Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työnhakumalli - miten virkailija tarkistaa että on oikeasti hakenut neljää paikkaa kuukaudessa?

Vierailija
28.09.2022 |

Paikkoja haetaan nykyään monesti sähköisesti täytettävillä nettilomakkeilla. Ottaako te-toimisto yhteyttä suoraan haettuihin työpaikkoihin varmistaakseen että asiakas on myös hakenut sinne?

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nuo puhelinsoitot suuriin oman alan yrityksiin on todellinen porsaanreikä, koska työnantajalla ei ole oikeastaan mitään velvollisuutta kertoa ja siten ei kukaan siellä muista kuitenkaan. Työttömän vain pitää tietää korkeintaan firman nimi, työtehtäviä mitä oli hakemassa ja ehkä puhelinnumerokin, jonka työkkäritäti voi käydä tarkistamassa. Mitään soittoa ei tarvitse tehdä kun eivät voi tarkistaa kuitenkaan. Aika hyvä!

Vierailija
82/118 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sen hakemuksen voi aina muotoilla niin, että et todellakaan saa töitä. Rivien välistä voi lukea aika paljon ja sitten on tietenkin se ihan järjetön palkkatoive mikä karkoittaa taatusti sen työpaikan.

Itse laitan vaan että en ole ajanut ajokorttia eikä minulle ole mitään erityiskoulutuksia. Mainitsen myös olleeni kuntouttavissa työtoimissa vuodesta 2016 lähtien, kyllähän näin rehellisesti kirjoittamallakin pärjää, jos ei kelpaa on asia työkkärin ongelma koska eivät voi vaatia minua valehtelemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun virkailijani on ainakin antanut ymmärtää, että he voivat soittaa te-toimistosta työnantajalle ja kysellä asioita. Ja varmasti he tekevätkin niin, ainakin satunnaisia pistosoittoja. Tuskin he sentään joka kerta tarkistavat, onko haku totta vai tarua, koska monen on haettava 4 paikkaa kuukaudessa. Sehän on yhteensä mieeltön määrä, mitä he joutuisivat soittelemaan. Mutta kenties alussa ja sitten taas ajoittain jossain välissä he voivat tarkistaa asioita, kun ihminen ilmoittaa hakeneensa työpaikkoja, mutta ei ole kuitenkaan ilmoituksensa mukaan saanut yhtäkään. Eihän kukaan asioitten todenmukaisuutta voi ilman tarkistamisia mitenkään tietää.

Voi siis ihan hyvällä syyllä sanoa, että touhu on nyt hallituksen toimesta viety äärimmäisen kontrolloivaksi. Ilmeisesti tarkoitus onkin saada ihmisten olo mahdollisimman epämukavaksi, jotta he hakeutuisivat töihin, koska monet eivät viihdy työvoimaviranomaisten valvonnan alla.

Väitteet siitä, että uudessa käytännössä kysymys olisi jostain työttömien paremmasta asiakaspalvelusta on jo nyt monen työttömän osalta tehty eri palstoilla selväksi, että mistään sellaisesta ei todellakaan ole kysymys. 😂

Vierailija
84/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei tarkisteta. Nytkin joudun keksimään kuvitteellisen työpaikan mihin olen muka hakenut.

Aivan järkyttävää tämä pakkohaku kun työpaikkoja ei ole kuin muutamalla tietyllä alalla.

Vierailija
85/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun virkailijani on ainakin antanut ymmärtää, että he voivat soittaa te-toimistosta työnantajalle ja kysellä asioita. Ja varmasti he tekevätkin niin, ainakin satunnaisia pistosoittoja. Tuskin he sentään joka kerta tarkistavat, onko haku totta vai tarua, koska monen on haettava 4 paikkaa kuukaudessa. Sehän on yhteensä mieeltön määrä, mitä he joutuisivat soittelemaan. Mutta kenties alussa ja sitten taas ajoittain jossain välissä he voivat tarkistaa asioita, kun ihminen ilmoittaa hakeneensa työpaikkoja, mutta ei ole kuitenkaan ilmoituksensa mukaan saanut yhtäkään. Eihän kukaan asioitten todenmukaisuutta voi ilman tarkistamisia mitenkään tietää.

