Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi työnhakumalli - miten virkailija tarkistaa että on oikeasti hakenut neljää paikkaa kuukaudessa?

Vierailija
28.09.2022 |

Paikkoja haetaan nykyään monesti sähköisesti täytettävillä nettilomakkeilla. Ottaako te-toimisto yhteyttä suoraan haettuihin työpaikkoihin varmistaakseen että asiakas on myös hakenut sinne?

Kommentit (118)

Vierailija
61/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ns. kylmäsoittoja oikein harjoiteltiin työvoimakurssilla. Eli soittoa firmaan ja kysyy onko töitä. Hiukan noloa soitella johonkin suureen firmaan ja keskuksesta tms tiedustella, kun vastaisi rekrytoinnista jne. Tuosta saa sitten ainakin numeron talteen. En tiedä voivatko työkkäristä soitella perään ja kysellä onko henkilö xx soittanut teille ns."kylmäsoiton".

Eihän tuollainen enää nykyaikana ole sopivaa. 

Vierailija
62/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittaako se kuntakokeiluihminen nyt sitten mulle , kun  tälle kuukaudelle ei enää ole työmarkkinatorin sivuilla enää "paikkoja" mihin merkataan ne haetut paikat ?  Neljäksi kuukaudeksi oli . 

Ja joudunko/ pääsenkö  nyt sitten jonnekin kurssille tai työkokeiluun ?

Toivottavasti joudut, kun et selvästikään ole kykeneväinen itse selvittämään asioita. Tarvitset jonkun toisen pitämään sinua kädestä kiinni. 

Tottakai osaan laittaa yhteydenottopyynnön kuntakokeilun työntekijälle. Mutta ajattelin tässä nyt asiasta keskustellessa kysäistä , onko jollain jo kokemusta asiasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri ekan pakkohakuni ja huomasin, että siellä oli myös vaihtoehtona: kysyin nykyiseltä työnantajaltani lisätunteja. Aion käyttää tuota ens kerralla, mutta kysymys kuuluukin, voiko tuota käyttää joka kerta?

Leikitkö tyhmää vai oletko tyhmä oikeasti? Ei tietenkään voi. 

Minä itse sain kirjalliset ohjeet siitä, minne haut pitää ilmoittaa TE-toimiston nettisivuilla, tosin olen osa-aikatöissä, joten yksi haku kokoaikaiseen työhön kolmen kuukauden aikana riittää. 

Miksi valehtelet tietoisesti? Kyllä tuo lisätuntien pyytäminen omalta työnantajalta 3 kk välein on ihan OK, mitä vaatimusta kokoaikaisen työn hakemiseen ei ole. Tuo hokemasi kokoaikatyö liittyy työttömyysetuuteen eli tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, mutta työnhakuvelvollisuuden täyttää hakemalla myös osa-aikatyötä.

Vierailija
64/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soittaako se kuntakokeiluihminen nyt sitten mulle , kun  tälle kuukaudelle ei enää ole työmarkkinatorin sivuilla enää "paikkoja" mihin merkataan ne haetut paikat ?  Neljäksi kuukaudeksi oli . 

Toivottavasti joudut, kun et selvästikään ole kykeneväinen itse selvittämään asioita. Tarvitset jonkun toisen pitämään sinua kädestä kiinni. 

Tottakai osaan laittaa yhteydenottopyynnön kuntakokeilun työntekijälle. Mutta ajattelin tässä nyt asiasta keskustellessa kysäistä , onko jollain jo kokemusta asiasta. 

Ei sinun tarvitse tehdä mitäänm kuntakokeilusta soitetaan joskus. Varmista silti, ettei ole jäänyt mitään tekemättä eli ettei ole sitä selvityspyyntöä avoimissa tehtävissä.

Vierailija
65/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sinun tarvitse tehdä mitään kuntakokeilusta soitetaan joskus. Varmista silti, ettei ole jäänyt mitään tekemättä eli ettei ole sitä selvityspyyntöä avoimissa tehtävissä.

