Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työnhakumalli - miten virkailija tarkistaa että on oikeasti hakenut neljää paikkaa kuukaudessa?

Vierailija
28.09.2022 |

Paikkoja haetaan nykyään monesti sähköisesti täytettävillä nettilomakkeilla. Ottaako te-toimisto yhteyttä suoraan haettuihin työpaikkoihin varmistaakseen että asiakas on myös hakenut sinne?

Kommentit (118)

Vierailija
21/118 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tarkistavat suullisesti kysytyt paikat?

Katsoin sitä kuukausittain täytettävää työmahdollisuudet-lomaketta. Eipä siinä ole erikseen mahdollisuutta ilmoittaa suullisesti kysytystä työpaikasta. Lomake tuntee vain sähköisen tai perinteisen kirjeellä haetun työpaikan, sekä lisäksi työllistymisen vähintään kahdeksi viikoksi jolloin kyseisen kuukauden työnhakuvelvoite on täytetty kokonaisuudessaan.

Eli aina pitää ilmoittaa, milloin ja mitä työpaikkaa on hakenut, mihin tehtävään ja lisäksi on vielä kohta liitteet, johon tietenkin liitetään työhakemuskopio.

No mä olen kysynyt suullisesti ja kuitannut että olen tehnyt avoimen hakemuksen.

Eli meet baariin ja kysyt joltain kivannäköiseltä tyypiltä "mitäpä hommailet työksesi, ai sulla on firma! Kiinnostais tulla vaikka töihin sinne.." Siinäpä on sitten velvoite kuitattu lol

Olipa hauskaa. Ihan kuule olen yrityksistä kysynyt.

Vierailija
22/118 |
28.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille (siis yritykseen) alkaisi työkkärisetä/täti laitteleen kyselyitä, että onko Teuvo Työtön hakenut meiltä työpaikkaa, ei sellaiseen ole yksinkertaisesti aikaa. 

Meillä on jatkuva avoin haku, kukaan ei pysy kärryillä nimistä eikä sellaiseen tuhlata työaikaa yhtään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ne mitään tarkista.

Suomessa on +50 vuotiaita joilta ei löydy älypuhelinta saatika tietokonetta minkäänlaista, niin miten tarkastaisivat muka yhtään mistään onko hakuja tehty? Ei firmoissa kukaan pidä kirjoja siitä, että onko joku hakenut töitä soittamalla tai käymällä firmassa.

Vierailija
24/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoin sitä kuukausittain täytettävää työmahdollisuudet-lomaketta. Eipä siinä ole erikseen mahdollisuutta ilmoittaa suullisesti kysytystä työpaikasta. Lomake tuntee vain sähköisen tai perinteisen kirjeellä haetun työpaikan, sekä lisäksi työllistymisen vähintään kahdeksi viikoksi jolloin kyseisen kuukauden työnhakuvelvoite on täytetty kokonaisuudessaan.

Eli aina pitää ilmoittaa, milloin ja mitä työpaikkaa on hakenut, mihin tehtävään ja lisäksi on vielä kohta liitteet, johon tietenkin liitetään työhakemuskopio.

No mä olen kysynyt suullisesti ja kuitannut että olen tehnyt avoimen hakemuksen.

Eli meet baariin ja kysyt joltain kivannäköiseltä tyypiltä "mitäpä hommailet työksesi, ai sulla on firma! Kiinnostais tulla vaikka töihin sinne.." Siinäpä on sitten velvoite kuitattu lol

Miksikäs ei? Hakemushan se on tuokin ja vielä suoraan työnantajalle tehty.

Vierailija
25/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos olet vaikka kampaaja ja sillä tyypillä oma kampaamo. Mutta jos tyypillä onkin sähköfirma niin et voi hakea hänelle sähkömieheksi ilman että sinulla on siihen sopiva koulutus.

Vierailija
26/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan helposti. Lomakkeessa on kohta mitä paikkaa on hakenut. Siihen kun kirjoittaa mitä on hakenut niin täti tai setä voi tarkistaa onko sellainen paikka ollut auki juuri silloin. 

Vierailija
27/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos olet vaikka kampaaja ja sillä tyypillä oma kampaamo. Mutta jos tyypillä onkin sähköfirma niin et voi hakea hänelle sähkömieheksi ilman että sinulla on siihen sopiva koulutus.

Minä olen sillä firmoissa on muitakin hommia pelkkiä sähkötöitä.

Ihan laillista lähettää sähköfirmaan hakemus vaikka koulutus olisikin esim vartijan tai varastomiehen. Työtä haettu ja jos ei kelpaa niin sehän on muiden vika.

Vierailija
28/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan helposti. Lomakkeessa on kohta mitä paikkaa on hakenut. Siihen kun kirjoittaa mitä on hakenut niin täti tai setä voi tarkistaa onko sellainen paikka ollut auki juuri silloin. 