Voi siis ihan hyvällä syyllä sanoa, että touhu on nyt hallituksen toimesta viety äärimmäisen kontrolloivaksi. Ilmeisesti tarkoitus onkin saada ihmisten olo mahdollisimman epämukavaksi, jotta he hakeutuisivat töihin, koska monet eivät viihdy työvoimaviranomaisten valvonnan alla.

Väitteet siitä, että uudessa käytännössä kysymys olisi jostain työttömien paremmasta asiakaspalvelusta on jo nyt monen työttömän osalta tehty eri palstoilla selväksi, että mistään sellaisesta ei todellakaan ole kysymys. 😂

Kyllä tuo homma on ihan naurettavaa.

Viranomaiset kyylää.

Vierailija
86/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs sitten tapahtuu jos ei työllisty pakkohaun aikana?

Voinko itse vapaaehtoisesti etsiä työkokeilupaikan? En haluaisi mihinkään työnhakukurssille vääntämään mitään cv:tä.

Ikää kun ei voi muuttaa

Vierailija
87/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikatyössä, minun täytyy joulukuun loppuun mennessä hakea yhtä työpaikkaa. Työpaikka täytyy ilmoittaa omilla sivuilla 29.12 mennessä. Samoin, jos joutuu hakemaan 4 paikkaa, ne on ilmoitettava omilla sivuilla. Sitä en tiedä, tarkastavatko. Sehän olisi aikamoinen rumba vaikka vuokrafirmoille. Niiden täytyisi jatkuvasti tutkia nimiä, ketkä hakeneet. Voi olla, että jonkun pistokkeen työkkäri tekee.

Koittakaa nyt ihmiset ymmärtää etteivät työnantajat saa antaa KENELLEKKÄÄN ulkopuolisille henkilölle tietoja työnhakijoista, jotka yritykseen on hakeneet töihin.

Ja mihin tämä tieto perustuu? Ei ainakaan mihinkään lakiin.

GDPR on tosi tiukka. Henkilötietoja ei saa edes tallettaa ilman pätevää syytä, eikä niitä todellakaan saa antaa eteenpäin ilman asianosaisen lupaa.

Vierailija
88/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-sivuilla oleviin ilmoituksiin voivat monet vastata hakemuksella. Varmaan rekrytoijan kannalta rasittavaa jos te-tstosta soitellaan kyselyjä vähän väliä. Vaikka pistokokeina.

Vierailija
89/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikatyössä, minun täytyy joulukuun loppuun mennessä hakea yhtä työpaikkaa. Työpaikka täytyy ilmoittaa omilla sivuilla 29.12 mennessä. Samoin, jos joutuu hakemaan 4 paikkaa, ne on ilmoitettava omilla sivuilla. Sitä en tiedä, tarkastavatko. Sehän olisi aikamoinen rumba vaikka vuokrafirmoille. Niiden täytyisi jatkuvasti tutkia nimiä, ketkä hakeneet. Voi olla, että jonkun pistokkeen työkkäri tekee.

Koittakaa nyt ihmiset ymmärtää etteivät työnantajat saa antaa KENELLEKKÄÄN ulkopuolisille henkilölle tietoja työnhakijoista, jotka yritykseen on hakeneet töihin.

GDPR on tosi tiukka. Henkilötietoja ei saa edes tallettaa ilman pätevää syytä, eikä niitä todellakaan saa antaa eteenpäin ilman asianosaisen lupaa.

Työkkäri on poikkeus, sillä se on viranomainen.