Kuten kirjoitin, olen tehnyt kaikki työnhaut , ja etusivulla lukee " ei avoimia asioita tai tehtäviä ".  Mutta eiköhän sieltä sitten yhteyttä lähiaikoina oteta. 

Vierailija
66/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä keskustelua , kun lukee, en ihmettele, että jotkut ovat meitä työttömiä pakkotöihin laittamassa.

Itse inhoan työttömyyttä ja menisin ilolla töihin.

Totta.

Eipä tässä voi oikein mitään suunnitella.

Vierailija
67/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osa-aikatyössä, minun täytyy joulukuun loppuun mennessä hakea yhtä työpaikkaa. Työpaikka täytyy ilmoittaa omilla sivuilla 29.12 mennessä. Samoin, jos joutuu hakemaan 4 paikkaa, ne on ilmoitettava omilla sivuilla. Sitä en tiedä, tarkastavatko. Sehän olisi aikamoinen rumba vaikka vuokrafirmoille. Niiden täytyisi jatkuvasti tutkia nimiä, ketkä hakeneet. Voi olla, että jonkun pistokkeen työkkäri tekee.

Vierailija
68/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein juuri ekan pakkohakuni ja huomasin, että siellä oli myös vaihtoehtona: kysyin nykyiseltä työnantajaltani lisätunteja. Aion käyttää tuota ens kerralla, mutta kysymys kuuluukin, voiko tuota käyttää joka kerta?

Minä itse sain kirjalliset ohjeet siitä, minne haut pitää ilmoittaa TE-toimiston nettisivuilla, tosin olen osa-aikatöissä, joten yksi haku kokoaikaiseen työhön kolmen kuukauden aikana riittää. 

Miksi valehtelet tietoisesti? Kyllä tuo lisätuntien pyytäminen omalta työnantajalta 3 kk välein on ihan OK, mitä vaatimusta kokoaikaisen työn hakemiseen ei ole. Tuo hokemasi kokoaikatyö liittyy työttömyysetuuteen eli tulee olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, mutta työnhakuvelvollisuuden täyttää hakemalla myös osa-aikatyötä.

Minulle sanottiin ihan suoraan, ettei voi, mutta en ihmettelisi, jos eri virkailijat toimivat eri tavoin. Työttömyysetuuden ehto on, että hakee kokoaikatöitä. 

Alla olevan tekstin voi lukea ihan itse Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta ja kun ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, lomakkeella vaaditaan vahvistus siihen, että hakee kokoaikatyötä.  

https://stm.fi/tyottomyysturva

Työtön voi saada peruspäivärahaa,  ansiopäivärahaa tai työmarkkinatukea

Työtön työnhakija voi saada joko Kelan maksamaa peruspäivärahaa tai työttömyyskassan jäsenilleen maksamaa ansiopäivärahaa. Peruspäivärahaa ja ansiopäivärahaa maksetaan muutoin samoin perustein, mutta ansiopäiväraha edellyttää työttömyyskassan jäsenyyttä.

Työttömyyspäivärahaa saa 17 - 64-vuotias työtön, joka

asuu Suomessa

ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon

hakee kokoaikatyötä

on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä

täyttää työssäoloehdon, eli

ollut työssä 26 viikkoa edellisen 28 kuukauden aikana (palkansaaja) tai

työllistynyt 15 kuukautta edellisen 48 kuukauden aikana yrittäjänä siten, että yritystoiminta on ollut laajuudeltaan olennaista.

..

Jos olet itse eri mieltä näistä faktoista, voit varmasti laittaa linkin, jossa sanotaan, että osa-aikatyön hakeminen riittää. Muussa tapauksessa puhut omiasi. 

Vierailija
69/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi itse valehtelet tietoisesti siitä, että osa-aikatyön hakeminen riittää?

