Tuttuni saa vauvan ja mietin nyt lahjaa. Mistä itse ilahtuisitte? Esikoisesta kyse.
Jotain vaatetta ajattelin ehkä ennemmin kuin lelua. Olisin ideoista kiitollinen.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vauvan ensimmäinen säästöpossu. Joissakin koruliikkeissa myydään upean näköisiä säästöpossuja esim vauvan rattaan näköset. Ei mitään muoviroskaa vain esim posliinia tai metalliset.
Nuohan on enemmän ristiäislahjoja. Helposti huollettava käyttövaate on paras lahja kun menee katsomaan vauvaa ensimmäisen kerran. Ja ehdottomasti jotain äidillekin.
Meille tuotiin vaippoja. Ihan kiva, joo. Mutta väärää kokoa, ja jotain hajusteellisia/kosteusvoiteellisia, mitä ei voitu käyttää. Sainhan ne annettua eteenpäin, mutta menihän ne vähän hukkaan. Meillä on ollut tosi hoikkia lapsia, niin kertseistä sopi just yksi merkki ja malli. Pääasiassa käytettiin kestovaippoja, kun ne sai tehtyä just hyvin istuvaksi (ompelin itse).
Ihan perusbody olisi ollut ok, tai pieni lahjakortti (15€) s-liikkeeseen tai paikalliseen lastentarvikeliikkeeseen. Mutakakku tai keksipaketti, laimennettavaa mehua tms. Ei karkkia, kun ei meillä syödä 😬 noin meidän hienopierut syö vaan fazulta kolmea tiettyä suklaata, ei irtiksiä eikä mitään salmiakkia tai lakuja, niin meille lahjaksi tuodut karkit yleensä annetaan johonkin eteenpäin.
Eli siis kysy ihmeessä etukäteen, että mitä tarvitaan/toivotaan!
Ensimmäisenä tulisi mieleen setti eri kokoisia pyyhkeitä ei tarkoituksiin. Niitä kuluu tuossa vaiheessa paljon.
Vanhemmille ravintolalahjakortti, Wolt-lahjakortti tai kotisiivoukseen, hierontaan tai kauneudenhoitoon lahjakortti, itsetehtyä ruokaa
Kukat ja heliumilmapallot
Muotti, jolla ottaa jälki vauvan kädestä ja jalasta
(Jos tiedät maun, niin valokuva-albumi, vauvavuosikirja, valokuvakehys)
Pussilakanasetti ja lakana kehtoon
Torkkupeitto vauvalle
Harsot
Kuola- ja ruokalaput
Sophie la girafe -purulelu ja kylpylelu, helistin, rapiseva kangaskirja, roikkuva lelu esim. kaukaloon tai vaunuun, vedettävä lelu pinnasänkyyn
Toki myös isommat hankinnat, kuten leikkimatto, leikkikaari, pomppukeinu jne.
Satu- ja lorukirjat
Lastenastiasto ja -aterimet
Vauvavakuutus, säästötili jos läheinen
Nenäfriida, kuumemittari joka mittaa korvasta, perinteinen kuumemittari, kylpyamme tai -kukka, ihonhoitotuotteet
Pyyhe
Yövalo
Videoiva kamera lastenhuoneeseen
(Mah. valkoista kohinaa tuottava laite)
Käyttötavaraa: vaipat, tuttipullot, tutit jne. Tuttipullonpidike. Harja pullolle. Koukku rattaisiin, mihin voi laittaa kassin roikkumaan. Suoja jonka voi laittaa esim. kauppakärryn kopan päälle. Kantoliina. Kapaloliina.
Imetystyyny ja tyyny, jonka keskellä vauva voi nukkua.
Lahjakortti valokuvaukseen ammattilaisella.
Vierailija kirjoitti:
Itse neuloisin vauvalle sukat ja äidille veisin ison suklaarasian.
Luin tästä vain alun ja lopun: "neuloisin ison suklaarasian".
Itselleni mieluisin oli itse tehty villatakki ja sukat+tumput (eri henkilöiltä). Ne jäi säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Pitkähihainen body on luultavasti monikäyttöisin, ei kannata ottaa ihan pientä kokoa.