Toisaalta työkkäri tallentaa itse epäasiallista tietoa. Tiedossa tapaus jossa palkkatuella työhön otettu - paikka ei edellyttänyt ko. tukimahdollisuutta - on asiattomasti puhelimitse haukuttu työkkäriin ja ne haukut on kirjattu henkilön tietoihin. Haukkujan nimi ja asema jätetty merkitsemättä. Perusteettomat haukut, sillä työtehtävät ao henkilö suoritti tunnollisesti ja asiallisesti. Työkkärin rekistereihin ei ole tarkoitus mitään arvioita laittaa, etenkään kun ei laiteta arvioijan tietojakaan.

Että näin.

Vierailija
90/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkkäri on poikkeus, sillä se on viranomainen.

Toisaalta työkkäri tallentaa itse epäasiallista tietoa. Tiedossa tapaus jossa palkkatuella työhön otettu - paikka ei edellyttänyt ko. tukimahdollisuutta - on asiattomasti puhelimitse haukuttu työkkäriin ja ne haukut on kirjattu henkilön tietoihin. Haukkujan nimi ja asema jätetty merkitsemättä. Perusteettomat haukut, sillä työtehtävät ao henkilö suoritti tunnollisesti ja asiallisesti. Työkkärin rekistereihin ei ole tarkoitus mitään arvioita laittaa, etenkään kun ei laiteta arvioijan tietojakaan.

Että näin.

Ei niitä saa jaella edes viranomaisille ihan miten vain. Eivätkä yritykset voi jättää GDPR:ää noudattamatta sillä perusteella, että työkkäri tallentaa epäasiallista tietoa. Jos yritys rikkoo sääntöjä, se joutuu vastaamaan siitä ihan riippumatta siitä, mitä rikkomuksia muut tahot ovat tehneet.

Vierailija
91/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittaako se kuntakokeiluihminen nyt sitten mulle , kun  tälle kuukaudelle ei enää ole työmarkkinatorin sivuilla enää "paikkoja" mihin merkataan ne haetut paikat ?  Neljäksi kuukaudeksi oli . 

Ja joudunko/ pääsenkö  nyt sitten jonnekin kurssille tai työkokeiluun ?

Toivottavasti joudut, kun et selvästikään ole kykeneväinen itse selvittämään asioita. Tarvitset jonkun toisen pitämään sinua kädestä kiinni. 

Tottakai osaan laittaa yhteydenottopyynnön kuntakokeilun työntekijälle. Mutta ajattelin tässä nyt asiasta keskustellessa kysäistä , onko jollain jo kokemusta asiasta. 

Ei sinun tarvitse tehdä mitään kuntakokeilusta soitetaan joskus. Varmista silti, ettei ole jäänyt mitään tekemättä eli ettei ole sitä selvityspyyntöä avoimissa tehtävissä.

Kuten kirjoitin, olen tehnyt kaikki työnhaut , ja etusivulla lukee " ei avoimia asioita tai tehtäviä ".  Mutta eiköhän sieltä sitten yhteyttä lähiaikoina oteta. 

Minulla ei ollut moneen kuukauteen mitään tehtäviä. Sitten tuli puhelinsoitto, tekstiviesti ja sähköinen kirje (omapostiin ja suomi.fi-viesteihin), että minulle soitetaan tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan.

Eli ole huoleti, kyllä siellä pidetään huoli, että sinuun saadaan yhteys :)

Vierailija
92/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan ilmoita yhtäkään paikkaa jota tosissaan haen työkkäriin. Ilmoitan sinne ainoastaan ne paikat joihin olen halenut mutta jotka eivät oikeasti kiinnosta minua. En halua yhdenkään paikan mihin todella haluan töihin saavan tarkistussoittoa työkkäristä jotta voivat siirtää hakemukseni suoraan mappi ö:hön. Työkkäri ei kyllä pilaa yhtäkään työnhakuani typerillä aktiivimalleillaan. Välillä tuntuu että työkkärissä ei edes haluta työttömien työllistyvän kun pitää vielä pilata työnhakutilanteetkin.