Vierailija
70/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sen hakemuksen voi aina muotoilla niin, että et todellakaan saa töitä. Rivien välistä voi lukea aika paljon ja sitten on tietenkin se ihan järjetön palkkatoive mikä karkoittaa taatusti sen työpaikan.

Vierailija
71/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen osa-aikatyössä, minun täytyy joulukuun loppuun mennessä hakea yhtä työpaikkaa. Työpaikka täytyy ilmoittaa omilla sivuilla 29.12 mennessä. Samoin, jos joutuu hakemaan 4 paikkaa, ne on ilmoitettava omilla sivuilla. Sitä en tiedä, tarkastavatko. Sehän olisi aikamoinen rumba vaikka vuokrafirmoille. Niiden täytyisi jatkuvasti tutkia nimiä, ketkä hakeneet. Voi olla, että jonkun pistokkeen työkkäri tekee.

Koittakaa nyt ihmiset ymmärtää etteivät työnantajat saa antaa KENELLEKKÄÄN ulkopuolisille henkilölle tietoja työnhakijoista, jotka yritykseen on hakeneet töihin.

Vierailija
72/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se riittää. Jos on osa-aikasessa työssä, ei tarvi enää hakea kuin 1 paikkaa kuussa tms. Pakko ei ole hakea täysaikaista työtä, hakuvelvoitteen voi täyttää hakemalla vain osa-aikaista työtä.

-eri

Vierailija
73/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se riittää. Jos on osa-aikasessa työssä, ei tarvi enää hakea kuin 1 paikkaa kuussa tms. Pakko ei ole hakea täysaikaista työtä, hakuvelvoitteen voi täyttää hakemalla vain osa-aikaista työtä.

-eri

Kuten todettua, minulle sanottiin, ettei voi. 

Anna linkki tuollaiseen tietoon. Mielelläni välitän sen eteenpäin sen omalle TE-toimiston virkailijalle, jotta vältyn kokoaikatyön hakemiselta.

Jos ei ole linkkiä, ei ole faktaakaan. Itse annoin linkin siihen, että täytyy hakea kokoaikatyötä. 

Vierailija
74/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne tarkistakaan. Itse kysyin tätä kerran, että täytyykö lähettää kuvat tekemistäni hakemuksista ja vastauksista, mutta kuulemma ei tarvitse. Riittää kertoa, minne on hakenut.

Vierailija
75/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä voi tarkistaa eikä niitä tarkisteta. Niin kauan kuin avoin hakemus tai johonkin työnhakupalveluun ilmoittautuminen käy työnhausta niin se on muutenkin mahdotonta. Päivitä CV:si ja kirjoita hakukirje valmiiksi. Näitä voit sitten esittää, jos TE-toimista jotain kyselee.

Vierailija
76/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ns. kylmäsoittoja oikein harjoiteltiin työvoimakurssilla. Eli soittoa firmaan ja kysyy onko töitä. Hiukan noloa soitella johonkin suureen firmaan ja keskuksesta tms tiedustella, kun vastaisi rekrytoinnista jne. Tuosta saa sitten ainakin numeron talteen. En tiedä voivatko työkkäristä soitella perään ja kysellä onko henkilö xx soittanut teille ns."kylmäsoiton".

Eihän tuollainen enää nykyaikana ole sopivaa. 

Kaksi vuotta sitten kävin tuon työkkärin kurssin. Soitot tehtiin harjoitusmielessä ja raportoitiin.

Vierailija
77/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te-toimiston ohjeissa sanotaan, että pitää säilyttää todisteet haetuista paikoista tietyn aikaa. Eli jos haluavat tarkistaa oletko todella hakenut ilmoittamiasi paikkoja, ne kyselee todisteita. Esim. kunta ja valtio rekry sivuilla säilyy lähetetyt hakemukset vuoden tai kahden verran. Sieltä voit ladata pdf muotoon tms. Tai lähettää sähköpostiin tiedot.