Nimenomaan pientä kokoa, kysy lapsen mitat. Monet toi lahjaksi vaatteita missä oli kasvuvaraa, niin että oli odoteltava kuukausien päähän että olivat sopivia. Juuri tämänhetkisiä sopivia vaatteita oli sitten vähän kun kaikki oli isoja. Sai hihoja kääriä... Eli juuri nyt sopivankkokoista bodya tai potkuhousut. Tyttövauvalle joku kiva mekkokin olisi kiva + lämpöiset sukat talveen.
Lapsen sijoitustilille joku summa. Sossulasakkia on jo riittävästi.
Mistähän katkerat vanhatpiiat ilostuisi? 🤣😂
Vaippapaketti ja kokopuku (sisäkäyttöön siis)
Vierailija kirjoitti:
Hupullinen kylpypyyhe
Tämä oli joskus äitiyspakkauksessa, eikö ole enää? Valkoista pehmoista froteeta ja reunanauhat vaaleankeltaista.
-Mummoikäinen-
Jos ostat vauvalle bodyn, osta ns. kietaisumallinen ja pientä kokoa. Tuntuu hölmöltä jos joutuu monta kuukautta odottelemaan, että lahjavaate on sopiva.
Kun itse sain esikoisen, siskoni oli ostanut minulle lahjaksi imetyspaidan. Se oli tosi mieleinen lahja ja muistan sen aina. Kuin tavallinen paita, mutta sen aukosta sai rinnan esille imetystä varten ilman että vatsa tai rinnan yläosa paljastui. Tuntui helpommalta lähteä ihmisten ilmoille se paita päällä, kun tiesi että tarpeen tullen pääsee imettämään strippaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ostat vauvalle bodyn, osta ns. kietaisumallinen ja pientä kokoa. Tuntuu hölmöltä jos joutuu monta kuukautta odottelemaan, että lahjavaate on sopiva.
Kun itse sain esikoisen, siskoni oli ostanut minulle lahjaksi imetyspaidan. Se oli tosi mieleinen lahja ja muistan sen aina. Kuin tavallinen paita, mutta sen aukosta sai rinnan esille imetystä varten ilman että vatsa tai rinnan yläosa paljastui. Tuntui helpommalta lähteä ihmisten ilmoille se paita päällä, kun tiesi että tarpeen tullen pääsee imettämään strippaamatta.
Jep! Pienen vauvan kanssa ei tullut itsellänikään yhtään käytettyä bodyja, jotka pitäisi pujottaa päälle kaula-aukosta, kun vastasyntyneen kaula on niin hento ja pää suhteessa kehoon suuri. Kietaisumalli on paras.
Ja tyttövauvan mekot jäivät täysin käyttämättä. Rullautuivat vain pötköttävän vauvan selkään ja painoivat ihoa. Vasta kävelevälle kannattaa ostaa mekko.
Minulle mieleisiä lahjoja olivat aikanaan:
- kaunis puuhelmistä tehty tuttiketju
- vauvan pussilakanat
- värilliset pukluharsot
- pikkuiset käytännölliset vaatteet 1-3-kuiselle (isompia oli jo valmiiksi enemmän), kietaisumallin bodyja ja helposti päälle puettavia, edestä aukeavia pehmeitä potkupukuja
- vauvojen pehmeät katselukirjat, joissa oli tunnusteltavia pintoja tai esim. jokin rapiseva osa kuten eläimen korva tms., jota vauva tykkäsi hypistellä
Collegehaalari koossa 76 oli pitkäkäyttöisin lahja meillä. Ilahduin erityisesti myös läheisen ystävän virkistyspaketista äidille, sain suklaata, lehden, kosteusvoiteen ja pienen kuoharipullon. Tuntui mukavalta, kun joku muisti minuakin siinä kaaoksen keskellä.
Itse olisin ilahtunut eniten termosmukista. Vauva-aikana harvoin ehti juomaan kahvin lämpimänä kun vauva aina heräsi kun istuin alas juomaan kahvia.