Vierailija
93/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo sen verran vanha etteivät taida enää kurmoottaa työkkärissä. Kun kysyivät mitä tulevaisuuden suunnitelmia mulla on niin vastasin että eläkettä suunnittelen. Eivätkä paljon perään soittele. Minulla ei taida olla velvoitetta että pitäisi hakea neljää työpaikkaa kuukaudessa. Ihan höpö höpö-hommaa liki kuuskymppiselle eukolle.

Vierailija
94/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäritäti soitti työnhakuvelvoitteesta ja kysyin samalla käykö soitto työnantajalle ja miten voin sitten todistaa, että olen soittanut ja kysynyt. Jotain änkytti, että ei ne ala soittelemaan työnantajille, että luotetaan työnhakijan sanaan. Jotenkin se työkkäritädin puhelukin sitten loppui nopeasti. Sanoi vain että käy ruksimassa, ei edes sanonut mitään työhakemuksista.

Vierailija
95/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On työkkärin tätien ja setien etuna se, että luottavat työnhakijan sanaan. Koska siellä virastossakin on kaiketi jos jonkinmoista tulostavoitetta, niin ei he halua kontolleen mitään Pertsaa* tai Mirkkua* (nimet keksitty), joka laistaa tehtävistään. Kun työkkärissä voivat ruksia itselleen, että Pertsa ja Mirkku on hakeneet x verran työpaikkoja, kuten suunnitelmassa on sovittu, se on kaikkien etu.

Vierailija
96/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri ekan pakkohakuni ja huomasin, että siellä oli myös vaihtoehtona: kysyin nykyiseltä työnantajaltani lisätunteja. Aion käyttää tuota ens kerralla, mutta kysymys kuuluukin, voiko tuota käyttää joka kerta?

Leikitkö tyhmää vai oletko tyhmä oikeasti? Ei tietenkään voi. 

Minä itse sain kirjalliset ohjeet siitä, minne haut pitää ilmoittaa TE-toimiston nettisivuilla, tosin olen osa-aikatöissä, joten yksi haku kokoaikaiseen työhön kolmen kuukauden aikana riittää. 

Miksi valehtelet tietoisesti? Kyllä tuo lisätuntien pyytäminen omalta työnantajalta 3 kk välein on ihan OK, mitä vaatimusta kokoaikaisen työn hakemiseen ei ole. Tuo hokemasi kokoaikatyö liittyy työttömyysetuuteen eli tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, mutta työnhakuvelvollisuuden täyttää hakemalla myös osa-aikatyötä.

Miksi itse valehtelet tietoisesti siitä, että osa-aikatyön hakeminen riittää?

Kyllä se riittää. Jos on osa-aikasessa työssä, ei tarvi enää hakea kuin 1 paikkaa kuussa tms. Pakko ei ole hakea täysaikaista työtä, hakuvelvoitteen voi täyttää hakemalla vain osa-aikaista työtä.

-eri

Kuten todettua, minulle sanottiin, ettei voi. 

Anna linkki tuollaiseen tietoon. Mielelläni välitän sen eteenpäin sen omalle TE-toimiston virkailijalle, jotta vältyn kokoaikatyön hakemiselta.

Jos ei ole linkkiä, ei ole faktaakaan. Itse annoin linkin siihen, että täytyy hakea kokoaikatyötä. 

Fakta on, että ainakaan minun ei tarvitse hakea kokoaikatyötä. TE-toimiston virkailijan ohjeiden mukaan elän. Olen osa-aikatyössä ja te-virkailijani mukaan riittää, että haen yhtä osa-aikatyötä kolmen kuukauden aikana. Myös lisätuntien kysyminen nykyiseltä työnantajalta kelpaa hauksi. Toimi sinä toki saamiesi ohjeiden mukaan, kaipa niissä voi olla eroja paikkakunnasta ja virkailijasta riippuen.

-eri eri

Mitä hyötyä on hakea osa-aikatyötä jos olet jo osa-aikatyössä? Tässähän vain puolukka pyörii vailla järkeä 🤪 Ymmärtäisin jos sinun pitäisi hakea kokoaikatyötä parantaaksesi työtilannettasi, taloudellista tilannettasi ja Suomen työllisyystilannetta

Vierailija
97/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri ekan pakkohakuni ja huomasin, että siellä oli myös vaihtoehtona: kysyin nykyiseltä työnantajaltani lisätunteja. Aion käyttää tuota ens kerralla, mutta kysymys kuuluukin, voiko tuota käyttää joka kerta?