Vierailija
78/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Kuten todettua, minulle sanottiin, ettei voi. 

Anna linkki tuollaiseen tietoon. Mielelläni välitän sen eteenpäin sen omalle TE-toimiston virkailijalle, jotta vältyn kokoaikatyön hakemiselta.

Jos ei ole linkkiä, ei ole faktaakaan. Itse annoin linkin siihen, että täytyy hakea kokoaikatyötä. 

Fakta on, että ainakaan minun ei tarvitse hakea kokoaikatyötä. TE-toimiston virkailijan ohjeiden mukaan elän. Olen osa-aikatyössä ja te-virkailijani mukaan riittää, että haen yhtä osa-aikatyötä kolmen kuukauden aikana. Myös lisätuntien kysyminen nykyiseltä työnantajalta kelpaa hauksi. Toimi sinä toki saamiesi ohjeiden mukaan, kaipa niissä voi olla eroja paikkakunnasta ja virkailijasta riippuen.

-eri eri

Vierailija
79/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle sanottiin ihan suoraan, ettei voi, mutta en ihmettelisi, jos eri virkailijat toimivat eri tavoin. Työttömyysetuuden ehto on, että hakee kokoaikatöitä. 

Alla olevan tekstin voi lukea ihan itse Sosiaali- ja terveysministeriön sivuilta ja kun ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, lomakkeella vaaditaan vahvistus siihen, että hakee kokoaikatyötä.  

https://stm.fi/tyottomyysturva

Työtön voi saada peruspäivärahaa,  ansiopäivärahaa tai työmarkkinatukea

Työtön työnhakija voi saada joko Kelan maksamaa peruspäivärahaa tai työttömyyskassan jäsenilleen maksamaa ansiopäivärahaa. Peruspäivärahaa ja ansiopäivärahaa maksetaan muutoin samoin perustein, mutta ansiopäiväraha edellyttää työttömyyskassan jäsenyyttä.

Työttömyyspäivärahaa saa 17 - 64-vuotias työtön, joka

asuu Suomessa

ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi työ- ja elinkeinotoimistoon

hakee kokoaikatyötä

on työkykyinen ja työmarkkinoiden käytettävissä

täyttää työssäoloehdon, eli

ollut työssä 26 viikkoa edellisen 28 kuukauden aikana (palkansaaja) tai

työllistynyt 15 kuukautta edellisen 48 kuukauden aikana yrittäjänä siten, että yritystoiminta on ollut laajuudeltaan olennaista.

..

Jos olet itse eri mieltä näistä faktoista, voit varmasti laittaa linkin, jossa sanotaan, että osa-aikatyön hakeminen riittää. Muussa tapauksessa puhut omiasi. 

Linkki on tässä:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120916

ja sieltä 3. luvun 4§

Työnhakuvelvollisuutta voi täyttää:

1) hakemalla sellaista vähintään kaksi viikkoa kestävää työsuhteessa tehtävää työtä, johon työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä;

Ei siellä todellakaan väitetä, että työnhakuvelvollisuuden täyttääkseen pitää hakea kokoaikatyötä.

Mutta työttömyysturvalaista löytyy tuo sinun kopioimasi kohta, jolloin verbiä "hakea" on tulkittu siten, että se on tavoitetila, olet siis valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä, jos sitä on tarjolla. Siihen asti riittää, että haet osa-aikatyötä.

Ja jos et usko kirjoittamaani, voit aina lukea saman asian hallituksen esityksestä VN/698/2021.

Vierailija
80/118 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koittakaa nyt ihmiset ymmärtää etteivät työnantajat saa antaa KENELLEKKÄÄN ulkopuolisille henkilölle tietoja työnhakijoista, jotka yritykseen on hakeneet töihin.

Ja mihin tämä tieto perustuu? Ei ainakaan mihinkään lakiin.