Ei tarvitse hakea vain sellaisiin firmoihin missä on avoimia työpaikkoja.

Jos noin olisi niin täällä Lahdessakin muutamat firmat saisivat tuhansia hakemuksia joka viikko.

Vierailija
29/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpas työttömänä olo vaikeata nykypäivänä. Mä kun olin työtön 2008 niin piti työkkäris käydä paikan päällä höpöttämässä et mihin paikkoihin on hakenut vaikken oikeasti ollu hakenu yhtään mihinkään.

Vierailija
30/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onpas työttömänä olo vaikeata nykypäivänä. Mä kun olin työtön 2008 niin piti työkkäris käydä paikan päällä höpöttämässä et mihin paikkoihin on hakenut vaikken oikeasti ollu hakenu yhtään mihinkään.

Itse olen jäänyt kaipaamaan vanhaa systeemiä, välillä tapasi mukavaa juttuseuraa siellä odotushuoneessa, nykyään kaikki on niin persoonatonta... kasvotonta menoa. Ihmisyys kadoksissa.

Vierailija
31/118 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä lehtijutussa sikariporrasta edustava työvoimavirkailija (en sen tarkemmin muista titteliä, joku työllisyysjohtaja varmaan) kertoi suunnilleen seuraavasti: lähtökohtaisesti halutaan uskoa, että työnhakija-asiakkaat eivät valehtele hakemistaan työpaikoista, joten lähtökohtaisesti uskomme sen mitä he meille kertovat.

Vierailija
32/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdessä lehtijutussa sikariporrasta edustava työvoimavirkailija (en sen tarkemmin muista titteliä, joku työllisyysjohtaja varmaan) kertoi suunnilleen seuraavasti: lähtökohtaisesti halutaan uskoa, että työnhakija-asiakkaat eivät valehtele hakemistaan työpaikoista, joten lähtökohtaisesti uskomme sen mitä he meille kertovat.

Tietenkin, älyäähän sekin että niillä ei riitä virkailijat soittelemaan ja kyselemään firmoista että onko kukaan hakenut. Itse olen joko soittanut tai kysynyt paikan päällä onko töitä, millä ihmeellä kukaan tarkastaa onko joku käynyt kysymässä, tuskin yrittäjä soittaa vapaa-ajalle työntekijälle "Muistatko kävikö kukaan kaksi viikkoa sitten kysymässä töitä?", ihan hulluahan tuollainen olisi ja jokaisen työkkärivirkailijan pitäisi tehdä tuollaisia puheluita... siinä samalla haastatella +100 työnhakijaa joka kuukausi ja seurata tuleeko ilmoituksia omaan asiointiin.

Vierailija
33/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin työtön ja silloin kun olin, ei ollut mitään ongelmaa takoa hakemuksia vaikka kymmeniä kuukaudessa. Mutta jos jäisin nyt työttömäksi, kokisin nöyryyttävänä, että minun pitäisi jollekin virkailijalle tehdä tili hakemuksistani. Kaipa sitten vaan, jos pitäisi tili tehdä, laittaisin ne kaikkein tylsimmät että tuonne hain ja ne mitä tosissani hakisin, pitäisin omana tietonani.  

Vierailija
34/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eine tarkista. Ei niillä ole aikaa eikä rahaa. Siksi töitä ei tarvii hakea edes.

En hae töitä koska ei ole työpaikkoja joihin olis mahdollisuus edes päästä.

Vierailija
35/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marins

Vierailija
36/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa nyt ymmärtää ettei ne kysele näistä firmoista onko se ja se hakenut sinne töihin, kun firmat eivät saa kertoa kenellekkään ulkopuoliselle henkilöiden nimiä, ketkä on heille töihin hakenut.

Vierailija
37/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua , kun lukee, en ihmettele, että jotkut ovat meitä työttömiä pakkotöihin laittamassa.

Itse inhoan työttömyyttä ja menisin ilolla töihin.

Ketju onkin perskokkareiden vaalipropagandaa, jolla uskotellaan sitä ikuista satua laiskoista työttömistä.

Vierailija
38/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on tietenkin kopiot hakemuksista. Nettihakemuksista kuvaruutukopio.

Vierailija
39/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että, onneksi itse sain velvoitteen hakea 0 työpaikkaa kuukaudessa. Oma työkkärinemäntä on niin ylityöllistetty, että meidän "hankalimpien" tapausten kanssa hän on luovuttanut. Sanoi tämän ihan suoraan muutama viikko sitten kun puhuttiin, hyvä uudistus kaiken kaikkiaan!

Vierailija
40/118 |
02.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein juuri ekan pakkohakuni ja huomasin, että siellä oli myös vaihtoehtona: kysyin nykyiseltä työnantajaltani lisätunteja. Aion käyttää tuota ens kerralla, mutta kysymys kuuluukin, voiko tuota käyttää joka kerta?