinöitä muutama sata g viikossa, kreikkalainen jugurtti, joskus viiden hedelmän mehu ja suklaata vähän. Lisäksi pakasteessa on vaihtelevasti marjoja.
Näistä sitten ruokaa joka päivä vaihtelevassa muodossa. Juomaksi vesi. Ei muuta. Ulkoliikuntaa jossain muodossa puoli tuntia - tunti päivässä.Nämä ostokset kerran tai kaksi viikossa.
Yksin asuvana helppo näin toimia.
Mulla tippunut 10 kg paino 3 kuukaudessa kevyellä ruokavaliolla. Ap ei kerro kaikkea mitä syö.
Olin lievästi ylipainoinen vain ja paino tippui silti.
Mulla lähti paino alas vasta kun lopetin ihan kaikki viljatuotteet. Hiilareita syön, mutta hedelmiä, marjoja vihanneksia sekä maitotuotteita (rasvallisena versiona).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko raejuusto puurossa ja maitorahka silloin tällöin paljon maitotuotteita?
Ap
Ei, mutta vaihda nuokin rasvaisiin versioihin.
33 jatkaa
Myös keinomakeuttajat jätin pois.
Ota käyttöön ruokapäiväkirja. Pelkkä tarkkailu ei tunnu riittävän.
Tossa vaikka yksi esimerkki: https://fineli.fi/fineli/fi/index
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen:
15 min hidas koiralenkki
Pyöräily salille 20 min.
Pyöräily kotiin 15 min
Ap
Riippuu ihan siitäkin, miten isoja annoksia syöt. Itse teen töitä kotoa käsin ja syön aina samankokoisilta lautasilta. En täytä lautasta kukkuralleen. Kaloreita en laske, mutta skippaan aamupalan (tai syön banaanin tai muun hedelmän), päivällä normiruokaa ja illalla yleensä proteiinia, esim. uunimunakas kinkulla, oliiviöljyllä ja kirsikkatomaateilla. Eilen tuli syötyä leipää, koska kaapissa ei ollut oikein muuta. Sinulle olisi varmaan tärkeintä tässä vaiheessa lisätä proteiinia. Se pitää nälkää, niin että huomaamattasi harvennat syömisvälejä tai syöt vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä sitten ruokaa joka päivä vaihtelevassa muodossa. Juomaksi vesi. Ei muuta. Ulkoliikuntaa jossain muodossa puoli tuntia - tunti päivässä.Nämä ostokset kerran tai kaksi viikossa.
Yksin asuvana helppo näin toimia.Mulla tippunut 10 kg paino 3 kuukaudessa kevyellä ruokavaliolla. Ap ei kerro kaikkea mitä syö.
Olin lievästi ylipainoinen vain ja paino tippui silti.
Miksi en kertoisi kaikkea? Miksi katselisin nimettömänä neuvoja ja antaisin väärää tietoa? Mitä se minua hyödyttäisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proteiininpuute yksi mahdollisuus.
Pitäis varmaan jaksaa laskea proteiinin saanti. Liikaa en varmaan saa, sillä syön kasvisvoittoisesti ja olen allerginen minulle proteiinipitoisille kasviksille. Mutta yritän kyl lisäillä esim raejuustoa kaurapuuroon jne.
Ja lihasvoima on kehittynyt kivasti.
Ap
Maailman ensteks pas*kin painonpudotusohje "kaurapuuroon raejuustoa"! Saat vaan kolesterolia, eikä tarpeeks proteiinia kuitenkaan. Ota se proteiini kalasta,kanasta tai jos syöt lihaa (älä liikaa). Liika proteiinikin muuttuu sokereiksi ja sitä tietä rahkaksi.
Kyttää ruuista kaikki lisätyt sokerit. Et usko mutta esim karjalanpiirakoissakin on sokeria!
Niin ja pelkkä salaatti EI LAIHDURTA. Niinkuin alussa se yks tyyppi sanoi, pitää olla polttoainetta jotta laihtuu, palaa rasva eikä lihakset!
Mä laihdutin 20v kunnes joku viisas sanoi että syön LIIAN VÄHÄN!
Karsi höttöruuat ja ala syömään kunnolla, oikeankokoisia annoksia.
Ps nyt putoaa paino, alaspäin mennään, "gramma" kerrallaan...kilo viikossa!
Vierailija kirjoitti:
Mulla lähti paino alas vasta kun lopetin ihan kaikki viljatuotteet. Hiilareita syön, mutta hedelmiä, marjoja vihanneksia sekä maitotuotteita (rasvallisena versiona).
Minäkin tarkoitin nimenomaan prosessoituja hiilareita, viljoja ja energiatiheitä hiilareita. Eli peruna, pasta, riisi, murot, kaurapuuro, kuivatut hedelmät, karkit, sipsit, jätskit jne. Pari kolme hedelmää päivässä on ok. T. Ekalle sivulle kirjoittanut.