Minä itse sain kirjalliset ohjeet siitä, minne haut pitää ilmoittaa TE-toimiston nettisivuilla, tosin olen osa-aikatöissä, joten yksi haku kokoaikaiseen työhön kolmen kuukauden aikana riittää. 

Miksi valehtelet tietoisesti? Kyllä tuo lisätuntien pyytäminen omalta työnantajalta 3 kk välein on ihan OK, mitä vaatimusta kokoaikaisen työn hakemiseen ei ole. Tuo hokemasi kokoaikatyö liittyy työttömyysetuuteen eli tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, mutta työnhakuvelvollisuuden täyttää hakemalla myös osa-aikatyötä.

Kyllä se riittää. Jos on osa-aikasessa työssä, ei tarvi enää hakea kuin 1 paikkaa kuussa tms. Pakko ei ole hakea täysaikaista työtä, hakuvelvoitteen voi täyttää hakemalla vain osa-aikaista työtä.

-eri

Anna linkki tuollaiseen tietoon. Mielelläni välitän sen eteenpäin sen omalle TE-toimiston virkailijalle, jotta vältyn kokoaikatyön hakemiselta.

Jos ei ole linkkiä, ei ole faktaakaan. Itse annoin linkin siihen, että täytyy hakea kokoaikatyötä. 

Fakta on, että ainakaan minun ei tarvitse hakea kokoaikatyötä. TE-toimiston virkailijan ohjeiden mukaan elän. Olen osa-aikatyössä ja te-virkailijani mukaan riittää, että haen yhtä osa-aikatyötä kolmen kuukauden aikana. Myös lisätuntien kysyminen nykyiseltä työnantajalta kelpaa hauksi. Toimi sinä toki saamiesi ohjeiden mukaan, kaipa niissä voi olla eroja paikkakunnasta ja virkailijasta riippuen.

-eri eri

Mitä hyötyä on hakea osa-aikatyötä jos olet jo osa-aikatyössä? Tässähän vain puolukka pyörii vailla järkeä 🤪 Ymmärtäisin jos sinun pitäisi hakea kokoaikatyötä parantaaksesi työtilannettasi, taloudellista tilannettasi ja Suomen työllisyystilannetta

Toinen osa-aikatyö nykyisen lisäksi. Parantaisi toki työtilannettani, eikä tarvitsisi hakea tukia, koska sitten palkalla oikeasti eläisikin. Käytännössä kuitenkin lähes mahdotonta löytää työtä, jonka tunnit saisin sovitettua yhteen nykyisen kanssa.

Eihän tässä joka tapauksessa hirveästi järkeä ole, koska nykyinen työni on määräaikainen, eikä siitä niin vaan lähdetä. Jos vaikka saisinkin kokoaikatyön, mitä sitten tapahtuu ja mitä seuraa määräaikaisesta työstä irtisanoutumisesta?

Vierailija
98/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

-eri eri

Osa-aikatyössä tarvitsee yleensä jotain taloudellista tukea. Työkkäri haluaa että ihmiset pärjäisi ilman päivärahoja.

Sitä en sano, onko siinä järkeä, koska töitä ei kaikille ole ja minusta osa-aikatyö olisi monelle parempi kuin kokopäivätyö (voimavarat).

Eri

Vierailija
99/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei enää ole te-toimiston asiakas, missä vaiheessa ne omat tiedot hävitetään te:n uumenista? 

Vierailija
100/118 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketaanko apurahan hakemiset työnhakemisiksi? Mm. tutkijat, kirjailijat ja taiteilijat ovat yleensä tottuneita vääntämään apurahahakemuksia. Älytöntä, jos niitä ei hyväksytä tähän systeemiin.